Gå til innhold

[Løst] Linux Mint og printere


Anbefalte innlegg

Hei

Bruker Linux Mint og trenger en multifunksjons skriver. Lenge siden jeg har brukt det og aldri med Linux.

Har tidligere hørt at skrivere er vanskelig å få til med Linux (mange år siden).  Noen som har erfaring med det og om det evt er problemer med drivere? Ser på en Brother maskin.

Endret av treskrue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før i tiden var de fleste skrivere Postscript (PS) og/eller PCL (Printer Command Language), og det var enkelt å konfigurere en PS skriver da en kunne bruke en standard driver selv om skriveren taklet mer avansert PS enn det.

I dag er det kommet mange flere standarder. Denne er en ok guide til printere som fungerer bra;

https://haydenjames.io/finding-linux-compatible-printers/

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Svein M said:

Om du ser på en bestemt skriver så skal det gå å se om Linux operativsystem er støttet.

F.eks her en tilfeldig valgt skriver: Supported OS | DCP-J1050DW | Others | Brother

Veldig sant. Gå til downloads på linken til Svein M. Jeg har alltid fått Brother skrivere til å virke på Linux. Det samme gjelder HP som nevnt her også.

Cannon har vært værre. Men, mulig det har med mine første erfaringer med Linux. Så etter det har jeg kun kjøpt Brother og HP som jeg vet virker bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt om hva det ble og hvordan det gikk.

Kjøpte denne: https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/printere-og-kontorrekvisita/printer/hp-laserjet-mfp-m234dwe-wifi-printskann-printer/409047.

Installering gikk fint uten kabel, brukte bare wifi som den anbefaler. Ble greit guidet gjennom installeringen av appen man laster ned. Linux Mint fant skriveren over nettverk med en gang.

Så var det HPLIP. Gikk til programvarebehandler og så at HPLIP allerede var installert (som jeg trodde). Lastet så ned HPLIP-GUI, men den fikk jeg ikke til å virke. Googlet litt og fant ut at jeg hadde feil versjon da jeg kjører Mint 20.3. Fant riktig versjon og voila så funket alt med GUI :)

Brukt litt tid for å få den til å scanne duplex, helt til jeg fant ut at det kan den ikke 😂😂😂

Så skriver+Linux kan være sant og enkelt 😀

Takk for gode innspill :)

 

Endret av treskrue
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...