Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skru av hovedkran og elektrisk vannpumpe når reiser bort 6 uker og har trykktank?


Anbefalte innlegg

Har ikke så mye greie på dette ennå.....

Skal reise bort 6 uker i vinter og vil spare strøm.

Men dette med trykktank, elektrisk vannpumpe og hovedbryter vannet, i denne kombinasjonen, der er jeg usikker.

Om jeg kun tar hovedkrana på vannet, tar det jo en god tid før vannet tømmes helt fra kranene når det alltid står vann i rørene. Så om vannrørene fryser vil det alikevel lekke ut endel vann i såfall mot formodning det skulle skje.

Bør jeg gjøre følgende i denne rekkefølge?

1.) Stenge hovedkran vann

2.) La alle kranene tømme seg i hele huset, på badet, kjøkken osv. (la de stå åpne til det ikke er mer vann i rørene?

3.) Skru av elektrisk vannpumpe i sikringsskapet? Ta sikringa på vannpumpa m.a.o.?

Men hva da med trykktanken? Vil jeg når jeg kommer tilbake da måtte "fikse trykket" på nytt i vanntanken? Jeg har overhode ingen peiling på hva trykktanken gjør, men det har kanskje noe med at vannet hentes et stykke ned i bakken og for å få mere effekt i kranene?

Hovenkrana er visst den røde kranen som er ganske hard å skru av og på. Må bruke rørleggertang.

 

Vann01.jpg

Vann02.jpg

Vann03.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du gjør alt det du sier. Jeg har egen brønn med trykkank selv.

Hovedkrana er den røde med to "vinger" som man ser halvparten av på ditt bilde to.

Når du kommer hjem, så skrur du på sikring til pumpe. Da vil trykktanken fylles og bli trykksatt igjen. Vent til den er full/pumpe stopper (ca 30 sek). Så åpner du den røde krana sakte. Det lager nok litt lyd i starten, ingen fare. Etter det er det nok litt luft i rørene som vil spytte litt ut av kranene i starten.

Hvis du er redd for kuldegrader i hele huset, så husk å tømme doene også.

 

Edit: trykktanken sørger for jevn trykk i rørene/kranene. Og er en slags buffer så ikke pumpe må gå hele tiden når du tapper vann. 

Endret av mongojarle
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Forlate huset og sikre mot vannskader, ‘Paranoia Edition’:


TS nevner ikke varmtvannsbereder men husk å ta strømmen på den også.

For å tømme rørene bør TS, om h*n har, åpne ventil så nært laveste punkt i huset og slippe ut vannet som står i rørene (samt fra VVB) der (og selvfølgelig som angitt åpne alt av kraner). Blir fort en god del liter, spesielt når også VVB tømmes…

Vær klar over at det er nærmest umulig å tømme blandebatteriene i kraner helt selv om man får tømt rørene; blir det frost i et rom med kran, er det stor sannsynlighet for at blandebatteriet ødelegges (frostsprengning). Har man gode gamle skrukraner (en for varmt, en for kaldt vann) går det normalt greit og de overlever kuldegradene.

Hvis området som bygget står i er kjent for strømutfall, ville jeg ha valgt å ha høyere minimumstemperatur enn ~5 grader, kanskje 10-12 grader så ikke det blir kuldegrader i noe rom før strømmen er tilbake.

Hvis det er mulig, bør også pumpe og trykktank tømmes for vann. Vær da klar over at det nok er en egen prosedyre hvor man må pre-fylle pumpe med vann for å sikre at den greier å suge opp vann [fra der den henter vannet fra].

Toaletters cisterne bør tømmes og (biologisk) frostvæske helles i vannet nede i doen (vannlåsen) samt i alle andre vannlåser; i dusjen, under vasker etc. Vaske- og oppvaskmaskin er det vel litt verre å tømme helt…

Antar det er en varmekabel i/rundt tilførselsrøret som er tilkoblet pumpen? Pass på at den står på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/12/2022 at 5:21 PM, mongojarle said:

Ja, du gjør alt det du sier. Jeg har egen brønn med trykkank selv.

Hovedkrana er den røde med to "vinger" som man ser halvparten av på ditt bilde to.

Når du kommer hjem, så skrur du på sikring til pumpe. Da vil trykktanken fylles og bli trykksatt igjen. Vent til den er full/pumpe stopper (ca 30 sek). Så åpner du den røde krana sakte. Det lager nok litt lyd i starten, ingen fare. Etter det er det nok litt luft i rørene som vil spytte litt ut av kranene i starten.

Hvis du er redd for kuldegrader i hele huset, så husk å tømme doene også.

 

Edit: trykktanken sørger for jevn trykk i rørene/kranene. Og er en slags buffer så ikke pumpe må gå hele tiden når du tapper vann. 

Hovedkrana er så hard at ikke greier å lukke / åpne for hånd. Må bruke rørlegger tang, redd for at den skal knekke om jeg fikler med dette og spesielt om jeg skal når kommer tilbake åpne denne langsomt igjen med hensyn til trykktanken.


Kan jeg omgå noe ved å la hovedkrana stå åpen i normal posisjon, og droppe og lukke den og bare gjøre slik istedenfor? :

0.) Skru av elektrisk vannpumpe i sikringsskapet? Ta sikringa på vannpumpa m.a.o.?

1.) La alle kranene tømme seg i hele huset, på badet, kjøkken osv. (la de stå åpne til det ikke er mer vann i rørene?

Men hva da med trykktanken? Vil jeg når jeg kommer tilbake da måtte "fikse trykket" på nytt i vanntanken? Jeg har overhode ingen peiling på hva trykktanken gjør, men det har kanskje noe med at vannet hentes et stykke ned i bakken og for å få mere effekt i kranene?

Lenke til kommentar

Noe å bruke for å lukke / åpne hovedkran, et verktøy med grep som passer? Den er for tung for mine hender. Og er redd for at skal knekke. Med rørleggertang får jeg bare tak i den ene "vingen" på hovedkrana...... Så føles ikke bra om knekker. Jeg går for heller å la panelovner stå på 7 grader på kjøkken og andre rom med vannrør så jeg skrur ikke av all strøm. Har endret litt strategi her, se over 0-1.......

Lenke til kommentar
7 hours ago, infoerbra said:

Noe å bruke for å lukke / åpne hovedkran, et verktøy med grep som passer? 

Du kan prøve med en fastnøkkel hvor du trer den åpne enden inn på krana, og stikker en forlenger eller noe gjennom den lukkede enden. Men hvis kranen er så treg bør du bytte den.  Det er jo egentlig en sekundær kran etter trykktanken. Hensikten med den er å unngå at hele trykktanken tømmer seg hvis du får en lekkasje. Kan evt. påmonteres en elektrisk stengemekanisme som kan kobles til en lekkasjesensor. https://www.youtube.com/watch?v=u-70ZqFsUMA 

Det ser ikke ut til å være kran før pumpen, Det betyr vel at det ikke står trykk der når pumpen stoppes og tanken tappes ned.. Da bør det gå greit som du sier å slippe ned trykket ved å stanse pumpen og åpne vannkraner slik at trykktanken får tømt seg. Litt søl kan det bli likevel hvis kranen skal byttes. Jeg ser det er en slange på baksiden av trykktanken, den er muligens koblet til en avtapningskran.   Trykktanken ordner seg selv ved oppstart. Det er et luftkammer som  komprimeres etterhvert som trykket øker, når det fylles på vann nederst.

 

Lenke til kommentar

Om du har et sted hvor du kan slå av brønnpumpa - og kun pumpa (ikke tilfeldigvis også varmtvannsbereder eller noen panelovner) - så ville jeg gjort det. Kanskje du har egen sikring kun til brønnpumpa, eller pumpa er koblet til med stikk i en stikkontakt som du kan trekke ut (Min borehullspumpe har stikk).

Termostater til panelovner/konveksjonsovner på kun frostsikring - typisk 4-5 grader. IKKE bruk vifteovner under fravær!

Og vil du være helt sikker så åpner du til slutt minst én kran og ser at det rask slutter å komme vann - trykket er borte og kommer ikke igjen før du starter opp/tilkobler/slår på pumpa igjen når du er tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...