Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Burde man vurdere elbil nå som Dieselprisen ligger på rundt 25,- ?


Borger___

Anbefalte innlegg

Har nylig fått ny jobb der jeg (i motsetning til forrige jobb) ikke skriver kjøregodtgjørelse. Veldig grovt regnet så ser jeg for meg det blir en månedlig Diesel kostnad på ca. 2500,- hvis jeg fortsetter med Diesel bil. 

Det interessante spørsmålet blir da å veie dette opp mot å gå over til Elbil for jobbkjøring. Er det noen som allerede har kalkulert på dette? 

Underlag/forutsetninger: Dieselpris på ca. 25, ingen bom til jobb, lade hjemme. Må kjøpe og installere ease ladeboks (+trenger ny strømkurs ut til garasjen). Vurderer Leaf (fra 2018) til rundt 200K evt. Peugeot e-2008 til 300K. Kan sette forutsetning på ca. halvparten i EK + resten lån. Evt. leasing.

Har regnet meg frem til at EL lading ville kostet ca. 1/3 av diesel drivstoff her akkurat nå. 

Endret av Borger___
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5000 kroner / 25,- per liter betyr 200 liter per mnd, ca 4000 km per måned? Isåfall veldig mye. Trenger du å kjøre så langt? Nesten 50 tusen km i året det. Vil nok få et betydelig verditap over bare et par år med slik kjøring. For pendling er Hyundai Ioniq 2017-2019 veldig gode, lavt forbruk og ok rekkevidde.

Men gitt 20 arbeidsdager per måned med anslagsvis 200 km kjørt per dag skal nok en slik holde hardt til din bruk. Jeg tror du kanskje må opp mot 300 eller 400 tusen for en bil som dekker ditt behov. Og da er det vel fortsatt bare såvidt du får en bil som drar henger. Det er veldig mange som tenker akkurat som du gjør nå og da presses prisen på slike biler til ulogiske nivåer. Legg til 1år+ leveringstider og regjering som rasler med sablene om avgifter så skal alle som selger biler ha fantasipris for dem.

Lenke til kommentar
kremt skrev (25 minutter siden):

5000 kroner / 25,- per liter betyr 200 liter per mnd, ca 4000 km per måned? Isåfall veldig mye. Trenger du å kjøre så langt? Nesten 50 tusen km i året det. Vil nok få et betydelig verditap over bare et par år med slik kjøring. For pendling er Hyundai Ioniq 2017-2019 veldig gode, lavt forbruk og ok rekkevidde.

Men gitt 20 arbeidsdager per måned med anslagsvis 200 km kjørt per dag skal nok en slik holde hardt til din bruk. Jeg tror du kanskje må opp mot 300 eller 400 tusen for en bil som dekker ditt behov. Og da er det vel fortsatt bare såvidt du får en bil som drar henger. Det er veldig mange som tenker akkurat som du gjør nå og da presses prisen på slike biler til ulogiske nivåer. Legg til 1år+ leveringstider og regjering som rasler med sablene om avgifter så skal alle som selger biler ha fantasipris for dem.

Vet ikke helt hvordan du regnet deg frem til 40 mil per måned? Jeg regnet uansett feil ser jeg, har ca. 7 mil til og fra jobb, ganger med 30 dager da det kan bli en del privat kjøring + ekstra ifm. jobb, henting i barnehage osv. Så la oss si diesel-kostnad på ca. 2500,- da per måned. i diesel.. Rekkevidde ser jeg ikke på som et problem på så kort avstand, tilhenger er ikke et tema på "jobb bil". Ville du fortsatt kjørt en Dieselbil fra 2010-2012 kontra elbil da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (4 minutter siden):

Om du blir på diesel, slipper du da å bytte bil? 

Usikker på hva du mener? Det er snakk om å bytte en billig diesel bil mot 1 elbil.. El bil + ladestasjon osv. blir å koste en del mer en hva salg av Diesel bil vil innbringe, men slik jeg ser det nå blir "drivstiff" kostnad ca. 1/3 billigere..

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hadde lett kjøpt meg en sliten leaf bare for denne pendlingen. Blir gratis ift å kjøre på diesel.

Var det jeg tenkte først, men er usikker nå, regnet meg frem til at besparelsen "kun" blir 1/3 av Diesel kostnad. Så kommer evt. renter og avdrag på billån. Men må vel innkalkulere at man kan selge el-bilen også etter noen år..

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (10 timer siden):

Jeg mente om du uansett kommer til å bytte bil, eller om du vil fortsette å kjøre dieselbilen hvis du ikke bytter til elektrisk. Skal du uansett bytte bil er jo valget enkelt. Mens hvis dieselalternativet innebærer å beholde bilen du allerede har, så må jo kosten av å bytte bil tas med i regninga (renter, verditap, osv).

Vurderer å bytte bil, men er usikker om besparelsen er bra nok til at det forsvarter å kjøpe elbil. Trodde det skulle være en no-brainer siden det er en halvtimes kjøring til jobb, men etter nærmere kalkulering så blir jo Diesel kosten "kun" ca. 2500,-/mnd på 25,-/literen og ca. 0,5 på mila. Det er jo ikke så voldsomt mye som jeg trodde. Men kan jo også "lease" en Nissan Leaf til 2500,-/mnd. Har lyst å høre litt argumenter for elbil..

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Vel, spørsmålet er om du klarer deg med en mulig mindre bil og som ikke kan dra henger. Eller skal du ha 2 biler? Det er mulig du kan gå i null ved å ha 2 biler, men å spare store summer på det vil nok ikke gå. Det er mye faste utgifter som årsavgift, forsikring, service, dekk, verditap osv som løper hele tiden. At du senket drivstoff forbruket fra 5000 per måned til 2500 utgjør jo også en del forskjell.

Kanskje lære deg litt øko driving og se deg om etter drivstoffkort med god rabatt? Brukte 365 direkte når jeg kjørte fossilt selv, 3.65 % rabatt + 34 øre per liter på Esso. 2 % på alle andre stasjoner. Blir litt per år. Er mange som klager over høye priser men samtidig gjør ingenting for å motvirke det. Ingen øko driving, tomgang på 15 minutter per dag, drar ut motoren altfor langt på turtall. 20-25 kroner per liter anser de som høye priser, men samtidig kjøper de vann for 50 kroner per liter, energidrikke for 70 kroner per liter, øl på pub 200 kroner per liter, 300-400 kroner per uke i snus. Alt dette totalt bortkastet og ikke noe man trenger å kjøpe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Borger___ skrev (13 timer siden):

Usikker på hva du mener? Det er snakk om å bytte en billig diesel bil mot 1 elbil.. El bil + ladestasjon osv. blir å koste en del mer en hva salg av Diesel bil vil innbringe, men slik jeg ser det nå blir "drivstiff" kostnad ca. 1/3 billigere..

Var det jeg tenkte først, men er usikker nå, regnet meg frem til at besparelsen "kun" blir 1/3 av Diesel kostnad. Så kommer evt. renter og avdrag på billån. Men må vel innkalkulere at man kan selge el-bilen også etter noen år..

Billån på en bil til +/- 50 000? 

Lenke til kommentar

Det er for øyeblikket veldig høy etterspørsel på elektriske biler - med god grunn. Det er lavere bom og koster mindre per kilometer så lenge du lader hjemme. Men man kan nok forvente et større pristap på elektriske bruktbiler i framtiden, da prisene på de ikke har endret seg på to år, og for noen biler også økt i verdi. Prisene kan nok ventes å falle når tilgangen på brukte elbiler øker, noe som vil skje naturlig etterhvert, men dette tar tid. Alternativt vil de falle når etterspørselen faller, som kan skje ved at bensin- og dieselprisen faller, eller at det blir mindre gunstig å kjøre elbil, som høyere bomavgifter eller fjerning av strømstøtte slik at det blir dyrere å lade for eksempel. Verdt å ta med seg at det ofte er billigere å vedlikeholde en elbil, billigere servicer og mindre slitedeler. Så lenge pristapet og utgiftene ved å kjøre elbil er lavere enn besparelsene ved å ikke kjøre fossilbil så er det bare å kjøre på. Akkurat nå er det veldig gunstig. 

Endret av BørreDenStore
Lenke til kommentar

Om diesel kostand per måned er kr 2500. Og du regner med at strømkost blir 1/3, så blir det kr 833, og besparelsen kr 1667 per måned. Det er på ingen måte sikkert at denne besparelsen er nok i forhold til de økte rente og avskrivings kostnadene en nyere bil vil medføre. Men det vil selvfølgelig være et moment som vil gjøre det lettere å forsvare å bytte til en nyere el-bil. Jeg er litt skeptisk til å betale for høy pris for en brukt elbil.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Strømkostnaden med dagens priser vil nok ligge rundt 700 pr mnd, mot 2500 for diesel, forutsatt at du stort sett lader på natta eller midt på dagen når prisene er lavest. Så ca 1800 i drivstoffbesparelse med dagens høye strømpriser, eller 21 600 i året. En dieselbil trenger ca to oljeskift á ca 1500 pr stk med din kjøring, og regn også med en del service, reimer ol som må byttes. De fleste elbiler klarer seg fint uten særlig service, bare følg med på bremseklosser. Gjerne en service med bytte av væsker hvert 4 år eller no. Vår leaf er 10 år og har vært på 3 servicer, funker fint, originale bremseskiver fremdeles.

Regn med ca 30 000 i året på sparte utgifter, eller 100 000 på litt over 3 år. Det er tallene du bør fokusere på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 24.10.2022 den 9.06):

Hvor "sliten" er den? Årsmodell? Km.stand?

Er du fornøyd med den? Pro's & cons?

Mulig han mente at han (i min situasjon) ville kjøpt en eldre Leaf for å ta unna jobb kjøring. Det er et interessant poeng, man får gammel Leaf til 60-70K som har under 100.000km på telleren (den frem til 2018 mod. som har et litt spesielt utsende). Men så begynner man kanskje å tenke om man kanskje likegreit skulle gå permanent over til elbil, siden man betaler ganske mye i bompenger også. Da vil man gjerne ha den siste Leaf, fra 2018 (facelift) og da er vi på rundt 200K. Men da er veien "kort" (100.000,- til) igjen opp til Peugeot e-2008 og da blir det vel så dyrt at man like gjerne dropper hele greia å fortsetter å kjøre Diesel og betale bompenger og avgifter i hytt å pine..

Edit: Skal jeg vurdere elbil i prisklassen rundt 300K så skal jeg se nærmere på MG5 Electric, den ser ut til å ha det største bagasjerommet og er vel eneste el som ligner en stasjonsvogn.

Endret av Borger___
Lenke til kommentar
Borger___ skrev (11 timer siden):

Mulig han mente at han (i min situasjon) ville kjøpt en eldre Leaf for å ta unna jobb kjøring. Det er et interessant poeng, man får gammel Leaf til 60-70K som har under 100.000km på telleren (den frem til 2018 mod. som har et litt spesielt utsende). Men så begynner man kanskje å tenke om man kanskje likegreit skulle gå permanent over til elbil, siden man betaler ganske mye i bompenger også. Da vil man gjerne ha den siste Leaf, fra 2018 (facelift) og da er vi på rundt 200K. Men da er veien "kort" (100.000,- til) igjen opp til Peugeot e-2008 og da blir det vel så dyrt at man like gjerne dropper hele greia å fortsetter å kjøre Diesel og betale bompenger og avgifter i hytt å pine..

Eller bare gå tilbake til "Plan A"; kjøpe gammel Leaf, som er perfekt til all småkjøringen (inkl. pendling innenfor en grei rekkevidde).

Og det var jo det @maikleoliver sa at vedkommende hadde gjort her:

maikleoliver skrev (På 22.10.2022 den 14.35):

kjøpt meg en sliten leaf bare for denne pendlingen. 

 

Borger___ skrev (11 timer siden):

Edit: Skal jeg vurdere elbil i prisklassen rundt 300K så skal jeg se nærmere på MG5 Electric, den ser ut til å ha det største bagasjerommet og er vel eneste el som ligner en stasjonsvogn.

Ja sikkert ikke så dum den. Burde passe bra for stasjonsvognfolket. Virker som en bra familiebil.

Lenke til kommentar

Jeg har tøffet rundt i diverse elbiler i en del år nå, og av de jeg har hatt, gir Leaf 2010-2018 mest bang for the buck. 

Overraskende god plass, både i cupe og hva bagasjerom angår. Rekkevidden ligger på +/- 11 mil på sommer, og helt nede i 7 mil på vinter. De er dønn solide ift diverse fossilbiler jeg har eid, og helt ok vinterbiler. 

Vil påstå at leaf er den mest sosialdemokratiske bilen på norske veier pt 😄

Men siden regjeringen rasler med avgiftssablene, og kommunen (trondheim) rasler med elbilfordelssablene, er det ikke sikkert det blir elbil ved neste korsvei. Dersom jeg ikke kan fise gjennom kollektivfeltet på morgenen, er faktisk det dråpen som får begeret til å renne over. For det er ikke til å komme vekk fra, at ulempene finnes med elbil også. 

Lengre turer med alt annet enn Tesla eller andre "store" elbiler, er stress
Henger er unntaksvis noe du kan regne med
Utgifter til kurs/ladeboks

Med det sagt, er mitt inntrykk at serviceprisene langt mindre på en elbil. Drivstoffutgiftene ligger på 3-400kr pr mnd her i trøndelag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...