Gå til innhold

Tilkopling til 5G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Normalt skal "5G" fungere så lenge abonnement har 5G aktivt og terminal/mobil støtter (og produsent har aktivert) nødvendige 4G+/5G kombinasjoner. 

Per nå så er det ikke noe særlig fordel å bruke 5G på mobil annet enn til testing. 

Det er per nå ingen andre fordeler enn økt hastighet. 

 

13 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

For oss som har iPhone så er det ikke noe man tenker over…..

Svært relevant til tråden. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (17 timer siden):

Mobilen må også være godkjent (testet og lagt til som godkjent enhet) for 5G hos operatøren.

Ikke helt sikker på at dette er påkrevd. Jeg har 5G med OneCall på en Sharp Aquos R5G som kun selges i Japan. Ganske sikkert på at den ikke står på lista over støttede telefoner i Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (45 minutter siden):

Ikke helt sikker på at dette er påkrevd. Jeg har 5G med OneCall på en Sharp Aquos R5G som kun selges i Japan. Ganske sikkert på at den ikke står på lista over støttede telefoner i Norge.

De listene som legges ut, er i beste fall veiledende. Jeg har tre telefoner som støtter VoLTE hos ICE, og ingen av dem står på noen liste...

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Bäcker said:

De listene som legges ut, er i beste fall veiledende. Jeg har tre telefoner som støtter VoLTE hos ICE, og ingen av dem står på noen liste...

Mulig at dette er forskjellig fra mobil til mobil. - Vet iallefall at det har vært slik at noen modeller blir enablet for 5G før andre når det kommer nye modeller hos Telenor.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Alle de som har hatt 5G. 12-13 og nå 14. Pro Max. Første 5G var 1 mars i Oslo 2021 med iPhone 12. Nedre Vollgate 4. 

Ok, den kan jeg være med på, selv om det er mange eldre Apple telefoner i drift, uten støtte for 5G, derav min kommentar.
Men når du sier at "første 5G var 1/3-21", er det da din personlige "første gang" du henviser til?

Lenke til kommentar
7 hours ago, BearCat said:

Ok, den kan jeg være med på, selv om det er mange eldre Apple telefoner i drift, uten støtte for 5G, derav min kommentar.
Men når du sier at "første 5G var 1/3-21", er det da din personlige "første gang" du henviser til?

Jepp. Hvor det var 5G mens jeg stod parkert. Telenor.

754846F6-ED70-4BA4-98D6-C37101BC6806.jpeg

Endret av Kjell Olaf Winther
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Byttet nylig til Happybytes og til min store forundring funker ikke 5G på iPhone, ennå. De skylder på at Apple må hente de siste innstillingene fra deres nye SIM-kort først. Har hatt 5G på telefonen min i 2 år med min gamle leverandør så dette finner jeg meget merkelig. De skryter jo av full Telenordekning med 5G.

Lenke til kommentar
Janvik skrev (På 10.11.2022 den 7.44):

Normalt skal "5G" fungere så lenge abonnement har 5G aktivt og terminal/mobil støtter (og produsent har aktivert) nødvendige 4G+/5G kombinasjoner.

Jeg er også av denne oppfatning; abonnementet må ha 5G lagt til som tjeneste og enheten må kunne støtte de 5G båndene som brukes (de fleste gjør det, men det finnes enkelte 1st gen telefoner der ute med dårlig 5G båndstøtte). I tillegg vil enkelte enhetsprodusenter ikke slå på ulike 5G teknologier fram til tjenesten er validert mellom dem og operatør. Dette gjelder EN-DC*, DSS (Dynamic Spectrum Sharing) og 5G CA (Carrier aggregation) som er de første 5G teknologiene som tas i bruk i Norge.

* https://www.sqimway.com/nr_endc.php

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...