Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blinket på e18 noen ganger, men ingen anelse om hvorfor


dan83

Anbefalte innlegg

Hei, de to siste gangene jeg har kjørt på e18, så har jeg blitt blinket på noen ganger av privatbiler som har kjørt bak meg(ikke fordi at de kommer fort i venstre kjørefelt og vill forbi) og jeg vet ikke helt hva som er årsaken

Sjekket både blinklys og  baklys og alt funker slik jeg kan se det. 

Vært innom tanken om at det kommer ekstra my eksos ut av potta eller noe annen form for røyk, men ikke sett  noe i sidespeilet eller bakspeilet selv. Men spørsmålet er, vill jeg kunne sett dette og hvis dette er ett problem, vill det da også kom ekstra mye eksos når bilen står stille i fri? Mulig det bare skjer ved høy hastighet og i så fall, hva kan være problemet? Gjelder en dieselbil(rav4)

Jeg kjører heller ikke unormalt fort, så tror ikke det kan være en potensiell årsak....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • Gjest endret tittelen til Blinket på e18 noen ganger, men ingen anelse om hvorfor

Sjekk også motoroljen på peilepinnen; farge, lukt og konsistens. Når du peiler olje, er det da ofte behov for å fylle på? Det er best om nivået er opp mot den øverste streken på peilepinnen.

Hvor langt har bilen gått siden siste (olje-) service?

Sjekk også fargen på kjølevæsken.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (9 timer siden):

Sjekk også motoroljen på peilepinnen; farge, lukt og konsistens. Når du peiler olje, er det da ofte behov for å fylle på? Det er best om nivået er opp mot den øverste streken på peilepinnen.

Hvor langt har bilen gått siden siste (olje-) service?

Sjekk også fargen på kjølevæsken.

Hadde nylig service med skift av filter og olje. Har derimot ikke sjekket kjølevæske(frostvæske samme?)  

 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (10 timer siden):

Evt at du har noen lamper som flimrer, f.eks ettermontert LED eller byttet til LED? Evt om ryggelys eller bremselys slår seg på under kjøring...

Forresten, hvilken RAV4 er det snakk om? Er det partikkelfilter på den, evt er det tuklet med?

Ikke som jeg vet om, er en rav4 2013. Hadde bare gått 70 000 når jeg kjøpte den. Kjører en del lange turer, så tror filteret skal få renset seg selv!? Hva spesifikt tenkte du på?

 

Lenke til kommentar
dan83 skrev (11 minutter siden):

Ikke som jeg vet om, er en rav4 2013. Hadde bare gått 70 000 når jeg kjøpte den. Kjører en del lange turer, så tror filteret skal få renset seg selv!? Hva spesifikt tenkte du på?

 

Må spørre så vi alle vet om det faktisk er noen eksosrensing på bilen. Eldre biler uten dette kan sote en hel del, de med rensing (som din, som trolig har har Euro 5) skal i utgangspunktet ikke kunne sote med mindre det er noe seriøst gale.

Så jeg heller til at det kan være feil på lys.

Lenke til kommentar

Er like mange grunner som det er sjåfører til å bli blinket på.

At du kjører for fort i nedsatt hastighet, at det var steinsprut, at bilene bak har automatisk høydejustering, at du har ett løst deksel under bilen, DPF regenererer og fører bak ikke skjønner hva det er for noe - osv osv.

Selvfølgelig kjipt når en ikke skjønner årsaken, men ta runden og sjekk alt bak, deksel, eksos etc. Finner du ikke noe, så er det jo supert og fint.

 

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (4 minutter siden):

Du har kjørt med lysbryteren i riktig posisjon? Ser hver dag mange som kjører med bryteren på 0 og kjører uten baklys i mørket. 

Jada, står på auto og sjekket at lysene er på og funker.

Så dere mener jeg kan se bort ifra soting/røyk fra potta og at jeg vill sette dette selv i speilene under kjøring?

Skal få noen til å sjekke om bremselys funker som de skal når jeg kjører

Lenke til kommentar

Hvis bilen har gått 120k eller mer kan det være lekkasje i turboen, dvs. den forbruker motorolje, enkleste måte og sjekke det på er at du ofte må etterfylle motorolje gjerne 1liter olje etter 10 til 40 mil.

Du kan også ha kast/løse bolter i det ene hjulet som gjør at det ser vinglete ut når noen ligger bak deg, og de snille blinker på deg for og gjøre deg oppmerksom på dette.

Bremselys skal du sjekke, ta også og slå litt på lampene det kan være litt dårlig kontakt som gjør at de blinker.

Slitte foringer på bilen som gjør at bilen "krabber" dvs, kjører skjevt, da får du dekk som er slitt på sidene.

Dårlige støtdempere bak som gjør at dekke "pulserer/vibrerer" kanskje ikke så ille som denne :)

 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
dan83 skrev (På 21.10.2022 den 8.35):

Jada, står på auto og sjekket at lysene er på og funker.

...

Skal få noen til å sjekke om bremselys funker som de skal når jeg kjører

En "klassiker" for de som har nyere biler med auto av/på av baklys er at baklyset er av og (el)bilisten "tester" da baklysene ved å bremse kort og ser at det gir rødt gjenskinn på bilen bak, men forstår ikke at bremselys virker uansett om baklysene er av eller på... 🙄

Noen av disse patentene som slår på baklyset automatisk er vel trege nå i den lyse årstid.  (Eller bilen er kjøpt uten opsjonspakke med lyssensor og må faktisk manuelt slås på).

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...