Gå til innhold

Hender knyttet, er hender fri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mflj skrev (40 minutter siden):

Dette har jeg talt til dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden.

Hvordan ser du på disse ordene i forhold til Fork.1.9-11, 3.15 og Job5.19?

Det som har skjedd, skal atter skje, og det som ble gjort, skal gjøres på nytt. Intet er nytt under solen.

Det som skjer, har skjedd før, og det som skal hende, har også hendt. Gud søker opp igjen det som forsvant.

Gjennom seks trengsler berger han deg, og i den sjuende skal ulykken ikke nå deg.

 

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (18 minutter siden):

Hvordan ser en verden uten gud ut? Antageligvis akkurat slik som den ser ut nå.

Hva om det er menneskets egen frie vilje som har ledet oss hit. Mennesket valgte å spise av det forbudte tre som gjorde at vi skulle få kjenne både godt og ondt. Mennesket valgte å trosse Gud, fortsatt også. Det blir ett paradoks at Gud skal trosse vår frie vilje til å velge han bort hvis vi har valgt og fått fri vilje og samtidig ikke ønsker han i livet vårt. Eller er du villig til å ofre din frie vilje?

Til tross for dette har han en utstrakt hånd til oss og har gitt oss ett stort løfte i han og en veg ut, hvis vi tar imot han. Jesus døde for oss og overvant den andre død, for at vi skulle slippe den andre død. Han måtte ikke gjøre det, for han var selv syndfri. Han gjorde det av kjærlighet, for å vinne oss tilbake til seg selv. Han lovet aldri at dette livet skulle være uten trengsel, men fred i han, og noe mye større, evig liv med han etter dette livet. Sant er det jo helt tydelig at det er mye ondskap i denne verden. Jeg ønsker i hvert fall ikke å forholde meg til dette uten å ha håp og tro på noe mer. 

.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (39 minutter siden):

Hørt om å bygge seg opp kompetanse, nettverk - slik at man en dag kan gjøre endringer (forhåpentligvis til det bedre). Det heter forresten ambisjoner. Det er det motsatte av å gi opp (eller gi faen som mange velger å kalle det).

Du mener vel ikke at alt er vi vår kraft, da måtte det evt være ved bønn til en allmektig Gud... Jeg kan kanskje bidra, men kraft til å ta kontroll over situasjonen i ukraina har i hvert fall ikke jeg eksempelvis. Så vidt jeg vet..Jeg har ikke snakket om å gi opp.  Vi kan jo påvirke mye, men der er mye som ikke er i vår makt. Men å akseptere mener jeg eksempelvis at smerte og ondskap finnes, det er det ikke tvil om, det kan vi ikke gjøre noe med, men vi kan gjøre så godt vi kan ifht det.

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (6 minutter siden):

Mennesket valgte å trosse Gud, fortsatt også. Det blir ett paradoks at Gud skal trosse vår frie vilje til å velge han bort hvis vi har valgt og fått fri vilje og samtidig ikke ønsker han i livet vårt. Eller er du villig til å ofre din frie vilje?

Unnskyld, hva prøver du egentlig å si her? Hvem trosser egentlig hvem? Rom.8.19:

For det skapte venter med lengsel på at Guds barn skal åpenbares i herlighet. 20 Det skapte ble underlagt forgjengeligheten, ikke frivillig, men fordi han ville det slik. Likevel var det håp, 21 for også det skapte skal bli frigjort fra slaveriet under forgjengeligheten og få den frihet som Guds barn skal eie i herligheten. 22 Vi vet at helt til denne dag sukker og stønner alt det skapte samstemt, som i fødselsrier. 23 Ja, enda mer: Også vi som har fått Ånden, den første frukt av høsten som kommer, sukker med oss selv og lengter etter å bli Guds barn fullt og helt når kroppen vår blir satt fri.

Høsten nevnes i Matt.13.39: Fienden som sådde ugresset, er djevelen. Høsten er verdens ende, de som høster inn, er englene. 

 

 

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (14 minutter siden):

Unnskyld, hva prøver du egentlig å si her? Hvem trosser egentlig hvem? Rom.8.19:

For det skapte venter med lengsel på at Guds barn skal åpenbares i herlighet. 20 Det skapte ble underlagt forgjengeligheten, ikke frivillig, men fordi han ville det slik. Likevel var det håp, 21 for også det skapte skal bli frigjort fra slaveriet under forgjengeligheten og få den frihet som Guds barn skal eie i herligheten. 22 Vi vet at helt til denne dag sukker og stønner alt det skapte samstemt, som i fødselsrier. 23 Ja, enda mer: Også vi som har fått Ånden, den første frukt av høsten som kommer, sukker med oss selv og lengter etter å bli Guds barn fullt og helt når kroppen vår blir satt fri.

Høsten nevnes i Matt.13.39: Fienden som sådde ugresset, er djevelen. Høsten er verdens ende, de som høster inn, er englene. 

 

 

Jeg er ikke uenig i det du skriver. Jeg mener bare at vi er gitt fri vilje. Vi valgte åkjenne både godt og ondt. Vi velger om vi vil ta imot Gud eller ikke.

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (37 minutter siden):

Hva om det er menneskets egen frie vilje som har ledet oss hit. Mennesket valgte å spise av det forbudte tre som gjorde at vi skulle få kjenne både godt og ondt.

En allvitende allmektig gud, men det er menneskets valg mener du ? Hvis guden allerede visste at det skulle skje så er det guden som forårsaket det, ikke mennesket som er 100% under den allmektige gudens kontroll, med en sånn gud som allerede vet hva som skal skje har selvfølgelig ikke mennesket noe fri vilje. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mflj skrev (22 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i det du skriver. Jeg mener bare at vi er gitt fri vilje. Vi valgte åkjenne både godt og ondt. Vi velger om vi vil ta imot Gud eller ikke.

Jeg tror ikke at forgjengeligheten har noen fri vilje, for det jeg siterte var:  for også det skapte skal bli frigjort fra slaveriet under forgjengeligheten. Det er det livet mennesker født av kvinner må leve under. Valget mellom godt og ondt kommer senere i 1.Mos.3.22: Herren Gud sa: «Se! Mennesket er blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livets tre også, så det spiser og lever evig!»

Det blir litt feil å si at det er vi som velger å ta imot Gud når teksten lyder omvendt? Joh.12.46: Som lys er jeg kommet til verden, for at ingen som tror på meg, skal bli i mørket. 47 Den som hører mine ord og ikke holder fast på dem, dømmer ikke jeg. For jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (15 minutter siden):

Det blir litt feil å si at det er vi som velger å ta imot Gud når teksten lyder omvendt? Joh.12.46: Som lys er jeg kommet til verden, for at ingen som tror på meg, skal bli i mørket. 47 Den som hører mine ord og ikke holder fast på dem, dømmer ikke jeg. For jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden.

Gud elsket oss først står det. Vi velger å ta imot Gud eller ikke. Som jeg skrev, Gud har en utstrakt hånd til oss. Alle som roper på han skal bli i frelst står det. Han vil at alle skal komme til ham. 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (15 minutter siden):

Der er vi også enige, men vi velger å si ja eller nei til denne invitasjonen. Gud elsket oss først står det. Som jeg skrev, Gud har en utstrakt hånd til oss. Alle som roper på han skal bli i frelst står det. 

Nei, jeg finner det ikke nå, men leste et sted at det nærmest var frivillig tvang som skjer...som støtte til det har man utsagnet at hver kne skal bøye seg i Fil.2.10 I Jesu navn skal derfor hvert kne bøye seg, i himmelen, på jorden og under jorden.

Det er mange som ligger i gravene og ikke kan rope: Joh.5.25: Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve.

Jeg har lært meg at ordet nå tilhører et sted i fremtiden; 2. Kor.6. 2 For han sier: Jeg bønnhørte deg i rette tid og hjalp deg på frelsens dag. Se, nå er den rette tid, nå er frelsens dag! (Herrens dag)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

En allvitende allmektig gud, men det er menneskets valg mener du ? Hvis guden allerede visste at det skulle skje så er det guden som forårsaket det, ikke mennesket som er 100% under den allmektige gudens kontroll, med en sånn gud som allerede vet hva som skal skje har selvfølgelig ikke mennesket noe fri vilje. 

Hvis Gud visste at vi ønsket fri vilje, og ikke lot oss få muligheten til å velge det, ville det være å gi oss fri vilje? Vår frie vilje ledet oss bort fra Gud, men Gud laget en veg tilbake til ham ved Jesus og tro på ham

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (Akkurat nå):

Vår frie vilje ledet oss bort fra Gud, men Gud laget en veg tilbake til Han ved Jesus.

Hvordan kan det være en fri vilje når det er en allmektig allvitende gud ? Hvis guden vet hva som skal skje før det skjer da er jo alt forutbestemt av guden allerede, med din gud er det ingen fri vilje samme hvordan du vrir og vender på det.   

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (5 timer siden):

Synes du virkelig verden ser ut som om den ledes av en allmektig, uendelig god gud? Som allikevel synes folkemord, alvorlige sykdommer og naturkatastrofer kan få gå sin gang, til tross for alle som ber om beskyttelse fra dette?
Som sagt tidligere, vi straffer og fordømmer mennesker som ikke prøver å redde andre i nød. Men gud skal man visst ære for det samme.

 

Slik som konservative kristne i USA gir blaffen i klimakrisen og er mot vaksine, for disse tingene kan man overlate til gud? Når har gud noensinne vist seg å redde mennesker fra slike ting? 

Men det er mulig det ikke er dette du mener. Jeg spurte deg tidligere om du kunne være konkret på hva slags ting du mener vi bør overlate til gud, men tror ikke jeg fikk noe konkret svar…

Dette er en av de store gåtene i livet som hver generasjon møter og forsøker å finne svar på. Det er også et av de klassiske argumentene som brukes mot Gud og religion. Hvordan kan Gud tillate så mye ondskap og urettferdighet i verden? I Bibelen blir spørsmålet bl a behandlet i Jobs bok, der Job blir hjemsøkt av lidelse og plager, selv om han ikke har gjort noe galt. 

Jeg er delvis enig med trådstarter, noe må man bare oppgi i en slags ydmykhet. Når man først gjør det, er det en sunn eller naturlig holdning. Særlig hvis man selv blir rammet av lidelse eller ondskap, for da kan en slik tro bringe fred til sinnet, eller det blir en måte å unngå bitterhet og kynisme på, fordi man aksepterer at noe er utenfor vår rekkevidde og kontroll, og fordi man opprettholder en tro på de gode kreftene i livet. 

Jeg har enda til gode å se ateister og materialister komme opp med gode svar på de store gåtene i livet. Men det kan jo heller ikke religionene gjøre. Kanskje de likevel kommer nærmere? Liv og død, lys og mørke, godt og ondt synes å være infiltret i hverandre på en uforklarlig måte. Alle mennesker er en del av dualismen. Når det gjelder lidelse, så er det rett og slett en naturlig del av tilværelsen, på samme måte som nytelse og tilfredshet er det. Men som fortellingen om Job illustrerer, det er en hard pille å svelge når man selv blir rammet av ondskap og lidelse.

Personlig tror jeg det finnes en Gud, men jeg er ikke kristen. Jeg aner at det finnes en dypere mening eller åndelig dimensjon ved tilværelsen, men jeg kan ikke sette ord på det eller forklare hvorfor. Så må jo andre finne sin tro, det er opp til dem. De fleste mennesker er religiøse, andre er ateister. Men hver må finne sin tro, og så holde fast på det de tror på. 

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan det være en fri vilje når det er en allmektig allvitende gud ? Hvis guden vet hva som skal skje før det skjer da er jo alt forutbestemt av guden allerede, med din gud er det ingen fri vilje samme hvordan du vrir og vender på det.   

Jeg kan vite at det går mot vinter, det trenger ikke være min vilje likevel. Gud kan nok forutse mye, det betyr ikke at det er Guds vilje nødvendigvis. 

Selv om Gud lar oss ta frie valg betyr ikke det at det er Guds ønske at vi velger det vi gjør nødvendigvis. Hvis du vil være med noen, ønsker du at de skal være med deg fordi de må, eller fordi de vil? På samme måte tvinger ikke Gud noen til å være med han.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (6 timer siden):

Synes du virkelig verden ser ut som om den ledes av en allmektig, uendelig god gud? Som allikevel synes folkemord, alvorlige sykdommer og naturkatastrofer kan få gå sin gang, til tross for alle som ber om beskyttelse fra dette?
Som sagt tidligere, vi straffer og fordømmer mennesker som ikke prøver å redde andre i nød. Men gud skal man visst ære for det samme.

 36Jesus svarte: Mitt rike er ikke av denne verden. (Johannes 18:36 NB)

Johannes 12:31-32

31 Tiden er nå kommet da denne verden skal bli dømt, for nå skal Satan, som er høvding i denne verden, bli overvunnet. 32 Når jeg har blitt løftet opp[a] fra jorden, skal jeg dra alle til meg.” 

1. Peter 5:10 N11BM

En kort tid må dere nok lide, men all nådes Gud, som ved Kristus har kalt dere til sin evige herlighet, han skal utruste dere, gi dere kraft og styrke og stille dere på fast grunn.
 

En liten stund må vi være i denne verden hvor Gud tross alt har sin beskyttende hånd over oss. Vi har ett løfte om å komme inn i Guds rike.

 

 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Må du omskrive din egen religion nå, altså guden din pleide jo å være allvitende stemmer ikke det lenger ? 

 

Allmektig er ikke det samme som allvitende. Uansett, hvordan kan du mene at en allvitende Gud og fravær av fri vilje for mennesker er synonymt

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan du mene at allvitende og fravær av fri vilje er synonymt

Dette har jeg forklart allerede. Det er kort og godt ikke mulig og ha fri vilje når guden din allerede har forutsett eller forutbestemt hva som skal skje, da blir jo bare alt du gjør guden sin vilje. Dette er ikke komplisert, vet guden din hva som skal skje  så har det allerede skjedd, og det er ingenting vi vanlige dødelige får gjort med det, ifølge din religion, kort sagt religionen din er ikke så veldig gjennomtenkt, som igjen betyr du kan ikke skylde på menneskenes frie vilje. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Dette har jeg forklart allerede. Det er kort og godt ikke mulig og ha fri vilje når guden din allerede har forutsett eller forutbestemt hva som skal skje, da blir jo bare alt du gjør guden sin vilje. Dette er ikke komplisert, vet guden din hva som skal skje i så har det allerede skjedd, og det er ingenting vi vanlige dødelige får gjort med det, ifølge din religion, kort sagt religionen din er ikke så veldig gjennomtenkt, som igjen betyr du kan ikke skylde på menneskenes frie vilje. 

Forutsett og forutbestemt er ikke det samme

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...