Gå til innhold

AMD Radeon RX 7xxx ( RDNA3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (12 minutter siden):

 

Jeg sliter med å forstå hva AMD vil oppnå ved å gjøre det. De ligger allerede bak.

Mulig forbruket øker enormt da og at de har lagt seg der det er optimalt både med tanke på byggekostnader (Mindre kjøler, enklere strømkrets) og levetid på brikken. Så for 10% ytelse går kanskje strømforbruket opp 20% litt som med Zen 4

Lenke til kommentar
guttorm skrev (37 minutter siden):

AMD bekrefter at 7950XTX ikke er ment for å ta opp kampen med 4090. Dette skriver Notebookcheck, ref Frank Azor hos AMD. 

7900XTX mener du vel? 😛
Ikke at dette på noen måte gjør saken noe bedre for Nvidia. Det gjør saken bedre for AMD, for da kan ikke folk ta de på at de ikke slår 4090.

7900XTX ser ut til å være mye kort for pengene. For det slår mest sannsynligvis 4080 ganske grundig til en billigere pris.
4080 til dagens msrp er doa rett og slett. Kan Nvidia kutte prisen på kortet med $200 sånn uten videre? Kan de lansere en 4080 Super/Ti til $999 og slå 7900XTX?

Etter min mening har Nvidia rotet det til for seg selv med prisingen sin. Vel, kanskje ikke 4090, de kan sikkert ta enda mer for den om de vil for det har ingen konkurranse, men 4080 derimot.
Dette er en av fordelene med å lansere sist. Du vet konkurrentens pris og du kan undercut på pris. Når produktet er konkurransedyktig eller bedre, så er det en easy win.

Blir spennende å se hva planene er fremover. Har AMD gitt opp topptronen helt og heller fokuserer på markedet rett under xx90-serien?
Eller har de valgt å ikke kunne konkurrere om topptronen med å være først over på et MCM design i håpet om at deres MCM design vil være såpass mer modent når Nvidia mest sannsynligvis må over MCM også, at de da kan slå de.

For det er vel bare et tidsspørsmål før Nvidia må gjøre noe, for de kan ikke akkurat fortsette med monolithic design uten at det vil gå ut over spesielt kostnadene.

Endret av Cappo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nvidia ikke gjør noe med prisen. Hvorfor skulle de skru ned prisen? like sannsynlig som at apple skulle skru ned prisene fordi samsung har en god telefon. Apple har solgt dårligere hardware i alle år for dobbel pris, funker fint det. 

Nvidia kommer til å selge alle 4080 de har og mer til, lenge før 7900xtx kommer ut. Hadde 7900xtx knust 4090 i alt, inkludert RT så hadde fortsatt nvidia folk kjøpt 4090 😂 det spiller egentlig ingen rolle. Kampen mellom nvidia/amd er bare interessant for praktiske folk og har ingenting å si når nvidia selger alt uansett pris.

Lenke til kommentar
21 hours ago, shinsengumi said:

Jeg tror nvidia ikke gjør noe med prisen. Hvorfor skulle de skru ned prisen? like sannsynlig som at apple skulle skru ned prisene fordi samsung har en god telefon. Apple har solgt dårligere hardware i alle år for dobbel pris, funker fint det. 

Nvidia kommer til å selge alle 4080 de har og mer til, lenge før 7900xtx kommer ut. Hadde 7900xtx knust 4090 i alt, inkludert RT så hadde fortsatt nvidia folk kjøpt 4090 😂 det spiller egentlig ingen rolle. Kampen mellom nvidia/amd er bare interessant for praktiske folk og har ingenting å si når nvidia selger alt uansett pris.

Helt enig. Nvidia's minde-share er utrolig sterkt. AMD er nødt til å levere billigere og bedre over flere generasjoner for å bryte dette.

Lenke til kommentar
18 hours ago, scuderia said:

Helt enig. Nvidia's minde-share er utrolig sterkt. AMD er nødt til å levere billigere og bedre over flere generasjoner for å bryte dette.

Men pr nå så er ikke AMD "bedre" enn nvidia vel? 

Fra noen kjappe søk på nettet, så fant jeg tilnærmet ingen som har klaget på nvidia-drivere, men AMD har fortsatt sine hick-ups av og til. Også, til "generell profesjonell bruk" så virker det som nvidia er bedre egnet pga bredere kompatibilitet. AMD FSR støtter færre spill enn nvidia DLSS. Og AMD har et (velfortjent) dårlig rykte mtp drivere.

Det AMD gjør bedre er avg-fps pr krone, og muligens avg-fps pr watt? Og det faktum at nvidia oppfører seg som onde kaptitalist-skurker fra en b-film.

 

Og jeg vil tro prisene forblir høye fram til begge partene får ut nok kort til markedet. Nvidia kan ikke begrense tilgangen lengre, hvis AMD får nok kort ut på markedet.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (På 4.11.2022 den 16.43):

Lurer på om tuf 7900xth kommer med 3 8 pins, tdp på referanse kortet er 375w og da kan det ikke være mye overklokkings potensiale når man allerede er på maks av det kontaktene kan levere.

450W+75W via PCIe? Tror ikke du trenger å være bekymret. Hadde strengt tatt (så vidt) holdt med 2x8-pin. 

Lenke til kommentar
Undified skrev (2 timer siden):

Mener dere altså at 7900 XTX vil havne på 15-16 lapper her? 😔 Jeg håpte mer på 12990 😢 De ekstra tusenlappene gjør det bare mer fristende å hoppe til en 4090. 

Både ja og ja. Reference kortene til AMD fungerer annerledes enn Nvidias Founders Edition.

Som regel kommer de flest AiB partnerene med reference kort ved launch som selges i de samme butikkene som custom kortene.

Pris er selvsagt bare gjetting fra min side basert på hva nye produkter har kostet i forhold til msrp de siste månedene. Tallet jeg kom frem til er rundt 13,2 - 13,5.

Så siden det er en liten variasjon her så er 12990,- mulig for reference kortet og kanskje enkelte custom kort. Derimot så er sannsynligheten stor for at de fleste custom kortene vil ligge på sånn 15-16k.

Hvis du ikke har noe problem med å legge på ytterlige 8-10-lapper så kjøper du selvsagt bare 4090.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Axefjord said:

Men pr nå så er ikke AMD "bedre" enn nvidia vel? 

Fra noen kjappe søk på nettet, så fant jeg tilnærmet ingen som har klaget på nvidia-drivere, men AMD har fortsatt sine hick-ups av og til. Også, til "generell profesjonell bruk" så virker det som nvidia er bedre egnet pga bredere kompatibilitet. AMD FSR støtter færre spill enn nvidia DLSS. Og AMD har et (velfortjent) dårlig rykte mtp drivere.

Det AMD gjør bedre er avg-fps pr krone, og muligens avg-fps pr watt? Og det faktum at nvidia oppfører seg som onde kaptitalist-skurker fra en b-film.

 

Og jeg vil tro prisene forblir høye fram til begge partene får ut nok kort til markedet. Nvidia kan ikke begrense tilgangen lengre, hvis AMD får nok kort ut på markedet.

Denne generasjonen for meg er det slik:
- Ikke aktuelt å betale 20 000+ for noe grafikk-kort pr i dag, uannsett merke!
- nVidia, spesielt, er denne generasjonen VELDIG anti-forbruker. De og AIBer holder igjen 4000 serien kort i salgskanalene (det er produsert langt flere kort enn det er solgt, tallene vi typisk ser er shippa kort, ikke solgte kort), og priser de skyhøyt for å selge flere 3000 kort.
- Strømkontakten på 4000 serien er IKKE bra, direkte brannfarlig, for meg trekker dette KRAFTIG ned.
- AMD 7000 serien kommer til langt lavere pris (trolig 4000-9000 lavere enn nVidia, avhengig av utgaver man sammenligner), men ja også lavere ytelse, men trolig IKKE veldig merkbar i vanlig spill, det er ved raytracing man kommer til å se markant forskjell (som jeg lett skipper mot det jeg sparer i penger)
- I tillegg så legger nVidia veldig vekt på DLSS3 with framepacing. Dette er IKKE ekte FPS, ikke i det hele tatt, og kan IKKE sammenlignes med hverken DLSS2 eller FSR. Dette er ikke en OK vei å gå, fører til uvirkelig banchmarking/FPS. Igjen; missleading kjøpere.
- AMD 7000 serien vil ha langt lavere strømforbruk og varmeutvikling i PCen
- AMD 7000 serien vil også være mindre kort, foruten de som bare slenger på en 4090/4080 kjøler for å spare penger (man bør trolig kjøpe Sapphire, PowerColor eller XFX)
- Om man vil, kan man trolig klokke flere av AMD kortene ganske mye, men man ofrer da temp og strøm. Jeg regner med at klokka 7900 XTX vil slå 4090 i det meste, foruten raytracing.

Kommer 7900 XTX I Norge for over 15 000 så er det fordi butikkene melker markedet. Da vil jeg bare holde igjen og vente til de går ned, for det kommer de til å gjøre, grunnet dessverre nVidia har så enormt marked/kjøpere som bare 'MÅ' ha nVidia, koste hva det koste vil. Og det gjør at kortene til AMD kan ikke ligge høyt i pris, dersom de da ikke av en merkelig grunn selger langt mer enn det som forventes.

Ang AMD og driver problemer, så er det noen som har det og andre ikke. Det er selvsagt ikke veldig mange, da hadde de ikke kunne solgt kortene. Men husk på at man ser ikke folk som ikke har problemer lager poster, det er de som sliter som lager poster på forums og ber om hjelp etc. Jeg vet ikke grunnen hvorfor noen sliter og mange andre ikke.

Det jeg kommer på i farten...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (25 minutter siden):

Kommer 7900 XTX I Norge for over 15 000 så er det fordi butikkene melker markedet. Da vil jeg bare holde igjen og vente til de går ned, for det kommer de til å gjøre, grunnet dessverre nVidia har så enormt marked/kjøpere som bare 'MÅ' ha nVidia, koste hva det koste vil. Og det gjør at kortene til AMD kan ikke ligge høyt i pris, dersom de da ikke av en merkelig grunn selger langt mer enn det som forventes.

Hvordan kan du påstå dette? Og hvilket 7900XTX snakker du om? Reference eller tenker du på alle typer kort?
Reference kommer til å koste 13k, mens custom kortene vil koste 15-16k. Det har ikke noe med butikkene å gjøre, for da er det isåfall AiBene som melker markedet. Spesielt hvis butikkene fortsetter å bruke 13,5 faktoren. Hvis faktoren viker fra 13,5 i betydlig grad (14,5+) så er det butikkene som melker, ja.

Det ville ikke vært første gang. Norske butikker har tidligere gitt fulstendig blaffen i at et AMD produkt har hatt en pris mange hundre dollar under Nvidia, men har priset de helt likt her i Norge for de var jo nesten like bra skal du vite, så da må de jo også koste det samme, sant? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Cappo said:

Hvordan kan du påstå dette? Og hvilket 7900XTX snakker du om? Reference eller tenker du på alle typer kort?
Reference kommer til å koste 13k, mens custom kortene vil koste 15-16k. Det har ikke noe med butikkene å gjøre, for da er det isåfall AiBene som melker markedet. Spesielt hvis butikkene fortsetter å bruke 13,5 faktoren. Hvis faktoren viker fra 13,5 i betydlig grad (14,5+) så er det butikkene som melker, ja.

Det ville ikke vært første gang. Norske butikker har tidligere gitt fulstendig blaffen i at et AMD produkt har hatt en pris mange hundre dollar under Nvidia, men har priset de helt likt her i Norge for de var jo nesten like bra skal du vite, så da må de jo også koste det samme, sant? 

nVidia sa klart og tydelig i et rapport møte for noen uker siden, at de ville 'holde tilbake' 4000 serien for å få solgt unna flere 3000 serien kort. Kan finne info om dette på nettet, bare å lete, var vel i et earnings møte. Det er også rapportert fra flere kilder at det var mengder flere 4090 kort produsert enn de man kunne se ble solgt. Jeg vet ikke hvilke ledd som holder igjen, men at det skjer er garantert. De kan da fortsette med å selge kort til godt over MSRP, samtidig som mange gir opp og kjøper forrige generasjon.

I Norge så selges fortsatt både 3000 serien og 6000 serien over MSRP, selv om man legger på veksling, moms etc. Flere butikker prøver også med absurde priser på 4000 serien. Dette er noe som henger igjen fra 2020/2021 perioden og det som da skjedde der. Så det skulle ikke forrundre meg om at 7900 ved lansering er noe overpriset, dessverre. Det har nå nesten blitt normalt at butikkene tar langt over MSRP, og prøver selge de så dyre som mulig.

Vi kunne og se at feks Komplett holdt igjen flere hundre(?) 4090 på det meste, som ble dedikert til å selges i ferdig PCer. Så de på en måte tvang folk som ville ha 4090 til å kjøpe Komplett PC med 4090. Dette er selvsagt noe de har full rett til å gjøre, og er god butikk, men det var ikke slik at alle ble revet unna i løpet av sekunder.

Alt dette er bare for å pushe hype, og selge kort så dyrt som mulig, og få solgt unna 3000 serien også. Så lenge nVidia og AIB produsenter bare slipper ut små puljer med kort så kan de fortsatt ha skyhøye priser, og folk får totalt FOMO og kaster penger etter de.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (48 minutter siden):

nVidia sa klart og tydelig i et rapport møte for noen uker siden, at de ville 'holde tilbake' 4000 serien for å få solgt unna flere 3000 serien kort. Kan finne info om dette på nettet, bare å lete, var vel i et earnings møte. Det er også rapportert fra flere kilder at det var mengder flere 4090 kort produsert enn de man kunne se ble solgt. Jeg vet ikke hvilke ledd som holder igjen, men at det skjer er garantert. De kan da fortsette med å selge kort til godt over MSRP, samtidig som mange gir opp og kjøper forrige generasjon.

I Norge så selges fortsatt både 3000 serien og 6000 serien over MSRP, selv om man legger på veksling, moms etc. Flere butikker prøver også med absurde priser på 4000 serien. Dette er noe som henger igjen fra 2020/2021 perioden og det som da skjedde der. Så det skulle ikke forrundre meg om at 7900 ved lansering er noe overpriset, dessverre. Det har nå nesten blitt normalt at butikkene tar langt over MSRP, og prøver selge de så dyre som mulig.

Vi kunne og se at feks Komplett holdt igjen flere hundre(?) 4090 på det meste, som ble dedikert til å selges i ferdig PCer. Så de på en måte tvang folk som ville ha 4090 til å kjøpe Komplett PC med 4090. Dette er selvsagt noe de har full rett til å gjøre, og er god butikk, men det var ikke slik at alle ble revet unna i løpet av sekunder.

Alt dette er bare for å pushe hype, og selge kort så dyrt som mulig, og få solgt unna 3000 serien også. Så lenge nVidia og AIB produsenter bare slipper ut små puljer med kort så kan de fortsatt ha skyhøye priser, og folk får totalt FOMO og kaster penger etter de.

Nå har ikke jeg sjekket alle modellene, men Asus ROG Strix og TUF kortene ser da vitterlig ut til å ligge der en bør ligge om en tar ren valuta konvertering (10,24 tross alt) og legger til moms.

Som sagt, de bruker en faktor mellom 13,2 og 13,5, som etter min mening er en rimelig faktor uten et påslag på stort mer enn et par hundrelapper.

Jeg skal derimot være enig i at Norge (sikkert andre land også) for eksempel er langt fra like flinke som f.eks USA er til å senke prisene.
I USA kan prisene fort synke etter at et produkt er mer enn 6 måneder gammelt. Ihvertfall innen kategorier hvor det nesten årlig kommer ny versjon.

Nå skal vel Nvidia være litt forsiktig med å holde igjen for mange kort, for hvis de ikke får tak i et 4080 for eksempel, så kan de fort ende opp med å kjøpe et 7900XTX i stedet. Med 4090 kan de derimot gjøre som de vil med, for de som venter på 4090 kommer ikke til å kjøpe noe annet, de kommer til å vente så lenge det trengs.
De kunne holde tilbake i all den tid AMD ikke hadde et nytt produkt ute.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
9 hours ago, Undified said:

Mener dere altså at 7900 XTX vil havne på 15-16 lapper her? 😔 Jeg håpte mer på 12990 😢 De ekstra tusenlappene gjør det bare mer fristende å hoppe til en 4090. 

12990 er mulig hvis de har tvungne msrp kort ala måten nvidia pålegger butikkene/partnere å ha minst ett msrp alternativ ved launch. Siden $999 + moms er omtrent 12800kr.

Ellers så kan jeg umulig se for meg en norsk nettbutikk ta mindre enn 10% avanse og da er vi oppe i 14000kr at best. Og partner kort som TUF/red devil/nitro etc er ikke $999 til å begynne med, i motsetning til AMD sine egne kort så de blir garantert enda dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...