Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameie og merknad på nabovarsel


Gjest 4420b...65c

Anbefalte innlegg

Gjest 4420b...65c

Vi er et sameie (flere personer er grunneiere på eiendommen). Vår nabo skal bygge på eiendommen og har sendt ut nabovarsel, hvor vi har 14 dager på oss for komme med merknad på planene. Jeg har ingen merknader på planene, men noen andre i vårt sameie har det. Må vi som sameie være "enige" slik at merknaden kommer fra selve naboeiendommen (grunneierene samlet)? Eller kan slike merknader være personlige?

Hva hvis det ligger an til å bli en nabotivist? F.eks. hvis det blir uenighet om nabogrense, hvor noen i sameie mener naboen ikke følger regelverket, mens jeg ikke finner det problematisk og ønsker å beholde godt naboskap. Må hele sameiet samtykke i at det går til jordskifteretten, eller kan én eller flere personer i sameiet føre saken selv (ta advokat regningen), mens jeg holdes utenfor (ingen økonomiske konsekvenser for meg)?

Anonymous poster hash: 4420b...65c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 4420b...65c skrev (25 minutter siden):

Vi er et sameie (flere personer er grunneiere på eiendommen). Vår nabo skal bygge på eiendommen og har sendt ut nabovarsel, hvor vi har 14 dager på oss for komme med merknad på planene. Jeg har ingen merknader på planene, men noen andre i vårt sameie har det. Må vi som sameie være "enige" slik at merknaden kommer fra selve naboeiendommen (grunneierene samlet)? Eller kan slike merknader være personlige?

Hva hvis det ligger an til å bli en nabotivist? F.eks. hvis det blir uenighet om nabogrense, hvor noen i sameie mener naboen ikke følger regelverket, mens jeg ikke finner det problematisk og ønsker å beholde godt naboskap. Må hele sameiet samtykke i at det går til jordskifteretten, eller kan én eller flere personer i sameiet føre saken selv (ta advokat regningen), mens jeg holdes utenfor (ingen økonomiske konsekvenser for meg)?

Anonymous poster hash: 4420b...65c

At nabotomta, sjemmer ut tomta du har en del i, burde jo vaere i din interesse.

Ting som blir gjort feil, i saann en sammenheng, skaper som regel store fremtidige problemer i nabolaget og kan ogsaa bli ditt problem, gjennom lavere salgspris, forslumming, osv. 

Ser det pent ut, det han vil bygge?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Og hvis naboen din, ikke holder seg til lover og regler, skal jeg virkelig love deg problemer og sjau.

Blir et trivelig bomiljoe, av saant.

Eiendomsmekleren er pliktig til aa informere om saant, hvis det er noe, naar du vil selge.

Dette angaar virkelig deg. 

Bodde 11 aar i et sameie, med 10 leiligheter, saa jeg vet hva jeg snakker om.

 

Lenke til kommentar
Gjest 4420b...65c

Hei, takk for svar. Jeg ser den at det er best at nabotomta følger regler. 
Men hva om nabotomta følger lover og regler, men flere i sameie truer med jordskifteretten pga mye ugreit som hører historien til. Vil jeg som medeier bli rettslig ansvarlig eller kan deler av sameie stå for advokatkostnader etc.?

Anonymous poster hash: 4420b...65c

Lenke til kommentar
Gjest 4420b...65c skrev (5 minutter siden):

Hei, takk for svar. Jeg ser den at det er best at nabotomta følger regler. 
Men hva om nabotomta følger lover og regler, men flere i sameie truer med jordskifteretten pga mye ugreit som hører historien til. Vil jeg som medeier bli rettslig ansvarlig eller kan deler av sameie stå for advokatkostnader etc.?

Anonymous poster hash: 4420b...65c

Er usikker der. Om dere maa bli enige, gjennom avstemning eller om de som vil gaa til sak, maa saksoeke, de som ikke vil vaere med ogsaa.

Et sameie, er et kollektiv, som maa samarbeide.

Han som bor i foerste etg, maa vaere med paa taket og hun som bor i andre, maa vaere med paa kjelleren. Pipa, som ikke gaar gjennom, noen av leilighetene, maa begge vaere med paa, osv.

Det er jo ikke problemet her, hvor lojalitet og fred, er poenget.

Hvis han foelger lover og regler, kan det gaa igjennom, selv om dere protesterer.

Gjoer han ikke det, er det han som er, et rasshoel, som skaper splid og braak.

Er han en kompis, saa maa han jo forstaa, at du er noedt til aa vaere med, gjennom avstemming, freks.

Et moete om, dere i det  hele tatt har en sak og avstemning, synes jeg hoeres passende ut her.

Husk, er man redd for braak og er feig i begyynnelsen, saa kan det bli forferdelig mye braak.

 

Lenke til kommentar

Som en hovedregel kan man ikke bygge ut over det som er regulert med lover og regler.
Det går an å søke om dispensasjon hvor naboene må samtykke, men forstår det ikke er det som er temaet her.

Dersom naboen bygger for nært nabogrensen vil kommunen selv avslå søknaden.

Hvis naboen bygger innenfor reglene vil ikke en klage tas til følge.

Skulle det fremdeles være uenigheter om tomtegrensene, må dere/han som mener den er feil ta det opp med kommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/13/2022 at 1:10 PM, Marzo said:

Som en hovedregel kan man ikke bygge ut over det som er regulert med lover og regler.
Det går an å søke om dispensasjon hvor naboene må samtykke, men forstår det ikke er det som er temaet her.

Dersom naboen bygger for nært nabogrensen vil kommunen selv avslå søknaden.

Hvis naboen bygger innenfor reglene vil ikke en klage tas til følge.

Skulle det fremdeles være uenigheter om tomtegrensene, må dere/han som mener den er feil ta det opp med kommunen.

Liten presisering til passusen om dispensasjon: naboene må ikke samtykke for at bygningsmyndigheten skal kunne innvilge dispensasjon fra for eksempel reguleringsplan, jf. plan- og bygningsloven § 19-2.

Om naboen har planer om å bygge for nært nabogrensen vil tiltakshaver/naboen være avhengig av og enten hente inn en avstandserklæring/nabosamtykke (dette er et vektig moment i vurderingen av om kommunen skal gi tillatelse, men gir ikke rettskrav), eller en dispensasjon. Sistnevnte er ikke lett å få, og kan ikke påregnes, spesielt i saker om avstander der nabo ikke har avgitt samtykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...