Gå til innhold

Hva har du i boligslånsrente?


Anbefalte innlegg

Kanskje litt merkelig, men hva har folket i boliglånsrente om dagen? Jeg syns det er rentehevinger annenhver uke nå, så litt interessant. 

Jeg har effektiv rente på 3,4, nominell rente på 3,30.  Nordea.

- Etter den 7. nov 2022, når renten øker igjen,  skal jeg få 3,34 i nominell. 

Boliglån på 2,4 (med båt inni på 200k) og estimert verdi på bolig på 3,7mill ca

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (10 timer siden):

Da jeg skaffet meg bolig rundt 1990 hadde jeg 12 %

og bolig kostet vel 2x-3x inntekt  for 240 kvadrat hus (som mine foreldre) og ikke opp mot 5x for en liten leilighet, og dere som hadde 12% rente på den tiden har i tillegg fått en hinsides verdistigning på boligene deres i ettertid

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (3 timer siden):

og bolig kostet vel 2x-3x inntekt  for 240 kvadrat hus (som mine foreldre) og ikke opp mot 5x for en liten leilighet, og dere som hadde 12% rente på den tiden har i tillegg fått en hinsides verdistigning på boligene deres i ettertid

Et par ord for å sette dette i perspektiv: 

Maks tillatt lånebeløp var 3* inntekt, man var glad for å arve klær og leker til barna, sydenturer måtte vente i mange år og huset var av enkel husbankstandard. Forbruksinnkjøp var en evig jakt etter tilbud og lungemos var hyppig brukt middagsmat. I dag virker det som om alle skal ha alt fra dag en og strekker strikken maksimalt…..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Saltkorn said:

og bolig kostet vel 2x-3x inntekt  for 240 kvadrat hus (som mine foreldre) og ikke opp mot 5x for en liten leilighet, og dere som hadde 12% rente på den tiden har i tillegg fått en hinsides verdistigning på boligene deres i ettertid

Pluss at frem til 92-93 var det 100 % fradrag for gjeldsrenter på skatten..... Mange som snakker om rentenivået på den tiden, men INGEN som sier noe om hvor mange årslønner boligen kostet eller hvordan skattereglene var.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Et par ord for å sette dette i perspektiv: 

Maks tillatt lånebeløp var 3* inntekt, man var glad for å arve klær og leker til barna, sydenturer måtte vente i mange år og huset var av enkel husbankstandard. Forbruksinnkjøp var en evig jakt etter tilbud og lungemos var hyppig brukt middagsmat. I dag virker det som om alle skal ha alt fra dag en og strekker strikken maksimalt…..

Ja, virker som om mange tror at den generasjonen levde med samme levestandard som vi gjør i dag. Mine foreldre, begge fra vanlige arbeiderklassefamilier, vokste opp i det som i dag vil regnes som fattigdom. Da sparte man lenge for å få råd til TV; kanskje til og med fargeTV. Hustelefon måtte man stå på venteliste for. Ferie var en reise til slektninger "på landet", Ikke sydentur eller helgetur til Paris. Og hadde man bil var det som regel en litt eldre bruktbil. Klær og leker gikk i arv. 

Selv når jeg vokste opp på 90- og 2000-tallet var det mye av dette som hang igjen. Min første PC var pappas fem år gamle jobb-maskin. Min første mobiltelefon var pappas gamle Sony Ericsson T230. Mamma hadde CRT-TV frem til 2013/14-ish. I løpet av hele min oppvekst kjøpte foreldrene mine ny bil én gang (en bil pappa forøvrig fremdeles har som bil nummer 2). Dagens barn har til sammenligning gjerne splitter ny smart-telefon og egen PC eller nettbrett. 

I dag kjøper man ny TV hver gang det kommer ny teknologi. Mange kjøper ny mobiltelefon hvert eneste år. Bil har man sjelden mer enn 3-4 år før den byttes ut i en nyere modell. Oppussing gjøres med få års mellomrom for å "freshe opp" hjemme. Det er et helt vanvittig unødvendig sløseri i dag, fordi folk flest har så god råd.

Det er ikke boomers og Gen-X som har vært så jævlig heldige, det er faktisk millenials og Gen-Z. Og nå, med dyrtid og rentehevinger, er det noen av disse unge menneskene som må leve litt som foreldrene gjorde; sparsommelig. De hyler og skriker og lurer på hvordan de skal få dette til å gå rundt, men sitter likevel mye bedre i det enn hva folk flest gjorde på 70- og 80-tallet.

Endret av Kajac
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Det er ikke boomers og Gen-X som har vært så jævlig heldige, det er faktisk millenials og Gen-Z. Og nå, med dyrtid og rentehevinger, er det noen av disse unge menneskene som må leve litt som foreldrene gjorde; sparsommelig. De hyler og skriker og lurer på hvordan de skal få dette til å gå rundt, men sitter likevel mye bedre i det enn hva folk flest gjorde på 70- og 80-tallet.

Helt rett. I tillegg har politikere, næringsliv, handel og produsenter fulgt opp med nye krav og stadig dårligere holdbarhet og kvalitet.

Mobilbatterier er utbrukt etter få år, eldre biler skal skrotes pga miljøkrav, byggetekniske krav har eksplodert, «ingen» kan lenger reparere sko/klær/syklet osv, osv.

Forhold som egentlig er kunstig økonomisk hjerte/lungeredning for å skape tilsynelatende økonomisk vekst.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (18 minutter siden):

Mobilbatterier er utbrukt etter få år, eldre biler skal skrotes pga miljøkrav, byggetekniske krav har eksplodert, «ingen» kan lenger reparere sko/klær/syklet osv, osv.

Ja, man fikset ting når de gikk i stykker før. Og det gikk an å fikse ting. Nå kan ikke ting fikses, og folk klarer ikke engang å bytte dekk på bilen sin. Alt satt på spissen selvsagt, men det er ganske stor forskjell om vi bare går 20 år tilbake. Mine foreldre kjøpte et oppussingsobjekt på tvangssalg og pusset opp alt selv. Det var helt vanlig å gjøre på 90-tallet om man ikke tilhørte det øvre laget i samfunnet. I dag skal folk ha nyoppussede leiligheter som sin første bolig.

Det er ikke få ganger jeg har hørt folk klage på at de ikke kommer inn på boligmarkedet fordi det er for dyrt. Jeg spør hva de kan få i lån og finner fort en bolig i den prisklassen. De er selvsagt ikke interessert i akkurat den boligen, som regel pga. standard, lokasjon, for lang vei til busstoppet, for lang vei til sentrum, "feil" bydel, og så videre. Sannheten er at veldig mange kan komme seg inn på boligmarkedet, men ikke i drømmeboligen sin. 

Ja, foreldregenerasjonen fikk noe billigere boliger med normal norsk husbank-standard, men på omtrent alle andre områder har dagens generasjon (meg inkludert) det mye bedre enn foreldrene våre.

----

Forøvrig, for å svare på TS sitt spørsmål: 2,32 % effektiv rente pr. i dag. Ca. 1,7 millioner i lån.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, Kajac said:

Ja, foreldregenerasjonen fikk noe billigere boliger med normal norsk husbank-standard, men på omtrent alle andre områder har dagens generasjon (meg inkludert) det mye bedre enn foreldrene våre.

Jeg tror nok mye av dette skyldes nyvinninger på mange ting og generelt langt bedre teknologi som har løst mange problemer. Det har også vært lave renter og ultraløs pengepolitikk med massiv devaluering av valutaer som har erodert bort mye av lånene som er tatt for 10-20 år siden. Ting vi importerer er svært billig, ting vi lager her og bygger er svært dyrt. Uten importerte billige teknologi varer ville situasjonen vært en helt annen.

Lenke til kommentar
MenuM skrev (1 time siden):

Jeg har boliglån ung gjennom Nito og er premium next kunde.

 

Sommer2022 skrev (16 timer siden):

Hvordan klarte du det? Jeg er platinum kunde

Har også NITO medlemskap i Nordea som gir premium next. Per i dag har jeg effektiv på 2,93%. Dette er før dem snert hever pga. justering av nasjonalbankens rentenivå.

Jeg finner det interessant for øvrig at samme medlemskapsfordel gir så ulikt rentesats.

Lenke til kommentar
11 hours ago, ole_marius said:

 

Har også NITO medlemskap i Nordea som gir premium next. Per i dag har jeg effektiv på 2,93%. Dette er før dem snert hever pga. justering av nasjonalbankens rentenivå.

Jeg finner det interessant for øvrig at samme medlemskapsfordel gir så ulikt rentesats.

Hvor stor belåningsgrad har du? Jeg kom nettopp under 75%. Har kontaktet de om jeg kan få bedre rente, venter på tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...