Gå til innhold

Jeg bruker dobbel infinitt i "forsøkte gjennomføre" - men hvorfor?


tommyb

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg fikk påpekt at det skal være infinitivsmerke i denne setningen:
"Dette omhandler den aktiviteten du forsøkte gjennomføre". Altså skulle det vært "forsøkte å gjennomføre".
Og det stemmer jo, etter enkle infinitivsregler.

Jeg lurer på om det finnes en språklig forklaring på hvorfor jeg uriktig føler det burde være lov å droppe infinitivsmerket i denne setningen.

Hadde "forsøkte" vært et modalverb, ville det være riktig med infinitt form, slik som i "den aktiviteten du burde gjennomføre". Men det er det jo ikke. Tvert i mot finner jeg et eksempel som spesifikt sier det skal være infinitivsmerke med forsøke som hjelpeverb. "Jeg synes også det høres riktig ut med "forsøkte dra hjem", men feil med "begynte dra hjem" eller "unnlot dra hjem". Kan forklaringen være at jeg bruker "forsøkte" som om det var et modalt hjelpeverb, eller er det bare tilfeldig at utfallet blir likt?

Hadde det vært i formen preteritum futurum, skulle det også vært infinitt form, slik som i "den aktiviteten du skulle gjennomføre".

Faktum er at jeg ser ut til å "føle" at det finnes en form der det er lov å droppe infinitivsmerket. Og jeg lurer altså på om det finnes en forklaring, siden jeg en gang leste at dersom det føles naturlig, finnes det ofte et unntak eller en form som forklarer dette.

Google forteller meg at dette er en relativt vanlig måte å skrive på, det kommer opp en håndfull treff på "forsøkte gjennomføre" og tilsvarende sammensetninger. Når jeg googler for å finne ut om det finnes ytterligere tilfeller/former som kan medføre infinitiv uten infinitivsmerke her, kommer jeg bare inn på tekster som krever langt mer språkkunnskap enn det jeg har for å finne ut av.

Takk for at du leste så langt. For å oppmuntre deg til å svare, skal jeg legge ved et oppløftende sitat fra noen som kan mye mer enn meg:

Quote

Evnen til å uttrykke modalitet er imidlertid ikke det eneste kjennetegnet ved verbene som inngår i denne klassen. De fleste preterito-presentiske verbene opptrer også som hjelpeverb med en infinitiv uten infinitivsmerke som hovedverb i setninger med sammensatt verbal. Disse to egenskapene, den første semantisk, den andre syntaktisk, kan karakteriseres som ekstramorfologiske fellestrekk ved de preterito-presentiske verbene. Dette kan dermed sees på som en form for ekstramorfologisk motivasjon som gjør at verb med disse egenskapene har en tendens til å bøyes etter preterito-presentisk mønster. [kilde]




 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...