Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm ved spilling


Anbefalte innlegg

Hei,

Sliter med at maskina får svart skjerm mens jeg spiller.

Virker som at alle andre fuksjoner fortsatt lever, da discord kan bli hørt i bakgrunnen etter at skjermene dør.

Har kjørt litt testing med msi afterburner og furmark fant ut at det øyeblikket jeg setter power limit til 95% eller over etter at den har kjørt i noen minutter, så forsvinner bilde.

Men klarer ikke å se noen grunn til hvorfor det skjer. Det er fortsatt RGB lys og viftene kjører selv om bildet er borte.

ctrl+winodws+shift+b gir heller ingen effekt etter det skjer.

For øyeblikket lener jeg mot defekt skjermkort eller defekt strømforsyning, men har ikke så mye mulighet å teste med andre komponenter per nå.

 

Setter pris på om noen har forslag til testing!

 

Spesifikasjoner:

Asus RTX 3090 Strix OC

Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 3600MHz 4x8GB

Asus ROG Crosshair VIII Formula

Asus ROG RYUJIN II 240

Corsair AX860i

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres mest ut som et skjermkort-problem, ja, siden resten av maskinen "lever".

Men jeg har vært borti noe liknende der problemet IKKE var skjermkortet. Det var mest direkte restart av maskinen, men innimellom at skjermen ble svart.

Etter mye om og men, så fant jeg ut av det var PCIe x16-porten på hovedkortet som ikke taklet skjermkortet helt, dette også et Asus-hovedkort. Hovedkortet var dønn stabilt med et eldre skjermkort, eller hvis jeg puttet det opprinnelige skjermkortet på PCIe x4-porten.

Det hjalp noe, men ikke helt, å i BIOS sette PCIe x16-porten til "generation 2".

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (9 timer siden):

Det høres mest ut som et skjermkort-problem, ja, siden resten av maskinen "lever".

Men jeg har vært borti noe liknende der problemet IKKE var skjermkortet. Det var mest direkte restart av maskinen, men innimellom at skjermen ble svart.

Etter mye om og men, så fant jeg ut av det var PCIe x16-porten på hovedkortet som ikke taklet skjermkortet helt, dette også et Asus-hovedkort. Hovedkortet var dønn stabilt med et eldre skjermkort, eller hvis jeg puttet det opprinnelige skjermkortet på PCIe x4-porten.

Det hjalp noe, men ikke helt, å i BIOS sette PCIe x16-porten til "generation 2".

Jeg får prøve å endre PCIe x16 instillingene, får også se om jeg kan teste kortet i en annen maskin for å se om det samme skjer.

Kan også prøve å flytte kortet til den andre PCI porten se om at det gir noen bedringer.

 

Har også vært dønn stabilt for meg, men problemet startet først i siste call of duty spillet, og i senere tid oppdaget i overwatch.

Trodde opprinnelig det var temperatur som var problemet, da på noen programmer som icue sier at tempen blir nesten 100 grader, men selv med fjerning av sidepanel og manuel maksing av vifter så kutter den ut.

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (4 timer siden):

Da høres det mer ut som et temperatur-problem. Prøv å ha panel av, og sett på en vifte med kaldere luft rett mot grafikkortet.

Viser seg at det er "hostspot" temperatur som nærmer seg 100 grader og det er det icue måler, memory på ca 90 grader, gpu på opp mot 65 grader med nåværende powerlimit på 90%. Så tviler på at det er temperatur. Som ut ifra hva jeg finner, ser normalt ut.

 

Virker relativt stabil på 90% powerlimit.

  

Powertrainer skrev (3 timer siden):

Et skudd i mørke men prøv å rikle litt på hdmi-pluggene.

Det var det første jeg tenkte på når skjermen ble svart  😅

 

Svein M skrev (3 timer siden):

Sett ned power limit og se om det virker da.

Jeg ser denne testen oppgir 68 og 75 grader ved spilling: https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3090-strix-oc/31.html

Det ser ut til å hjelpe, men ikke nødvendigvis en løsning.

 

Endret av Okdokk
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...