Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skal kunde betale for lærling som er med på oppdrag?


:utakt

Anbefalte innlegg

Jeg sendte nylig en henvendelse til et elektrikerfirma for å få gjort noen småting i leiligheten. I tilbudet de har sendt meg står det spesifisert timepris for montør og lærling. Lærlingen tar halv pris. 

Jeg har full forståelse for at lærlinger må få prøve seg, og jeg har egentlig ikke noe imot at en lærling gjør mesteparten av denne jobben det er snakk om. Men - er det riktig at kunden skal betale for det? Det holder jo strengt tatt med én person på denne jobben. At bedriften velger å sende to er deres avgjørelse, og ikke noe jeg burde belastes ekstra for? 

Hva er egentlig vanlig praksis her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her jeg jobber varierer det om lærling faktureres eller ikke bassert på en vurdering i vært tilfelle.

Om lærlingen kun er med er det gratis, men om montør trenger hjelpen eller at lærlingen produserer så faktureres det etter egne takster.

Også forskjell på en lærling i første og siste halvår av læretiden.

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (10 minutter siden):

Lærlingen gjør noe av jobben, som gjør at fagarbeideren kan bruke mindre tid, men lærlingen er mindre produktiv og koster mindre. Tenker det er helt fair, men du kan jo bare takke nei til tilbudet. 

Hva gjør fagarbeideren i mellomtiden og hvem betaler for det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oddeh skrev (1 minutt siden):

Hva gjør fagarbeideren i mellomtiden og hvem betaler for det?

"Coaching i verdensklasse" som de sier i fotballen? :) 

Det blir vel fort til at jeg betaler montøren full timepris for at han skal se på lærlingen gjøre jobben, og eventuelt veilede litt hvis det trengs. Føles litt ugreit. 

Lenke til kommentar

Eit konkret tips kan være at du tek kontakt igjen for å også be om eit tilbod utan lærling for å på den måte få oversikt over kva lærlingen bidreg med.
På slike småjobbar så vil du nok fort oppleve at det blir 50% dyrare når elektrikarfirmaet må sende to fagarbeidarar for å gjere jobben.
To personar vil fort kunne utføre arbeidet mykje fortare, også om person nummer to berre utfører enkle oppgåver som gjer at fagarbeidaren kan jobbe meir effektivt.
Skal du betale ein person for å springe fram og tilbake for å hente ting frå bilen så vil du nok helst ikkje betale ein dyr fagarbeidar for ein slik jobb som ikkje krev fagarbeidarkompetanse.

Vanlegvis så reknar ein at ein læring utfører 50% produksjon og mottek opplæring i dei resterande 50%.
I lønssamanheng så er det vanleg at lærlingen får lønna si differensiert alt etter kor langt dei har komt i opplæringa, typisk at ein læring har 30% lønn det fyrste halvåret fordi då går mesteparten av tida med på opplæring, 40% lønn andre halvår, 50% lønn tredje halvår og 80% lønn fjerde halvår når læringen har lært nesten alt i faget. Snittet av dette blir 50%, men ved å differansiere så vil også lærlingen oppleve ei naturleg samanheng mellom produktivitet og utbetaling.

 

Eg tenkjer at du i det minste har grunnlag til å forvente at den lærlingen som du betalar 50% av timeprisen for også skal produsere 50%.
Det er ikkje greit at du skal ende opp med å betale ein lærling som er heilt uproduktiv for å sjå på arbeidet som blir utført.

Det sagt så synes eg at det er ryddig av elektrikarfirmaet å oppliste kostnaden ved lærlingen i tilbodet du har fått.
Mange firma tar berre litt høgare timepris for elektrikaren som også dekker inn kostnaden ved bruk av eventuell lærling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 timer siden):

Enten godtar du dette eller så kontakter du et annet firma. Din mening er tydeligvis at lærlingen skal komme hjem til deg og arbeide på dugnad.

Lærlingen skal bli betalt av firmaet.

Ikke sikkert hen er lærlig engang, men utplassert av NAV, hvor bedriften tar hele fortjenesten. 

Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (23 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan ha levd lenge nok til å skrive forumpost på Internett, og samtidig aldri ha vært innom en frisør og sett et skilt som sier en egen (redusert) klippepris dersom du godtar å bli klippet av en lærling..

Og da betaler du ikke full pris for en faglært frisør i tillegg.

Uansett, det var såpass lang ventetid hos dette firmaet at jeg valgte noen andre i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

To stykk bruker mindre tid enn en. Altså kommer du sannsynligvis billigere ut da den ene går for halv pris. 

Om det er snakk om å bytte termostat til varmekabler på ett bad (f.eks) tror jeg to stykker ville brukt vesentlig mere tid enn en. Trangt i de koblingsboksene.

Så det er nok veldig avhengig av oppdraget

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vi kan snu litt på dette.. Hvis ikke kunden skal betale for arbeidet som lærlingen gjør, hvem skal da ta den regningen? Selskaper som tar inn lærlinger gjør det ikke gratis. 

Lenke til kommentar

Det er jo bare å hente inn tilbud fra flere firmaer. En god lærling kan jobbe like bra som en montør, og da blir jo varianten med lærlig den billigste og beste varianten. Man kan jo bare sammenkigne de tilbudene som man får inn.  

Det er jo neppe forbudt å bruke og utdanne lærlinger. For noen oppdrag og kontrakter så kan det tvert imot være et krav at bedriften har og utdanner lærlinger.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-12-17-1708

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Om det er snakk om å bytte termostat til varmekabler på ett bad (f.eks) tror jeg to stykker ville brukt vesentlig mere tid enn en. Trangt i de koblingsboksene.

Så det er nok veldig avhengig av oppdraget

Joda, det krever jo at en kan jobbe selvstendig mens en arbeider for at dette skal gå opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...