Gå til innhold

Telia ønsker kunder bort fra BankID på mobil. Innfører gebyr.


Anbefalte innlegg

ali q skrev (2 timer siden):

Og da er det på sin rett at du selv betaler for den bruken, imens de som klarer og gidder å bruke appen slipper å betale for din gammeldagse bruk av mobiltelefonen din

Den nye løsningen er regelrett søppel i forhold til den raske løsningen med en kort pin kode. De som kom på at man måtte inn med fullt passord og fikk gjennomslag for det burde bli satt i kundeservice skranken til bakid nå som straff. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Mannen med ljåen said:

BankID på mobil var grusomt ustabil. Genialt når det funker, men det funker bare 1 av 4 ganger. Ofte får jeg aldri de to ordene, eller jeg trykker ok uten at noe skjer. Da må jeg vente flere minutter før den timer ut og jeg får prøve på nytt. Byttet omsider til appen, den er dønn stabil.

De faser ut BankID på mobil på grunn av ustabilitet. Som jeg har opplevd i flere år på flere ulike telefoner og teleoperatører. Endelig virker det.

bankid på mobil har vært mye mer stabilt enn app løsningen har vært hos meg, appen har kræsjet mye på min mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (19 minutter siden):

Lover godt det. Kan bli like sømløst som elbil lading med en brikke for hver ladestasjon som finst :D

Men dersom du har konto/brikke i annan bank kan du bruke bank-id appen. Då skal det vel fungere å gå inn på Nordea, velje bank-id med brikke og logge inn med bank-id appen.

Eg har ein gammal Samsung Galaxy S4 frå 2014 oppgradert med LineageOS til Android 10. Sjølv om mobilen er snart 10 år gammal har eg aldri hatt problem med bank-id appen.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke appen er så ille jeg… Den gjør det den skal og akkurat det. Så langt 100% suksessrate. Eneste jeg smått hever på øyebrynet til er at jeg nå har måttet gå tilbake til det passordet isteden for firesifret pin som BankID på mobil har.

Lang historie kort er problemstillingen triviell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Sharpings skrev (På 8.11.2022 den 19.12):

For oss som har mer enn en bank er situasjonen slik at vi må nå bruke 2 apper. For bankene er ikke enige om hvilken app som skal brukes.

Nordea f.eks bruker Nordea ID, som de få gangene jeg har prøvd den har vært veldig dårlig.

BankID på mobil har funket helt fint for meg. "If it ain't broke - fix it" ser ut til å være slagordet her.

Hvorfor må du bruke to apper? Jeg har 3 banker, men bruker kun appen til sparebank1. Faktisk virker ikke BankID appen for meg som har BankID fra SpareBank 1. Appen fra SB1 er enkel og kjappere enn BankID på mobil og brukes til innlogging i de to andre bankene da jeg kun har en BankID og den er fra SB1.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Eddie_Peddie skrev (På 3.12.2022 den 11.15):

Hvorfor må du bruke to apper? Jeg har 3 banker, men bruker kun appen til sparebank1. Faktisk virker ikke BankID appen for meg som har BankID fra SpareBank 1. Appen fra SB1 er enkel og kjappere enn BankID på mobil og brukes til innlogging i de to andre bankene da jeg kun har en BankID og den er fra SB1.

Fordi Nordea skal ikke bruke Bank-ID på mobil. Men sigen egen Nordea app. Og den funker jo ikke på Skandiabanken. Den funker kun på Nordea. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BankID på mobil krever vel systemer som håndterer dette hos teleoperatørene. Systemer som da koster å sette opp og forvalte. I tillegg blir det en knytting mot SIM-kort, mens eSIM blir vel sett på som mer framtidsrettet. Selve SMS-en som nevnes her er vel egentlig en ubetydelig kostnad i det hele. Ser man utviklingen med iPhone i USA, kan man vel anta det ikke er lenge før det begynner å bli vanlig at mobiltelefoner leveres uten støtte for SIM-kort.

Personlig synes jeg appen fra Spb1 i hvert fall fungerer meget bra, og ser ikke noe "savn" i BankID på Mobil. Og eneste årsaken til at man har SIM-kort har vel strengt tatt vært for at BankID på Mobil skal fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (1 time siden):

Fordi Nordea skal ikke bruke Bank-ID på mobil. Men sigen egen Nordea app. Og den funker jo ikke på Skandiabanken. Den funker kun på Nordea. 

Men det virker som BankID-app fra Sbanken fungerer hos Nordea?

Uansett tåpelig av Nordea. Jeg har nylig endret litt på bankforbindelsene mine og har et par ufravikelige krav for å bruke en bank:

- Må støtte Apple Pay
- Må støtte BankID-appen

Byttet fra Eika-bank til Sbanken pga. manglende støtte for Apple Pay. Jeg tipper de bankene som ikke støtter de "vanlige" systemene kommer til å oppleve en akselererende kundeflukt. Kona skal bytte fra DnB av samme grunn som meg, manglende støtte for Apple Pay.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 minutter siden):

Men det virker som BankID-app fra Sbanken fungerer hos Nordea?

Uansett tåpelig av Nordea. Jeg har nylig endret litt på bankforbindelsene mine og har et par ufravikelige krav for å bruke en bank:

- Må støtte Apple Pay
- Må støtte BankID-appen

Byttet fra Eika-bank til Sbanken pga. manglende støtte for Apple Pay. Jeg tipper de bankene som ikke støtter de "vanlige" systemene kommer til å oppleve en akselererende kundeflukt. Kona skal bytte fra DnB av samme grunn som meg, manglende støtte for Apple Pay.

 

Sharpings skrev (1 time siden):

Fordi Nordea skal ikke bruke Bank-ID på mobil. Men sigen egen Nordea app. Og den funker jo ikke på Skandiabanken. Den funker kun på Nordea. 

  Godt mulig BankID for mobil blir erstattet av Nordea sin app, men den er uansett utdatert. 

Det er da bare å bruke BankID appen i Nordea og alle andre banker. Dette fungerer knirkefritt, er selv Nordea kunde + kunde i rekke andre banker, appen fungerer på tvers av alle. 

 

Endret av MrL
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...