Gå til innhold

Rimelig ATMOS receiver med pre-out?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det alle kanalene du ønsker å hente ut med Pre-out?

De fleste som har dette, er 2-3 nivåer fra den rimligste, alle har for Sub, og de kan enkelt splittes hvis det kun er 1, du må høyt i pris for å kunne styre 2 suber uavhengig.

På Denon så er det først forsterkeren til 17.000,- som støtter dette.

Yamaha ser ut til å ha pre-out for front fra 8300,-, men må opp til 18.000,- for å finne for alle kanaler.

Hjemmekinoforsterkere holder seg godt, så det er mulig å skaffe noe brukt, men det kommer mer an på kravene for HDMI du har, om du har behov for HDMI 2.0 eller 2.1.

2.0 har vært noen år på markedet, og støtter HDR, mens HDMI 2.1 kom i fjor med enkelte problemer, og kommer egentlig skikkelig med forsterkerene som slippes nå i høst. De støtter VRR og litt annet som er bra å ha for dagens spill konsoller osv. For filmtitting så holder HDMI 2.0 mange år til.

Lenke til kommentar
1 hour ago, AndersT2 said:

Synd at de dedikerte for-forsterkerne har steget så mye i pris også, men er jo lite marked for de.

Noe som egentlig er både merkelig og irriterende. Man kunne jo ganske enkelt bare fjerne forsterkerkortene og kjøleribbene og sette inn en mye mindre trafo i de modellene som har pre-out, og selge de betydelig rimeligere. Men det er nok ganske enkelt profittmaksimering ved å utnytte en svært betalingsvillig kjøpergruppe.

Og siden det etterhvert begynner å bli forholdsvis få produsenter igjen i dette markedet er det kanskje ikke særlig håp om at noen kommer til å endre på dette.

 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (12 minutter siden):

Noe som egentlig er både merkelig og irriterende. Man kunne jo ganske enkelt bare fjerne forsterkerkortene og kjøleribbene og sette inn en mye mindre trafo i de modellene som har pre-out, og selge de betydelig rimeligere. Men det er nok ganske enkelt profittmaksimering ved å utnytte en svært betalingsvillig kjøpergruppe.

Og siden det etterhvert begynner å bli forholdsvis få produsenter igjen i dette markedet er det kanskje ikke særlig håp om at noen kommer til å endre på dette.

 

De er billigere i deler, men dyrere å produsere, siden det går såpass lite av de. Volumproduksjon gir lavere priser.

Marantz som vel er eneste som fortsatt har de i det "rimelige" segmentet produserer sine billige Receivere i Kina, mens de dyrere og for-forsterkerene var satt sammen i Japan, det øker også prisen en del. Mulig det er noe endring der de siste 2-3 årene, men var slik nå jeg kjøpte min Marantz for-forserker. Synd den billigeste nå er like dyr som den dyreste var når jeg kjøpte.

 

Ser ut som Marantz sin nye Cinema 70 har Atmost og pre-out for alle 7.2 kanalene, ser ut som den koster 10 500,- Funker med pre-out her, siden den kun har 50W pr kanal internt. De 50W er jo bra å bruke på surround og atmos kanaler, og bruke noe kraftigere på frontene. Blir vel da enten ett 7.2 anlegg, eller 5.2.2 maks på den.

Men med Atmos så er det alltid bedre med 4 høydekanaler, ble litt tomt hos meg med bare noen rett over, manglet noe mellom fronter og rett over. Hadde heldigvis mulighet for 2 til, så har fullt 7.1.4 anlegg

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, AndersT2 said:

De er billigere i deler, men dyrere å produsere, siden det går såpass lite av de. Volumproduksjon gir lavere priser.

Marantz som vel er eneste som fortsatt har de i det "rimelige" segmentet produserer sine billige Receivere i Kina, mens de dyrere og for-forsterkerene var satt sammen i Japan, det øker også prisen en del. Mulig det er noe endring der de siste 2-3 årene, men var slik nå jeg kjøpte min Marantz for-forserker. Synd den billigeste nå er like dyr som den dyreste var når jeg kjøpte.

Jo, men disse er i høy grad oppbygd av moduler, så eksisterende kort kan sansynligvis brukes i et slikt produkt. Og det ville nok blitt en storselger, men på bekostning av dyrere AVRer. Så mindre profitt. 

 

5 minutes ago, AndersT2 said:

Ser ut som Marantz sin nye Cinema 70 har Atmost og pre-out for alle 7.2 kanalene, ser ut som den koster 10 500,- Funker med pre-out her, siden den kun har 50W pr kanal internt. De 50W er jo bra å bruke på surround og atmos kanaler, og bruke noe kraftigere på frontene. Blir vel da enten ett 7.2 anlegg, eller 5.2.2 maks på den.

Men med Atmos så er det alltid bedre med 4 høydekanaler, ble litt tomt hos meg med bare noen rett over, manglet noe mellom fronter og rett over. Hadde heldigvis mulighet for 2 til, så har fullt 7.1.4 anlegg

 

Synd den ikke har mulighet til å prosessere flere kanaler enn 7.2. Men sansynligvis et bevisst valg.

 

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir om hvorfor TS må ha effekforsterker til frontene, evnt om kravet til nettopp dette er at hen har forsterker fra før. 

Om TS har tenkt å kjøpe forsterker til frontene så er det bedre å kjøpe en skikkelig/dyrere receiver som kan drive frontene.

Etterhvert så skal jeg ha Denon X3800H eller X4800H.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Spørsmålet blir om hvorfor TS må ha effekforsterker til frontene, evnt om kravet til nettopp dette er at hen har forsterker fra før. 

Om TS har tenkt å kjøpe forsterker til frontene så er det bedre å kjøpe en skikkelig/dyrere receiver som kan drive frontene.

Etterhvert så skal jeg ha Denon X3800H eller X4800H.

Kommer veldig an på type høyttalere man har. De fleste receivere er oppgitt med effekten hvor det er driftet 2 høyttalere, og ikke alle 7 eller 9, da minsker effekten mye. Har man inneffektive høyttalere, så vil de spise mye effekt for å spille høyt, da kan det ofte være bra å splitte ut effekten for de som krever mest. For surround så er det de 3 fronthøyttalerene som krever mest, og det er da gjerne alle 3, og ikke bare front venstre og høyre som bør ha effektforsterker.

De færreste receivere har effektkanaler for fullt Atmos oppsett, dvs, 7.1.4. Støtter en receiver til 20.000,- pre-out for det, så kan man komme billigere unna med eksterne forsterkere, enn å kjøpe de dyreste receiverene som kanskje har nok kanaler. De dyreste fra normale produsenter nærmer seg nå 40.000,-, og man får en del rimelige og bra effektforsterkere fortsatt.

Skal man inn med effektforsterker, så bær man sjekke manualer godt, slik at receiveren kan switche over front effektkanalene til å brukes mot surround/atmos kanaler i stedet, men det er vel fort i det dyrere segmentet det også.

Effektforsterkere er også en grei måte å endre lydbilde litt hvis man sliter med at f.eks. receiver og høyttalere blir veldig lyse i lydbildet, og da kan få noe som gir mer varme i lyden. Denon skal etter det jeg kjenner til være litt varmere i lyden enn det Marantz er, selv om det er samme eier for begge selskapene. Marantz er litt mer på det nøytrale. Det ble litt mer behagelig lydbilde når jeg byttet ut Marantz effektforsterkeren til en Rotel når jeg hadde Klipsch høyttalere. Klipsch kan med enkelte nøytrale og lyse forsterkere bli litt skarpe i lyden på grunn av hornene. 

 

Lenke til kommentar

Har effektforsterker fordi jeg har kraftige forhøytalere som jeg også bruker til å spille musikk med. Får jo selvfølgelig receivere med masse strøm kapasitet, men gud så kostbart. Enn kraftig effektforsterker får du lett til 5000 kr. 

Trenger ikke å styre subber elle kjøre forsterkere på alle kanaler. Regner med at de fleste receivere med støtte for så mange kanaler har strøm nok til å klare å dra dem. Er jo snakk om relativt små høytalere for mitt oppsett ihvertfall.

Denon X3800H så jo rimeig heftig ut. Dog en del mer avansert enn hva som trengs for mine ambisjoner. Vil bare et rimelig ATMOS oppsett. De virkelige heftige opplevelsene får jeg spare til kinoturer ;)

Lenke til kommentar
On 11/11/2022 at 8:00 AM, AndersT2 said:

Effektforsterkere er også en grei måte å endre lydbilde litt hvis man sliter med at f.eks. receiver og høyttalere blir veldig lyse i lydbildet, og da kan få noe som gir mer varme i lyden. Denon skal etter det jeg kjenner til være litt varmere i lyden enn det Marantz er, selv om det er samme eier for begge selskapene. Marantz er litt mer på det nøytrale. Det ble litt mer behagelig lydbilde når jeg byttet ut Marantz effektforsterkeren til en Rotel når jeg hadde Klipsch høyttalere. Klipsch kan med enkelte nøytrale og lyse forsterkere bli litt skarpe i lyden på grunn av hornene. 

 

Forsterkere er ingen god måte å endre lydbilde på, nei. De fleste moderne (ikke feilkonstuerte) forsterkere er lydmessig helt transparente med padde flat frekvensrespons og ubetydelig lav forvregning (noe som gjelder alt både Denon/Marantz og Rotel har lagd de siste 20-30 årene)

De fleste moderne surroundreceivere har derimot innebygd EQ, som er en meget effektiv måte å endre lydbilde på. 

Og grunnen til at Klipsch har en tendens til å låte lyst/skarpt er ganske enkelt at de av en eller annen grunn lar diskantelementet spille 3-6dB høyere enn bass/mellomtone. Galskap! Slikt må det tung EQ til for å fikse. Heldigvis barnemat for en moderne AVR.

Endret av Smule8o
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (På 12.11.2022 den 18.54):

Forsterkere er ingen god måte å endre lydbilde på, nei. De fleste moderne (ikke feilkonstuerte) forsterkere er lydmessig helt transparente med padde flat frekvensrespons og ubetydelig lav forvregning (noe som gjelder alt både Denon/Marantz og Rotel har lagd de siste 20-30 årene)

Underlig da at det var forandring nå man kun byttet selve effektforsterkeren og ikke noe annet...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

The AVR-X3800H is the model to look at if you want a 5.2.4 set-up, or if you want front left and right pre-outs. The pre-outs on the AVR-X2800H are for Zone 2 use. They do not support a discrete surround channel feed for the Main Room.

Så de er hovedsaklig for stereo i et annet rom.
Tvilsomt at de fungerer med sub. 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
6 hours ago, RaymondK said:

Sparker litt i denne da jeg fortsatt har en gammel receiver uten Atmos, Dolby Vision eller HDR. Har heller ikke 15 lapper å blåse på en receiver :)
Etter at TVen bestemte seg for å slutte å sende ut lydsignal via optisk utgangen så ble behovet for receiver med støtte for "alt" mer prekært.

Yamaha RX-V6A virker å være den rimeligste modellen som har pre-out til front.

https://soundgarden.no/yamaha/113440/yamaha-rx-v6a-sort-hjemmekinoreceiver-100w-72-dab-plus-

Noe dyrere Marantz Cinema 70 har pre out for alle kanaler

https://soundgarden.no/marantz/117548/marantz-cinema-70s-sort-hjemmekinoreceiver-slimline

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...