Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring med verksted og tiltrekkingsmoment


Anbefalte innlegg

Her om dagen skulle jeg skifte til vinterhjul på en bil som ila 2022 har vært innom verksted for reparasjon der hjulene har vært av og verkstedet har skrudd de på igjen. Fant fram min vanlige uttrekkbare hjulmutterløsner fra Biltema som jeg pleier å bruke og forsøkte den første bolten. Den rikket seg ikke. Ok, fant så fram Ryobi 18V muttertrekker og forsøkte på maks setting. Bolten rikket seg fortsatt ikke. Først da jeg gikk løs på boltene med latmannsarm løsnet de omsider. 

Neste jobb, skifte olje og oljefilter. Også her har verkstedet tidligere stått for oljeskift. Hvor godt tappeskruen satt vet jeg egentlig ikke for jeg bruker av komforthensyn (trangt å ligge under bilen) en kompakt 12V muttertrekker for å løsne den, og det gikk fint. Men så var det oljefilteret sin tur, av denne typen:

image.jpeg.207d57db52e68f6db158dd37aeade3ac.jpeg


Fant fram 30mm pipe og en kort skralle, og var innstilt på at dette må da være mer en godt nok, disse oljefiltrene skal jo som kjent ikke strammes særlig hardt. Gikk løs på filteret, men det rikket seg ikke. Faktisk måtte jeg her også over på latmannsarm før noe skjedde (jeg forsøkte ikke med muttertrekker). Jeg var på et tidspunkt bekymret for om oljefilteret ville gå istykker istedet for å løsne, så hardt satt det. Basert på erfaring så vil jeg anslå at det må ha vært dratt til med over 100Nm. 

Nå er dette en erfaring med et verksted, og det finnes helt sikkert mange verksteder som har et mer bevisst forhold til stramming av deler og korrekt moment. Som kunde så blir jeg litt oppgitt når jeg opplever sånne ting, og man får jo ikke lyst til å reise tilbake med bilen og gi de mer arbeid.

Ikke verdens mest meningsfulle tråd dette her, men følte for å dele denne lille hverdagserfaringen på en søndags morgen. 

Endret av Hollabaloo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånne oljefilter har en tendens til å sette seg litt ekstra fast av og til. Har opplevd at filter jeg har skrudd til passe håndfast krever en del "overbevisning" når det skal av igjen.

Selv om man kan mistenke en del mekanikere av og til banker boltene på med trykkluft på samme setting det ble tatt av med, hadde jeg ikke automatisk konkludert med det her.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En av bilene jeg hadde, så hadde jeg inntrykk av at boltene festet seg ekstra "av seg selv" i løpet av sesongen. På de jeg har nå er det ikke like mye slit. Ikke fikk jeg inntrykk her heller om at skruene hadde rustet fast e.l. 

Latmannsarm kan det godt være at må til selv om det i utgangspunktet er festet med relativt riktig moment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklageligvis har jeg opplevd mer enn en gang at merkeverkstedet ikke 'gidder' å ta seg tid til å entre hjul-mutteren med fingra først, de setter mutteren i luftverktøyet og skrur. 
TO ganger har jeg måtte levere bilen på verksted med ødelagte gjenger hvor iallefall ikke JEG klarte å løsne mutteren. De måtte da ta ansvaret selv og skifte ut bolten.. Men tenk hvis dette hadde vært en punktering langt til fjells?? Idioter sier jeg!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange tror også (feilaktig) at f.eks hjulbolter skal smøres med wd40 eller olje. Helt feil. Det fører bare til redusert friksjon ved tiltrekking, bolter sitter hardere og oljen tørker inn. Resultatet er at det må svært mye kraft til for å løsne disse boltene, hodene kan bli runde og boltene kan knekke.

Lenke til kommentar

Helt normalt dessverre...

Er enda forbanna for at verkstedet overfylte 1.5 l motorolje på motoren. Visste seg mekanikeren bare fulgte ''manometeret'' på pumpen i oljefatet. Han peilet aldri. Og den var feil...

Har sikkert gjort dette på 100 talls biler som ikke aner noe..

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Mange tror også (feilaktig) at f.eks hjulbolter skal smøres med wd40 eller olje. Helt feil. Det fører bare til redusert friksjon ved tiltrekking, bolter sitter hardere og oljen tørker inn. Resultatet er at det må svært mye kraft til for å løsne disse boltene, hodene kan bli runde og boltene kan knekke.

Men kobberspray er vel greit?

Lenke til kommentar
kremt skrev (28 minutter siden):

Det tørker ikke i samme grad. Men jeg ser heller ikke helt nødvendigheten av dette. Er det rent og fint trenger man ikke noe middel. Kobber brukes gjerne der det er ekstrem varme, det er ikke tilfelle på hjulbolter.

Syntes nesten det blir litt seigere med kobber. Spurte bare da det virker nesten som disse kobbersprayene er beregnet for nettopp det. Både i produktbeskrivelse og bildet på sprayboksen.

paste.jpg

Lenke til kommentar
kremt skrev (32 minutter siden):

Mange tror også (feilaktig) at f.eks hjulbolter skal smøres med wd40 eller olje.

Unngår WD40, men jeg bruker CRC 5-65 eller en silikonbasert spray annethvert år for å smøre inni bolthullene og kontaktmetallet på felgen (gjør ikke mekanisk arbeid selv så er ikke stø på terminologien).

Mens jeg fortsatt hadde stålfelger og brukte stålbolter så var jeg ofte plaget av felger som satt rustet fast, og hjulet var veldig vanskelig å fjerne. Har...varierte erfaringer med hjulskift på verksted, så bytter alltid hjulene selv.

Har siden fått byttet til aluminiumsfelg på alle 3 hjulsettene og byttet til aluminiumsbolter. Og redusert tilstrammingsmomentet for å kompensere (160 Nm -> 140 Nm).

Jeg kan skrive under på at WD40, som jeg brukte i starten, gjør ting verre over tid.

Lenke til kommentar
Woff skrev (2 minutter siden):

Da gjør nevnte kobber-spray underveker, slitt med det samme selv. Pleide faktisk å løsne alle hjulboltene LITT før jeg skulle skifte.

Jepp, har fått tak i kobberpasta i senere tid, til andre stål mot stål applikasjoner. Men har ikke hatt behov for det på bilen ennå.

Jeg gir alle bolter en halv omdreining med en latmannsarm før jeg jekker opp bilen, og så en vanlig drill med 1/2" adapter for å skru boltene ut.  Istedet for å snurre på et hjulkryss i en halv evighet pr. bolt...

Trinn 1 og hastighet "13" på en Bosch Grønn 14,4 Volt drill - eneste praktiske denne drillen kan brukes til - har jeg funnet ut er det beste mellom hastighet og kraft. Og så krysstramme med en momentnøkkel. Kontrollstrammer etter at bilen er på bakken igjen, og enda en gang etter en kort kjøretur.

Fyller luft selv med en liten Stanley 24L kompressor + manometer.

Har også en "heavy-duty" mutterløsner, men den har jeg ikke brukt siden siste gang jeg fikk skiftet hjul på et verksted.

Lenke til kommentar

Når jeg fikk byttet til vinterhjul på verksted forrige høst, mistet jeg et hjul i 110km/t på motorvegen. Det smalt helt plutselig og alle gjengestagene røk tvert av, helt uten noe forvarsel. Kan sette pris på at det var et bakhjul og alt gikk fint, skadepotensialet i 110 på motorvegen med en varebil som veier 3,5t er relativt stort. Da ble det byttet hjul på et uavhengig verksted, hvor de da påsto at de hadde gjort alt etter boka og dratt til med 120nm. Verkstedet som reparerte skaden sa at alle hjulboltene var trekt til med muttertrekker alt det var mulig - og merkeverksted sa at min bil skal ha 204nm, og fordi den skal trekkes til med så mye, er det ikke behov for ettertrekking av hjulmuttere. Så uavhengig verkstedet tok ikke på seg noe ansvar og avfeide alt - Gjett om jeg ikke setter mine ben i nærheten av det verkstedet igjen. Jeg benytter kun merkeverksted nå, da disse ihvertfall vet rett moment hjulmutterne skal trekkes til med - og da har det heller aldri vært noe problem :) 

For all del, det finnes sikkert gode uavhengige verksteder - Men det er mye drit i denne bransjen er mitt inntrykk hvor det eneste fokuset er å få bilen fortest mulig ut verkstedporten igjen med høyest mulig fortjeneste... 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) skrev (39 minutter siden):

Når jeg fikk byttet til vinterhjul på verksted forrige høst, mistet jeg et hjul i 110km/t på motorvegen. Det smalt helt plutselig og alle gjengestagene røk tvert av, helt uten noe forvarsel. Kan sette pris på at det var et bakhjul og alt gikk fint, skadepotensialet i 110 på motorvegen med en varebil som veier 3,5t er relativt stort. Da ble det byttet hjul på et uavhengig verksted, hvor de da påsto at de hadde gjort alt etter boka og dratt til med 120nm. Verkstedet som reparerte skaden sa at alle hjulboltene var trekt til med muttertrekker alt det var mulig - og merkeverksted sa at min bil skal ha 204nm, og fordi den skal trekkes til med så mye, er det ikke behov for ettertrekking av hjulmuttere. Så uavhengig verkstedet tok ikke på seg noe ansvar og avfeide alt - Gjett om jeg ikke setter mine ben i nærheten av det verkstedet igjen. Jeg benytter kun merkeverksted nå, da disse ihvertfall vet rett moment hjulmutterne skal trekkes til med - og da har det heller aldri vært noe problem :) 

For all del, det finnes sikkert gode uavhengige verksteder - Men det er mye drit i denne bransjen er mitt inntrykk hvor det eneste fokuset er å få bilen fortest mulig ut verkstedporten igjen med høyest mulig fortjeneste... 

Helt rett det du skriver. 

Har jobbet på på dekkverksted 4 sesonger på 2 forskjellige kjeder. den ene kjeden brukte vi faktisk momentnøkkel. Men alt ble stramme til med 120nm på alufelger. Stålfelgene brukte vi styke 3/4 på muttertrekkerne.

Her går det fort unna..

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
56 minutes ago, PaladinNO said:

Fyller luft selv med en liten Stanley 24L kompressor + manometer.

Er det greit støynivå på den? Skal kjøpe ny oljefri selv og denne så veldig grei ut.

Ellers må jeg si at dekkbransjen er litt "cowboy" der det går altfor fort unna. Dekkhotell har blitt en bransje med milliardomsetning og blant de som gjør grovjobben er det nok stort settt øst-europeere som går på minste lønn mulig gjennom bemanningsbyrå og blir pushet rundt på verkstedet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

Er det greit støynivå på den? Skal kjøpe ny oljefri selv og denne så veldig grei ut.

Støynivået står oppgitt til 97 dB, og lyden er ganske lavfrekvent så det er stort sett bare høylytt during som kommer fra den.
Jeg bruker hørselvern uansett.

24 liters tank er mer enn nok til å fylle luft i et hjulsett og andre småprosjekter, men for lite hvis du også skal bruke den til luftdrevet verktøy (f.eks. pussemaskin). Med en vekt på rundt 17 Kg og håndtak er den også hendig nok til å enkelt frakte opp og ned trapper innendørs på 1 arm.

Den har nødventil på toppen og drenskran for fjerning av kondens på undersiden. Jeg personlig er veldig godt fornøyd med den i de årene jeg har hatt den.

Hadde tidligere en Gebe PowerAir 2 HK 50 liter som også fungerte bra, men var for stor og klumpete til mitt bruk. Prøvde først en Stanley 6 liter før jeg kjøpte 24-liter utgaven, men den var alt for liten.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lagt på nye sommerdekk i løpet av sommersesongen mange ganger og som oftest blir jeg i nærheten til de er ferdige, så jeg har sett mange ganger at de bare hamrer løs med muttertrekkeren rundt et par ganger til det ikke går mer. Har hatt knekte hjulbolter og ødelagt flere kopper/piper og forlengere fordi det er satt til for hardt på verksted. I fjor sommer skulle jeg av med et hjul bare noen få dager etter at det var lagt på nye dekk for å se på bremsene, og måtte tre på et 1,5 meter langt rør på latmansarmen og så stå med begge beina på enden av røret og gynge opp og ned før det løsnet med et brak. Tror ikke det er mange verksteder som har fått med seg at man ikke skal sette til for hardt på aluminiumsfelger.....

Av en håndfull verksteder jeg har vært vitne til opp igjennom årene, er det bare ett som har brukt momentnøkkel for å sett til det siste.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (21 timer siden):

Her om dagen skulle jeg skifte til vinterhjul på en bil som ila 2022 har vært innom verksted for reparasjon der hjulene har vært av og verkstedet har skrudd de på igjen. Fant fram min vanlige uttrekkbare hjulmutterløsner fra Biltema som jeg pleier å bruke og forsøkte den første bolten. Den rikket seg ikke. Ok, fant så fram Ryobi 18V muttertrekker og forsøkte på maks setting. Bolten rikket seg fortsatt ikke. Først da jeg gikk løs på boltene med latmannsarm løsnet de omsider. 

Neste jobb, skifte olje og oljefilter. Også her har verkstedet tidligere stått for oljeskift. Hvor godt tappeskruen satt vet jeg egentlig ikke for jeg bruker av komforthensyn (trangt å ligge under bilen) en kompakt 12V muttertrekker for å løsne den, og det gikk fint. Men så var det oljefilteret sin tur, av denne typen:

image.jpeg.207d57db52e68f6db158dd37aeade3ac.jpeg


Fant fram 30mm pipe og en kort skralle, og var innstilt på at dette må da være mer en godt nok, disse oljefiltrene skal jo som kjent ikke strammes særlig hardt. Gikk løs på filteret, men det rikket seg ikke. Faktisk måtte jeg her også over på latmannsarm før noe skjedde (jeg forsøkte ikke med muttertrekker). Jeg var på et tidspunkt bekymret for om oljefilteret ville gå istykker istedet for å løsne, så hardt satt det. Basert på erfaring så vil jeg anslå at det må ha vært dratt til med over 100Nm. 

Nå er dette en erfaring med et verksted, og det finnes helt sikkert mange verksteder som har et mer bevisst forhold til stramming av deler og korrekt moment. Som kunde så blir jeg litt oppgitt når jeg opplever sånne ting, og man får jo ikke lyst til å reise tilbake med bilen og gi de mer arbeid.

Ikke verdens mest meningsfulle tråd dette her, men følte for å dele denne lille hverdagserfaringen på en søndags morgen. 

Høres kjent ut. Det viktigste nå (mener jeg) er at du gir klar tilbakemelding til verkstedet, og da til verksmesteren, så han kan belære sine mekanikere om noe som heter tiltrekkingsmoment. Burde være obligatorisk kunnskap for en mekaniker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...