Gå til innhold

Gammel bildeskatt - flere 1000 negativer fra siste halvdel 1800-tallet


Anbefalte innlegg

Jeg fant (arvet) flere sink-kasser med gamle negativer og har gjort forsøk på å scanne og bearbeide dem, men resultatet er ikke slik jeg vil ha det.

Jeg har en rekke bildeprogrammer, men fant bare "invert" i IRFANVIEW. Så vidt jeg finner, mangler det i paint.net, bilder mfl. Jeg regner med at Photoshop har valget, men finnes det noe rimeligere?

Når jeg bruker invert i Irfanview blir bildet nesten borte og altså ubrukelig.

Håper på forslag? Jeg vedlegger et eksempelbilde

Bilde 33.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoBo skrev (Akkurat nå):

Litt på siden men det nasjonale fotomuseet (Preus fotomuseum) i Horten kan kanskje ha noen tips om det skulle dukke opp utfordringer. Mulig de også kan være interessert i (deler av) samlingen 😊

Ser de holder workshops i/rundt bl.a. håndtering og bevaring gamle bilder/negativer så erfaringen er nok der.

Godt innspill. Mange steder har fotoklubber også. Der kan det være menneskelige ressurser. 

Spørsmålet blir jo om trådstarter bare vil se hva bildene er, eller aktivt vil restaurere de fram med best mulig resultat. Har man ingen lidenskap, glede av å gå igjennom dette selv, kan man donere det bort til museum, historielag eller fotoklubb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (20 minutter siden):

Litt på siden men det nasjonale fotomuseet (Preus fotomuseum) i Horten kan kanskje ha noen tips om det skulle dukke opp utfordringer. Mulig de også kan være interessert i (deler av) samlingen 😊

Ser de holder workshops i/rundt bl.a. håndtering og bevaring gamle bilder/negativer så erfaringen er nok der.

Jeg tenkte først på Digitalmuseet, men jeg vil gå igjennom alt selv først. Familien var mer enn vanlige fotoentusiaster. Kanskje fordi "Norges første fotograf" Hans Thøger Winter 1786-1851 og ikke minst hans sønn Edvard Theodor Winther 1811-1880 (som var gift med min oldemors søster) tok mange bilder av familien. Fotointeressen gikk også over til min morfar f. 1847 som trolig tok de meste av de bildene jeg har funnet.

Jeg har inbildt meg at negativene ble oppbevart (i mapper) i sink-bokser pga. brannfaren. Kan det være riktig?

Lenke til kommentar

Bruker du en negativscanner?

For å scanne negativer så kan du ikke bruke en vanlig scanner fordi lyskilden må være på motsatt side av "scannehodet". På en negativscanner er lyset derfor i lokket, mens scanneren er i bunn.

Disse er veldig dyre, men en fattigmanns løsning som dette kan sikkert gi brukbare resultat https://www.lomography.com/magazine/233485-scan-it-yourself-tips-scanning-with-an-ordinary-scanner-and-a-tablet

Så kan du jo eventuelt gjøre et utvalg av de mest interessante bildene, og betale for å få de digitalisert med høy kvalitet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kote skrev (5 minutter siden):

Bruker du en negativscanner?

Finnes mange vanlige scannere med lyskilde i lokket, som er beregnet på å scanne negativer og dias. Denne har jeg:

https://prisguiden.no/produkt/epson-perfection-v600-photo-113496

Og den gir et veldig godt resultat. Men det finnes også rimeligere varianter.

Kommer forsåvidt også an på hvor brede negativene du har er, for bredden på lyskilden i lokket kan variere litt.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Nukleosid said:

Finnes mange vanlige scannere med lyskilde i lokket, som er beregnet på å scanne negativer og dias. Denne har jeg:

https://prisguiden.no/produkt/epson-perfection-v600-photo-113496

Og den gir et veldig godt resultat. Men det finnes også rimeligere varianter.

Kommer forsåvidt også an på hvor brede negativene du har er, for bredden på lyskilden i lokket kan variere litt.

Jeg regner den som negativscanner da :)

Lenke til kommentar
kote skrev (25 minutter siden):

Jeg regner den som negativscanner da :)

Ah ok, trodde du tenkte på de dedikerte proffe negativscannerne. For de er i hvertfall dyre (hvis du fortsatt får tak i de). 3000 som min koster, er jo litt penger det og, men vet ikke hva den rimeligste med lyskilde i lokket koster. Sikkert litt mindre.

Men litt morsom løsning det med en tablet da. Hvis det funker med en scanner til tusenlappen, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar

Jeg glemte vel også å nevne at negativscannere ofte har infrarød teknologi som automatisk fjerner støv og riper. Det får du ikke med vanlig scanner, så det er jo en viktig del av beslutningsgrunnlaget.

Stavanger foto tar minimum 10-15 kroner per negativrute. Når det er snakk om flere tusen negativer så blir det uansett billigere å gjøre det selv.

Jeg hadde vurdert å bruke speilreflekskamera med lysboks. Det koster en liten formue hvis man ikke har noe utstyr fra før, men fra det jeg har sett så er resultatet mye bedre enn scannere, og det går myyyyyye raskere.

spacer.png

Jeg innser at trådstarter bare spurte om hvordan man lager en positiv av et negativ :D Men jeg aner at det ikke er til å unngå at prosjektet vil koste penger, og at en kulturhistorisk skatt fortjener såpass.

Hvis xlarge bare vil sortere ut familiebildene for å donere resten holder det med en lysboks i første omgang.

Lenke til kommentar

Takk for interessante innspill. Akkurat nå har jeg problemer med begge mine Canon scannere og må ta en pause. Den eldste MP980 scanner med 4800 dpi og er bedre enn den helt nye TS5350 som pt er til service/garanti. Den gamle er bygd solid og klarer altså større oppløsning enn de nyere. Pussige greier. De nye er bare laget av tynn plast og tåler ingenting og "krasjer" hele tiden. Min nye canon er den 3dje på 2 år (alt på garanti). Hvorfor jeg har kjøpt ny? Jo fordi originalprogrammene til MP980 ikke virker mot nyere windows og alternativet, Windows fax og print er tungvindt.

Lenke til kommentar
xlarge skrev (På 22.10.2022 den 14.28):

Jeg har en rekke bildeprogrammer, men fant bare "invert" i IRFANVIEW. Så vidt jeg finner, mangler det i paint.net, bilder mfl.

Paint.net har invertering. Det ligger under "Justeringer" på menyen, hurtigtast CTRL + SHIFT + I

Under samme punkt finner du "Nivåer" (levels) og "Kurver" (curves), ref. det Snikpellik har gjort i innlegget over her. 

 

https://www.photopea.com/ er en online, gratis fotoeditor som er ganske avansert. Jeg har hørt den likner på Photoshop, men det har jeg aldri brukt og kan derfor ikke sammenlikne de to.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (26 minutter siden):

Paint.net (gratis eller doner om  du vil) invert og auto-levels  

 

Takker, det jeg nå leter etter er å låse justering, enten i gimp eller paint.net. Mye jobb å lete frem justering på hvert bilde og det må vel finnes innstilling "låsing av siste valg" eller noe slikt.

Lenke til kommentar

DxO Photolab 5 har templates (dvs lagre alle settinger til et navn) som du kan smekke på alle valgte foto.

Her invert som gjøres ved å reversere tone-kurven, og ellers justere den med litt kontrast innstilinger etc

Blir litt avveining ift detaljer da det virker som om råmaterialet er bølgete pluss endel støv og riper (? eller noe med innscanningen. Viktig at det ligger helt plant og gjerne i klem.  Men hvis negativene ikke tåler det, så arkiver de heller og vent noen år.  Fargeverdi kombinert med avstand (3D scanning)  vil kunne rette ut et bølgete negativ i PC'en uten å røre negativet og AI som skiller støv/riper fra bilde blir stadig bedre). gmlbildec.thumb.jpg.f95ea6bc3289f559ec2957ed6f2c0146.jpg

 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...