Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blackscreen etter bytte av Cpu Hovedkort minne


Anbefalte innlegg

Hei. Har fått problemer med pcn etter oppgradering av minne, hovedkort og CPU.

Pcn starter, men ikke så mye mer enn det. Tastaturet lyser ikke opp, og power knapp blinker konstant i samme rytme.

Deler jeg oppgraderte til er CPU: 13700k, Hovedkort: PRIME Z690-P DDR5 , Minne:Vengeance DDR5 5600 MHz 2 x 16 GB

Ting jeg har prøvd: koble fra GPU og teste integrert grafikk.

Prøvd å koble ifra alt av kabler jeg ikke trenger for boot.

Tatt ut minnebrikke og bare kjøre 1 slot.

Resten av pcn består av: Msi Gtx 1080 , M.2 1gb , Corsair 550w PSU ,   Windows 10

Har bygd en del pcer før, men dette er første gang jeg mistenker feil på hovedkort. Kan nevne at jeg kjøpte hovedkort fra NetOnNet, denne hadde ikke forsegling som gjorde at jeg var skeptisk. Hovedkort hadde fingermerker på diverse plasser. (Solgt som nytt, men var iallefall blitt berørt av noen andre enn meg)

 

Takker for alle tips. Kanskje noen har hatt lignende problemer?

 

Endret av What_Name
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdater bios.

Klødde meg i hodet i 2 dager med lignende problem på min nybygde AM5 maskin med Asus hovedkort. Flashet bios og alt var i orden.

Om det er likens som på min så er det bare å legge siste bios på en minnepenn, putte den i USB porten merket BIOS så holde inne Bios Flash knappen i noen sekunder til den begynner å blinke.

Når den er ferdig å blinke så er bios flashet og forhåpentligvis starter maskinen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Uten at jeg er helt sikker selv, så kan jeg ikke set ut i fra bildene på det Hovedkortet at det er noe BIOSknapp på det. Hvis ikke det er noe annet man må trykke på da for å Flashe BIOS`en.

Jeg tror da at den billigste måten å få gjort dette på, er og kjøpe den billigste Intel Socket 1700 CPU`en som er og oppdrive. F. eks en Intel Gold CPU Gold G7400 som forøvrig har en CPU Kjøler i boksen også. Så setter du på den. Flasher BIOS til siste versjon, og setter tilbake den CPU`en som du skal bruke. Så vil det forhåpentligvis fungere.

Det dumme med den løsningen da, selv om Gold CPU`en ikke koster så mye, så får du jo en CPU til overs når du har bytta tilbake til den CPU`en du skal bruke.

Endret av wil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, xClaymanx said:

Får du opp status LED på hovedkortet? Eventuelt om du klarer å koble på en bios høyttaler om du har en liggende.

Takk for svar :) Hovedkortet har ikke noe led lys dessverre, det er bakdelen med å kjøpe "billigkort" 

Jeg har prøvd å koble til bios høyttaler, men får ingen lyd i det hele tatt fra denne.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, What_Name said:

Takk for svar :) Hovedkortet har ikke noe led lys dessverre, det er bakdelen med å kjøpe "billigkort" 

Jeg har prøvd å koble til bios høyttaler, men får ingen lyd i det hele tatt fra denne.

Var ikke noe lyd i høytalern på mitt hovedkort heller. Det hadde dog statuslys men de viste bare tull.

Har du prøvd å oppdatere biosen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Complexity said:

Var ikke noe lyd i høytalern på mitt hovedkort heller. Det hadde dog statuslys men de viste bare tull.

Har du prøvd å oppdatere biosen?

Det ser ut til at jeg ikke har sånn Usb bios flashback  på mitt hovedkort. Litt usikker på om jeg kan oppdatere bios uten å ha den type funksjon. Forstår jeg det rett er det en egen USB plugg med tilhørende knapp for denne funksjonen, men det er nok på de litt dyrere modelene

Var det en slik USB inngang du benyttet?

Endret av What_Name
Lenke til kommentar

Google litt videre. Ser mer og mer ut til at det er hovedkortet som ikke støtter cpu før jeg har oppdatert bios. Litt rart at det ikke står noe om dette på Asus sin side som jeg kan se.  

Men jeg har en kammerat som har en cpu jeg kan teste som skal fungere på dette hovekortet. Jeg sier ifra hvordan det går i morgen :D

Lenke til kommentar

Hovedkortet fungerer nok som det skal. Det er bare CPU`en som ikke støtter Hovedkortet FØR du har Flasha BIOS. Da vil det nok fungere som det skal vil jeg tro.

Det står på ASUS hjemmesiden for Hovedkortet ditt at den er klar for både 12th og 13 Intel CPU`er, men 13th får du altså støtte for når du flasher BIOS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, What_Name said:

Det ser ut til at jeg ikke har sånn Usb bios flashback  på mitt hovedkort. Litt usikker på om jeg kan oppdatere bios uten å ha den type funksjon. Forstår jeg det rett er det en egen USB plugg med tilhørende knapp for denne funksjonen, men det er nok på de litt dyrere modelene

Var det en slik USB inngang du benyttet?

Aha! Så for meg at dette var ganske standard nå for å hindre problemstillingen man jo tydeligvis møter på.

Har en egen USBport med tilhørende chip for å flashe bios ja. Så fikk flashet bios med maskinen avslått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/4/2022 at 9:56 PM, sedsberg said:

Sørg nå for å sjekke at du ikke har fått HK med bøyde pins. Da må du reklamere umiddelbart.

Takk for innspill :) Sjekket dette nøye i går, da jeg byttet til en eldre CPU som en kammerat hadde i sin PC. 

Det så helt fint ut :)

Kan bekrefte at man må ha nyeste Bios (Verson 2014) for å kunne botte opp med intels 13700k på dette hovedkortet. Ser nå at Wil skrev dette litt høyere opp her på siden  :) TAKK!!

Men jeg fikk diverse problemer etter biosbytte også. Pcn startet bare rett inn i bios, der den ikke fant noen harddisk.

Endte opp med at jeg puttet i en ny m2 ssd jeg hadde liggende. Måtte legge inn widows på nytt osv.

 

Problemet jeg har nå er at jeg ikke kommer inn i bios. Når jeg starter pcn nå får jeg bios beep code: "no VGA detected"

Pcn starter etter dette, men noe forsinket. 

Noen forslag?   Jeg setter pris på at dere tar dere tid til å hjelpe :)

Endret av What_Name
Lenke til kommentar
13 minutes ago, What_Name said:

Takk for innspill :) Sjekket dette nøye i går, da jeg byttet til en eldre CPU som en kammerat hadde i sin PC. 

Det så helt fint ut :)

Kan bekrefte at man må ha nyeste Bios (Verson 2014) for å kunne botte opp med intels 13700k på dette hovedkortet. Ser nå at Wil skrev dette litt høyere opp her på siden  :) TAKK!!

Men jeg fikk diverse problemer etter biosbytte også. Pcn startet bare rett inn i bios, der den ikke fant noen harddisk.

Endte opp med at jeg puttet i en ny m2 ssd jeg hadde liggende. Måtte legge inn widows på nytt osv.

 

Problemet jeg har nå er at jeg ikke kommer inn i bios. Når jeg starter pcn nå får jeg bios beep code: "no VGA detected"

Pcn starter etter dette, men noe forsinket. 

Noen forslag?   Jeg setter pris på at dere tar dere tid til å hjelpe :)

Prøvde nå å fjerne skjermkortet å bare benytte interne grafikkortet. Det ble suksess, kom nå inn i bios å fikk aktivert dual GPU i bios.

Nå startet pcn som den skulle uten feilkoder.  Takk til dere alle som har bidratt  :D Veldig fint å ha forum som dette å kunne løse ting sammen ;)

Lenke til kommentar
8 hours ago, Svein M said:

Vær klar over at om du kjører uten skjermkort så er skjertilkobling på hovedkort. Om du kjører med skjermkort så er tilkobling på skjermkort. Men skjermkort har vel virket om du har installert Windows?

Ja det stemmer, skjermkort har fungert. Nå fungerer både igpu og gpu under oppstart og pc'n starter helt fint. Testet også nettopp modern warfare 2 med den nye cpu'n.  Må si jeg er imponert over kjølingen til artic liquid Freezer II. Hadde makstemp på 55 grader. 

Endret av What_Name
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...