Gå til innhold

Vurderer å nekte å jobbe ut fra hjemmekontor - er jeg vanskelig?


Gjest d0353...0be

Anbefalte innlegg

Gjest d0353...0be

Dette innlegget skriver jeg for å få kritiske innspill fra andre på min tankegang.

Jeg jobber for et relativt lite firma. Kort fortalt så ønsker sjefen at vi jobber ut fra hjemmekontor i vinter så sant det ikke er strengt nødvendig å være på kontoret (det er det per definisjon skjelden). Dette fordi han ønsker å skru varmen ned på et minimum i hele kontorbygget i den kalde årstiden for å spare strøm/penger.

Mine kolleger synes å godta dette uten problemer (så langt jeg vet). Jeg har derimot indikert ovenfor sjefen at jeg vil få store problemer med å etterleve dette ønsket.

Begrunnelsen min er at mye av jobben min (selv om den strengt tatt godt kan gjøres ut fra hjemmekontor) krever mye konsentrasjon over lengre tid, samt muligheten for å jobbe fokusert uten eksterne forstyrrelser, i alle fall hvis jeg skal kunne gjøre en god jobb som jeg kan være fornøyd med. Dette finner jeg vanskelig/umulig når jeg jobber ut fra hjemmekontor. Her er det alt for mye som distraherer meg på flere fronter.

Jeg møter foreløpig liten forståelse hos sjefen for dette. Han spør da stort sett bare hvorfor det ikke fungerer for meg når det (tydeligvis) fungerer for alle andre. For meg føles dette som en form for hersketeknikk fra sjefens side, selv om jeg ikke har noe grunnlag for å påstå at det er ment som dette. Mine arbeidsoppgaver kan heller ikke uten videre sammenlignes med de andres arbeidsoppgaver, noe sjefen nok ikke har fagkunnskap nok til å forstå fullt ut.

Der står altså saken nå, og jeg lurer på hvor langt jeg skal dra dette. Jeg er ingen ekspert på arbeidsrett, men jeg antar at det ikke er noen paragraf som tilsier at arbeidsplassen må holde meg med kontorplass så lenge jeg rent fysisk har de verktøyene jeg trenger for å gjøre jobben min "hvor som helst"? Eller tar jeg feil?

Hva tenker dere ellers, oppfatter dere dette som manglende samarbeidsvilje og/eller liten fleksibilitet fra min side? Eller bør jeg kunne forvente forståelse for at hjemmekontor ikke fungerer for meg, samt at arbeidsplassen viser vilje til å legge til rette for dette?

Anonymous poster hash: d0353...0be

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du være mer spesifikk på forstyrrelsene hjemme (små barn, bo kollektiv) ?

Er vel normalt motsatt med kontorlandskap og man blir forstyrret mer på jobben enn hjemme.

Noen bibliotek i nærheten du kan bruke i stedet?

Støydempende hodetelefoner er bra mot lydstøy.

Kan man ikke ha mer varme på et kontor enn resten av bygget? Relatert til selve strømkostnader eller leiekostnader?

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest d0353...0be skrev (18 minutter siden):

Jeg møter foreløpig liten forståelse hos sjefen for dette. Han spør da stort sett bare hvorfor det ikke fungerer for meg når det (tydeligvis) fungerer for alle andre. For meg føles dette som en form for hersketeknikk fra sjefens side, selv om jeg ikke har noe grunnlag for å påstå at det er ment som dette. Mine arbeidsoppgaver kan heller ikke uten videre sammenlignes med de andres arbeidsoppgaver, noe sjefen nok ikke har fagkunnskap nok til å forstå fullt ut.

Jeg synes du er litt vanskelig når du ikke imøtekommer sjefen din her, men avblåser hans spørsmål som hersketeknikker. Du er den eneste som dette ikke fungerer for, så da er det naturlig å prøve å løse ditt problem i stedet for å gjøre en falitterklæring for alle sammen.

Det er forståelig at du ikke like hjemmekontor, men du må også forsøke å gi dette en sjanse.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest d0353...0be
Salvesen. skrev (56 minutter siden):

Hva står det i kontrakten din om arbeidsplass? Og hvilken kompensasjon skal du få for å jobbe hjemme for at bedriften skal spare penger? Du bør i det minste få kompensert internet(antar at dette er nødvendig) samt noe strøm til å dekke varme og drift av utstyr. 

I kontrakten min står det ingenting om dette. Og jeg kommer ikke til å få noe kompensasjon for dette av noe slag.

linux-fan skrev (54 minutter siden):

Kan du være mer spesifikk på forstyrrelsene hjemme (små barn, bo kollektiv) ?

Familie/barn.

linux-fan skrev (55 minutter siden):

Kan man ikke ha mer varme på et kontor enn resten av bygget? Relatert til selve strømkostnader eller leiekostnader?

Jo da, det går nok an. Det er selve strømkostnaden deg går på.

Gavekort skrev (51 minutter siden):

Jeg synes du er litt vanskelig når du ikke imøtekommer sjefen din her, men avblåser hans spørsmål som hersketeknikker. Du er den eneste som dette ikke fungerer for, så da er det naturlig å prøve å løse ditt problem i stedet for å gjøre en falitterklæring for alle sammen.

Det er forståelig at du ikke like hjemmekontor, men du må også forsøke å gi dette en sjanse.

Jeg burde nok nevnt at jeg har en viss historikk med denne sjefen der responsen stort sett alltid er den samme hvis vi er uenige om noe. Ellers er jeg enig i at jeg nok kunne ha spart meg for den formuleringen du nevner.

Ellers har jeg fått prøvd ut konseptet hjemmekontor tidligere, under Covid. Det er vanskelig å si noe konkret, men at produktiviteten min falt kraftig er det liten tvil om.

ITtraktor skrev (29 minutter siden):

Hvorfor ikke bare prøve dette? Så får det gå som det går. 

Det kunne jeg gjort, men det kan få store konsekvenser for både kunder og samarbeidspartnerer hvis jeg gjør en dårlig jobb. Derfor ønsker jeg å oppnå best mulige arbeidsforhold.

Anonymous poster hash: d0353...0be

Lenke til kommentar
Gjest d0353...0be skrev (Akkurat nå):

I kontrakten min står det ingenting om dette. Og jeg kommer ikke til å få noe kompensasjon for dette av noe slag.

Alle kontrakter skal inneholde arbeidsadresse. Og om du ikke skal jobbe her, bryter det ved kontrakten. Da kan en forhandle. 

Jeg hadde stilt spørsmålet tilbake til arbeidsgiver, hva tenker han å kompansere for at dere bruker egne ressurser for å drifte bedriften. Kanskje regner han på det og innser hvor idiotisk det er... 

Om en ønsker remote workers så må en inngå en avtale der disse tingene er medregnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d0353...0be
Salvesen. skrev (58 minutter siden):

Alle kontrakter skal inneholde arbeidsadresse. Og om du ikke skal jobbe her, bryter det ved kontrakten. Da kan en forhandle. 

Jeg hadde stilt spørsmålet tilbake til arbeidsgiver, hva tenker han å kompansere for at dere bruker egne ressurser for å drifte bedriften. Kanskje regner han på det og innser hvor idiotisk det er... 

Om en ønsker remote workers så må en inngå en avtale der disse tingene er medregnet.

Takk for innspill, skal prøve dette.

tigerdyr skrev (37 minutter siden):

Er det helt uaktuelt å bare bytte jobb?  Kan høres ut som det er det beste for alle parter. 

Dette er under vurdering, helt klart.

bjokys skrev (24 minutter siden):

Det kan være verdt å nevne at det er kommet nye regler rundt arbeidsmiljøloven og hjemmekontor. Du kan lese mer om dette her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/heimekontor/

Takk, skal leses.

Anonymous poster hash: d0353...0be

Lenke til kommentar

Har jobba en del hjemmefra under pandemien, men også senere. Vi har småbarn. Synes det er mer forstyrrende enn kontorlandskap selv om jeg har hodetelefoner med ANC. Dessuten så synes jeg det er mer kreativt med fysiske møter i forhold til digitale, selv om det også fungerer. Det finnes en del forskning på det og det synes å stemme for de fleste. Selv om jeg kan gjøre en del av jobben hjemmefra så foretrekker jeg kontoret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PolarD skrev (10 minutter siden):

Har jobba en del hjemmefra under pandemien, men også senere. Vi har småbarn. Synes det er mer forstyrrende enn kontorlandskap selv om jeg har hodetelefoner med ANC. Dessuten så synes jeg det er mer kreativt med fysiske møter i forhold til digitale, selv om det også fungerer. Det finnes en del forskning på det og det synes å stemme for de fleste. Selv om jeg kan gjøre en del av jobben hjemmefra så foretrekker jeg kontoret.

Jeg sleit også i pandemien når skolene var stengt, barnehage osv. Ble helt kaos. Men vi bor lite og det er vanskelig å få privatliv.

Endte opp med å Bygge kontor i en bod, det fungerte ganske greit.

Nå når resten av familien er på jobb/skole/barnehage er det enklere å være hjemme.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

TS, jeg ville ha spurt sjefen din om han har gjort seg noen tanker om hva noen prosents reduksjon i din produktivitet vil koste, sammenlignet med hva han kan spare på å senke temperaturen. Og hvis du arbeider opp mot strenge tidsfrister - skal han løse dette med betalt overtid for å klare fristene? Iom. at du bruker lengre tid pga. lavere produktivitet.

Lenke til kommentar

Her ville eg gått for ei pragmatisk tilnærming. 

Sjefen vil spare oppvarmingskostnadar på kontoret mellom kl 8 - 16, den innsparinga er foreslått ved at du tek på deg kostnaden og varmer opp din bustad i same tidsrom. 

Eg ville derfor argumentert heilt konkret med at det må være ei yting mot ei motyting. Sjefen kan nok argumentere for at det er billegare at du varmer opp din stove som utgjer eit langt mindre volum og at dette er varme du kan utnytte utover kvelden, men du bør likevel få noko igjen for å ta på deg denne kostnaden. 

Motytinga treng ikkje å være i form av pengar, det kan også være gjennom ei forståing for at konsentrasjon og produksjon blir lavare på heimekontoret utan at du skal "straffast" for det. 

Lenke til kommentar
Gjest d0353...0be
Frank Drebin skrev (2 timer siden):

TS, jeg ville ha spurt sjefen din om han har gjort seg noen tanker om hva noen prosents reduksjon i din produktivitet vil koste, sammenlignet med hva han kan spare på å senke temperaturen. Og hvis du arbeider opp mot strenge tidsfrister - skal han løse dette med betalt overtid for å klare fristene? Iom. at du bruker lengre tid pga. lavere produktivitet.

Gode poeng, takk!

thatguy83 skrev (1 time siden):

Håper det ordner seg 👍 

Takker så meget. :yes:

The Avatar skrev (59 minutter siden):

Her ville eg gått for ei pragmatisk tilnærming. 

Sjefen vil spare oppvarmingskostnadar på kontoret mellom kl 8 - 16, den innsparinga er foreslått ved at du tek på deg kostnaden og varmer opp din bustad i same tidsrom. 

Eg ville derfor argumentert heilt konkret med at det må være ei yting mot ei motyting. Sjefen kan nok argumentere for at det er billegare at du varmer opp din stove som utgjer eit langt mindre volum og at dette er varme du kan utnytte utover kvelden, men du bør likevel få noko igjen for å ta på deg denne kostnaden. 

Motytinga treng ikkje å være i form av pengar, det kan også være gjennom ei forståing for at konsentrasjon og produksjon blir lavare på heimekontoret utan at du skal "straffast" for det. 

Mange takk for gode innspill her også. Greitt å høre andres tanker om problemstillingen!

Anonymous poster hash: d0353...0be

Lenke til kommentar
2 hours ago, The Avatar said:

Sjefen vil spare oppvarmingskostnadar på kontoret mellom kl 8 - 16, den innsparinga er foreslått ved at du tek på deg kostnaden og varmer opp din bustad i same tidsrom. 

Det virker for meg som et rart argument, ikke minst hvis han allerede har brukt argumentet med at han ikke vil sidde hjemme pga for mange forstyrrelser fra resten av familien; med andre ord, må boligen nødvendigvis allerede være varmet opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest b2989...15d

Jeg mener ikke noe vondt her. Så ikke ta det personlig ( Internett, hallo..)

Men du virker bare vanskelig, greit at mange har sagt under covid at hjemmekontor har redusert produktiviteten, at man gjør mindre bla bla bla.  Dette er jo i utgangspunktet mennesker jeg oppfatter som slappe individer uten noe ( eller veldig lite ) disiplin. ( De som har unger eller andre beboere og andre forstyrrelser oppå seg under arbeidsdagen er åpenbart ikke med i betraktningen her )

Er det greit? Absolutt.. Man finner jo ut hva som funker for en her i livet, og når det ikke står til forventingene, ja da må man gjøre endringer deretter.

Å rope ut " hersketeknikk" hver gang man er uenig er dessverre en trend vi har dratt på oss siste årene.  Er det greit? Ja absolutt ta det for hva det er.. Er hersketeknikker greit?  Njaa noen er det spør du meg, er en begrensing på hvor mye bullshit vi alle gidder ettersom vi er alle vår egen sjef på en eller annen måte og tenker som vi gjør.  ( Frustrerende ikke sant? )

 

Mitt tips, Prøv det ut, funker det ikke.. Rapporter inn.. Si hva du trenger, du har tross alt prøvd ditt beste ( Håper man )
kan ikke jobben etterfølge kravene du har for å gjøre en jobb du ønsker å gjøre slik du ønsker å gjøre den.. Ja da er svaret at man må videre. Det vil mest sannsynlig være det beste for begge parter hvis man kommer så langt.

 

PS: Hersketeknikker er ofte brukt for å slippe å si det man egentlig vil, så man må spørre seg selv om det er bedre å få en "hard sannhet" i trynet, eller en hersketeknikk med en undertone.    Jeg hadde personlig likt å sett en verden der vi alle er ærlige med hverandre.. men boy o boy da tror jeg vi hadde hatt mange andre problemer 😅

Uansett, masse lykke til. DU fortjener at DU har det bra på jobb.. Og det er bunnlinja. 

Anonymous poster hash: b2989...15d

Lenke til kommentar

Nokre synspunkt, 

Boligen din er uansett oppvarma, så den heilt store kostnaden ved å vere heime er det nok ikkje snakk om. 

Ang. kompensasjon så er det jo mulig å spare pengar her, ex. transport til/frå jobb. Sidan dette er relativt langvarig så kan du om du har bil for arbeidsreisa avregistrere den og spare. Be om å få dekka telefon/internett. Det er jo ein betydeleg kostnad. 

Det viktigaste er vel mindre stress, til/frå jobb morgon og ettermiddag. Sleppe ut i kulden/kald bil osv. 

Argument mot heimekontor er jo det sosiale aspektet, men om du uansett vert åleine på jobb så blir det ingen forskjell. 

Klart, er det uråd å konsentrere seg heime så er jo det eit problem, men om sjefen heller vil ha deg heime og yte mindre så er vel det fair så lenge det er noko alle er innforstått med. 

Vi er alle forskjellige, men det kan tenkast at dette er ein kamp for å overleve det som ventast å bli ein tøff vinter for næringslivet. Det kan vere forskjellen på å ha jobb til våren og å vere arbeidsledig. 

Eit alternativ kan jo vere å samle alle på kontoret ein dag kvar eller annankvar veke for det sosiale. Det er som kjent ganske viktig. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...