Gå til innhold

Enslig ingeniør sliter med å få endene til å møtes - tjener kun 520K!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (2 minutter siden):

Jeg klarte meg på lite penger som student. Rett nok var det en (veldig) sliten studenthybel som ikke var tilgjengelig for folk flest, men kålrotstappe, stekt ris og tv-pizza (blæh) dekket næringsbehovet og det ble litt igjen til øl og moro. Så lenge man ikke har gjeld, barn eller andre forpliktelser så kan man tilpasse seg mye.

Men det hadde nok vært ganske tøft å gå tilbake fra etablert voksenliv og til studentlivet.

-k

Ingen problem. Han hadde jo heldigvis arvet treningsmatten. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Jeg klarte meg på lite penger som student. Rett nok var det en (veldig) sliten studenthybel som ikke var tilgjengelig for folk flest, men kålrotstappe, stekt ris og tv-pizza (blæh) dekket næringsbehovet og det ble litt igjen til øl og moro. Så lenge man ikke har gjeld, barn eller andre forpliktelser så kan man tilpasse seg mye.

Men det hadde nok vært ganske tøft å gå tilbake fra etablert voksenliv og til studentlivet.

-k

Ja, dersom man kun hadde hatt 520K i året som student, måtte man nok gjort noen virkelig harde prioriteringer! Må nok nærmere millionen før man kan begynne å unne seg mer enn det mest nødvendige. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår at det føles godt å latterliggjøre fyren men det blir litt trettende i lengden.

-k

Hvis du mener meg, så latterligjør jeg ikke han noe mer enn det artikkelen gjør. Der har han gjort et poeng av at han hadde arvet treningsmatten og dermed kunne begynne å trene hjemme isteden. Dessuten blir moren med som reisefølge og tilsynelatende betaler for ferien. ......

Lenke til kommentar

Boligpris, bil og utgifter har alt å si. 

Bor du eksempelvis i Oslo med en nyere bruktbil på 520K i året lever du på ingen måte luksuriøst. Levde selv på det mange år tilbake.  Med dagens økende priser vil jeg tro du må spare på krona. 520K i året er bare en bra lønn hvis du har lave utgifter. 

Finner leiligheter i Tromsø som leies ut til 14-15000 i mnd for knapt 50-60 kvadrat kan se for meg at lønna spises fort opp hvis man bor sentralt i Tromsø og har bil. Bare å fylle en tank koster over 1000 kroner nå. Elbil med ok rekkevidde kan fort spise opp 4-6000 i mnd, mat 4-6.000 i mnd. Forsikringer og andre utgifter. 30-32K utbetalt i mnd ryker fort da. 

 

 

 

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrL skrev (33 minutter siden):

Boligpris, bil og utgifter har alt å si. 

Bor du eksempelvis i Oslo med en nyere bruktbil på 520K i året lever du på ingen måte luksuriøst. Levde selv på det mange år tilbake.  Med dagens økende priser vil jeg tro du må spare på krona. 520K i året er bare en bra lønn hvis du har lave utgifter. 

Finner leiligheter i Tromsø som leies ut til 14-15000 i mnd for knapt 50-60 kvadrat kan se for meg at lønna spises fort opp hvis man bor sentralt i Tromsø og har bil. Bare å fylle en tank koster over 1000 kroner nå. Elbil med ok rekkevidde kan fort spise opp 4-6000 i mnd, mat 4-6.000 i mnd. Forsikringer og andre utgifter. 30-32K utbetalt i mnd ryker fort da. 

Vel, det er noe som heter å ikke leve over evne. Har du ikke råd til å bo midt i byen så flytter du et annet sted, eller til noe mindre. Har du ikke råd til nyoppusset bolig kjøper du noe som har litt lavere standard. Har du ikke råd til en dyr bil kjøper du en som er billigere. Osv.

Å leve over evne har veldig lite med inntekt å gjøre. Du kan fint ha flere millioner i årslønn og likevel leve fra lønning til lønning, eller til og med gå i minus hver måned. For meg høres det ut som om Emil lever over evne. Kanskje har han makset ut boliglånet sitt i en periode med nullrenter. Kanskje har han kjøpt en litt for dyr bil. Kanskje har han noen luksusvaner eller impulskjøp som tar mye av hans inntekt. Eller kanskje han har mye gjeld fra gammelt av. Hvem vet, artikkelen sier ingen ting om hans økonomi, det eneste vi kan gjøre er å spekulere.

Men synd på ham er det ikke. Nesten halvparten av den Norske befolkningen tjener mindre enn ham og klarer seg fint. Han er ikke rik, men han er på ingen måte fattig heller. Langt derifra. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (23 minutter siden):

Vel, det er noe som heter å ikke leve over evne. Har du ikke råd til å bo midt i byen så flytter du et annet sted, eller til noe mindre. Har du ikke råd til nyoppusset bolig kjøper du noe som har litt lavere standard. Har du ikke råd til en dyr bil kjøper du en som er billigere. Osv.

Å leve over evne har veldig lite med inntekt å gjøre. Du kan fint ha flere millioner i årslønn og likevel leve fra lønning til lønning, eller til og med gå i minus hver måned. For meg høres det ut som om Emil lever over evne. Kanskje har han makset ut boliglånet sitt i en periode med nullrenter. Kanskje har han kjøpt en litt for dyr bil. Kanskje har han noen luksusvaner eller impulskjøp som tar mye av hans inntekt. Eller kanskje han har mye gjeld fra gammelt av. Hvem vet, artikkelen sier ingen ting om hans økonomi, det eneste vi kan gjøre er å spekulere.

Men synd på ham er det ikke. Nesten halvparten av den Norske befolkningen tjener mindre enn ham og klarer seg fint. Han er ikke rik, men han er på ingen måte fattig heller. Langt derifra. 

 

Joda, det er jo klart at å bo i nærheten av sentralt og ha en nyere bil er en luksusgode i dag forbeholdt de rike. 

Nå er det vel slik at bosted/boligpriser og lønn henger sammen. Selv priser langt utenfor sentrum kan være høye. Jeg er enig at man må leve etter evne, men det fremstår i tråden at 520K er en god lønn å leve av. Når du bor ute på landet er det selvfølgelig det.

De som bor eksempelvis i Oslo og tjener godt hele livet kan fint ha lavere levestandard enn enn som bor på landet, på bekostning av reisevei. Millionene nedbetalt over 20-30 år ser man aldri noe til sålenge man forblir i Oslo. Det man derimot ser noe til er en sinnsyk skatteregning av formue og eiendomsskatt - man er jo tross alt millionær som pensjonst, har "masse" penger å rutte med og må jo bli flådd for det.

Joda, med pendlervei, gammel bil og lav levestandard eller knøttliten leilighet i sentrum - lever man vel fantastisk med hele 520k.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, ITtraktor said:

Tenk å skulle få 520 000 kr til å dekke forbruket til ÉN person!

Han og fagforeningen trodde vel at han ville bli møtt med samme forståelse og sympati etter at en gruppe som lærere, som starter på ~550K, nylig fikk så mye sympati for sin fortelling om hvor forferdelig lavtlønnede de var - og sådan sett har han et poeng, men selvsagt burde han fint kunne klare seg for de pengene uten å be mor om penger. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (30 minutter siden):

Tror han har tatt noen dårlige valg tidligere i livet men han har sikkert hatt det gøy.

Jeg tjener mye mindre og har det godt økonomisk pga tidligere valg. Valgte bort det de fleste forbinder med gøy og valgte jobbing og rare hobbyer istedet. 

Enig i den. Hvis han ikke har forbruksgjeld, burde det likevel gå an å ta noen grep for å forbedre situasjonen, men er kanskje ikke kompatibelt med å bo sentralt i en av Norges dyreste byer. Det er bare å se en episode på luksusfellen, så ser man at det også er ganske vanlig å være desillusjonert når det kommer til eget forbruk. Filantropen i han må kanskje også forsakes inntil han kan hjelpe seg selv.

Enkle grep er å slutte å sause bort penger på andre, samt skaffe seg en helgejobb. Et mer langsiktig alternativ er å flytte til et mindre sted med lavere bokostnader. Han bor allerede i Nord-Norge, så er ganske rikelig å velge i. Med praktisk-pedagogisk påbygning kan  har sannsynligvis få seg jobb som lærer på en-to-tre, nær sagt hvor som helst i landsdelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes vel legitime grunner til at lønna ikke strekker til? Stor gjeld som var betjenelig før det ble dyrtid? Livet går ikke på skinner for alle.

Her bør man ikke gjøre narr intervjuobjektet - det er svært belastende å bli latterliggjort av fremmede på nettet. Det har jeg selv opplevd, og det gjorde det ikke lettere at journalisten var apatisk og uinteressert, og dermed vinklet saken dårlig og skrev mye feil.

Jeg ville kritisert journalisten i dette tilfellet - hun har utelatt å stille en rekke opplagte spørsmål. Hvis Emil ikke har lyst å utdype sin økonomiske situasjon burde nok ikke saken ha blitt publisert. Det virker som redaksjonens agenda har vært viktigere enn å beskytte intervjuobjektet, og grenser kanskje til dårlig presseskikk?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (7 timer siden):

Han og fagforeningen trodde vel at han ville bli møtt med samme forståelse og sympati etter at en gruppe som lærere, som starter på ~550K, nylig fikk så mye sympati for sin fortelling om hvor forferdelig lavtlønnede de var - og sådan sett har han et poeng, men selvsagt burde han fint kunne klare seg for de pengene uten å be mor om penger. 

Årets lærerstreik hadde jo usedvanlig lite støtte i befolkningen, nettopp fordi de hovedsakelig fokuserte på lønn, samtidig som de tjener bedre enn folk flest.

Lenke til kommentar

Som mange skriver, umulig å forholde seg til artikkelen.

Nå har ting vært veldig bra i landet lenge, rentene er lave, prisene har vært relativt lave i forhold til kjøpekraft. Nå har ting snudd, og da vil naturligvis alle de som har lagt seg til et liv der alt de tjener brukes opp havnet i en kinkig situasjon. Prisvekst og renteøkning gjør at man fort sitter i en situasjon der pengene plutselig ikke strekker til.

Og, i disse tilfellene kjenner jeg at jeg ikke har mye medfølelse siden jeg selv ikke har unnet meg en del ting for å være rustet til å takle nettopp en slik situasjon. Fremfor å kjøpe en Tesla til over millionen eller brukt mer enn jeg egentlig har på luksus har jeg gjennom de siste 20 årene med gode tider heller nesten cashet inn huset slik at jeg sitter med 4 mill i verdier bare der, har spart opp 500K og har nå slakke i økonomien.

Dette har vært fint mulig for de aller fleste med middels lønn og opp med noen fornuftige valg tidligere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er dyrt å bo utenfor Tromsø også, og man skal ikke så veldig langt utenfor før bussforbindelser slutter og man blir avhengig av bil. Nå blir Tromsø fylt opp av bommer også så bil blir enda dyrere.

Om han kvitter seg med bilen vil det nok gå litt bedre rundt. Tipper han betaler 1000kr+ i måneden bare for å ha parkeringsplass til den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...