Gå til innhold

Rar praksis ved nedbetaling av huslån?


5YN6PQB1

Anbefalte innlegg

Her kan det være eg er heilt på jordet, men eg har lufta problemstillinga med fleire og alle har blitt like overraska.

Saken er den at eg har eit huslån, der faste nedbetaling ligger på ca 6000 kr mnd. Har det siste året betaling inn 10000 ekstra per måned på dette lånet. Slik at eg har betaling inn totalt 16000,- til lånekontoen per måned. Disse blir "trekt" av banken kvar månad.

For ei stund sidan så var eg i banken for å høyra om eg kunne utvida huslånet med ca 100000,- .Eg fekk då beskjed om at dette ikkje var nødvendig då eg hadde betalt inn for mykje på det opprinnelige huslånet og dette beløpet (10000 per mnd * X månadar) ikkje var trekt i frå huslånet endå. Eg trengte derfor ikkje noko utvida huslån, eg kunne berre bruke dette beløpet som var ekstra innbetalt).

Fekk beskjed frå banken om at eg sjølv måtte be om ny nedbetalingsplan (eks kvar månad ved ekstra innbetaling), då ville det innbetalte ekstra beløpet bli trekt frå huslånet, og dermed justere renta/avdrag osv.

Kort oppsummert:

- Banken har tatt i mot ekstra innbetaling frå meg kvar månad men ikkje justert lånebeløpet tilsvarande.

- Beløpet som eg har betalt ekstra har stått på ein "usynleg" konto hos dei, beløpet har iallefall ikkje vist nokon plass.

- Det er (så vidt eg veit) ikkje rekna ut noko innskuddsrente på dette ekstra beløpet.

- Det betyr også at om eg hadde betalt inn heile lånet på ein innbetaling, så hadde eg fortsatt i minst eit år med å betale etter planlagt nedbetalingsplan.

Er dette vanleg praksis i andre banker, og er det berre eg som ikkje har lest det med liten skrift godt nok på lånekontrakten?

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5YN6PQB1 skrev (1 time siden):

Her kan det være eg er heilt på jordet, men eg har lufta problemstillinga med fleire og alle har blitt like overraska.

Saken er den at eg har eit huslån, der faste nedbetaling ligger på ca 6000 kr mnd. Har det siste året betaling inn 10000 ekstra per måned på dette lånet. Slik at eg har betaling inn totalt 16000,- til lånekontoen per måned. Disse blir "trekt" av banken kvar månad.

Det vanlige er at banken trekker et beløp fra en konto hver måned, som da varierer basert på hva renten o.s.v er til enhver tid.
Skal man gjøre ekstra innbetalinger, så gjør man det typisk ved å overføre penger fra konto A til kontoen tilknyttet lånet.
Så er det enkelte typer lån man gjør det på andre måter, som f.eks enkelte typer billån.
Hvordan har du gjort de ekstra innbetalingene?

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (35 minutter siden):

Det vanlige er at banken trekker et beløp fra en konto hver måned, som da varierer basert på hva renten o.s.v er til enhver tid.
Skal man gjøre ekstra innbetalinger, så gjør man det typisk ved å overføre penger fra konto A til kontoen tilknyttet lånet.
Så er det enkelte typer lån man gjør det på andre måter, som f.eks enkelte typer billån.
Hvordan har du gjort de ekstra innbetalingene?

Eg fekk beskjed av banken at alt som skulle betales ekstra kunne betalast inn til samme konto som er tilknyttet huslånet.

Lenke til kommentar

Hvis de har sagt at du kan gjøre ekstra innbetalinger til lånet, så er de forpliktet til å respektere de innbetalingene og dermed justere hovedstol renteberegningen gjøres ut fra, med virkning dra valuteringsdato. Hvis de ikke har gjort det nå, så ville jeg krevd at de korrigerte dette, og hvis de ikke gjør det ville jeg klagd dem inn til finansklagenemnda. 

Antageligvis ville jeg krevd dette også dersom de ikke faktisk lovet deg det, så lenge du har muligheten til å gjøre ekstra innbetalinger. 

Hvis det eneste de har unnlatt å gjøre her er å oppdatere nedbetalingsplanen din, men renteberegningen måned til måned er basert på riktig hovedstol, så ville jeg ikke laget noen sak ut av dette. Det mest gunstige for deg når du er i en posisjon hvor du kan betale ned ekstra er jo at de nettopp "tar ut" de ekstra innbetalingene på slutten av nedbetalingsperioden, og altså ikke justerer ned neste måneds terminbetaling. Så lenge renteberegningen er riktig har det ikke noe å si at de ikke lager ny nedbetalingsplan. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ein liten oppdatering i denne saken.

Når eg går inn i nettbanken så står det på huskontoen Saldo (1 331 485,-)
Men for noen dager sidan kom det eit renteendringsbrev, etterfølgt av ein ny nedbetalingsplan.
I nedbetalingsplanen står det Restgjeld (1 463 598), og ny terminbeløp basert på den restgjelda.

Når eg sjekker loggen så ser eg at eg har betalt inn 130 000 "frivillig", og det stemmer jo ganske bra med differansen mellom Saldo og Restgjeld.

 

 

Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (37 minutter siden):

Då renta endrer seg i hytt og gevær så reknar eg med den er variabel/flytande?

Ja, det vil jeg tro. Hvis du hadde fastrente så hadde den vært nettopp fast. førtidig nedbetaling av fastrentelån er litt annerledes enn lån med flytende rente men da er ikke det relevant. 
Du bør spørre banken om de har beregnet rente på «saldo» eller «restgjeld»-beløpet. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (3 timer siden):

Ja, det vil jeg tro. Hvis du hadde fastrente så hadde den vært nettopp fast. førtidig nedbetaling av fastrentelån er litt annerledes enn lån med flytende rente men da er ikke det relevant. 
Du bør spørre banken om de har beregnet rente på «saldo» eller «restgjeld»-beløpet. 

Burde være rimelig enkelt å beregne det selv når differansen er helt oppe i 130 000,-. Sjekk dine siste terminbeløp og se om rentebeløp stemmer overens med rente på saldo eller restgjeld. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...