Gå til innhold

Fortum. Årets verste strømselskap? Tar 5 kroner påslag pr kWt!


plankeby

Strømselskap kan legge på alt fra noen øre til mange kroner pr kWt i fortjeneste  

34 stemmer

  1. 1. Bør strømselskap reguleres i hvor mye påslag det er lov å ta pr kWt?

    • Ja. Det bør være et tak på hvor mye påslag pr kWt
      19
    • Nei. Fritt marked med fritt påslag pr kWt
      14


Anbefalte innlegg

Fortum har en avtale som heter Trygg. Denne har de skrytt mye av og promotert kraftig. Kunden skal få en forutsigbar strømregning, der prisen varsles hver 14. dag. 

Hadde avtalen selv, inntil jeg forsto hvor grovt man ble lurt. De siste uker har flere, aviser (Aftenposten, større lokalaviser mm) omtalt det jeg kaller svindelen til Fortum. Dem har nå sluttet å selge avtalen Trygg til nye kunder, men opprettholder avtalen med eksisterende kunder. Det er mest familier til eldre som reagerer i avisene. 

Fortum har tatt et påslag på 4-6 kr pr kWt så kunden har betalt kr 9 pr kwt hele tiden. 

Noen kunder har sikkert tenkt at prisen jo er høy nå, og at strømstøtte hjelper. 

Merker også at Fortum har kjøpt god omtale om seg selv i aviser. Altså artikler som er merket diskret med annonsørinnhold. F. eks. en artikkel om Er Fortum en god strømleverandør. Noe de selvsagt er i artikkelen de selv har laget.

En kan jo si at et strømselskap står fritt til å ta vanvittige prispåslag, uten å være åpen på det og kamuflere det som trygt valg. At det alltid er kunden sitt ansvar å sjekke markedet på avtaler man har. 

Fortum har overtatt flere mindre selskap, selv ble jeg flyttet over til Fortum da de kjøpte opp selskapet jeg hadde. Jeg var dum nok til å tenke at den gode, avtalen Trygg sikkert er grei. 

Nå viser aviser til at mange eldre som vel ikke, er vant til at strømselskapet er i så dypt uetisk myr at de overfakturerer og tar over dobbel pris av spotpris.

Nå for tiden prøver Fortum å selge inn avtale om å binde strøm en måned til skyhøy pris. 

Svindle kunder er jo en sterk påstand fra meg, men ledelsen hos Fortum er jo totalt skamløse, uten noen etik, moral har de jo, - å tjene svært grådig på kunder. 

Burde det være retningslinjer på hvordan strømselskap kan opptre? 

Å kalle det Trygge og skryte av at dette er for å gi kunden bedre hverdag, topper det uetiske. 

Et tak med hvor mye påslag ville tatt bort de mest useriøse avtaler. Et tak på 1 kr kWt? Da omtrent ingen er i det landskapet av pris. 

Finnes det andre enn Fortum som har lagt på flere kr pr kWt? 

Strømstøtten hjelper jo ikke Fortum kundene, på at Fortum har tatt grovt betalt over spotpris. Mulig jeg forventer for mye etikk inn i salgsbransjen? 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange svindelselskap der ute som har holdt på å svindle år etter år, det har blitt laget saker om det, men forbrukerne er trege og gidder ikke å google før de gjør sitt valg og velger svindelselskap. Artiklene om Fortum sin svindel vil bli glemt om en måned og svindelselskapet vil fortsette som før. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (19 minutter siden):

Det er mange svindelselskap der ute som har holdt på å svindle år etter år, det har blitt laget saker om det, men forbrukerne er trege og gidder ikke å google før de gjør sitt valg og velger svindelselskap. Artiklene om Fortum sin svindel vil bli glemt om en måned og svindelselskapet vil fortsette som før. 

Helt klart. Fortum lever nok litt på å ha tatt over kunder fra andre selskap og satt dem i Trygg avtalen (som er mitt eget tilfelle). I tillegg utnyttet at vi har hatt et år med fokus på høye strømpriser. Da er det nok lettere å snike inn kraftige påslag. 

Det er alltid et marked for å selge noe til vill overpris. Tenker allikevel det bør være ett tak for hvor mye ekstra man kan fakturere på strøm. Men kundene er jo varslet om prisen på epost. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (1 time siden):

Alle strømselskaper er unødvendig fordyrende mellomledd som burde vært kuttet ut alle som en.

 

Det burde hete faktureringsselskap. Så alle som driver fakturering i en skala, tar gjerne å kaller en bit strømselsksp også. Strømselskap er misvisende. 

Finnes det noen som slår Fortum med påslag på 4-6 kr pr kWt?

Screenshot_20221030_131053_edit_332575147072165.jpg

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

plankeby ... det er bare å bytte til SPOTPRIS-avtale!!!

variabel pris ..... vel, de må forutsi strømprisen for neste 14dager/1mnd og de har da bommet total.

Broren hadde FJORDKRAFT variabel og det kostet han dyrt!

Nå har vi byttet til SPOTPRIS og det er det forbrukerrådet anbefaler siden det er billigst over lang tid.

Min kompis har vel også Fortum med GARANTI ditt, grønn datt .... herrigud å betale 200kr/mnd ekstra for sånt??? 

MIN FAVORIT JUST NÅ er VIBB !!! 

0kr i mnd i gebyr + okr i påslag  ...... rett å slett det billigste selskap UTEN LOKKEPRISER som AG??

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Fikk akkurat nå melding fra Fortum at min strømavtale blir endret.

Jeg hadde det som het webPost som hadde null i påslag, og kun 39,-/mnd i påslag. Nå endres det til 3,9 øre/kWh og 49,-/mnd.

(Og så setter de ned prisen på papirfaktura, men det betyr ikke noe for meg...)

Frem til nå har jeg dermed hatt en god avtale, men nå ble det de hadet bra for min del.


Har dermed nå flyttet til Å Strøm gjennom Coop.

Får ikke fantastiske priser, men blir bedre enn det jeg nå får:
3,45 øre/kWh i påslag og 9,-/mnd samt 2% utbytte til min Coop-konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mr.M skrev (På 1.11.2023 den 3:42 PM):

4-6 kr, så gærne kan de vel ikke være??

Fortum er gærne. Mange advarsler i aviser. Særlig at eldre og litt naive og godtroende utnyttes. 

Ser nå 6. November at de skrur opp prisen 900 kr i året på en strømavtale nå.

Strømbransjen er fortsatt vill vest. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvilken avtale er det??? Ser de har Spotpris 49 kr/mnd + 3,90 øre/kWh, men nesten alle tar gebyr + tillegg nå.

Eneste jeg VET som ikke tar et øre ekstra er VIBB (bortsett fra noe lureselskaper som gir det minus-påslag).

Og det er rart, ettersom de må betale ca 1øre i avgifter! Da er det ikke rart:

"Ja, Vibb gikk med 15 millioner kroner i underskudd før ..."   (dn.no pluss-artikkel)

Men VIBB er eid av Glitre Energi som også eier Å Strøm - så det er en stor aktør!

Vel de har garantert sin avtale med 0kr gebyr + 0kr i påslag i 3 år .... så få vi se!

 

Ellers lurer jeg veldig på:

https://www.fjordkraft.no/strom/stromavtale/spot-med-forvaltning/

På demmes sider virker det lovende - det har gått så bra! Men hva er virkeligheten???

Vel, jeg blir hos VIBB sålenge - her er det ikke noe tull! Og om de tar gebyr om noen år så skal jeg tenke på COOP sin avtale som alternativ!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

Fortum er gærne. Mange advarsler i aviser. Særlig at eldre og litt naive og godtroende utnyttes. 

Ser nå 6. November at de skrur opp prisen 900 kr i året på en strømavtale nå.

Strømbransjen er fortsatt vill vest. 

jeg hadde den omtalte "Trygg avtalen" sjøl, før jeg omsider fikk ut finger'n og byttet til Spot. Mener å huske (ble klar over) de "overpriset" jevnt & trutt med rundt 1-2,50 kr. vs. spot (forsåvidt ille nok)

uansett, det eneste man er "Trygg" på er å bli flådd. hele året i gjennom.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...