Gå til innhold

Har du en "beredskapsplan" ?


Anbefalte innlegg

Hva er evt din beredskapsplan dersom det utenkelige skulle skje?

For min del har vi ikke gjort noe som vi ser på som "drastisk" men overraskende gjort ting litt mer komfortabelt.

Jeg ofret 4 hyller i boden som tidligere huset litt verktøy ( de har fått ny og smartere plass) Noe som tilsvarer 4 hyller a lengde 3 meter.  Så relativt mye plass.

Men det vi gjorde var å gjøre innkjøp av all maten vi normalt spiser i huset og som har lang holdbarhet og som kan oppbevares tørt. Å ha det i boden, som et slags mini lager for oss selv.  Når vi kjøper noe i hverdagen, bytter vi det ut med tilsvarende vi har på "lageret" slik at lageret alltid blir fyllt opp, og varene vi skulle ha..vell de får vi, men vi kjøpte de kanskje for 2-3 uker siden.

I disse hyllene huser det nok mat ( må være kreativ da ettersom det er ikke all verdens av varer) til meg og familien for rundt 4-5 mnd.   Det føltes overraskende LITT for mye ut ved første blikk, men nå som vi er vandt til det, så føles det mer som vi bare går i en minibutikk i kjelleren egentlig. Unga syntes det er kjempemorro å hente ut en pakke havregryn eller baconost, å krysse av på et ark jeg hang opp på veggen.. ( Slik at vi da kan bestille det vi har tatt ved neste "storhandel" 

Utenom det har vi bare det vanlige som er anbefalt.  Eller jo, jeg, bror og våre foreldre kjøpte en hytte midt i svarte natta i Norge for 2 år siden.. Fikk hytta for 110k.  Vi brukte 250k. Og den er nå full funksjonerende off grid.  Nå var ikke dette riktignok for å bruke som en slags get a way hytte hvis det flyr nukes over oss.. Men føler nå at vi fikk en 2 i 1 pakke på den 😂

Enn med resten her?  Noen som tar det som det kommer? Eller har noen forberedt seg?

Endret av DIYDari
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo dumt å ikke ha noe drikke o.l. "på lager" hjemme. 

Man bør ha så husstanden klarer seg noen dager. 

Som trådstarter sier, det er bare å bytte ut fra mini lageret. 

Både uvær, dataangrep, terror og annet kan koble ut strøm, vann, infrastruktur, betalingstjenester osv. 

Vi har satt bort litt mat og drikke. Knekkebrød og pålegg i boks. Skal kjøpe inn batterier til radioen. 

Litt kontanter er lurt. 

Dette handler ikke om å være paranoid, men forstå at naturhendelser, terror og nå hjernevaskede russere (også russere i Norge støtter Putin lojalt), kan ramme oss. Alle tre punktene har jo rammet oss i liten lokal skala allerede. 

Dette handler ikke kun om krig med fysiske våpen i Norge. 

En felle noen kanskje går i er:

Elektrisk garageport der man har glemt å ordne nødåpning uten strøm. F. eks. garage uten dør inn, noen ganger hvor garage under veranda også er veien inn til kjelleren... 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har nok mer enn de fleste liggende klart, men er også veldig forberedt på at en apokalypse ikke er aktuelt. Livet er for godt til å gidde et Walking Dead Scenario (selv uten zombies). Jeg er mao forberedt på Dagmar II (men det var jeg egentlig også for Dagmar I), men så fort butikkene ikke lenger ser det som realistisk at dopapir kommer tilbake i hyllene i det hele tatt så skal jeg heller finne et tau og et stort tre i skogen, så får heller andre kose seg med alt de finner på scavenger trip innom kjelleren min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder myndighetenes råd, la jeg merke til at de nå har endret anbefalingen om å 'preppe' fra å være selvforsynt i fire dager til tre dager.

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Enten anbefalingen fastsettes til tre eller fire, undrer jeg meg over hvordan de har kommet frem til nettopp 3 eller 4.
Kan de ha nedsatt en ekspertgruppe som etter å ha tenkt seg skikkelig grundig om fant at fasiten var fire, men at den neste ekspertgruppen konkluderte med tre.

Hvor i alle dager får de det tallet fra? Leier de inn noen med klarsyn fra Åndenes makt som skuler inni fremtiden og forutser hvilken katastrofe som vil inntreffe?

Lurer på om de tok med i beregningen at plutoniumet i kjernefysiske våpen har en halvveringstid på 24 200 år.
På den andre side, hvis du overlever de første fire dagene etter detonasjonen, er det kanskje ikke havregryn man er mest hypp på. Hadde glatt bytta ut de gryna med en raus dose morfin eller blåsyre for å slippe fire dager i terminalfase etter en real strålingsdose og 4. gradsforbrenning.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, WitNo said:

Når det gjelder myndighetenes råd, la jeg merke til at de nå har endret anbefalingen om å 'preppe' fra å være selvforsynt i fire dager til tre dager.

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Enten anbefalingen fastsettes til tre eller fire, undrer jeg meg over hvordan de har kommet frem til nettopp 3 eller 4.
Kan de ha nedsatt en ekspertgruppe som etter å ha tenkt seg skikkelig grundig om fant at fasiten var fire, men at den neste ekspertgruppen konkluderte med tre.

Hvor i alle dager får de det tallet fra? Leier de inn noen med klarsyn fra Åndenes makt som skuler inni fremtiden og forutser hvilken katastrofe som vil inntreffe?

Lurer på om de tok med i beregningen at plutoniumet i kjernefysiske våpen har en halvveringstid på 24 200 år.
På den andre side, hvis du overlever de første fire dagene etter detonasjonen, er det kanskje ikke havregryn man er mest hypp på. Hadde glatt bytta ut de gryna med en raus dose morfin eller blåsyre for å slippe fire dager i terminalfase etter en real strålingsdose og 4. gradsforbrenning.

Kommunene og staten har (skal) alle ha gjennomført ROS analyser der de tar for seg mange ulike scenarioer og lager case på hvordan det utvikler seg og hvordan kommunen reagerer. Disse tas også opp på beredskapsøvelser jevnlig.

 

Når det gjelder f.eks. ha vann til 3 eller 4 dager skyldes det at det offentlige har backup-planer som vil være på plass på den tiden. Selvsagt kan det være noe helt ekstraordinært som ingen har forutsatt og alt går til helvete samtidig, men man kan ikke be den vanlige mann i gata å forberede seg for det.

 

For vann vil det f.eks. være konkrete planer for omlegging til vann fra reservevannskilde (ved forgiftning i hovedvannskilde), leveranse fra nabokommuner, eller i verste fall utplassering av tankbiler / fyllestasjoner på sentrale plasser der folk kan hente vann. Disse tingene vil det være planer for og øvet på at skal kunne gjennomføres innen f.eks. 48 timer. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 4.11.2022 den 17.21):

Jeg kjøpte ekstra gassmasker for meg og mine. Viktig med partikkelfilter. Mine nærmeste lo av meg, som sikkert en del av dere gjør også.

"Innendørsopphold reduserer hvor mye stråling du utsettes for. Det hindrer også at du puster inn radioaktiv forurensning eller får det på kroppen." (Kilde)

 

Tja, ser ikke grunn til å le av det. Oddsen er nok liten for behov, men liten er mer enn totalt usannsynlig. Da er det jo opp til enhver å ta forhåndsregler for også slike situasjoner.

Hva kjøpte du, hva er prisen på slikt?

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (16 minutter siden):

Denne. Kjøpte partikkelfilter i tillegg. Finnes vel bedre saker enn dette men nå har jeg litt mer ihvertfall. Hadde en eldre versjon fra før av.

Kan også være lurt å kjøpe inn jodtabletter hvis man skal sikre seg mot en "atomvinter".

Selv har jeg vann, mel, ris, hermetisert grønnsaker, etc. for ca 14 dager og noe ekstra boksmat utover det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (På 2.11.2022 den 8.40):

I disse hyllene huser det nok mat ( må være kreativ da ettersom det er ikke all verdens av varer) til meg og familien for rundt 4-5 mnd. 

Husk å ikke dele denne informasjonen med for mange folk. Hvis det skulle skje noe så er det sjanse for at noen bryter seg inn eller blir voldelig for å få tak i mat o.l. til sine egne. Folk flest oppfører seg nok, men trenger bare et par som gjør alt for å beskytte seg selv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Problemet med å ha en beredskapsplan er at mange setter en i bås med «preppere» med tinnfoliehatter og ville konspirasjonsteorier. Har selv vann på kanner, masse hermetikk, ved og propan, men kaller dette sunn fornuft ettersom vi bor i et værhardt og utsatt land. Har også gassmasker og jodtabletter; førstnevnte anskaffet etter en reell hendelse i nærområdet for noen år siden, og sistnevnte kjøpt dersom det absolutt verste skulle skje.

Frykter at de færreste har noen som helst form for beredskapsplan, og vil slite med å klare seg mer enn en uke dersom noe uforutsett skulle skje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 6.11.2022 den 12.48):

Har tørrmat for noen uker, og har turmat for noen dager.
Har noe vann, men i verste fall så har jeg tilgang på mange tusen liter, i tillegg bor jeg nokså nærme en elv. 

For varme så kan jeg til nød bruke byggtørker, og har tilgang på omtrent 1000 liter diesel. 

Dersom det utenkjelege skulle skje er elvevatnet det fyrste som blir radioaktivt. Ein brønn ville vere tryggare.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

DAB vil vel gå ned like raskt som mobilnettet dersom det skulle bli straumbrot. Det er uansett nyttig å ha eit ekstra batteri til mobilen liggjande, slik at ein kan gå på nettet og sjekke kva som evt. er årsaka dersom straumen blir borte.

Om ein har ein gammal batteriradio med mellombølgje ville denne kanskje ha større nytteverdi i ein krigssituasjon? Men eg anar ikkje kor mange stasjonar som evt. sender på MB. Dei norske sendarane er iallefall lagt ned for mange år sidan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kona som står for preppingen her i huset. Hun følger myndighetenes anbefalinger +

Jeg tenker på transport. Dersom man trenger å evakuere, forflytte seg på samme tid som alle andre har lyst til å flytte på seg. 

Jeg mener; en jeg kjenner måtte pisse i termokoppen sin, fordi 3 trailere ikke kom seg opp bakken ved Skulleruddumpa, køen sto i 4 timer, det var bare vanlig ettermiddagsrush i Oslo.

Løsningen på det er motorsykkel. Forsøker å få kona til å ta lappen, sånn at vi har fremkommelighet og rekkevidde til å flytte familien raskt om det trengs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...