Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Helseforsikring og tidligere legebesøk


404unknown

Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg har en helseutfordring er er litt bekymret over. For nå litt over ett år siden var jeg hos fastlegen som undersøkte det men konkluderte med at det går over... I mellomtiden har jeg tegnet helseforsikring uten egenerklæring.

Nå har helseproblemet dukket opp igjen og er blitt vesentlig verre.

Kan noen spå litt hvordan en eventuell forsikringssak kan ende? Vil forsikringsselskapet undersøke tidligere legebesøk å så at syndtristleit men dette problemet hadde du fra før, eller kan det være lurt å bytte fastlegekontor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er en helseforsikring uten krav om egenerklæring så tipper jeg at det er en kollektiv via fagforbund eller lignende. Disse har gjerne kun et krav om at du må være 100% arbeidsdyktig ved inngåelse. Altså i klartekst ikke sykemeldt. 

Dette står mest sannssynlig beskrevet i vilkårene til forsikringenap anbefaler deg å lese på disse

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

22. Begrensninger i selskapets ansvar

22.1. Når det i henhold til selskapets regler ikke kreves helseerklæring, gjelder følgende:

 

Rett til forsikringssum ved arbeidsuførhet inntrer ikke ved arbeidsuførhet som inntrer innen to år etter at forsikringen trådte i kraft, og som skyldes sykdom eller lyte som forsikrede hadde på dette tidspunkt og som det må antas at vedkom­mende kjente til. Ved forhøyelse av forsikringssummen, som ikke ligger innenfor avtalens ramme, gjelder tilsvarende bestem­melse. To-årsfristen regnes da fra den dag forsikringssummen ble forhøyet.

 

https://www.storebrand.no/privat/forsikring/foreningsvilkar

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Husk også at helseforsikringen ikke vil gjelde for private helsetjenester dersom skaden det gjelder var under utredning. Det er umulig for oss å definitivt si basert på det lille du nevnte hvorvidt du faller inn under at skaden/lidelsen det gjelder er eller ikke er under utredning siden du besøkte fastlegen før det ble verre. Du vil da kunne risikere å måtte vente på offentlig ventelister fremfor å snike i køen med private helsetjenester (kan derfor være veldig viktig å sjekke slik helseforsikring via jobb/fagforening når man skifter jobb, det er skummelt mange store arbeidsgivere, selv statlige, hvor noen har og noen har ikke slike fordeler med private helsetjenester).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...