Bäcker 923 Report post Posted November 9, 2022 Hva er det som avgjør om en gitt telefon kan koples til 5G-nettet? Er det innstillinger i nettet, telefonen, eller begge deler? Kan operatør sende innstillinger til telefonen på et vis? Jeg har en Nokia XR20, som funker på 5G både hos Telia og ICE, mens min Motorola G100 bare virker på 5G hos Telia. Quote Share this post Link to post
Kjell Olaf Winther 103 Report post Posted November 9, 2022 Telefon, først og fremst, og innstilling på telefon. Slik at den er innstilt på å plukke opp 5G når det er tilgjengelig. Quote Share this post Link to post
kjetilkl 1749 Report post Posted November 9, 2022 Mobilen må også være godkjent (testet og lagt til som godkjent enhet) for 5G hos operatøren. 1 Quote Share this post Link to post
Kjell Olaf Winther 103 Report post Posted November 9, 2022 For oss som har iPhone så er det ikke noe man tenker over….. 1 Quote Share this post Link to post
Janvik 477 Report post Posted November 10, 2022 Normalt skal "5G" fungere så lenge abonnement har 5G aktivt og terminal/mobil støtter (og produsent har aktivert) nødvendige 4G+/5G kombinasjoner. Per nå så er det ikke noe særlig fordel å bruke 5G på mobil annet enn til testing. Det er per nå ingen andre fordeler enn økt hastighet. 13 hours ago, Kjell Olaf Winther said: For oss som har iPhone så er det ikke noe man tenker over….. Svært relevant til tråden. 1 Quote Share this post Link to post
Sharpings 249 Report post Posted November 10, 2022 kjetilkl skrev (17 timer siden): Mobilen må også være godkjent (testet og lagt til som godkjent enhet) for 5G hos operatøren. Ikke helt sikker på at dette er påkrevd. Jeg har 5G med OneCall på en Sharp Aquos R5G som kun selges i Japan. Ganske sikkert på at den ikke står på lista over støttede telefoner i Norge. 1 Quote Share this post Link to post
BearCat 213 Report post Posted November 10, 2022 14 hours ago, Kjell Olaf Winther said: For oss som har iPhone så er det ikke noe man tenker over….. Avhengig av -hvilken- iPhone du har ... 🤷♂️ Quote Share this post Link to post
Bäcker 923 Report post Posted November 10, 2022 Sharpings skrev (45 minutter siden): Ikke helt sikker på at dette er påkrevd. Jeg har 5G med OneCall på en Sharp Aquos R5G som kun selges i Japan. Ganske sikkert på at den ikke står på lista over støttede telefoner i Norge. De listene som legges ut, er i beste fall veiledende. Jeg har tre telefoner som støtter VoLTE hos ICE, og ingen av dem står på noen liste... Quote Share this post Link to post
kjetilkl 1749 Report post Posted November 10, 2022 45 minutes ago, Bäcker said: De listene som legges ut, er i beste fall veiledende. Jeg har tre telefoner som støtter VoLTE hos ICE, og ingen av dem står på noen liste... Mulig at dette er forskjellig fra mobil til mobil. - Vet iallefall at det har vært slik at noen modeller blir enablet for 5G før andre når det kommer nye modeller hos Telenor. Quote Share this post Link to post
Kjell Olaf Winther 103 Report post Posted November 10, 2022 12 hours ago, BearCat said: Avhengig av -hvilken- iPhone du har ... 🤷♂️ Alle de som har hatt 5G. 12-13 og nå 14. Pro Max. Første 5G var 1 mars i Oslo 2021 med iPhone 12. Nedre Vollgate 4. Quote Share this post Link to post
BearCat 213 Report post Posted November 11, 2022 12 hours ago, Kjell Olaf Winther said: Alle de som har hatt 5G. 12-13 og nå 14. Pro Max. Første 5G var 1 mars i Oslo 2021 med iPhone 12. Nedre Vollgate 4. Ok, den kan jeg være med på, selv om det er mange eldre Apple telefoner i drift, uten støtte for 5G, derav min kommentar. Men når du sier at "første 5G var 1/3-21", er det da din personlige "første gang" du henviser til? Quote Share this post Link to post
Kjell Olaf Winther 103 Report post Posted November 11, 2022 (edited) 7 hours ago, BearCat said: Ok, den kan jeg være med på, selv om det er mange eldre Apple telefoner i drift, uten støtte for 5G, derav min kommentar. Men når du sier at "første 5G var 1/3-21", er det da din personlige "første gang" du henviser til? Jepp. Hvor det var 5G mens jeg stod parkert. Telenor. Edited November 11, 2022 by Kjell Olaf Winther 1 Quote Share this post Link to post
JonTj 287 Report post Posted November 24, 2022 Byttet nylig til Happybytes og til min store forundring funker ikke 5G på iPhone, ennå. De skylder på at Apple må hente de siste innstillingene fra deres nye SIM-kort først. Har hatt 5G på telefonen min i 2 år med min gamle leverandør så dette finner jeg meget merkelig. De skryter jo av full Telenordekning med 5G. Quote Share this post Link to post
Kjell Olaf Winther 103 Report post Posted November 24, 2022 Var inne på nettsiden til Happybytes. Finner ingen steder hvor 5G nevnes. Quote Share this post Link to post
Bäcker 923 Report post Posted November 24, 2022 Prøv å Google "Happybytes 5G". Da får du treff. Quote Share this post Link to post
Kjell Olaf Winther 103 Report post Posted November 25, 2022 Det stemmer. Er jo ingen grunn til at du ikke skulle få 5G på din iPhone. Vi har brukt E-sim siste 6 mnd og det fungerer flott. Både hjemme og langt herifra. Quote Share this post Link to post
mandela 890 Report post Posted November 25, 2022 Janvik skrev (På 10.11.2022 den 7.44): Normalt skal "5G" fungere så lenge abonnement har 5G aktivt og terminal/mobil støtter (og produsent har aktivert) nødvendige 4G+/5G kombinasjoner. Jeg er også av denne oppfatning; abonnementet må ha 5G lagt til som tjeneste og enheten må kunne støtte de 5G båndene som brukes (de fleste gjør det, men det finnes enkelte 1st gen telefoner der ute med dårlig 5G båndstøtte). I tillegg vil enkelte enhetsprodusenter ikke slå på ulike 5G teknologier fram til tjenesten er validert mellom dem og operatør. Dette gjelder EN-DC*, DSS (Dynamic Spectrum Sharing) og 5G CA (Carrier aggregation) som er de første 5G teknologiene som tas i bruk i Norge. * https://www.sqimway.com/nr_endc.php 1 Quote Share this post Link to post