Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Glemmer bursdag til partner


Gjest 934a6...279

Anbefalte innlegg

Gjest 934a6...279

Har vært i lag med partneren min i 8 år, vi har barn. Og er etablerte.

Vi er ganske så forskjellige, noe som gjør at vi ofte passer utrolig nok veldig bra sammen, men noen få ting gjør at vi selvfølgelig blir litt såret til tider.

Og min greie er at jeg alltid glemmer bursdagen til dama..  Hun gjør alltid så mye ut av bursdager, noe jeg ikke gjør.

Familien min feiret liksom ikke bursdag, så jeg ble aldri eller har feiret etter jeg var 12-13 år. Hun feirer storslått hvert år, familien hennes elsker å feire bursdager. 

Og hver gang blir hun skuffet når jeg ikke står der hver bursdagsmorgen, gir henne frokost på senga og tar meg av ungene feks.

Hun sier det ikke til meg, men til moren sin og venninner, som igjen som oftest samme helg den uka sier ifra da de er drita i bursdagsselskapet og sier jeg må skjerpe meg.

Og jeg må ærlig si at jeg blir lettere frustrert av noe så barnslig, jeg har ikke noe i mot at hun ønsker å feire bursdager med spetakkel, men at det skal være sånn " åhh nå må jeg gjøre ekstra stas akkurat denne dagen"  Jeg er jo ikke sånn, jeg føler selv jeg gjør stas på henne hver dag.  Men det tydeligvis ikke godt nok.

Noen som har tips å komme med?  En reminder har jeg, men den glemmer jeg ila året og sier alltid ifra kl 08:00 da jeg glemmer å fikse tallet og da er jeg på jobb allerede 😅

Anonymous poster hash: 934a6...279

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 934a6...279 skrev (9 timer siden):

Og hver gang blir hun skuffet når jeg ikke står der hver bursdagsmorgen, gir henne frokost på senga og tar meg av ungene feks.
 

Parforhold består av å forstå hverandre, kompromisser og en og annen kamel. Hvis det er viktig for henne å bli gjort krus på på bursdager, og ikke en stor ulempe for deg så er det antagelig lurt å gi henne det hun vil ha.

Kanskje du kan alliere deg med noen av de venninnene som klager og få noen ideer?

Sitat

Noen som har tips å komme med?  En reminder har jeg, men den glemmer jeg ila året og sier alltid ifra kl 08:00 da jeg glemmer å fikse tallet og da er jeg på jobb allerede 😅 

Dette høres ut som et rent teknisk problem? Det er mye enklere å løse tekniske problem enn å endre på seg selv.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, knutinh said:

Hvorfor har du en sånn offensiv holdning?

Ja, det var nok litt i frekkeste laget, men trådstarter oppfører seg i sannhet som en unge. Han gjør narr, og beskriver dama som barnslig. Det sagt, så var det kanskje like greit at du ga meg på pukkelen, så kan jeg komme med noe forhåpentligvis litt mer reflektert…

Det vanlige er jo at barn har en dag i året hvor alle feirer akkurat de. At barna lærer å motta oppmerksomhet, gratulasjoner, gaver og heder. Det handler om å bygge et balansert selvbilde, hvor barnet av og til er i rampelyset og som alle andre danser og synger rundt.

Ut fra trådstarters beskrivelse av en familie som ikke feiret bursdag, kan det virke som han har lært at han ikke er verdt å feire. Da kan det føles bittert og ubekvemt at dama hans føler at hun er verdt fester og jubel.

Det riktige er at trådstarter innser at det er hans familie som tok feil, ikke hennes. At det er sunt for barn - og voksne - å la seg feire og hylle en gang i blant. At man er verdt noe, helt uten at man har gjort noe for det.

Det å føle seg verdt noe, det å feire seg selv, er noe man kan øve seg opp til, og det er aldri for sent å lære. Jeg har måttet lære dette i voksen alder selv, og kan derfor anbefale trådstarter det samme :) 
 

26 minutes ago, knutinh said:

Er det sånn du viser respekt ovenfor en evt partner også?

Passiv aggresjon er virkelig ikke så mye bedre enn offensiv holdning.

Høres nesten ut som du også bør gå og feire deg selv litt! :fun:

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Daisy 🌸 skrev (15 minutter siden):

Det vanlige er jo at barn har en dag i året hvor alle feirer akkurat de. At barna lærer å motta oppmerksomhet, gratulasjoner, gaver og heder. Det handler om å bygge et balansert selvbilde, hvor barnet av og til er i rampelyset og som alle andre danser og synger rundt.

Jeg er enig i at det er vanlig og jeg er enig i at det er noe positivt.

Uten kjennskap til trådstarter så vet jeg ikke hvordan han bygger opp barna de viktige 364 andre dagene. For alt jeg vet så skaper han verdens tryggeste, fineste barn. Eller ikke.

Sitat

Ut fra trådstarters beskrivelse av en familie som ikke feiret bursdag, kan det virke som han har lært at han ikke er verdt å feire.

Kanskje. Jeg feirer ikke ID. Ikke er jeg spesielt interessert i å heise flagg heller. Det siste er utrolig viktig for min kjæres familie. Det får de lov til men jeg synes fremdeles at det er noe tull.

Sitat

Passiv aggresjon er virkelig ikke så mye bedre enn offensiv holdning.

Ok, da kan jeg heller si i klartekst at ditt første innlegg fikk deg til å se ut som en priviligert tosk. Prototypen på kvinne (?) som vil at alle skal respektere hverandre men at de fleste menn er håpløse tapere.

Sitat

Høres nesten ut som du også bør gå og feire deg selv litt! 

Mulig, men jeg tror ikke at du kjenner met godt nok til å komme med en god vurdering av det.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 934a6...279
Daisy 🌸 skrev (2 timer siden):

Se og lær, gutter!

Dette er Norge anno 2022 på sitt mest klassiske.

Kvinner skal klare alt selv og velger derfor de mest ubrukelige mennene, som ikke bare glemmer en hver bursdag, men som i tillegg ikke evner å forstå hvordan man klarer å huske en.

Sliter du med å finne deg dame?

Det er bare å ikke være så kompetent, skru ned kapasiteten til et absolutt minimum, gjerne under null et sted.

Det eneste aberet er som regel at det her varer bare til hun har fått de ungene hun skal. Da finner hun ut at hun ikke gidder å drasse på en voksen unge også, og at det ikke var fullt så stas med en inkompetent stakkar.

Men altså…

Trådstarter, ta og voks opp. Om ikke for din kone, så i alle fall for dine barn. Kutt ut åtte år gamle jentunger-smiley, og sett på alarmen hvert år; hver dag, sju dager før. Når du har gjort det, kan du gå i gang med noe nytt…hva med å lære å knytte skolisser?

Fryktelig sinna da gitt.. Emojiier er fantastisk for å sette preg på hvordan man kanskje mener noe i øyeblikket. 

Hun er ikke min kone, men samboer.

Ubrukelig? Hmm jaja deg om det.

Hva er galt med å være litt "unge" i voksen alder.  Hvis det gjør en lykkelig så burde det hylles, ikke snakkes ned.  Selvfølgelig i den forstand at man ikke er en samfunnsbyrde. Da er jeg enig.

 

Barna mine sine bursdager er ikke det vi snakker om her, det er Samboer sine bursdager. Barna får stor ståhei hvert år de. Skal sies at jeg gjør noe for henne hvert år også, men ikke på dagen alltid, og ettersom i mine øyne hvor jeg viser at jeg setter pris på henne hver dag som går, og gjør mitt for å bygge henne opp alle dager i året. Så er det slik at bursdager ikke er spesielt "spesielle" for meg.

Og som knut over sier angående ID, det er samme greie for meg med bursdager i voksen alder

It is what it is🤧

 

Anonymous poster hash: 934a6...279

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Guest 934a6...279 said:

Hva er galt med å være litt "unge" i voksen alder.  Hvis det gjør en lykkelig så burde det hylles, ikke snakkes ned.  Selvfølgelig i den forstand at man ikke er en samfunnsbyrde. Da er jeg enig.

Men det er jo akkurat det som er mitt poeng. Dama di liker å feire bursdag, og det er å være litt barn innimellom, selv om hun er voksen, selv om hun er mor til barn selv. Det burde du respektere, ikke gjøre narr av, eller bortforklare med at hun heller skal få litt hver dag. Det er ikke det hun ønsker seg.

Tenk om du ønsket deg en ting, men så fikk du noe annet - ikke av økonomiske eller andre gode grunner - men fordi dama di mente at det var bedre for deg, eller at hun hadde mer lyst til å gi deg det.

Eller at hun gjorde narr av deg for det du ønsket deg, og kalte deg barnslig.

Det er en nedlatende holdning å ha til en partner.

Jeg står ved min anbefaling om å venne deg til å feire deg selv, tror det kunne løst opp i en god del, hva angår å være raus mot andre :) 
 

41 minutes ago, Guest 934a6...279 said:

🤧

Mye bedre!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 10066...fe1

Tviler sterkt på at du gjør stas på henne daglig når du ikke engang klarer å huske bursdagen hennes. Det er en ganske enkel ting, å huske noens bursdag - dagen og årstallet de ble født. 

Anonymous poster hash: 10066...fe1

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Daisy 🌸 skrev (På 10.11.2022 den 20.45):

***

Enig med Daisy. Det å legge en sw-patch på et ellers manglende kognitivt oppsett, for å gjøre partner fornøyd, er det minste som kreves for å holde liv i et forhold. Gawd for en tapende holdning samboeren din må møte om du ikke klarer å skape et smil på bursdagen en gang. Fy faen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 10066...fe1 skrev (På 10.11.2022 den 23.55):

Tviler sterkt på at du gjør stas på henne daglig når du ikke engang klarer å huske bursdagen hennes. Det er en ganske enkel ting, å huske noens bursdag - dagen og årstallet de ble født. 

Anonymous poster hash: 10066...fe1

Tenker det holder med sjikanering. Verken du eller jeg skal spå hvordan forholdets indre er, ei eller å drive med spredning av skam uten å ha kunnskapsinndekning på dette.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...