Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Integrert kombiskap.


Anbefalte innlegg

Eg har eit integrert kombiskap som fulgte med leiligheten når eg flytta inn og eit økende behov for å oppgradere litt i størrelse. Har ikkje plass til vanlig kombiskap på kjøkkenet uten å rive ut deler av kjøkkeninnredningen.

Er det noen enkel måte å finne ut volum på kjøledel og frysedel på det kombiskapet eg har nå? 

Der nåværende kombiskap står så er det ei vifte/luftuttak (?) heilt øverst like under taket, deretter er det ca 35 cm åpent rom ned til ei 2 cm tjukk hylleplate som er lagt oppå kombiskapet. Må det være litt åpent lufterom mellom den viftedelen heilt øverst og selve kombiskapet, eller kan eg fint kjøpe eit nytt kombiskap som er høyere uten å tenke så mye på det?

Er forresten eit likt luftuttak heilt nede på bunnen også, like ved gulvet, kommer kald luft ut der, og selve kombiskapet står på ei hylle som er skrudd fast ca 8-10 cm over den nedre vifta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (6 minutter siden):

Ja, ved å lese tekniske data på skapet etter at du har identifisert merke og modell.

Merke og modell skal stå på en klistrelapp inne i kjøleskapet.

Det er kun 1 lapp inni heile kjøleskapet, og det står ingenting om volum på den, er bare eit bilde av noe som ligner ei slags pil, ein sirkel og "A16" som er på den.

Lenke til kommentar
meatbag skrev (1 time siden):

Det er kun 1 lapp inni heile kjøleskapet, og det står ingenting om volum på den, er bare eit bilde av noe som ligner ei slags pil, ein sirkel og "A16" som er på den.

Det skal stå et typeskilt innevendig i kjøledelen, ofte innenfor grønnsakskuffen på venstre side. Her skal det stå merke og modell, som man kan søke opp spesifikasjoner med.

 

Alle vanlige integrert kombiskap er ca 177 cm høye. Oppgitt volum varierer litt, men i praksis er utnyttbar plass omtrent det samme. Hvis det er mer plass i høyden så finnes det noen integrert kombiskap som er ca 193 cm høye, men da må man sjekke om det vil passe med høyden på dørene. F.eks. Grundig og Samsung.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Volum = breidde*lengde*dybde. Du finn eit greit estimat med ein meterstokk eller måleband.

Utan informasjon om merke og modell kan me i alle fall ikkje finne svaret.

Da får eg prøve meg på litt matte. Kan ikkje se at det er noe info om merke eller modell eit sted.

^fmj skrev (1 time siden):

Det står sikkert på baksiden.

Da blir det litt vanskelig å finne. 

Mr D skrev (1 minutt siden):

Det skal stå et typeskilt innevendig i kjøledelen, ofte innenfor grønnsakskuffen på venstre side. Her skal det stå merke og modell, som man kan søke opp spesifikasjoner med.

 

Alle vanlige integrert kombiskap er ca 177 cm høye. Oppgitt volum varierer litt, men i praksis er utnyttbar plass omtrent det samme. Hvis det er mer plass i høyden så finnes det noen integrert kombiskap som er ca 193 cm høye, men da må man sjekke om det vil passe med høyden på dørene. F.eks. Grundig og Samsung.

Det er bare hvite overflater inni der, ingenting med tekst på.

Dette er bare ca 159 cm høyt, tviler på at det er noe fancy eller dyrt merke siden de som installerte det aldri hadde planer om å bli boende lenge. Om eg kjøper større, så vil ikkje dørene på kombiskapet passe med dørfrontene i samme stil som kjøkkenet, med mindre eg klarer å få tak i deler til kjøkkenet i riktig lengde, men aner ikkje hvor kjøkkenet er kjøpt heller..

Lenke til kommentar
Mr D skrev (3 minutter siden):

Det var en særdeles ukurant høyde på et integrert skap. Sikker på at du har målt riktig? Hvor høye er dørfrontene? Kan du legge ut bilde som viser hvordan dørfrontene er montert på kombiskapet?

 

Har målt fra toppen på hylla som er lagt oppå selve kombiskapet og ned til den hylla det står på, så det er kanskje 2-3 cm mindre enn det eg skreiv (markert med rødt på bilde hvor eg har målt). Skapfronten på kjøledelen av kombiskapet er mye større enn selve kjøledelen er, og det er glideskinner. 20221109_200004.thumb.jpg.6a7e6dfce67ff4c7cfa9e788fe21f0ec.jpg

Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Oi, det var helt klart en hylle for lite. Ser ut som ca 20-30 cm lavere enn standard kombiskap.

Ja, det blir for lite og ender med å bli overfylt, så vil ha noe som er litt større. Er så jysla irriterert over frysedelen og den teite poengløse babyskuffen som kun har plass til isbitbrett eller pinneis 😂 

Lenke til kommentar

Dette var en sær løsning. Tror ikke det finnes skap i den størrelsen å kjøpe i Norge nå.

Men selve skroget og dørfrontene ser ganske normale ut. Det er godt mulig at det kan settes inn et vanlig integrert kombiskap. Da må hylle som skapet nå står på fjernes så det nye kombiskapet settes på bunnen av skapet. Det eneste kritiske er om høyden på dørfronten til frysen er passe høy (ca 70 cm).

Lenke til kommentar
Mr D skrev (15 minutter siden):

Dette var en sær løsning. Tror ikke det finnes skap i den størrelsen å kjøpe i Norge nå.

Men selve skroget og dørfrontene ser ganske normale ut. Det er godt mulig at det kan settes inn et vanlig integrert kombiskap. Da må hylle som skapet nå står på fjernes så det nye kombiskapet settes på bunnen av skapet. Det eneste kritiske er om høyden på dørfronten til frysen er passe høy (ca 70 cm).

Lurer på om kombiskapet kanskje er fra Ikea. 

Vil det gå greit å la kombiskapet stå direkte oppå ventilasjonsanlegget da? 🤔 For akkurat nå så er det sånn 10 cm mellom det og toppen av hylleplata kombiskapet står på. Dørfrontene er forresten 140 cm oppe og 80 cm nede. 

Lenke til kommentar
meatbag skrev (11 minutter siden):

Lurer på om kombiskapet kanskje er fra Ikea. 

Vil det gå greit å la kombiskapet stå direkte oppå ventilasjonsanlegget da? 🤔 For akkurat nå så er det sånn 10 cm mellom det og toppen av hylleplata kombiskapet står på. Dørfrontene er forresten 140 cm oppe og 80 cm nede. 

Ja, fant nå at Ikea har slikt skap i denne høyden.

Det er vel ikke så mye ventilasjon mellom bunnen og hylla? Det ser ut som det blir ganske tett når døra lukkes. Vanligvis er det ventilasjonsrist i sokkelen for å få lufting.

Når nedre dørfront er 80 cm så har du mange muligheter hvis du vil ha et nytt, større kombiskap. Mulig at det da også passer best ved å beholde hylla i bunnen.

Lenke til kommentar
Mr D skrev (1 time siden):

Ja, fant nå at Ikea har slikt skap i denne høyden.

Det er vel ikke så mye ventilasjon mellom bunnen og hylla? Det ser ut som det blir ganske tett når døra lukkes. Vanligvis er det ventilasjonsrist i sokkelen for å få lufting.

Når nedre dørfront er 80 cm så har du mange muligheter hvis du vil ha et nytt, større kombiskap. Mulig at det da også passer best ved å beholde hylla i bunnen.

Sånn ser det ut heilt nederst, er sånn rille eller noe heilt bakerst som kombiskapet da ville stått oppå dersom den hylla blir tatt vekk. Regnet liksom med at grunnen til at den hylla var satt inn var så det var litt mellomrom, men eg har null peiling på integrerte hvitevarer. 

20221109_204831.thumb.jpg.e404c7829c47abac43b00b09da951fdc.jpg

Lenke til kommentar

Ta ut alt og kjøpt et kombiskap på 210. Som settes på gulvet. Behold bare de ytre sideplatene (alt det hvite tas ut). Blås i å ha det integrert (er det så viktig??) . Det er jo veldig lite skap der nå. Regnermed det er 60 cm bredde. Mange fine skap på 210. Vi havnet på LG skap. 

Vi beholdt bare sideplaten inntil benken og tok bort det inntil vegg...

Trådstarter har veldig likt løsning vi hadde, unntatt så lite skap inne i skapet... 

På den ene sideplaten kjærer du ut til en rist inntil veggen ( 100 kr Megsflis) Da får du nok sirkulasjon bak skap.

Skapet under har vi nå 😊

IMG_20221109_231555.jpg

Screenshot_20221109_233843.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Hylla må være der for å justere kombiskapet i forhold til frontene, ellers hadde det gått galt.

Hva er det bak kassa øverst i skapet?

Okei, tenkte meg det var nødvendig med det mellomrommet. Du spør godt. Eg har ikkje peiling. Antok det var noe som hørte til ventilasjonen, men prøvde kjenne oppi åpningen bak der, kjenner ingenting innenfor min begrensede rekkevidde og ser heller ingen umiddelbar måte å få løsnet delene rundt for å se hva som skjuler seg inni der.  

 

plankeby skrev (1 time siden):

Ta ut alt og kjøpt et kombiskap på 210. Som settes på gulvet. Behold bare de ytre sideplatene (alt det hvite tas ut). Blås i å ha det integrert (er det så viktig??) . Det er jo veldig lite skap der nå. Regnermed det er 60 cm bredde. Mange fine skap på 210. Vi havnet på LG skap. 

Vi beholdt bare sideplaten inntil benken og tok bort det inntil vegg...

Trådstarter har veldig likt løsning vi hadde, unntatt så lite skap inne i skapet... 

På den ene sideplaten kjærer du ut til en rist inntil veggen ( 100 kr Megsflis) Da får du nok sirkulasjon bak skap.

Skapet under har vi nå 😊

IMG_20221109_231555.jpg

Screenshot_20221109_233843.jpg

Det er siste utvei, liker utseendet på integrert når den stygge hvite døra er skjult og ellers hater eg å måtte kave med sånne ting siden eg ikkje har noen til å hjelpe meg og eg er omtrent like handy som ein vassen agurk. Bredden på selve kombiskapet er 54,9 cm ca, selve dørfront-skapdøra er 60 cm.

 

Lenke til kommentar
meatbag skrev (16 timer siden):

 Det er siste utvei, liker utseendet på integrert når den stygge hvite døra er skjult og ellers hater eg å måtte kave med sånne ting siden eg ikkje har noen til å hjelpe meg og eg er omtrent like handy som ein vassen agurk. Bredden på selve kombiskapet er 54,9 cm ca, selve dørfront-skapdøra er 60 cm.

 

Noen inngrep må jo tas uansett for å få inn noe større... Bare å ta bort hylleplate under kombiskapet er ikke nok. Regner med du vil opp i merkbar størrelse. 

Man velger svart, grå, metall eller hvit farge på kombiskap. Ta noe som matcher komfyr/stekeovn.

Skapfrontene gir jo begrensninger.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
meatbag skrev (På 9.11.2022 den 19.46):

Dette er bare ca 159 cm høyt, tviler på at det er noe fancy eller dyrt merke siden de som installerte det aldri hadde planer om å bli boende lenge. Om eg kjøper større, så vil ikkje dørene på kombiskapet passe med dørfrontene i samme stil som kjøkkenet, med mindre eg klarer å få tak i deler til kjøkkenet i riktig lengde, men aner ikkje hvor kjøkkenet er kjøpt heller..

Detaljene her likna i hvert fall VELDIG på det integrerte IKEA kjøleskapet vi kjøpte når vi renoverte kjøkkenet i forrige bolig.

https://www.ikea.com/no/no/p/rakall-kjol-fryseskap-ikea-500-integrert-20499951/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...