Gå til innhold

Haugevis med gamingprodukt stig i pris før Black Week


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Komplett sier de aldri har økt priser i forkant av kampanjer med vilje.

Jasså?

Jeg driver å skal bygge ny pc, og har i forbinnelse med det satt opp en ganske omfattende ønskeliste på komplett.no, for å huske hva jeg har sett på og for å sammenligne priser.

Sist uke gikk prisen på 2 hovedkort og noe ram jeg har sett på opp.. det klart det bare er en tilfeldighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Poenget er å få deg til tro at noe er billig, sånn at du kjøper det på "salg" og du tror du har gjort en god deal.

Driver du butikk så må du bare følge med på trendene og passe på at en har nok fortjeneste, derfor økes prisene for å kunne argumentere med at en har reelle tilbud relatert til hva noe har kostet før.

Sier ikke at alle black friday tilbud er bare juks, men en må følge med litt for å få et godt tilbud og ikke bare et "tilbud".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 minutter siden):

Poenget med ein butikk er å tene pengar. Dei har ikkje Black Week for å vere grei med folk. Dei gjer det for å selge meir og tene meir. Det finnes sjølvsagt gode tilbod der ute, men dei har neppe som mål å tape pengar.

Det forstår alle. Men den praksisen det refereres til her, med villedende og konstruerte falske tilbud, er uærlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enn del nettbutikker selger egne produkter f.eks TV og Hvitevarer, som de da setter opp i pris noen uker før Black Week og Black Friday. Slik at du skal tro det tilbudet var bra, men så endte du heller opp med å kaste penger ut av vinduet. Egentlig er det jo svindel og bedrageri de driver med.

Endret av Soles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endringer i innkjøpspris og valutaendringer vil gjøre at prisene endrer seg. Hvis man ser i løpet av den siste uken, hadde man en brå oppgang fra 10,23 til 10,58 mellom USD og NOK. Sagt at et produkt kostet 300 USD i innkjøp, er forskjellen da (uten valutagebyrer) 3069 vs 3174, så 105 kr i innkjøpsprisendring bare i løpet av noen dager for en distributør eller forhandler som kjøper direkte fra utlandet.

Så vil forskjellen egentlig fortsette å stige hvis avanseprosenten er den samme, f.eks. med 20% påslag er man oppe på hhv. 3682,8 vs 3808,8. Altså 126 kr i forskjell nå. Videre vil det være moms på dette, hvilket da blir 4603,5 og 4761. Altså en forskjell på 157,5 som bare har sitt utgangspunkt i en endring i valutakurs.

For en del forhandlere er det mye automatikk inne i bildet for prissettinger, hvilket blir et must når man tenker på hvor stort antall produkter som skal holdes oppdatert. Og ja, man ender gjerne med at produkter på lager også blir dyrere når innkjøpsprisen for nyinnkjøp øker. 

Det er naturligvis andre faktorer også, men bare et eksempel der valuta alene kan påvirke ganske mye. Dollarkursen har nå de siste par dagene også gått ned igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det blir litt som å ha julemiddag i 3 måneder før julaften eller få medalje for deltakelse fra man er 5 år gammel. Eller at studenter siste 10 år presser lærere til 5ere og 6ere på vitnemålene. Alt mister reell verdi. Et reelt samfunnsproblem vi  nok bare ser starten på konsekvensene av.

Et samfunn det er vanskelig å ha respekt for lenger.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
4 hours ago, Theo343 (takk for meg) said:

Jeg savner tiden hvor vi kun hadde Black Friday hvor man kunne finne noen gode tilbud  i løpet av en dag/kveld. Nå er det utblandet skvip som drar over en hel uke. Bare tull selv om enkelte mener det gir de flere muligheter til å finne noe.

Har du ikke hørt nyheten om at kapitalisme skaper nyvinning?
I dette tilfellet har kapitalisme økt en dag med gode tilbud til en hel uke med ikke så bra tilbud samt juks og utnyttelse av forbrukerne.

Takk og lov for all den flotte nyvinningen vi får. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...