Gå til innhold

Hyllevare eller tilpasses bygg; mest for pengene?


XIFXEGLO

Anbefalte innlegg

Jeg tror tiden er kommet for å bytte ut laptop med en stasjonær. Skjermkort og priser generelt er på vei nedover (med mindre det nå snur på grunn av inflasjon og nye ustabiliteter i markedet). Laptopen min har vært moden for utskiftning i noen år, så nå må det skje noe.     

Men hva skal jeg følge med på? Budsjett er rundtom 15000 for PC, så en tenker en PC basert rundt RTX3060. Skjerm kommer i tillegg. Jeg er kapabel til å bytte ut deler - derav ønske om ny stasjonær og ikke laptop da jeg ser for meg at en stasjonær både gir mer ytelse for pengene og lar seg oppgradere i framtiden.  

Men hva skal jeg velge; hvordan er support, ytelse, og kvalitet på forskjellige varianter? 

- Både multicom og komplett tilbyr konfigurator 

- Og egne merkevarer / standardoppsett

- Dell, levnovo ++ har egne standard PC'er

Er det same-same? Tilsynelatende gir det mer for pengene å velge f.eks en ferdig lenovo vs en konfigurert løsning fra multicom. Men kanskje det er kvalitetsforkjeller? Dårligere/mer bråkete kjøling i lenovoen ? Mindre marginer for oppgradering? Eller er det motsatt? Kan det være at siden lenovo er mer masseprodusert blir det billigere deler uten at det nødvendigvis er dårligere?  

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid spennende å bygge selv. Frem med manualer og styr. Du blir "ordentlig" kjent med innmaten i dyret ditt.

Det jo greit å bruke PC-configurator for å bytte ut valgte standardprodukter i ny maskin. Som regel er de satt sammen av "de billigste" og ikke fult så kvasse komponenter som andre innen samme kategori. Tar du deg litt tid, blir kjent med de ulike komponentene som inngår i maskiner (leser tester/reviews etc) kan du foreta et mer fornuftig valg av de forskjellige delene, og i mange tilfeller også ende opp med en rimeligere selvbygger-løsning som ytelsesmessig er bedre en en ferdigbygd.

Å bygge selv ER dritmoro, men ta seg tid til å studere tester/reviews av enkeltprodukter er vel så viktig......

Og for ikke å glemme, dersom du heller mot Komplett, det er absolutt smart å følge med på hva som ligger tilgjengelig på demovarer og outlet... ofte en god del penger å spare der. Begynn i hvertfall med en platform som du kan utvide/fornye på. Det vil i de fleste tilfeller si at hovedkortet er viktig, dersom du klarer å definere dine behov og kravspesifikasjoner. I så måte er AMD for tiden en god løsning, med tanke på hvor mange ganger du kan oppgradere HK med ny CPU......

Lenke til kommentar
4 hours ago, Tangent said:

Alltid spennende å bygge selv. Frem med manualer og styr. Du blir "ordentlig" kjent med innmaten i dyret ditt.

Det jo greit å bruke PC-configurator for å bytte ut valgte standardprodukter i ny maskin. Som regel er de satt sammen av "de billigste" og ikke fult så kvasse komponenter som andre innen samme kategori. Tar du deg litt tid, blir kjent med de ulike komponentene som inngår i maskiner (leser tester/reviews etc) kan du foreta et mer fornuftig valg av de forskjellige delene, og i mange tilfeller også ende opp med en rimeligere selvbygger-løsning som ytelsesmessig er bedre en en ferdigbygd.

Å bygge selv ER dritmoro, men ta seg tid til å studere tester/reviews av enkeltprodukter er vel så viktig......

Og for ikke å glemme, dersom du heller mot Komplett, det er absolutt smart å følge med på hva som ligger tilgjengelig på demovarer og outlet... ofte en god del penger å spare der. Begynn i hvertfall med en platform som du kan utvide/fornye på. Det vil i de fleste tilfeller si at hovedkortet er viktig, dersom du klarer å definere dine behov og kravspesifikasjoner. I så måte er AMD for tiden en god løsning, med tanke på hvor mange ganger du kan oppgradere HK med ny CPU......

Takk, AMD er notert.

Helt selvbygd er åpenbart det mest kosteffektive, men jeg tror planen er en ferdigbygd nå og heller oppgradere selv senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...