Gå til innhold

Ustabil maskin - restart ca 25 sek etter login


Kalle Klo

Anbefalte innlegg

Bygger en maskin til sønnen min, Asus Prime B550M-A WiFi II hovedkort, Ryzen 5 4500 CPU, Fractal 650W Gold PSU, 2x8GB Corsair Vengeance 3000 MHz minne, MSI Gaming OC RTX 3060 GPU, Kingston NV1 m.2 PCIe 3.0x4 1 TB SSD.

Alt gikk greit, fikk installert Windows 10 Home. Etter login, så tar det ca. 25 sekunder, så rebooter PCen. Konsekvent. Selv om du prøver å gjøre noe, eller ikke. Maskinen kan stå på login-skjermen lenge uten reboot.

Har reinstallert Windows, byttet om på RAM-brikkene, prøvd å kjøre på en RAM-brikke, lånt en RAM-brikke fra en annen maskin. Gått over power-kontakter. Flyttet SSDen til en annen M2-sokkel. Ingenting hjelper. 

Kvier meg for å bytte CPU over til annen maskin. Noen andre ideer? Bytte SSD? Har ikke en liggende, så da må jeg bestille en. 

Kan det være noe power-relatert? CPU-viften har gått på idle hele tiden, så tviler på at det er noe termisk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kalle Klo skrev (9 minutter siden):

Bygger en maskin til sønnen min, Asus Prime B550M-A WiFi II hovedkort, Ryzen 5 4500 CPU, Fractal 650W Gold PSU, 2x8GB Corsair Vengeance 3000 MHz minne, MSI Gaming OC RTX 3060 GPU, Kingston NV1 m.2 PCIe 3.0x4 1 TB SSD.

Alt gikk greit, fikk installert Windows 10 Home. Etter login, så tar det ca. 25 sekunder, så rebooter PCen. Konsekvent. Selv om du prøver å gjøre noe, eller ikke. Maskinen kan stå på login-skjermen lenge uten reboot.

Har reinstallert Windows, byttet om på RAM-brikkene, prøvd å kjøre på en RAM-brikke, lånt en RAM-brikke fra en annen maskin. Gått over power-kontakter. Flyttet SSDen til en annen M2-sokkel. Ingenting hjelper. 

Kvier meg for å bytte CPU over til annen maskin. Noen andre ideer? Bytte SSD? Har ikke en liggende, så da må jeg bestille en. 

Kan det være noe power-relatert? CPU-viften har gått på idle hele tiden, så tviler på at det er noe termisk. 

Tviler steekt på at det er SSD og cpu som er problemet. Prøvd å starte med safemode og se om samme skjer der? 

 

Lenke til kommentar
Just now, Kimelimm said:

Hei!

Det kan muligens være en driver-problematikk (i og med at den ikke rebooter på login) - kan du starte opp i sikkerhetsmodus og laste ned f.eks https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html for å se om det ligger noen blue-screen-dumper der og dele innholdet med oss?

Du kan også åpne "Hendelsesliste" -> "System" og se om det ligger noe kritisk der.

 

Prøvd sikkermodus, men rebooter på samme måte der også, så rekker aldri å installere noe som helst. Dermed har jeg heller ikke fått installert noen drivere bortsett fra det som kommer med en helt clean Windows-install. Prøvd både fra DVD og lagd ny image på en minnepinne fra en annen PC - samme resultat.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Svein M said:

Bios til hovedkort må være minst versjon 0303.

Jeg vet ikke men kanskje prøve å installere på nytt. Er installasjons usb innholdet lastet ned i år?

Har oppdatert BIOS til nyeste tilgjengelig fra Asus (tror det var April 2022). Prøvd både Windows på DVD fra Komplett og ISO fra Microsoft lastet ned i går. 

Lenke til kommentar

Før du utelukker temperatur så bør du kanskje nevne/sjekke temperaturene? Ikke bare stole på hva du tror viftene gjør.. Hele greia lukter litt av de som glemmer å fjerne plasten fra heatsink (som da ligger imellom CPU og kjøleribbe og forhindrer at varmen forsvinner opp i heatsink)..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kalle Klo said:

Da fant jeg ut av det til slutt. Var CPU (Ryzen 5 4500) som var problemet. Tok sjansen på å kjøpe en ny Ryzen 5 5600, testet med den, og nå fungerer ting som de skal. Takk for alle gode tips, måtte eliminerte så og si alt unntatt hovedkort før jeg byttet CPU.

Så bra… ikke ofte det er cpu’n :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...