Gå til innhold

Billån VS Index fond


Gjest 21483...51b

Anbefalte innlegg

Gjest 21483...51b

La oss si at man er en godt bemidlet person som har 500k på konto fra før som har bestemt seg for å kjøpe en bil til 500k.

 

Man kan da enten fullfinansiere, delfinansiere eller kjøpe bilen rett ut.

Da er det vel nesten alltid best å bare fullfinansiere hele bilen og heller putte de 500k man da eventuelt har i et index fond?

Gjennomsnittlig avkastning på de fleste index fond ligger på 8-12% årlig (med variasjoner) Gjennomsnittsbillån derimot ligger vel på 5-15% rente. Hvis du låner hele kjøpssummen og nedbetaler den på 5 år så vil renter utgjøre 40 tusen (med 8% rente som utgangspunkt) Mens du da investerer 500k i index fond som etter 5 år har steget 50% (250k)

Har jeg tenkt riktig her? Man sier gjerne at rike folk har alltid masse lån og det kan jeg skjønne når man ser utregningen her.

 

Hvis mitt eksempel er noenlunde rett tjener du da 210 tusen på å fullfinansiere bilen opp mot å kjøpe den rett ut og tømme kontoen.

 

Da er det vel aldri noe vits å kjøpe en bil "cash" hvis du heller kan investere.

 

Anonymous poster hash: 21483...51b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10% avkastning og 5% rente på fullfinansiert billån var veldig generøse estimater. Vær litt mer pessimistisk med en årlig avkastning på 4% + risiko, så kan du se selv om du finner et fullfinansiert billån med mindre enn 4% effektiv rente.

Tankegangen din er riktig, men jeg tror ikke parametrene tillater dette til å fungere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (18 timer siden):

10% avkastning og 5% rente på fullfinansiert billån var veldig generøse estimater. Vær litt mer pessimistisk med en årlig avkastning på 4% + risiko, så kan du se selv om du finner et fullfinansiert billån med mindre enn 4% effektiv rente.

Tankegangen din er riktig, men jeg tror ikke parametrene tillater dette til å fungere.

Tankegangen er riktig men i tillegg til at parametrene må være riktig må man nesten beregne rente hvert år (dog riktignok med lavere hovedstol over tid) og ikke bare gange hovedstolen med nominell rente. 

Lenke til kommentar

I følge lånekalkulator hos DNB vil et fullfinansiert billån på 500k koste deg ca 90k i renter over 5 år. Dette er med 7,1% effektiv rente. Her vil du jo også få et avdrag på 10k i mnd. Kan ikke ta ut fra fond for å betale dette.

Det er jo vanskelige tider å investere i nå, ser jeg på fondene til DNB i år er det ingen av de som er i pluss faktisk.

Husk at du må skatte av gevinst på fond, og på renter så får du fradrag på skatten!

Fond over 5 år med 5% årlig avkastning i dag vil du ha tjent ca 105k. Med skattefradrag og skatt på fond så vil du tape mot 7% effektiv rente. Det er definitivt stor risiko nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...