Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Piggdekk slitt


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt rute for DHL i Lillehammer, det var mange herrens år siden. 2002 kanskje? Kjørte T4 med piggfritt. Ingen problemer, aldri behov for kjetting.

Etter min mening er 4WD en stor fare fordi folk ikke innser at de mangler veigrep før de blir nødt til å bremse. Og 4WD hjelper som kjent ingenting på bremselengden.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
H80 skrev (2 minutter siden):

Etter min mening er 4WD en stor fare fordi folk ikke innser at de mangler veigrep før de blir nødt til å bremse.

Godt du sier at det er etter DIN mening. Selvsagt er 4wd et stort problem for uerfarne sjåfører. Det gjelder det meste av ting du finner i en bil. Tenk deg en ung og uerfaren sjåfør i en bil med 750 hk.. Lett å dra på for mye da?
Men det er ikke tema her, piggdekk har absolutt sin berettigelse der de trengs, våte isbelagte veier som Svein M nevner for eksempel.

Jeg har blitt reddet unna potensielt alvorlige ulykker og da er investeringen med pigg ikke noe å diskutere for min del. Kanskje det er DEG jeg ikke kjører på neste gang? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
H80 skrev (9 minutter siden):

Etter min mening er 4WD en stor fare fordi folk ikke innser at de mangler veigrep før de blir nødt til å bremse. Og 4WD hjelper som kjent ingenting på bremselengden.

AWD*

Biler hvor en kobler inn 4WD får ikke slike problemer da de kun kobles inn når en først får sleng, og da kjører man forsiktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (16 minutter siden):

Hver eneste vinter er det adskillige uhell med vinterdekk UTEN pigg, bilene sklir i bakkene når det er strødd for dårlig.

Biler med pigg vil skli de også. 

Før jeg får se noen ordentlig statistikk på hva som kjører ut mest, så antar jeg at det er biler med pigg som er i flest ulykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piggdekk lar deg kjøre kanskje 5-10 km/h fortere 14 dager i året med samme veigrep. Så er det opp til deg hvordan du bruker den sikkerhetsmarginen. Høyere hastighet, eller lavere ulykkesrisiko.

Piggdekk redder deg kanskje fra den ulykken hvert 5. år fordi du ikke hadde vett til å søke ut av hjulsporene og finne veigrep ned mot det krysset slik at du kan bremse før du treffer meg. Eller ta det litt med ro i toppen av bakken, slik at det aldri blir et problem.

4WD bidrar til å forverre disse problemene fordi det skjuler mangelen på veigrep.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (1 minutt siden):

Har sett at mange har kjørt med piggdekk i flere uker allerede selv om det knapt har vært under 10 plussgrader i høst/vinter. Piggene er mest sannsynlig helt utslitt da snøen førstes kommer.

Her ventes det i det til siste sekund med å sette på vinterdekk, for å spare på dem. Tull å slite ut vinterdekk mange uker før det er reelt behov. 

Lenke til kommentar
H80 skrev (11 minutter siden):

Men diskusjonen var vel piggdekk? Kommer du til å sette på asfaltetende, støyende og støvproduserende piggdekk, eller vanlige vinterdekk?

Kjørt piggfritt siste 15 år. Men ser at noen kan trenge pigger. Jobber man turnus kjører man av og til på livsfarlige glatte isveier. Da salting tar mest hensyn til trygge veier i rushtid. Ikke kl 6 om morgenen lørdag og søndag.. Eller den bratte svingete veien ned fra fjellet man bor på.. 

Uansett, så er det å ta, seg god tid etter forhold. Når man ikke klarer å gå i veibanen uten å skli/falle, setter du deg ikke i bilen og kjører som vanlig... 

Forøvrig er det ironisk at kollektivtilbud stopper opp ved is/snø kombo, samtidig som man hører la bilen stå i dag.

Hadde pigger holdt seg i mange år, vil jeg vurdert pigg, grunnet skøytebane på veiene her. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (15 minutter siden):

Har sett at mange har kjørt med piggdekk i flere uker allerede selv om det knapt har vært under 10 plussgrader i høst/vinter. Piggene er mest sannsynlig helt utslitt da snøen førstes kommer.

Det er fordi de fleste som kjører med piggdekk ikke bytter dekkene selv. 
Jo lengre folk venter, jo lengre blir ventetiden, og kommer det snø så er det bare å parkere bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Det er fordi de fleste som kjører med piggdekk ikke bytter dekkene selv. 
Jo lengre folk venter, jo lengre blir ventetiden, og kommer det snø så er det bare å parkere bilen.

Ja, folk har god råd/gidder ikke bytte selv. Bare ordet dekkhotell... 😊 

For bare 30 år siden visste jeg ikke om noen som ikke bytta dekk selv.. 

Kjøre etter forhold er viktig. Skled en gang i en bakke, og ødela litt av fronten. Kjørte i 10 km/t. Ingen av bilens systemer reagerte da det var null motstand/kontakt (ABS, antiskrens, stabilitet) . Spesiell opplevelse. 

Hadde piggfrie dekk vært like bra som piggdekk, hadde man vraket produksjon av piggdekk forlengst. Se tester av pigg vs uten... 

En må jo på jobb... Arbeidsgiver driter forståelig nok i årsak til å ikke komme tidsnok. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hva F*** trenger jeg firehjulsdrift og piggdekk for? Jeg har kjørt min BMW 1-serie med bakhjulsdrift og piggfrie dekk i 11 år. Jeg har stått fast to ganger på hytteturer oppi huttiheita hvor det var dårlig brøytet. Da la jeg på kjetting på bakhjulene. Bilen har gått 253 000 km i mitt eie, og jeg har som sagt stått fast to ganger. Men kom meg løs etter et kvarter.

Jeg har også kjørt Transit, T4, T5, LT og Sprinter i det som nå er Innlandet fylke. LT-en og Sprinteren hadde bakhjulstrekk og var litt lett bak uten last, så det var piggdekk på dem. Det funket ikke spesielt bra, jeg ble nødt til å bruke sperre og kjetting iblant. Men det var ikke dekkene som var problemet, det var vektfordelingen.

Hvor mange yrkessjåfører og lastebilsjåfører er det som bruker piggdekk? Nesten ingen. Løft aksel 3 på trekkeren og første aksel på tralla, så kommer du deg opp. Og de 2% av dagene det er veldig glatt, så legger du på kjetting.

Synd hvis du er fra Litauen og kjører toakslet trekker og tralle uten akselløft. Shit happens.

Endret av H80
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...