Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Piggdekk slitt


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt mange forskjellige biler, flere enn de jeg nevner og har kun hatt problemer med framhjulsdrift. 
Gikk helt greit å rygge opp bakker med framhjulsdrift.

Vito me framhjuls, rygge opp bakker.
Sprinter 4x4, men kjørte kun bakhjuls, kom fram over alt.
Sprinter med tvilling derimot... kjørte meg fast på gress. 

Så det har ikke bare med hvilke dekk en bruker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en strekning jeg kjører ukentlig med ca 10 km tunneller hver vei. Forskjellen som er før og etter piggdekk sesongen er veldig skremmende. Før: Fin sikt, noe støv bare, sikt kanskje 300 meter. Etter: Ser ut som en apokalyptisk verden, helt tett, sikt maks 50 meter. Helt uvirkelig hvor ille det er. Piggdekk burde enten vært forbudt eller koste 2-3 ganger mer og pengene gått til støvfjerning i byer. Lurer på hva som er verst, eksos eller piggstøv, er jammen ikke sikker, ganske ille begge to.

Lenke til kommentar
H80 skrev (9 timer siden):

Hva F*** trenger jeg firehjulsdrift og piggdekk for? Jeg har kjørt min BMW 1-serie med bakhjulsdrift og piggfrie dekk i 11 år. Jeg har stått fast to ganger på hytteturer oppi huttiheita hvor det var dårlig brøytet. Da la jeg på kjetting på bakhjulene. Bilen har gått 253 000 km i mitt eie, og jeg har som sagt stått fast to ganger. Men kom meg løs etter et kvarter.

Jeg har også kjørt Transit, T4, T5, LT og Sprinter i det som nå er Innlandet fylke. LT-en og Sprinteren hadde bakhjulstrekk og var litt lett bak uten last, så det var piggdekk på dem. Det funket ikke spesielt bra, jeg ble nødt til å bruke sperre og kjetting iblant. Men det var ikke dekkene som var problemet, det var vektfordelingen.

Hvor mange yrkessjåfører og lastebilsjåfører er det som bruker piggdekk? Nesten ingen. Løft aksel 3 på trekkeren og første aksel på tralla, så kommer du deg opp. Og de 2% av dagene det er veldig glatt, så legger du på kjetting.

Synd hvis du er fra Litauen og kjører toakslet trekker og tralle uten akselløft. Shit happens.

Joda kommer seg stort sett dit man skal med BMW bakhjulstrekk. Men det er litt luksus å slippe å stå å spinne for å komme i gang igjen etter å ha ventet på grønt lys i et lyskryss. 

Det er også luksus å slippe å måke snø tidlig på morgenen i 10 kuldegrader med to små barn i armkroken for å komme seg ut av garasjen 

Jeg hadde BMW med bakhjulsdrift et par år og vet at det er totalt ubrukelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (10 timer siden):

Har kjoert piggfritt i 7 aar paa soer vestlandet og har ingen problemer aa skrive om, i forhold til det, 

Har kjørt piggfritt siden de første piggfrie dekkene kom for  ca 37 - 38 år siden, både på østlandet og vestlandet. Har hatt litt problem EN gang (våt is), men det gikk bra den gangen også.

Har kun hatt piggdekk når det har fulgt med på bruktbiler jeg har kjøpt. Men erstattet de med piggfrie straks de var modne for utskifting.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

Nå er vel de fleste fagmiljø (?) enige at man trenger en andel piggdekk for å rive opp isen. Da piggfrie kun polerer isen. 

Mildere vintre gir økt blank is (ikke hardpakket snø) på veiene. 

Så piggdekk har en misjon. 

Også på nylagt asfalt. Piggdekk gjør den grovere.

 

Piggdekk er vel generelt å anbefale i nord-norge langs kystlige strøk. Mye snø. Men like mye dager med skiftende vær til mildt som alltid skaper ising.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Har kjørt piggfritt siden de første piggfrie dekkene kom for  ca 37 - 38 år siden, både på østlandet og vestlandet. Har hatt litt problem EN gang (våt is), men det gikk bra den gangen også.

Har kun hatt piggdekk når det har fulgt med på bruktbiler jeg har kjøpt. Men erstattet de med piggfrie straks de var modne for utskifting.

Etter jeg begynte aa kjoere piggfritt, har det blitt mye lettere, aa holde bilen med dekk.

Mer oekonomisk ogsaa.

Kjoerer helaars, der jeg skifter to dekk om gangen, ca annen hvert aar. 

Da de bak er utslitte, hiver jeg de framme, bak og de to nye framme.

Da kan du planlegge det slik, at du slipper, hoest og vaarrushet, hos dekkforhandleren, naar du gjoer det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (49 minutter siden):

Jeg har kjørt opp isete bakke med BMW, bakhulstrekk og piggfritt hvor to 4WD SUV-er med piggdekk ikke kom opp 1/3 en gang. Så i mange tilfeller må nok problemet sitte mellom ratt og nakkestøtte.

Ja, som da også har valgt sine dekk. 

Klådde på utstilte dekk i dag. Veldig stor forskjell i mykhet på Conti 7, billig dekk og dekk for Europa. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Jeg har kjørt opp isete bakke med BMW, bakhulstrekk og piggfritt hvor to 4WD SUV-er med piggdekk ikke kom opp 1/3 en gang. Så i mange tilfeller må nok problemet sitte mellom ratt og nakkestøtte.

Problemet sitter kanskje mellom ratt og nakkestoette, det er jo der kontakten mellom fot og gasspedal, blir styrt.

Naar man skal opp, en lang glatt bakke, maa man foelge det gamle raadet, tenke at man har et egg, mellom foten og gasspedalen.

Kjoere i sakte fart opp, mens man er haarfin, med gasspedalen, saa den ikke begynner aa spinne.

Gaar ikke den, er man i deep shit, hvis en ikke har kjetting eller gripetak.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...