Gå til innhold

Enslig ingeniør sliter med å få endene til å møtes - tjener kun 520K!


Anbefalte innlegg

MrL skrev (9 timer siden):

Joda, det er jo klart at å bo i nærheten av sentralt og ha en nyere bil er en luksusgode i dag forbeholdt de rike. 

Nå er det vel slik at bosted/boligpriser og lønn henger sammen. Selv priser langt utenfor sentrum kan være høye. Jeg er enig at man må leve etter evne, men det fremstår i tråden at 520K er en god lønn å leve av. Når du bor ute på landet er det selvfølgelig det.

Jeg bor en 10 minutters busstur fra Bergen sentrum i en rekkehusleilighet jeg kjøpte for 2,5 år siden, og har bil som jeg kjøpte splitter ny for to år siden. Som nevnt tidligere i tråden, så trenger jeg en brutto-lønn på litt under 350k for å klare meg, og da er prisstigningen i 2022 medregnet. Med en brutto-lønn på 520k skal man fint klare å bo alene rimelig sentralt, ha ny bil, og likevel spare mange tusen kroner hver måned. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest cb376...711

Det er mange faktorer som folk her GLEMMER.

 Som en har påpekt, man kan bo utenfor sentrum dermed billigere husleie/boligpris. Men pga idiotene (SV, Rødt, Ap, SP og MDG) som har satt opp pris på offentlig transport, lagt fram utrolig mange bommene rundt byene og sette opp høye priser på parkeringsplassene. Så man har to valg: 1. Bo dyrt i byen, men sparer tid og penger

2. Bo billig langt utenfor og betale de alle avgiftene som har blitt innført. 
 

det er ETT FETT. Og ikke for å nevne at de og samme idiotene har satt opp formuesskatt, skatt for sekundærbolig osv. Som gjør at husleie blir presset opp. 

Anonymous poster hash: cb376...711

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

Årets lærerstreik hadde jo usedvanlig lite støtte i befolkningen, nettopp fordi de hovedsakelig fokuserte på lønn, samtidig som de tjener bedre enn folk flest.

Her var det mye som var feil. Årets lærerstreik hadde stor støtte i befolkningen, hvor ca 70 prosent støttet lærerne. Lønn var et viktig punkt i forhandlingene, men det var også det prinsipielle rundt hvem som kan kalle seg lærer/jobbe som lærer. Dagens nyutdannede lærere går ut fra universitet med mastergrad, og er blant de med lengst utdanning i befolkningen, men har en begynnerlønn som ligger under gjennomsnittslønna for norske heltidsansatte, uansett utdanning. Blant de med mastergrad er lærerne blant de lavest lønnede.

Når man sier at lærere tjener bedre enn folk flest, er det svært unyansert, ikke minst hvis man begynner å sammenligne med arbeidstakere med fagbrev, for ikke å snakke om ufaglærte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (36 minutter siden):

Her var det mye som var feil. Årets lærerstreik hadde stor støtte i befolkningen, hvor ca 70 prosent støttet lærerne. Lønn var et viktig punkt i forhandlingene, men det var også det prinsipielle rundt hvem som kan kalle seg lærer/jobbe som lærer. Dagens nyutdannede lærere går ut fra universitet med mastergrad, og er blant de med lengst utdanning i befolkningen, men har en begynnerlønn som ligger under gjennomsnittslønna for norske heltidsansatte, uansett utdanning. Blant de med mastergrad er lærerne blant de lavest lønnede.

Når man sier at lærere tjener bedre enn folk flest, er det svært unyansert, ikke minst hvis man begynner å sammenligne med arbeidstakere med fagbrev, for ikke å snakke om ufaglærte.

Her er det du som farer med tull. Det var betydelig lavere støtte i befolkningen i denne lærerstreiken enn hva de pleier å ha. Og fokuset var nesten utelukkende lønn. I tillegg, hva startlønnen er spiller ikke så stor rolle, en gjennomsnittlig snittlønn for en lærer med litt erfaring er mye høyere enn en norsk medianlønn. De fleste yrker, inkl. de med mastergrad, har under 550k i startlønn.

Lærere er heller ikke de dårligst lønnede masterutdannede; de ligger ca. midt på treet i følge SSB.

Lenke til kommentar

Synes det er vanskeleg å finne veldig mykje sympati i denne saka, i alle fall utan meir informasjon i artikkelen.

Mange av poenga er nok likevel viktige. Det er dyrt å bu åleine, to lønningar rekk fort lengre enn berre ei inntekt. Men det er ikkje dette artikkelen fokuserer på.
Han har heilt rett i at å berre ha igjen 700 kr på konto som han skal leve på i dei neste 2 vekene er sjølvsagt tøft. Men det store spørsmålet er då om det er lønna som er for lav eller forbruket som er for høg. Sjølv med millionlønn er det fint mulig å brenne av alt ein har av pengar på ein heidundrande ferie. Det er også ein del rare prioriteringar, blant anna at han oppgir at han ønsker å gi vekk meir pengar til det som han ser på som gode formål slik som t.d. palestinakomiteen. Då er det betimeleg å spørre kor mykje av inntekta han i dag donerer til veledigheit. Å gi vekk pengar er både snilt og sympatisk ovanfor andre, men særleg smart økonomistyring er det ikkje. Særleg når han må ringe heim til mora for å be om meir pengar så lurer eg veldig om han har stilt seg i den situasjonen fordi han har gitt vekk meir enn han har råd til. Logisk sett så burde han passe på å ha nok til seg sjølv, så kan heller mora få bruke pengane på det ho sjølv vil enten ho har veledige formål ho ønsker å donere til eller vil bruke pengane på seg sjølv. Det er ikkje eigentleg ein donasjon for hans del om han uansett får pengane refundert frå mora.
Eg har vanskeleg for å forstå at det her kan være noko anna enn elendig økonomistyring som er problemet.

Poenget med at det er dyrt å bu åleine hadde stilt seg så mykje sterkare om artikkelen kunne forklart kva han brukar pengane sine på. For det er fint mogleg å ha ein jobb eller andre forpliktingar som gjer at ein må ha ein bustad som er mykje dyrare enn han eigentleg har råd til, eller at han har vært nødt til å ta opp dyre kredittlån som no gjer det vanskeleg for han å leve på 500 000 kr, at han har ein grunn til at han ikkje kan ta seg ein betre betalt jobb, eller andre grunnar for at livet er vanskeleg.
Men artikkelen tek ikkje for seg dette, i staden fokuserer artikkelen på den sensasjonelle sida med at ein overingeniør berre har 520 000 kr i året sjølv om det også går fram av artikkelen at han eigentleg er lydteknikker. Det kan godt være at han har høg utdanning likevel, men har han teknikkarstilling så er det dette som er utgangspunktet for lønna hans.

For ein 40 årig senioringeniør som bur åleine så burde det være overkomeleg å enten skaffe seg ein betre betalt jobb, flytte til ein billegare bustad, eller finne fleire områder å spare på.

 

Lenke til kommentar

Tror han bare kan takke seg selv.

Vil bruke ordet patetisk om hele saken.

Jeg har 20k etter skatt i måneden (uføre), kjemper om dagen for å få deltids ansettelse et sted.

Med matbudsjett på 500,- kr uka og etter alle regningene mine har jeg alltid + på konto, ikke null.

Han her må ha lagt seg til dyre vaner fordi han tjener drit godt, man blir virkelig ikke lykkeligere av høyere inntekt ser jeg, takk for påminnelsen.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

Her er det du som farer med tull. Det var betydelig lavere støtte i befolkningen i denne lærerstreiken enn hva de pleier å ha. Og fokuset var nesten utelukkende lønn. I tillegg, hva startlønnen er spiller ikke så stor rolle, en gjennomsnittlig snittlønn for en lærer med litt erfaring er mye høyere enn en norsk medianlønn. De fleste yrker, inkl. de med mastergrad, har under 550k i startlønn.

Lærere er heller ikke de dårligst lønnede masterutdannede; de ligger ca. midt på treet i følge SSB.

Her er dokumentasjon på at snittlønn i Norge er vesentlig høyere enn 550k: https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge. Ifølge statistisk sentralbyrå er snittlønnen 610 000 kr. At du drar inn medianlønning, får stå for din regning, men er ikke et svar på min påstand om gjennomsnittslønn. 

Må legge til at startlønn for lærere ikke er 550k, men lektorer kan havne der ETTER tvungen lønnsnemd. For adjunkter og alle andre er startlønn vesentlig lavere.

Og bakgrunnsinformasjon for at sju av ti støtter lærerstreiken: https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2022/syv-av-ti-stotter-larerstreiken/ .

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, thatguy83 said:

Tror han bare kan takke seg selv.

Vil bruke ordet patetisk om hele saken.

Jeg har 20k etter skatt i måneden (uføre), kjemper om dagen for å få deltids ansettelse et sted.

Med matbudsjett på 500,- kr uka og etter alle regningene mine har jeg alltid + på konto, ikke null.

Han her må ha lagt seg til dyre vaner fordi han tjener drit godt, man blir virkelig ikke lykkeligere av høyere inntekt ser jeg, takk for påminnelsen.

Han driver å gir bort pengene sine så ja.. noen dyre vaner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (9 timer siden):

Tror han bare kan takke seg selv.

Vil bruke ordet patetisk om hele saken.

Jeg har 20k etter skatt i måneden (uføre), kjemper om dagen for å få deltids ansettelse et sted.

Med matbudsjett på 500,- kr uka og etter alle regningene mine har jeg alltid + på konto, ikke null.

Han her må ha lagt seg til dyre vaner fordi han tjener drit godt, man blir virkelig ikke lykkeligere av høyere inntekt ser jeg, takk for påminnelsen.

Så han får utbetalt 10k mer enn deg, og det er DRIT GODT? Forskjellen på og nærmest leve i fattigdom og å tjener drit godt er 10k i mnd?

Han har antageligvis også langt større transportkostnader enn deg som han ikke kommer seg utenom, og langt større begrensninger for hvor han faktisk kan bo for å beholde inntekten sin, du står mye friere til å bo billigere og spare inn differensen der enn en som er ganske geografisk låst til jobben sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man tjener over en halv mill i året så har dette fint lite med fattigdom å gjøre. Folk rundt om i verden gjør prioriteringer hele tiden. De fleste gjør nok gode prioriteringer, men så har man dem som velger å legge skylden på alle andre enn seg selv, selv om lønnen i utgangspunktet er god. 

Han gir bort penger i følge han selv, han måtte ha en bil forde han ble ensom under pandemien, ham drar på reise (sammen med sin mor som trolig betaler hele gildet) og i følge artikkelen så gjøres det stort nummer ut av at han har spart inn penger på og trene hjemme på en treningmatte. Treningsmatten har han derimot ikke kjøpt, men arvet! 

Hele artikkelen slik jeg leser den vitner veldig om en dårlig spøk. 

Hvis denne fyren sliter, så har han dratt på seg utgifter som ikke nevnes i artikkelen. 

Jeg er så innmari lei folk som skal gi skylden på alt annet når endene ikke møtes. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (På 24.10.2022 den 20.13):

Siden artikkelen skjuler hvilke utgifter han har, så er hele saken uforståelig. Med den lønnen burde det være mulig å ha en ok leilighet, ok bil og likevel ha overskudd.

Ja, litt merkelig artikkel. Han har jo en lønn som er svært vanlig for mange, flere har jo langt mindre enn dette. 

Hvis personen i artikkelen ikke har utdanning er jo lønnen god (det sies ikke noe om personens utdanning osv i artikkel). Mange har en lønn på rundt 500.000 med høyskole....

Temaet er vel at flere har det trangere nå, merker jo det sterkt selv. Da får man redusere ferieture, det å spandere på andre osv, som personen i artikkel er opptatt av.

Tror han spiller litt på tittelen ingeniør. Noen tror kanskje det er en tittel som krever utdanning 😊

Endret av plankeby
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fictivision skrev (På 24.10.2022 den 20.19):

Jeg synes at det er pinlig å gå ut til avisa og klage på at man knapt klarer å få endene til å møtes med en slik lønn uten å utdype hva pengene går til. Og på toppen av alt så bor han i nord Norge der strømprisen har vært meget lav siste året. 

Tromsø har vel de dyreste leieprisene etter Oslo. Eller nært nok.

Det er tungt å greie seg på en inntekt der. Og ingen omland eller forsteder å flytte til. Byen er veldig provinsiell.

Etter skatt, bolig og mat har han neppe særlig mye til overs nei. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (47 minutter siden):

Tromsø har vel de dyreste leieprisene etter Oslo. Eller nært nok.

Det er tungt å greie seg på en inntekt der. Og ingen omland eller forsteder å flytte til. Byen er veldig provinsiell.

Etter skatt, bolig og mat har han neppe særlig mye til overs nei. 

Strømprisen er jo viktig faktor, flaks å bo i nord på det. Der spares jo svært store summer i måneden nå. I sør fyrer folk parkett og brukte bygningsmaterialer, alt som brennes kan, med de ville vedpriser og strømpriser. 

Ingen sier vel at kr 520 000 i inntekt er veldig romslig, men ganske ordinært. Ønske om å dele ut penger til andre er fin tanke, men å bidra med engasjerende tilstedeværelse for andre er like verdifullt. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (13 minutter siden):

Strømprisen er jo viktig faktor, flaks å bo i nord på det. Der spares jo svært store summer i måneden nå. I sør fyrer folk parkett og brukte bygningsmaterialer, alt som brennes kan, med de ville vedpriser og strømpriser. 

Ingen sier vel at kr 520 000 i inntekt er veldig romslig, men ganske ordinært. Ønske om å dele ut penger til andre er fin tanke, men å bidra med engasjerende tilstedeværelse for andre er like verdifullt. 

Strømpris er jo bare i år at det har blitt relevant. Denne karen har jo betalt for å fyre i 20 år i en landsdel med 7 måneder vinter. 

Enig i at dette med å donere penger blir teit av ham å snakke om. 

Tror artikkelen er ment som et av mange smerterop fra middelklassen over dyrtiden.

Lenke til kommentar

Tror hensikten med artikkelen har gått mange hus forbi.

Hensikten var aldri å finne den i Norge det var mest synd på for å opprette en spleis...  Hensikten er å vise eksempler på at utviklingen i økonomien så vil også mange etablerte (i publikasjonens målgruppe) med middels økonomi få det betydelig trangere. Så kan man med utgangspunkt i dét ekstrapolere at det blir enda større utslag for enslige uføre og studenter. Som ikke er i publikasjonens målgruppe.

Så har de valgt Tromsø som eksempel, fordi Tromsø er spesielt utsatt for boligpriser. Når man snakker om boligprisvekst nevner man alltid Ring 1, Tromsø, Stavanger og gjerne Bodø. Tromsø er en studentby som dekker en hel landsdel, og har elendige utvidelsesmuligheter og derfor har prisene vokst helt vilt. Akkurat nå er det også voldsom forskjell i husleie/huslån for de av oss som har etablert oss for minst ti år siden, og de som har nyere huslån eller leier. Medarbeidere av meg betaler dobbelt så mye som meg for en fjerdedel av arealet. Det er dermed ikke mulig å trekke ut nøyaktig fra lønningen hvor trangt man egentlig har det.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...