Gå til innhold

Snedige duppeditter og saker "alle" hadde før i tiden


Sidekick

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (På 17.11.2022 den 18.42):

Ikke akkurat dippedutt, men alle hadde Tekst-TV. Den morsomste funfacten om Tekst-TV er at det driftes og fungerer fortsatt.

Tekst-tv under lange og hektiske sommeruker, særlig midt i agurkperioden, da ble det mye tasting. Husker godt nedturen over å lese at Kluivert, Salas, Batistuta osv aldri ankom Old Trafford, selv om samtlige (både svenske og norske) tekst-tv kilder hevdet at de var rett rundt hjørnet, men så dukka jo til slutt Dwight Yorke opp, og tviler på at United fansen var så lei seg for det når sesongen 1998-99 gikk mot slutten. 

Ellers fin måte å holde seg oppdatert på de mindre kjente ligaene, både i utlandet og hjemlandet, samt amerikansk idrett, særlig NHL, til hva som rørte på seg av hits på musikklistene. 

Så fant en jo til slutt veien frem mot de mer "voksne" sidene, med heite telefonnummer og villige babes i andre enden av telefonrøret, alt for 29 kroner i minuttet. Her ble det nok mye interessante samtaler når telefonregningen ankom i slutten av måneden, og den hadde plutselig gått opp i pris, mange hakk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de066110-edd1-4825-9dbc-3d330483a4b4?fit

Usikker på om det er allerede blitt nevnt tidligere, men kom til å tenke på hjemleksikonene, de svære, fyldige og tunge bokseriene som sto og tok opp støv når datamaskinen og internettet omsider ble mer lettvint, raskt og prisvennlig for barnefamilier på 90 og tidlig 00-tallet. 

Tror faktisk vi opplevde å få en leksikonselger på døra, men dette må jo være tilbake til første halvdel av 90-tallet, og nei, ble ikke noe kjøp fra oss den dagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 12.11.2022 den 22.03):

Alle hadde et lite bord til å ha telefonen på. 

Og en sånn: spacer.png

Jeg er endel på visning. Typisk i hus fra 60-tallet som ble pusset opp når eieren var nyetablert og som ikke har blitt endret siden.

Disse har som regel en krok eller nisje eller ett eller annet ute i gangen med telefonbord og sånn nummer-greie. Jeg lurer på hva min generasjon skal gjøre med den kroken.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just2user skrev (På 17.11.2022 den 10.11):

Til dere Kizz-fans der ute:

Screenshot_20221117-101041_Google.jpg

Var nok altfor ung til å huske den, selv om det virker som en godtepose mange mimrer ekstra om, når lørdagsgodis fra 80 og 90-tallet blir bragt opp. 

Ble ikke produktet fjernet, grunnet E-Stoffer? Husker at et par andre populære godteposer fra tidlig 90-tallet, plutselig ble avviklet, og noe om farlige E-Stoffer og kjemikalier som foreldrene ble advart om. En av disse posene som forsvant, var Smurfegodteposen, og ble ganske så sint på mamma og pappa, da snopet mitt ble kasta, for fikk den av farmor og farfar, som ikke hadde helt holdt seg oppdatert om hva som var in og ut i godtebransjen. 

Av klassiske godteposer, som ofte gikk igjen på lørdagskvelden, var disse uhyre populære blant barn og unge på tidlig 90-tallet:

20070529-004_1275447a.jpg?chk=924424

Kan så vidt skimte  litt av Smurfeposen i bakgrunn, men det som vekker mest minner, er nok TV-Godt posen med slangen og sjiraffen, og en av få poser, der alt var like godt.

Tom og Jerry samt Donald posen var også en innertier, der særlig Disneysjokoladefigurene, med hvitt design, var elegant og meget smakfullt. Super Mix posen er vel enda i drift, bare at enkelte produkter ikke er lenger tilgjengelige.

Bonbon var noe jeg likte en gang i blant, mye harde drops og slikt, mens andre var mer seige og helt okei, men Fantomet posen var også en favoritt, men kanskje ikke populær nok, til at den fikk henge med for lenge.

Baltazar klovneposen, den både så og hørtes ufattelig søt og klissete ut, og har fæle minner om varm Baltazarbrus på en lang og masete busstur til Sverige med barneklassen. Greide å søle ut noe, og hånda mi var nærmest limt fast til flaska, så oversukra var innholdet. Så godteposen fristet aldri til innkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Frank.N.Steen said:

de066110-edd1-4825-9dbc-3d330483a4b4?fit

Usikker på om det er allerede blitt nevnt tidligere, men kom til å tenke på hjemleksikonene, de svære, fyldige og tunge bokseriene som sto og tok opp støv når datamaskinen og internettet omsider ble mer lettvint, raskt og prisvennlig for barnefamilier på 90 og tidlig 00-tallet. 

Tror faktisk vi opplevde å få en leksikonselger på døra, men dette må jo være tilbake til første halvdel av 90-tallet, og nei, ble ikke noe kjøp fra oss den dagen.

Åh, noen av mine beste minner fra oppveksten er fra da familien satt sammen rundt middagsbordet, noe som skjedde daglig, og vi diskuterte noe vi lurte på, og en av oss løp ut for å finne det bindet av leksikon hvor vi kunne finne det ut, noe som skjedde stadig vekk.

Nå for tiden drar den ene frem google på mobilen, og så drar den andre også frem mobilen, og så flyter det hele ut.

Ikke minst, mengden av informasjon er noe helt annet nå i dag. Var man interessert i en kjendis, så kunne man lese om disse i et glanset blad med fine bilder. Hvorvidt informasjonen var oppdatert eller sann i det hele tatt, var nok heller sjelden. Stjernene pyntet seg for å hente avisen, og jeg slet med å forstå at det gikk an å se så kul og vakker ut.

Spol frem til i dag hvor man blir bombardert med satellittbilder av cellulittene hennes, eller hvordan de mislykkede operasjonene tar seg ut mens hun går usminket i hettegenser på vei til trening. For ikke å snakke om når hun glemmer å sette navlen på plass når hun retusjerer.

Nå høres det ut som jeg er skikkelig kjendis-fiksert, det stemmer nok ikke helt. Kom bare på første gangen jeg googlet. Jeg hadde sett Titanic, og syntes Kate Winslet var det vakreste jeg noen gang hadde sett :blush:

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Frank.N.Steen said:

Husker at et par andre populære godteposer fra tidlig 90-tallet, plutselig ble avviklet, og noe om farlige E-Stoffer og kjemikalier som foreldrene ble advart om.

Vi hadde en gammel myggstift på hytta. Gudene vet når den var fra. Man kunne stifte seg litt med den når man ankom, og så holdt myggen seg borte resten av turen, uansett hvor lenge og mye vi badet, svømte, vasket oss.

Jeg tør ikke tenke på hva den inneholdt - den må ha vært forbudt lenge før jeg ble født :confused:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Daisy 🌸 skrev (11 minutter siden):

Åh, noen av mine beste minner fra oppveksten er fra da familien satt sammen rundt middagsbordet, noe som skjedde daglig, og vi diskuterte noe vi lurte på, og en av oss løp ut for å finne det bindet av leksikon hvor vi kunne finne det ut, noe som skjedde stadig vekk.

Nå for tiden drar den ene frem google på mobilen, og så drar den andre også frem mobilen, og så flyter det hele ut.

Var en god del både interessante og nokså skumle ting man lærte av å bla seg gjennom de mange ulike leksikonseriene, særlig når en kom frem til de som tok for seg krig, helse, sykdom, sex og ja, mer voksenrelaterte greier. Men vanskelig å legge fra seg boka, når en først hadde kommet i gang. 

Så ja, i dag er nok alt litt "lettere" å lete seg frem til, kun et part tastetrykk, så har man "alt".

Men baksiden med så ufattelig mye info tilgjengelig, på en og samme tid, er hvor skal man starte, og hvordan skille mellom de gode, velskrevne og lærerike sidene, fra de som er alt annet enn berikende, og i stedet oppgir feilaktig og kanskje farlig informasjon i stedet.

Skremmende er jo hvordan mange nærmest avfeier tidligere kjente historier, faktaopplysninger fra bøker, aviser og lignende, fordi de ikke kan finne det ute på internett, så da eksisterer det visstnok ikke lenger.

Daisy 🌸 skrev (20 minutter siden):

Ikke minst, mengden av informasjon er noe helt annet nå i dag. Var man interessert i en kjendis, så kunne man lese om disse i et glanset blad med fine bilder. Hvorvidt informasjonen var oppdatert eller sann i det hele tatt, var nok heller sjelden. Stjernene pyntet seg for å hente avisen, og jeg slet med å forstå at det gikk an å se så kul og vakker ut.

Spol frem til i dag hvor man blir bombardert med satellittbilder av cellulittene hennes, eller hvordan de mislykkede operasjonene tar seg ut mens hun går usminket i hettegenser på vei til trening. For ikke å snakke om når hun glemmer å sette navlen på plass når hun retusjerer.

Nå høres det ut som jeg er skikkelig kjendis-fiksert, det stemmer nok ikke helt. Kom bare på første gangen jeg googlet. Jeg hadde sett Titanic, og syntes Kate Winslet var det vakreste jeg noen gang hadde sett :blush:

Skulle ønske jeg hadde søkt mer på Kate Winslet, for hennes usminka ansikt og kanskje litt fyldige former, ville jeg helst tatt i mot, anytime, any day, fremfor noen av de grufulle bildene og artiklene man bokstavelig talt snublet rett inn i, når en forsøkte å søke opp skuespillere, musikere eller kjentfolk man var glad i. Og dessverre ankom det ofte meget forstyrrende og ekle detaljer, som man gjerne skulle vært foruten.

Glemmer aldri når man søkte etter Chris Farley, da en var glad i filmer som Tommy Boy (1995) og Beverly Hills Ninja (1997), og var jo klar over at han døde i 1998, men et av de første bildene og artiklene som Google (eller datidens søkefunksjon) valgte å finne frem til meg, hadde jo ikke noe med Farleys skuespillerkarriere eller filmer, men et forferdelig bilde av en død mann, der ja, trenger ikke gå særlig nærmere, men det bildet var langt mer urovekkende enn noe man har støtt på i skrekkfilm verden, og slet lenge med å få det vekk fra netthinnene, og ikke minst når en så igjen en film med Farley.

Sånne ting kunne man jo ikke forberede seg på som ung, og noe med den naive uskylden med å først oppdage internett, og det å luke vekk alt det fæle, som ble stadig mer vanskelig, jo lenger det kom. 

Angående Kate Winslet, ja du var ikke alene om å bli blendet av hennes skjønnhet på den tid, og ganske sprøtt å høre i ettertid, at hun ble hetset for sin noe mer "fyldigere" kropp, og får meg til å minnes ei annen favoritt fra den perioden, Alicia Silverstone, som visstnok ble omtalt som "Fatgirl" under Batman & Robin (1997) innspillingen, og disse damene ble jo sett opp til av utrolig mange unge jenter, mens gutta hadde kanskje andre tanker i hodet, både oventil og nedentil, men aldri et negativt ord om deres utseende.

Så når ikke selv de var "gode nok", hvem var det egentlig som var smale nok til å komne seg gjennom skjønnhetsidealets syltrange nåløye?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
^fmj skrev (På 16.11.2022 den 17.34):

Godteri på 90-tallet - Husker du dette godteriet?

Disser var populære ja, og selges de enda, eller har de bytta navn? 

Husker også når en fikk kun Fanta i sånn pappfirkant boks med plastikksugerør. Men de kom uten kullsyre, så smakte nok mer saft enn brus. Men gode var dem.

Usikker på navnet, men også et nostalgisk produkt fra 80-90-tallet, Bamsedrikken med en gjennomsiktig bjørn med skrukork og mange ulike farger/smaker. Kan banne på at man har sett disse i enkelte butikkhyller, gjerne ikke langt unna kassene.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (4 minutter siden):

Disser var populære ja, og selges de enda, eller har de bytta navn? 

Husker også når en fikk kun Fanta i sånn pappfirkant boks med plastikksugerør. Men de kom uten kullsyre, så smakte nok mer saft enn brus. Men gode var dem.

Usikker på navnet, men også et nostalgisk produkt fra 80-90-tallet, Bamsedrikken med en gjennomsiktig bjørn med skrukork og mange ulike farger/smaker. Kan banne på at man har sett disse i enkelte butikkhyller, gjerne ikke langt unna kassene.

Bamsen fins, eg. er det jo is / slush og skal i fryseren.

Bamsedrikk

 

fineminner: Snabla gode eleFANTA

Endret av ^fmj
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (2 minutter siden):

Bamsen fins, eg. er det jo is / slush og skal i fryseren.

Bamsedrikk

Er jo så utrolig lenge siden man drakk en sånn, så kanskje på tide å se om de gode minnene holder stand.

Fanta boksen med bringebær, den var alltids en liten favoritt. Gjerne under besøk til cafe eller konditori med mamma og pappa. Usikker på når brusutgaven tok av, men den har nå slått seg godt opp blant bruselskere her til lands. 

Lenke til kommentar

Så at VHS, Betamax og Video 2000 ble nevnt et par sider bakover, og får ta en til før det blir kvelds, og vil tippe mange har både gode og kanskje litt frustrerende videominner omkring den notoriske sorte og blytunge kofferten ved navn Moviebox:

03Uzs2aSBw?dimension=1200x1200

Husker godt flere turer til lokale videosjappa, og spenningen med å først velge ut en riktig film, som da helst skulle falle i smak hos alle, ikke kun meg selv, og deretter frakte med seg denne tunge saken og håpe at alt gikk som det skulle. For hendte jo at enten funka ikke filmen, eller så svikta Movieboxen, og ja, da ble det en real nedtur.

Så blant annet Home Alone (1990) og Hook (1991) på den måten, men husker også de mindre positive film minnene, der blant annet Teenage Mutant Ninja Turtles II: Secret of the Ooze (1991) ble total fiasko, for alt gikk i svart, og stakkars pappa fikk kjeft av en flokk med skuelystne unger, som forventet store ting, og ja, det ble ingen Turtles film den kvelden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Disse har som regel en krok eller nisje eller ett eller annet ute i gangen med telefonbord og sånn nummer-greie. Jeg lurer på hva min generasjon skal gjøre med den kroken.

Det eneste rette ville være å plassere routeren der. Eventuelt pare en gammel telefon til mobilen din med en slik duppeditt: https://www.amazon.com/Xtreme-Technolgoies-XLink-Bluetooth-Gateway/dp/B08RXF16XD

Fungerer med gammeldagse telefonsvarere også.

Frank.N.Steen skrev (19 minutter siden):

Usikker på navnet, men også et nostalgisk produkt fra 80-90-tallet, Bamsedrikken med en gjennomsiktig bjørn med skrukork og mange ulike farger/smaker. Kan banne på at man har sett disse i enkelte butikkhyller, gjerne ikke langt unna kassene.

Kjøpte en slik for 2 uker siden på en MEGA-butikk. Men ja, jeg har på følelsen at de var mer vanlige i gamle dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (1 minutt siden):

stereo.jpg.d0f5f73e354535c734f0fda0eb83861b.jpg

Rart hva folk faktisk hadde plass til før i tida.

Jeg husker mora mi, som vokste opp på 70- og 80-tallet, hadde et sånt anlegg, tror det var helt makent til det på bildet. jeg husker det fordi det sto hos besteforeldrene mine til sannsynligvis tidlig 2000-tallet og fortsatt virket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...