Gå til innhold

Enslig ingeniør sliter med å få endene til å møtes - tjener kun 520K!


Anbefalte innlegg

tommyb skrev (33 minutter siden):

Tror hensikten med artikkelen har gått mange hus forbi.

Hensikten var aldri å finne den i Norge det var mest synd på for å opprette en spleis...  Hensikten er å vise eksempler på at utviklingen i økonomien så vil også mange etablerte (i publikasjonens målgruppe) med middels økonomi få det betydelig trangere. Så kan man med utgangspunkt i dét ekstrapolere at det blir enda større utslag for enslige uføre og studenter. Som ikke er i publikasjonens målgruppe.

Så har de valgt Tromsø som eksempel, fordi Tromsø er spesielt utsatt for boligpriser. Når man snakker om boligprisvekst nevner man alltid Ring 1, Tromsø, Stavanger og gjerne Bodø. Tromsø er en studentby som dekker en hel landsdel, og har elendige utvidelsesmuligheter og derfor har prisene vokst helt vilt. Akkurat nå er det også voldsom forskjell i husleie/huslån for de av oss som har etablert oss for minst ti år siden, og de som har nyere huslån eller leier. Medarbeidere av meg betaler dobbelt så mye som meg for en fjerdedel av arealet. Det er dermed ikke mulig å trekke ut nøyaktig fra lønningen hvor trangt man egentlig har det.

 

Det oppsummerer det vel. Bare de som kom seg inn i boligmarkedet i 2017 kontra 2022 har jo spart 2-2,5millioner.

 

Dessverre er det slik at de som har mye, kommer til å få mer ut av denne økonmiske spiralen vi er i nå, å de som har lite får mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regenburg skrev (1 time siden):

Tromsø har vel de dyreste leieprisene etter Oslo. Eller nært nok.

Det er tungt å greie seg på en inntekt der. Og ingen omland eller forsteder å flytte til. Byen er veldig provinsiell.

Etter skatt, bolig og mat har han neppe særlig mye til overs nei. 

Tromsø er en dyr by ja. Men den er svært populær blant studenter. Og har studenter råd til å bo der, så tror jeg en voksen kar med over en halv million i lønn skulle klare det også. Et kjapt søk på Finn.no gir meg boligpriser (både leie og eie) i Tromsø som ikke er avskrekkende for en med 520k i lønn.

 

Sommer2022 skrev (54 minutter siden):

Hvis vi skal være ærlige så er faktisk ikke 500k særlig mye den dag idag, spesielt i en dyr by i Norge.

At andre her har mindre har faktisk ingen relevans.

520 000 er en helt normal inntekt i Norge. Nesten halvparten av befolkningen tjener mindre enn dette, selv justert for heltidsekvivalenter. Så jeg vil si det er relevant ja. Denne artikkelen slår inn åpne dører; ja, det er dyrere å bo alene. Ja, det er dyrere med disse prisøkningene. Ja, folk må prioritere hardere nå enn under rekordbillige 2020 og 21. Det er ikke nyhetsverdig. Han har en inntekt som tilsier at han skal kunne leve et helt fint og normalt liv uten økonomiske vanskeligheter. Klarer han ikke det med 520k i året, så er det faktisk han som gjør/har gjort noe feil et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har man oppsummert greit her. 

Man må tilpasse ønsker om foruk utover mat, varme og bolig i hht økonomi. 

Ja, enslig med barn er trangere enn to sammen med barn. 

At det er dyrere å bo i storby vedr å leie/kjøpe. 

Med endring i rente og særlig med strømpriser i sør, kreves det hard disiplin på økonomi. Da får ønske om å hjelpe andre økonomisk vente.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Kajac said:

(...) Og har studenter råd til å bo der, så tror jeg en voksen kar med over en halv million i lønn skulle klare det også. (...)

 

(...) Denne artikkelen slår inn åpne dører; ja, det er dyrere å bo alene. Ja, det er dyrere med disse prisøkningene. Ja, folk må prioritere hardere nå enn under rekordbillige 2020 og 21. Det er ikke nyhetsverdig. Han har en inntekt som tilsier at han skal kunne leve et helt fint og normalt liv uten økonomiske vanskeligheter. Klarer han ikke det med 520k i året, så er det faktisk han som gjør/har gjort noe feil et sted.

Studenter har faktisk ikke råd å bo i Tromsø. Joda, noen gjør det, og de har det sikkert fint med deltidsjobb og spaghetti. Men jeg har sett flere artikler som viser at en relativt høy andel som får studieplass der må avbryte fordi de ikke får tak i hybel til relevant pris i pressperioden rundt studiestart. Jeg har ikke sett en tilsvarende artikkel herfra og vi er også en studentby.

Publikasjonen som det lenkes til er ikke en nyhetspublikasjon, og det er derfor ikke relevant hva som er nyhetsverdig. Det er relevant hva som er interessant for deres medlemmer å lese og/eller få fokus på, og det er det denne artikkelen oppfyller.

 

...Vi har alle gjort noe feil et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at han har sin egen wiki-side hvor det beskrives en produktiv, men antageligvis lite lukrativ musikerkarriere. Kanskje han er vant til å spille offerrollen fra sin tid som fattig musiker og gjerne vil fortsette med det selv om han nå har fast jobb med grei lønn? 

520 000 ligger nær nedre grense for lønnsrammen for Overingeniør i staten. Øvre grense for Overingeniør er over 900 000 kr i årslønn, så han har mye å gå på i årene fremover.

Han oppgir også å være administrerende direktør for et plateselskap, uten at det trenger å bety ekstra inntekt. Kanskje snarere tvertimot.

Lenke til kommentar
jon67 skrev (19 minutter siden):

520 000 ligger nær nedre grense for lønnsrammen for Overingeniør i staten. Øvre grense for Overingeniør er over 900 000 kr i årslønn, så han har mye å gå på i årene fremover.

Jeg synes egentlig det virker like tullete å snakke om han som overingeniør, som denne arvede jogamatten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jon67 skrev (1 time siden):

Ser at han har sin egen wiki-side hvor det beskrives en produktiv, men antageligvis lite lukrativ musikerkarriere. Kanskje han er vant til å spille offerrollen fra sin tid som fattig musiker og gjerne vil fortsette med det selv om han nå har fast jobb med grei lønn? 

520 000 ligger nær nedre grense for lønnsrammen for Overingeniør i staten. Øvre grense for Overingeniør er over 900 000 kr i årslønn, så han har mye å gå på i årene fremover.

Han oppgir også å være administrerende direktør for et plateselskap, uten at det trenger å bety ekstra inntekt. Kanskje snarere tvertimot.

Han er en lydtekniker. Lønnen hans er fullstendig innenfor. Ingeniør er ingen beskyttet tittel, så man bør ikke legge så mye vekt på enkelte ingeniørtitler.

Hadde jeg vært like gammel som ham og enslig. Så ville jeg ha sittet med minst 2-3 millioner kroner i formue i form av bolig. Jeg ville ikke hatt problemer med å leve nokså romslig med 520 000 kroner i lønn.

Tar vi for oss et annet scenario. Si at jeg har kjøpt en leilighet nå nylig i Oslo for på litt over 30kvm til 3 mil ca. og har 2.5mil i lån + felles kostnader (inkl. vannbåren varme). Så har vi boutgifter på ca. 12,000 kroner. Elbil til 100k ca. Betaler 400-500 kroner i forsikring og kanskje 200 kroner i "drivstoff". En liten leilighet i Oslo har du knapt 1000 kroner i strømregninger. Men la oss si at det er 1500 kroner i mnd.

 

Bolig 12.000

Elbil 700, forsikring inkl.

Parkering 1200

Strøm 1500

Mat 4000

Andre forsikringer 1000

Faste utgifter 21,400 kroner.

Lønn etter skatt ca. 32,466 kroner.

Har igjen 12,066 kroner.

 

Det burde i det minste være rom for en ny treningsmatte eller abonnement på et treningssenter 😄

 

Endret av Heradon
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (På 24.10.2022 den 19.20):

https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet/dyrt-a-bo-alene-emil-41-ma-hele-tiden-tenke-pa-hva-som-kan-kuttes-6.158.909560.5089c94624

Vedkommende tjener kun skarve 520K i året, og har etter harde prioriteringer, på linje med studenttilværelsen, kun 700 kr igjen på konto når det fortsatt er 2 uker til lønning. Her synes jeg noen burde opprette en Spleis! Tenk å skulle få 520 000 kr til å dekke forbruket til ÉN person! For ei knipe! Rart han overlever? Her vil jeg tro mange studenter, uføre og minstepensjon har medfølelse i bøtter og spann! 

Komisk artikkel😂, et prakteksempel på hvor virkelighetsfjern man kan bli. Han kan begynne med å se etter billigere husvære og bil, slutte å dra på ferie i september og slutte å sutre i media.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heradon skrev (4 timer siden):

Han er en lydtekniker. Lønnen hans er fullstendig innenfor. Ingeniør er ingen beskyttet tittel, så man bør ikke legge så mye vekt på enkelte ingeniørtitler.

Hadde jeg vært like gammel som ham og enslig. Så ville jeg ha sittet med minst 2-3 millioner kroner i formue i form av bolig. Jeg ville ikke hatt problemer med å leve nokså romslig med 520 000 kroner i lønn.

Tar vi for oss et annet scenario. Si at jeg har kjøpt en leilighet nå nylig i Oslo for på litt over 30kvm til 3 mil ca. og har 2.5mil i lån + felles kostnader (inkl. vannbåren varme). Så har vi boutgifter på ca. 12,000 kroner. Elbil til 100k ca. Betaler 400-500 kroner i forsikring og kanskje 200 kroner i "drivstoff". En liten leilighet i Oslo har du knapt 1000 kroner i strømregninger. Men la oss si at det er 1500 kroner i mnd.

 

Bolig 12.000

Elbil 700, forsikring inkl.

Parkering 1200

Strøm 1500

Mat 4000

Andre forsikringer 1000

Faste utgifter 21,400 kroner.

Lønn etter skatt ca. 32,466 kroner.

Har igjen 12,066 kroner.

 

Det burde i det minste være rom for en ny treningsmatte eller abonnement på et treningssenter 😄

 

Jeg vil si regnestykket er optimistisk, 2,5 millioner i lån er nesten 12000 i mnd i lån alene før felles utgifter. 4000 i mnd er sparsomt på mat med dagens priser, særlig også hvis du skal unne deg noen øl i helgen. Elbil til 100K kommer du deg knapt 8-10 mil.

Si du bor på 30 kvadrat i Oslo og isteden har en bil til 200.000. Jeg vil si regnestykket under er også realistisk, da kan du også fint "sitte igjen" med 3000 pr mnd. Og det er 3000 kr du skal bruke på å  "leve et liv" etter faste utgifter.

Boliglån    12000
Fellesutgifter    2000
Parkering    1200
Bompenger 500
Billån    3000
Forsikring    1000
Internett    300
Telefonabb    700
Treningsenter    600
Mat    6000
Strøm    1500
Ruter månedskort    700 (Jobber du i Oslo må du regne med det selv om du har bil)
Utgifter totalt: 29.500,- kr pr mnd. 

Så skal du ha alt annet. Service på bil, bilvask, en burger på mcdonalds. Frisør, lege, tannlege. Et spill på Steam. Netflix, Spotify. Ferie. De pengene til overs er da "ingenting". 


Her snakker vi om å bo på 30 kvadrat og ha en bil til 200.000. Er det et luksuriøst liv?

Dropper han bilen vil han nok ha penger til overs, og det er vel det mest fornuftige å gjøre med den lønnen hvis man ikke klarer seg med en leaf til 100K. Men da bør du vel tross alt ha penger til overs, bo på 30 kvadrat i Oslo er vel omtrent så lite luksuriøst det kan bli. 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jon67 skrev (6 timer siden):

520 000 ligger nær nedre grense for lønnsrammen for Overingeniør i staten. Øvre grense for Overingeniør er over 900 000 kr i årslønn, så han har mye å gå på i årene fremover.

???. Ingeniør og overingeniør kan hvem som helst kalle seg. Det er like diffust som Key account manager. 

Overingeniør kan du kalle deg rett fra ungdomsskolen om du behersker noe bra. 

Selvsagt kan man få til å tjene 900.000 i året uten noe fagbrev og annet. Da vil jeg heller kalt personen gründer. 

Temaet i tråden blir jo heller hvordan det er i bo i storby enslig med en ganske ordinær lønn på kr 520 000 i året. Som vel og merke ikke er det man kaller lavtlønnet. 

Med høyskole, videreutdanning og et par 10-år ansiennitet, er lønn for mange rundt kr 540 000 nå.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Heradon said:

Elbil til 100k ca. Betaler 400-500 kroner i forsikring og kanskje 200 kroner i "drivstoff". (...)

Elbil 700, forsikring inkl.


 

Isolert sett var det da et særdeles optimistisk bilbudsjett. Cherry picking for å vise at det finnes et scenario der den lønninga ikke er stram. Da skal jeg gjøre det motsatte. Cherry picke i motsatt retning. Endrer bare på ett element: kjøper en bil som faktisk er til salgs i Tromsø i dag, som noen faktisk kommer til å kjøpe. Bilmarkedet har hatt samme utvikling som boligmarkedet. 

Du har altså en bil som ikke har lån. Se for deg at bilen din er sliten og du står ovenfor et tilbud til reparasjon av bil på 26.795,- med mistanke om at de vil oppdage nye ting å reparere underveis. Du velger å heller ta 25,000 i "lever ditt vrak"-innbytte på BILiNORD i Tromsø. 

Du vil kanskje ha en bil som er nedbetalt før den er 10 år gammel. Etter det er reparasjonskostnadene høye og usikre, så du bør ikke ha lån på den av likviditetsårsaker. Den bør ikke ha kjørt over 125,000 km. Og kanskje du vil ha bagasjerom til PA-utstyret ditt, du er jo lydtekniker og plateselskap-in-one. Elbiler har de ikke inne med disse avgrensningene. Den billigste elbilen de har inne koster uansett 550k. 

Du ser først på biler fra 2017, men der er utvalget dårlig, så du velger en billigere fra 2018 - riktignok registrert i 2017. Du senker kravet om bagasjerom og da har man en V60 2018-modell, bygget i 2017. Den koster 310k kr i dag. Av 2018-modeller har de også inne en Galaxy til 520k og en Panamera til, lol, 1030K. Burde kanskje valgt en annen bilforhandler men det er disse som tilbyr 25k penger for den gamle. 

Hvis man skulle velge å kjøpe denne bilen med de 25k vrak-pengene som egenandel, så har man i følge lånekalkulatoren 5622 kr/mnd i billån. 

Jeg har ikke en, men to biler jeg skulle ha bytta ut. Det blir lett tolv tusen i måneden, det. Riktignok for en familie og ikke som enslig, men i 2022 er det nok ikke uvanlig som singel å ha fire tusen+ i utgifter på billån. 

Så er det naturligvis andre som ikke har det. Igjen, vanskelig å si ut fra variabelen "årsinntekt". Lån har den ulempen og/eller fordelen at de blir tatt opp på et tidspunkt i én markedssituasjon og nedbetalt på et annet, i en annen markedssituasjon. Folk har særdeles forskjellige variable i sin økonomi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt handler jo om hvordan man har disponert pengene sine. Uansett inntekt er det alltid mulig å være i null før neste lønning.

Å diskutere personen det vises til i artikkelen blir jo litt utenfor, da man ikke har nok grunnlag å uttale seg på.

Det er et kjent tema at det er høye boutgifter i våre større byer, så det blir vanskelig å leve der.

Når man er vant til trang økonomi så bør man venne seg til å glede seg over det man har. Særlig om man bor et sted med ok standard, det betyr mye for trivsel.

Dette er vel ikke lenger mer å spinne på her nå. Ja trang økonomi er ikke gøy, men å ha en jobb (som ikke er helvete på jord) og og bosted, med mat på bordet, da går hverdagen rundt. Har man barn blir man jo bundet til å være sammen med barnet. Ellers så kan man engasjere seg i foreninger og annet og da få goder med kontakter og bruke lokale til stedet osv.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

???. Ingeniør og overingeniør kan hvem som helst kalle seg. Det er like diffust som Key account manager. 

Overingeniør kan du kalle deg rett fra ungdomsskolen om du behersker noe bra. 

Selvsagt kan man få til å tjene 900.000 i året uten noe fagbrev og annet. Da vil jeg heller kalt personen gründer. 

Temaet i tråden blir jo heller hvordan det er i bo i storby enslig med en ganske ordinær lønn på kr 520 000 i året. Som vel og merke ikke er det man kaller lavtlønnet. 

Med høyskole, videreutdanning og et par 10-år ansiennitet, er lønn for mange rundt kr 540 000 nå.

I dette tilfellet er Overingeniør en stillingskategori i staten (stillingskode 1087) med tilhørende lønnsramme. Siden det ikke finnes noen statlig stillingskategori som heter "Lydtekniker" har hans arbeidsgiver (UiT) gitt ham stilling som overingeniør basert på utdanning, erfaring og evt andre kvalifikasjoner. 

Folk må gjerne kalle seg overingeniør fra fødselen av for min del, uten at det betyr at de innehar stilling som overingeniør i staten slik som personen i artikkelen.

image.thumb.png.2a13394798dbf6b53791aa0240029459.png

Endret av jon67
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

https://journalisten.no/kommentarfeltet-kokte-over-da-emil-41-ble-intervjuet-om-okonomien-sin-grenset-nesten-til-trusler/541680

Oppfølgingssak. Det var vist meininga og lage følgjesak om korleis prisvekst og rentehopp slår ut for folk i ulike situasjonar. 

Men så blei vist freistinga for stor og ein laga tabloidsak i staden for. 

Polariserende saker selger. Enkelt og greit. Men det er jo greit å se at Emil selv ikke var enig i hvordan han ble fremstilt i saken da. For helt ærlig, har du 520k i årslønn har du det ganske all right.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heradon skrev (På 26.10.2022 den 12.32):

Han er en lydtekniker. Lønnen hans er fullstendig innenfor. Ingeniør er ingen beskyttet tittel, så man bør ikke legge så mye vekt på enkelte ingeniørtitler.

Hadde jeg vært like gammel som ham og enslig. Så ville jeg ha sittet med minst 2-3 millioner kroner i formue i form av bolig. Jeg ville ikke hatt problemer med å leve nokså romslig med 520 000 kroner i lønn.

Tar vi for oss et annet scenario. Si at jeg har kjøpt en leilighet nå nylig i Oslo for på litt over 30kvm til 3 mil ca. og har 2.5mil i lån + felles kostnader (inkl. vannbåren varme). Så har vi boutgifter på ca. 12,000 kroner. Elbil til 100k ca. Betaler 400-500 kroner i forsikring og kanskje 200 kroner i "drivstoff". En liten leilighet i Oslo har du knapt 1000 kroner i strømregninger. Men la oss si at det er 1500 kroner i mnd.

 

Bolig 12.000

Elbil 700, forsikring inkl.

Parkering 1200

Strøm 1500

Mat 4000

Andre forsikringer 1000

Faste utgifter 21,400 kroner.

Lønn etter skatt ca. 32,466 kroner.

Har igjen 12,066 kroner.

 

Det burde i det minste være rom for en ny treningsmatte eller abonnement på et treningssenter 😄

 

Trist å si det men lønnsutviklingen i norge har vært helt tragisk siden eøs området ble utvidet, gjør ikke bedre at kronen snart ikke er verdt noe som helst lengre heller

Bare for å ta et eksempel, en telefon, toppmodell kostet mellom 4000 og 6000. Nå 15000, dvs at man ikke får så mye for de 12000 norske kronen lengre.

Det samme når man reiser, var i thailand for ikke så lenge siden. Prisene man må betale for mat, hotell osv er jo nesten 3 ganger høyere enn når jeg var der bare for 10 år siden, man må faktisk telle på kronene. Man kan ikke sløse slik som før, man har det faktisk i bakhode at man må være forsiktig.

Men hva kan man forvente når befolkningen stemmer på partier som ikke evner å ivareta norske interesser, da får man en negativ økonomisk utvikling.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...