Gå til innhold

Black Friday, Black Week, Cyber Monday og Singles day 2022


Anbefalte innlegg

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5424639

Et eksempel bare, men her blir varen listet som 73% prisreduksjon, og så ser man på prishistorikken.. Er sånt lov? Eller er det noe prisjakt ikke plukker opp og noe teknisk her?
Altså prisen ble satt opp til 2500kr i 1 dag, så ned til 750 ca. Og hele historikken viser bak til juni at dette er et kabinett til 680kr.
Så selv med prisreduksjon på 73%, er den fortsatt dyrere enn det den vanligvis har lagt ut for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hatredFan911 skrev (42 minutter siden):

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5424639

Et eksempel bare, men her blir varen listet som 73% prisreduksjon, og så ser man på prishistorikken.. Er sånt lov? Eller er det noe prisjakt ikke plukker opp og noe teknisk her?
Altså prisen ble satt opp til 2500kr i 1 dag, så ned til 750 ca. Og hele historikken viser bak til juni at dette er et kabinett til 680kr.
Så selv med prisreduksjon på 73%, er den fortsatt dyrere enn det den vanligvis har lagt ut for.

Vel, i teorien kan det være lov, men jeg har lite tro på at det er det i dette tilfellet. For at det skal være lov må førprisen være reell. Dvs at varen er solgt i et relevant antall til den prisen. Det tviler jeg på. Salgene kan ikke være internsalg mellom avdelinger i f.eks samme konsern. Det er kundesalg som gjelder. Prisjakt sine prisgrafer gjelder kun billigste butikk og det veksler hvilken butikk som er billigst. Grafen sier derfor ikke at det må være samme nettbutikk som har styrt denne pris-jojo-en. Så i teorien kan f.eks Multicom ha solgt x antall av kabinettet for 2526 kr mens prisen har ligget på det nivået. Da er -73% reelt selv om andre butikker har solgt det for 7-800 kr i lang tid.

Mer om førpris-jussen: https://markedsføringsrett.no/2020/11/oppdatert-veiledning-om-prismarkedsforing-og-nye-eu-krav-til-forpris/

Strømselskapene er åpne om sitt påslag. Jeg skjønner ikke hvorfor åpenhet om påslag kan påstås å være skadelig for konkurransen i markeder som dette også. Jeg tror tvert i mot at transparens og åpenhet ville skjerpet konkurransen i tidligere salgsledd enn det siste.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Prisjakts prosentmessige prisreduksjon er bare en indikator, og siden Prisjakt ikke er en butikk, er de ikke underlagt de samme reglene som butikkene er.

Flere store aktører eier også oppkjøpte nettbutikker som de bruker som front stores, der de holder en høyere pris. Dermed er det alltid et sammenligningsgrunnlag med høyere pris. Så kan de ta bort produktet fra egen front end en stund, og når det kommer tilbake får Prisjakt en større prisreduksjon. Det fungerer bare på produkter der det er få som leverer samme vare. Noen butikker - jeg tenker spesielt på én - har veldig bredt produktutvalg, men opererer med priser opp mot femgangen av veiledende på gamle modeller der de er eneste aktør. Det ser ut til å være algoritmisk styrt, siden prisen gjerne går litt opp hver uke. (Eller dag?) Og så selger de også gjennom cdon.com-markedet, så det er alltid minst to butikker som listes med disse fantasiprisene. 

Så, når de får konkurranse på et produkt hopper de ned på gatepris og er gjerne billigst.

En annen ting jeg har sett (og nå tenker jeg spesielt på en eller to andre butikker) er at det ser ut til at det er mulig å manipulere før-priser på Prisjakt ved hjelp av modellbetegnelser eller liknende. Jeg vet ikke hvordan, men jeg har flere ganger sett via Prisjakt at butikken har hatt denne varen inne til en god pris. Så trekker de produktet eller endrer på det på et vis, og dermed så forsvinner den gamle prisen fra prishistorikk. Den nye (ikke riktig like gode prisen) framstår kanskje som en prisreduksjon, selv om det motsatte har skjedd. Vet som sagt ikke hvordan dette fungerer, men har observert det et par-tre ganger. Prisen jeg så noen dager før og fikk meg til å etterlate en fane åpen har aldri eksistert... Selv om jeg har det i en åpen fane. Prisen blir da oppdatert når jeg trykker F5. Jeg tenker at dette er en feil med måten Prishistorikk lagrer/arkiverer førpriser på, men det kan virke som noen nettbutikker utnytter det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xyster skrev (På 24.11.2022 den 18.07):

Er på jakt etter ein sekk til fruen som ho først og fremst kan bruke til jobb. Ho er lærar og drassar på alt mulig (bøker, permar, pc, matboks osv), og brukar for det meste i dag handlenett :D

Har lurt på DB Strom 30L, men er usikker på om den er for stor/liten. Nokon som har erfaring med denne (eller ein mindre utgåve), eventuelt andre forslag?

Er ikkje eit must at det er på tilbud i forbindelse med BF, men det er sjølvsagt eit pluss :)

Vet ikke om noen andre har svart deg, men den er "som regel" for stor for kvinnfolk. Selv har jeg en 30 L og elsker det, men jeg digger store sekker da. 20 L har jeg sett mange jenter gå rundt med.

De er veldig praktiske, har egen lomme for laptop bakpå.

Endret av Kutler
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 26.11.2022 den 0.05):

Jeg minnes tider med både 50, 75 opg 90% rabatt.

Mens i år...hvis noe ble avertert med "50 % rabatt" så var det gjerne bare normalprisen for et par år siden.

Gjorde det veldig enkelt å ikke kjøpe hva som helst på "salg" i år. Endte med kun en elektrisk skrutrekker som jeg allerede hadde sett på en stund.
https://www.staypro.no/maskiner-verktoy/batteridrevne-verktoy/drillskrutrekker/dewalt-dcf601d2-qw-skrutrekker-med-batteri-og-lader-3089182

Lenke til kommentar
tommyb skrev (10 timer siden):

Prisjakts prosentmessige prisreduksjon er bare en indikator, og siden Prisjakt ikke er en butikk, er de ikke underlagt de samme reglene som butikkene er.

Flere store aktører eier også oppkjøpte nettbutikker som de bruker som front stores, der de holder en høyere pris. Dermed er det alltid et sammenligningsgrunnlag med høyere pris. Så kan de ta bort produktet fra egen front end en stund, og når det kommer tilbake får Prisjakt en større prisreduksjon. Det fungerer bare på produkter der det er få som leverer samme vare. Noen butikker - jeg tenker spesielt på én - har veldig bredt produktutvalg, men opererer med priser opp mot femgangen av veiledende på gamle modeller der de er eneste aktør. Det ser ut til å være algoritmisk styrt, siden prisen gjerne går litt opp hver uke. (Eller dag?) Og så selger de også gjennom cdon.com-markedet, så det er alltid minst to butikker som listes med disse fantasiprisene. 

Så, når de får konkurranse på et produkt hopper de ned på gatepris og er gjerne billigst.

En annen ting jeg har sett (og nå tenker jeg spesielt på en eller to andre butikker) er at det ser ut til at det er mulig å manipulere før-priser på Prisjakt ved hjelp av modellbetegnelser eller liknende. Jeg vet ikke hvordan, men jeg har flere ganger sett via Prisjakt at butikken har hatt denne varen inne til en god pris. Så trekker de produktet eller endrer på det på et vis, og dermed så forsvinner den gamle prisen fra prishistorikk. Den nye (ikke riktig like gode prisen) framstår kanskje som en prisreduksjon, selv om det motsatte har skjedd. Vet som sagt ikke hvordan dette fungerer, men har observert det et par-tre ganger. Prisen jeg så noen dager før og fikk meg til å etterlate en fane åpen har aldri eksistert... Selv om jeg har det i en åpen fane. Prisen blir da oppdatert når jeg trykker F5. Jeg tenker at dette er en feil med måten Prishistorikk lagrer/arkiverer førpriser på, men det kan virke som noen nettbutikker utnytter det. 

Så med andre ord er prisjakt og prisguiden bare juks og fanteri.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (23 timer siden):

Så med andre ord er prisjakt og prisguiden bare juks og fanteri.

Nei, men man må vite hva de er slags verktøy og hvilke gode og dårlige sider de har. Jeg har aldri følt meg lurt av prisguiden eller prisjakt, men det har selve butikkene klart (spesielt før disse tjenestene eksisterte). Prisguiden/Prisjakt + gode anmeldelser er en gullgruve for å få mest mulig for pengene.

Jeg kjøpte ingenting denne Black Friday eller Cyber Monday. Ikke noe som fristet blant tilbudene og fullt av tilbud som egentlig ikke er gode. Nå fikk jeg i dag sms om at DNB kjører på med supertilbud torsdag til lødag denne uken, og da med Power på 20% rabatt (15% på Apple) pluss en del annet.

Dette supertilbudet er faktisk mye mer interessant enn det jeg fant på Black Friday.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Så kommer romjulsalget, så januarsalget.. Folk som kjøper varer til full pris er de som skaper marginene for butikkene.

Det er jo alltid et eller annet "salg". Er det ikke Black Month / Week / Friday, så er det romjul/nyttår/januarsalg, eller påskefest, eller sommerparty, eller "Craaaazy days!!!" eller noe annet. 

Jeg kan nesten ikke huske sist jeg gikk inn i en butikk uten å ha blitt møtt med en kampanjeplakat av noe slag. Man blir litt immun. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (13 timer siden):

Det er jo alltid et eller annet "salg". Er det ikke Black Month / Week / Friday, så er det romjul/nyttår/januarsalg, eller påskefest, eller sommerparty, eller "Craaaazy days!!!" eller noe annet. 

Jeg kan nesten ikke huske sist jeg gikk inn i en butikk uten å ha blitt møtt med en kampanjeplakat av noe slag. Man blir litt immun. 

Sånn det fungerer. Du hadde ikke giddet å handle noe større hvis du ikke fikk noe slags form for rabatter/tilbud. Kunne vært et produkt med fast pris på 34 999,- eller samme produkt med førpris til 42 999,-. Men nå 34 999,-. Sistenevt føles noe bedre.

Jobber selv i butikk.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Impulskjøpte nærmest en Motorola Edge 20 til 2000,– under den sorte uka. 
Synes det var et bra kjøp, men det sto ingenting at den var på tilbud. Jeg sammenligna den mot Google Pixel 6A (som de averterte for til 3000,– tror jeg det var) – men fortsatt kom Motorolaen på topp (i alt utenom batteritid). Så jeg gikk for den, selv om den ikke var avertert for en gang.

Nå ser jeg at prisen er satt opp til 4000,–, iallfall på Elkjøps sider.

Lenke til kommentar
Kutler skrev (14 timer siden):

Impulskjøpte nærmest en Motorola Edge 20 til 2000,– under den sorte uka. 
Synes det var et bra kjøp, men det sto ingenting at den var på tilbud. Jeg sammenligna den mot Google Pixel 6A (som de averterte for til 3000,– tror jeg det var) – men fortsatt kom Motorolaen på topp (i alt utenom batteritid). Så jeg gikk for den, selv om den ikke var avertert for en gang.

Nå ser jeg at prisen er satt opp til 4000,–, iallfall på Elkjøps sider.


Jeg valgte Pixel 6a hovedsakelig fordi jeg var blitt litt lei av min egen Moto x4 og ustabiliteten på den over tid ( akkurat som kona sin motorola fra 2018 ) som startet omtrent etter 2 års brukstid. Pixel har så og si garantert oppgraderinger i flere år enn Motorola.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...