Gå til innhold

Vipps er nå tilgjengelig i Danmark og Finland - men har de snart utspilt sin rolle?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Et litt nerdete innlegg:

Straksbetalingstjenesten Vipps har siden lanseringen i 2015 blitt populær i Norge, der man via en app på smarttelefonen kan sende og motta beløp mellom personer, organisasjoner og bedrifter slik at pengene kommer innpå konto med en gang (realtidsbetaling/straksbetaling). Nå slår Vipps seg sammen med MobilePay som er en lignende app utviklet av Danske Bank, som var tilgjengelig i Danmark og Finland. Det betyr at Vipps nå kan brukes i Norge, Danmark og Finland.

Men er dette egentlig viktig lenger? En av grunnene til at Vipps er så populær, er at overføring av penger mellom banker kan ta flere virkedager, fordi bankene har egne tidspunkt i hverdager (man-fre men ikke helligdager) der de har oppgjør seg imellom. Dette betyr at om man overfører et beløp på en fredag, kunne man risikere at pengene ikke kom før mandag, eller enda senere om det er langhelg. Et beløp blir ofte dermed reservert og disponibelt beløp blir endret mens saldo forblir det samme helt til oppgjøret skjer.

Dette skal nå endre seg. Norske banker skal nå gjøre alle beløp om til straksbetalinger, slik at alle beløp kommer rett innpå konto med en gang. Denne standarden heter ISO 20022 og er en internasjonal standard som flere finansielle institusjoner verden over holder på å ta i bruk. I Norge skal dette skje i samarbeid med Bits løsning kalt Straks 2.1 og alle norske banker og finansielle institusjoner skal etter planen være med innen april 2023.

Vil ikke Vipps dermed bli litt unødvendig? Vi kan jo bare overføre pengene på nettbanken eller bankappen og ha beløpene klar med en gang? Det eneste som er Vipps har igjen da er vel at man kun trenger telefonnummeret til mottakeren eller senderen for å sende eller be om beløp, men det forutsetter jo at de også har Vipps.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Straksbetaling har jeg aldri tenkt på som viktig engang, selv om jeg skjønner det er viktig for mange. Det at jeg raskt kan sende og motta penger fra venner, kollegaer og ved Finn-salg bare ved å få opplyst telefonnummer (som jeg ofte allerede har) er det som er den store verdien for meg og sikkert mange andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
rulleguru skrev (3 minutter siden):

bare ved å få opplyst telefonnummer (som jeg ofte allerede har)

Det forutsetter at de også har Vipps. Har de ikke det, vil ikke betalingen gå igjennom. Forhåpentligvis får bankene også på plass en søkefunksjonen etterhvert der man kan søke opp personer etter telefonnummer og andre måter for å identifisere og sende penger.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (10 minutter siden):

Det forutsetter at de også har Vipps. Har de ikke det, vil ikke betalingen gå igjennom. Forhåpentligvis får bankene også på plass en søkefunksjonen etterhvert der man kan søke opp personer etter telefonnummer og andre måter for å identifisere og sende penger.

Har intrykk av at de fleste har Vipps i dag, jeg selger en del både på Finn og ved fysisk oppmøte, da har jeg tatt imot betaling fra mennesker som knapt har brukt en pc engang.

Lenke til kommentar
rulleguru skrev (1 time siden):

Straksbetaling har jeg aldri tenkt på som viktig engang, selv om jeg skjønner det er viktig for mange. Det at jeg raskt kan sende og motta penger fra venner, kollegaer og ved Finn-salg bare ved å få opplyst telefonnummer (som jeg ofte allerede har) er det som er den store verdien for meg og sikkert mange andre.

men med Vipps sin ågerpriser så blir det svært gunstig å bruke straks betaling. F.eks kjøper du en sykkel på finn til 20000kr så skal vipps ha 200kr i gebyr. Kjøper du en bruktbil til 100000kr en helg eller kveld så er det 1000kr i gebyr for en singel overføring. Jeg har måttet både gjort det og krevd dette ved kjøp/salg av bruktbil da jeg ikke leverer i fra meg bil uten penger i hånden og det samme med kjøper som jeg handlet av. Sure gebyr kroner som nå kan være over.

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (31 minutter siden):

men med Vipps sin ågerpriser så blir det svært gunstig å bruke straks betaling. F.eks kjøper du en sykkel på finn til 20000kr og vipps så skal vipps ha 200kr i gebyr. Kjøper du en bruktbil til 100000kr en helg eller kveld så er det 1000kr i gebyr for en singel overføring. Jeg har måttet både gjort det og krevd dette ved kjøp/salg av bruktbil da jeg ikke leverer i fra meg bil uten penger i hånden og det samme med kjøper som jeg handlet av. Sure gebyr kroner som nå kan være over.

Vipps er for småbetalinger, samme som kontaktløs betaling med kort.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, FrihetensRegn said:

Det eneste som er Vipps har igjen da er vel at man kun trenger telefonnummeret til mottakeren eller senderen for å sende eller be om beløp, men det forutsetter jo at de også har Vipps.

Ja, men det er som jeg ser det også det vesentligste.  Jeg syns det er fint å kunne sende småbeløp til venner eller fremmede, om det enten er tilbakebetaling for utlegg på byen eller ting kjøpt på finn, uten at nogen partene må utveksle bankkontonummer.  

Lenke til kommentar
Dubious skrev (26 minutter siden):

Vipps er for småbetalinger, samme som kontaktløs betaling med kort.

 

Med mindre man har bank som har straksbetaling så er det også eneste alternativ når en snakker om beløpene jeg nevnte over her. Bankremiss er mye træl og å gå rundt med 20-100k cash er ikke anbefalt ^^ 

Lenke til kommentar

Jeg bruker mye Vipps og vil si at i 90% av tilfellene spiller straksbetalingen ingen rolle

Men den er veldig kjekk å ha, og vesentlig for å unngå Finn svindel. 

Grunnen til å bruke Vipps er å slippe nettbank styret, bankid, kontonummer, kortnummer, kortdato, CVC kode - og enkelt finne personer og sende penger med tastatrykk. Handel på mobil og nett er mye lettere med Vipps.

 

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

men med Vipps sin ågerpriser så blir det svært gunstig å bruke straks betaling. F.eks kjøper du en sykkel på finn til 20000kr så skal vipps ha 200kr i gebyr. Kjøper du en bruktbil til 100000kr en helg eller kveld så er det 1000kr i gebyr for en singel overføring. Jeg har måttet både gjort det og krevd dette ved kjøp/salg av bruktbil da jeg ikke leverer i fra meg bil uten penger i hånden og det samme med kjøper som jeg handlet av. Sure gebyr kroner som nå kan være over.

Det er greit nok, jeg svarte på det originale spørsmålet som var om Vipps hadde utspilt sin rolle. De aller fleste transaksjoner er under Vipps sin grense for gebyr. Det at man kan ta et raskt oppgjør etter at noen har lagt ut for en øl/middag, småting på finn, betaling på loppemarked etc. Er gull verdt.

Dessuten er funksjonen for gruppeoppgjør genial, der en gjeng legger inn alt de har lagt ut i løpet av feks. en hyttetur, for å la Vipps koordinere hele oppgjøret når man er ferdig. Dette var et kaos før Vipps.

Lenke til kommentar
rulleguru skrev (1 time siden):

Det er greit nok, jeg svarte på det originale spørsmålet som var om Vipps hadde utspilt sin rolle. De aller fleste transaksjoner er under Vipps sin grense for gebyr. Det at man kan ta et raskt oppgjør etter at noen har lagt ut for en øl/middag, småting på finn, betaling på loppemarked etc. Er gull verdt.

Dessuten er funksjonen for gruppeoppgjør genial, der en gjeng legger inn alt de har lagt ut i løpet av feks. en hyttetur, for å la Vipps koordinere hele oppgjøret når man er ferdig. Dette var et kaos før Vipps.

Enig i det , men jeg så bare et scenario jeg er borti flere ganger i året hvor jeg har behov for en tjeneste som overfører på kveld/helg uten ågerpriser og da utspiller de sin rolle. Jeg blir ikke å betale 5-1000kr i gebyr for en transaksjon som burde koste noen kroner tops. Det er disse overføringene som betaler for gildet nå så hvordan de løser det med inntekt fremover blir spennende.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (7 timer siden):

Næsj, vipps bruker mobilnummer, er lett å bruke, fungerer som betalingsløsning med bekreftelse i begge ender, og har en del funksjoner knyttet til dette som ikke finnes i nettbanken. 

Selv ned noe overlappende funksjonalitet er det forskjellige ting... 

Hvorfor Vipps aldri gikk seriøst inn for samarbeid med Svensk betalingsløsning er uforståelig. Vi (Norge) som har Sverige som nabo, med omfattende familie og arbeidsflyt mellom vår lange grense. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
9 hours ago, vidor said:

Ja, det som er igjen da er mobil til bankkonto-koblingen, men den er også veldig viktig for Vipps-konseptets brukervennlighet/funksjonalitet.

De som leverer Straks 2.1 til Bits(Mastercard) har løsninger for det også. Det er levert til et par land i øst-europa frem til nå. Men om Bits virkelig ville så hadde det nok ikke vært et problem å få implementert noe lignende for NICS Real også.

Lenke til kommentar

Vipps kan være litt kjedelig å bruke om man skal kjøpe eller selge bruktbil ja, pga gebyr på 1%. Jeg forresten har lest et par saker i media om folk som har blitt svindlet fordi de skal selge bilen sin, de ser at kjøper går inn på nettbanken på mobilen og betaler/overfører pengene, kjøper kjører av gårde med bilen, mens pengene aldri kommer innpå konto til selger. Mest sannsynlig fordi beløpet bare ble reservert og kansellert rett etterpå av kjøper. Bilen ender opp i utlandet og det er ingenting selger eller politi kan gjøre.

Et eksempel fra Motor og et eksempel fra Nettavisen

Med straksoverføringer mellom alle banker vil man kunne overføre store beløp i sanntid og sender kan ikke angre beløpet i etterkant. Og skal man kjøpe bruktbil til mange hundre tusen kroner er det viktig å ha tunga rett i munnen slik at man faktisk sender pengene til rett konto 😄

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...