Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"reservere" seg mot å bli nevnt i avisene hvis man blir drept i terror eller annen kriminalitet?


Gjest 891cd...b59

Anbefalte innlegg

Gjest 891cd...b59

hver gang noen blir drept i terror-anslag, så er det vel ikke uvanlig at avisene velger å publisere navn og fotografier. "disse ble drept i terroren" eller noe lignende. Samme med en del annen kriminalitet også. Navn (og helst fotografier også) på ofrene blir gjerne offentliggjort i avisene. 

men tar journalistene faktisk kontakt med eventuelle etterlatte i forkant, og spør om det faktisk er greit at sånne ting blir offentliggjort? hva om noen ikke orker å se navn eller fotografier av deres kjære hver gang de forsøker å slå opp i en eller annen avis? finnes det noen måte å nekte at dem går ut med navn, eller annen informasjon? 

Anonymous poster hash: 891cd...b59

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenlandsk-avis-publiserte-navn-pa-offer-det-far-sta-for-deres-regning/s/5-95-319775

Her står det at "Norske aviser har ikke for vane å gå ut med navn før pårørende og politiet frigir det."

Vil tro at enten politiet eller bistandsadvokaten innhenter og frigir bilder fra de pårørende. Det er ikke sjeldent at enkelte ofre står uten bilde, kanskje fordi det blir for belastende.

Håper jeg aldri kommer i en situasjon der jeg må ta stilling til det.

Lenke til kommentar

Hva hvis pårørende stadig ikke ønsker å frigi navnet etter 7-10 dager? 

Vil en journalist da ha "lov" til å snappe opp navnet i dødsannonsen eller ved å høre det på den lokale kafeen..

Ofte er det bilder på nettet fra før, på facebook, instagram, intervju i en nettavis for noen år tilbake.. slike bilder er lett tilgjengelige for journalister. Men en kan unngå å ha slike kontoer på sosiale medier. Var vel en kvinne på Kongsberg som var kjent i utlandet, på grunn av sin rockemusikk. 

Lenke til kommentar

Jeg synes nå stengt tatt alltid jeg leser/hører at «politiet går ut med navn, etter samtykke fra pårørende». 

Sagt på en annen måte: dersom de pårørende ikke gir samtykke, blir det ei heller publisert. 

Det er forøvrig ikke uvanlig at dødsfall annonseres. Papiravisene har jo spalteplass opp og ned med dødsannonser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil tro media har ganske frie fullmakter til å skrive så lenge det har offentlighetens interesse. Alvorlig kriminalitet og terrorisme angår langt flere enn ofrene og de nærmeste pårørende, og må kunne adresseres som samfunn. Det er i tillegg regler for personvern for avdøde. Jeg har ikke satt meg inn i disse, men er naturlig at de er lempet på sammenlignet med de man finner for levende personer.

Media har andre kilder enn politiet, så er ikke alltid politiet som lekker informasjon.

Lenke til kommentar
Gjest 891cd...b59
qualbeen skrev (13 timer siden):

 Jeg synes nå stengt tatt alltid jeg leser/hører at «politiet går ut med navn, etter samtykke fra pårørende». 

 Sagt på en annen måte: dersom de pårørende ikke gir samtykke, blir det ei heller publisert. 

 Det er forøvrig ikke uvanlig at dødsfall annonseres. Papiravisene har jo spalteplass opp og ned med dødsannonser.

Hvis man leser en dødsannonse i avisen med for eksempel "døde i Oslo, på en bestemt dato" så er vel ikke det helt det samme som at en avis skal skrive en hel artikkel, og trykke både navn og fotografi av den aktuelle personen.  

Anonymous poster hash: 891cd...b59

Lenke til kommentar
Gjest 891cd...b59 skrev (6 timer siden):

Hvis man leser en dødsannonse i avisen med for eksempel "døde i Oslo, på en bestemt dato" så er vel ikke det helt det samme som at en avis skal skrive en hel artikkel, og trykke både navn og fotografi av den aktuelle personen.  

Anonymous poster hash: 891cd...b59

Nei, selvfølgelig ikke. 

Du får instruere pårørende om å ikke gi aksept. Hovedpoenget mitt er at pårørende blir spurt. De bestemmer (stort sett?).

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e8e10...4cd
Gjest 891cd...b59 skrev (6 timer siden):

Hvis man leser en dødsannonse i avisen med for eksempel "døde i Oslo, på en bestemt dato" så er vel ikke det helt det samme som at en avis skal skrive en hel artikkel, og trykke både navn og fotografi av den aktuelle personen.  

Anonymous poster hash: 891cd...b59

Avisen trykker ikke dødsannonser på egenhånd, det er annonse som er bestilt og utformet i samarbeid med de pårørende. 

Anonymous poster hash: e8e10...4cd

Lenke til kommentar
Gjest 891cd...b59
Gjest e8e10...4cd skrev (3 timer siden):

Avisen trykker ikke dødsannonser på egenhånd, det er annonse som er bestilt og utformet i samarbeid med de pårørende. 

Anonymous poster hash: e8e10...4cd

men det kan vel hende at journalistene får tak i navn, på en eller annen måte, og så velger å offentliggjøre sånne ting. 

bare fordi dette kan generere en del "klikk" til nettavisene deres...  

Anonymous poster hash: 891cd...b59

Lenke til kommentar
Gjest 891cd...b59 skrev (34 minutter siden):

men det kan vel hende at journalistene får tak i navn, på en eller annen måte, og så velger å offentliggjøre sånne ting. 

bare fordi dette kan generere en del "klikk" til nettavisene deres...  

Anonymous poster hash: 891cd...b59

Joda. Det kan hende. Det har sikkert skjedd en sjelden gang opp i gjennom historien.

Men nei, det er ikke normalt at det skjer. 

Jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne kan være interessant å lese https://www.nored.no/download/file/23580

Fra Norsk Redaktørforening:

Quote

Det har historisk vært praksis for at navn på forulykkede eller personer som er døde som følge
av kriminelle handlinger, ble frigitt av politiet så snart de pårørende var varslet,
(...)
Dette systemet har fungert utmerket.
Nå opplever vi dessverre at navn på forulykkede eller drepte holdes tilbake fordi de pårørende
ikke ønsker navnene offentliggjort. I mange tilfeller hvor offentliggjøring skjer, så er det «i
samråd med de pårørende».

(...)

Vi mener det er en sterk allmenn interesse i å kunne bringe denne kunnskapen ut, også for å unngå rykter og spekulasjoner.

Det virker altså som at det er vanligere å holde tilbake navn enn før. Jeg hadde ikke tenkt over konsekvensene av å holde navnet tilbake — at det kan føre til rykter og usikkerhet.

Det virker altså som at det ikke er redaksjonen som setter munnkurv på seg selv, men at politiet faktisk nekter å frigi navn.

Journalisten kan allikevel finne ut navnet gjennom intervju og offentlige registre, men det tar tid. Og det er vel en risiko for at det slår tilbake på redaksjonen fordi man fremstår som hjerterå hvis de pårørende klager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...