Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem står for bevisbyrden om innbo tar skade når forsikringsselskapet skal stå for oppbevaring av innbo


RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg må ut av egen leilighet førstkommende mandag fordi en entreprenør på vegne av Gjensidige Forsikring skal inn i min leilighet for avretting av gulv som har oppstått ved bygging av et hotell på nabotomta. Gjensidige Forsikring handler da på vegne av Bane Nor og Quality Hotel og har da engasjert Best Totalentreprenør for utføring av jobben.

I og med at vi er en helt uskyldig tredjepart så skal dette visstnok foregå uten at jeg eller kona skal være involvert. For utenom at vi måtte ta dette med egen innboforsikring for å få dekt midlertidig bosted da Gjensidige kun dekker en symbolsk sum for hva de mener er markedspris for å leie ut vår leilighet TOM for perioden de holder på, som jo selvsagt ikke er nok til å dekke midlertidig bosted for oss i perioden så sier Gjensidige og Best Totalentreprenør at vi kun skal ta med det vi trenger av egen innbo over til midlertidig bosted og at vi kan forlate leiligheten nøyaktig som den er.

De skal altså sørge for å tømme de nødvendige rommene og ta hånd om all innbo, og få alt tilbake igjen sånn som det var når de er ferdig.

Dette høres jo forsåvidt greit ut, men jeg blir en smule skeptisk. Vi har inventar i noen av rommene hvor gulvet skal avrettes som de ikke får ut av rommet uten å demontere ting som står der. PC til meg og kona er selvbygd, med custom vannkjøling og mye rart med høy verdi som det er fryktelig vanskelig å verdisette i en eventuell forsikringssak.

Blir også skeptisk til ting som TV-er osv. PC-skjermer osv. Om ting blir skadet underveis her så ser jeg for meg et lite helvete med forsikringsselskapet når man skal vurdere hva vi har krav på som erstatning. En 77-tommer LG OLED G1 blir vel ikke nødvendigvis erstattet med en 77-tommer LG OLED G2 da en forsikring vel fort vil sitte å være kreative med verdisettingen og mene at i ren verdi så får vi kanskje bare en 77-tommer LG OLED C2 som erstatning osv osv.?

 

Vi har dog ikke nubbesjans til å oppbevare alt dette i en midlertidig leilighet, og mye av dette er jo temmelig håpløst å frakte og oppbevare forsvarlig på egenhånd, da ender vi vel bare opp med å skade det underveis selv.

For utenom å ta bilde og video, hva annet burde vi tenke på her før vi slipper til entreprenør? Og hvor ille sitte vi med skjegget i postkassa i etterkant om det blir skader på innbo underveis? Og hvem har bevisbyrden om så skulle bli tilfellet?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, RamGuy said:

For utenom at vi måtte ta dette med egen innboforsikring for å få dekt midlertidig bosted da Gjensidige kun dekker en symbolsk sum for hva de mener er markedspris for å leie ut vår leilighet TOM

Seriøst, hvorfor skal -dere- (og deres innboforsikring) betale for noe som helst ?

Og hvem skal da stå for "flyttekostnadene"/jobben for det innboet som må flyttes frem og tilbake?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flytting og oppbevaring av innbo tas av Best Totalentreprenør og er sånn sett dekket av Gjensidige. Dette med kompensasjon for midlertidig bosted synes jeg virket noe spesiell. Om vi ser på det vi får kompensert som markedspris for tom leilighet for perioden så utgjør ikke det halvparten av prisen det koster for oss å bo i en møblert leilighet på under halv størrelse. Det står ingenting om at de dekker felleskostnader for perioden heller så går vel ut ifra at vi må betale for de til tross for at vi ikke er i leiligheten. Med dagens økte priser så utgjør felleskostnadene over 90% av det vi får i kompensasjon så den er jo litt fiffig. Men det har vi ikke hengt oss så veldig opp i ettersom innbo stiller opp og dekker det uten særlig mikkmakk, klart det blir jo noe egenandel naturligvis.

De dekker dog ikke noe med tanke på flytting av ting mellom nåværende leilighet og den midlertidige, og tilbake igjen. Der har vi dog vært såpass heldige at den midlertidige er et steinkast unna så det klarer vi å ordne relativt greit på egenhånd.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
20 hours ago, RamGuy said:

Om vi ser på det vi får kompensert som markedspris for tom leilighet for perioden...

Utgangspunktet til Gjenstridige synes å være helt feil!

Det er ikke dere som "har valgt å leie ut egen leilighet", dere blir "kastet ut" for at de skal utbedre feil som deres forsikringstager har påført leiligheten.

Dette har de selvfølgelig plikt til å dekke 100%, uten at hverken dere, eller deres innboforsikring skal ha noen utlegg på dette. Flytting av nødvendige ting frem og tilbake mellom deres og midlertidig bolig er også Gjensidiges ansvar.

Hvor lenge skal dere være på "reisefot"?
Har du snakket med naboene, og hørt hvilken avtale -de- har fått?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig i alt som blir sagt her, men vi sporer jo litt av. Er først og fremst usikker på hva jeg burde gjøre med tanke på innbo i tilfellet det skulle vise seg at det blir skade på det underveis.

Nå går jo aldri ting så plettfritt som man blir forespeilet, var innom den midlertidige leiligheten i dag og det som blir beskrevet som ovn, og mikrobølgeovn viste seg å være en mikrobølgeovn med grillfunksjon. Her vil jeg nok måtte krangle litt for jeg føler ikke at det å ikke ha tilgang på en vanlig stekeovn er tilstrekkelig når vi skal bo ute av leiligheten i 1-1,5 mnd. Jeg synes ikke en mikro med grillfunksjon tilsvarer en vanlig stekeovn. Men jeg er kanskje veldig gammeldags.

Lenke til kommentar
On 11/11/2022 at 7:51 PM, RamGuy said:

Enig i alt som blir sagt her, men vi sporer jo litt av. Er først og fremst usikker på hva jeg burde gjøre med tanke på innbo i tilfellet det skulle vise seg at det blir skade på det underveis.

Nå går jo aldri ting så plettfritt som man blir forespeilet, var innom den midlertidige leiligheten i dag og det som blir beskrevet som ovn, og mikrobølgeovn viste seg å være en mikrobølgeovn med grillfunksjon. Her vil jeg nok måtte krangle litt for jeg føler ikke at det å ikke ha tilgang på en vanlig stekeovn er tilstrekkelig når vi skal bo ute av leiligheten i 1-1,5 mnd. Jeg synes ikke en mikro med grillfunksjon tilsvarer en vanlig stekeovn. Men jeg er kanskje veldig gammeldags.

Det går ikke å lage frossenpizza engang i en mikro med grill...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...