Gå til innhold

hvorfor må det alltid være problemer når man har feil på et produkt?


Anbefalte innlegg

jeg blir så irritert over at elkjedene aldri bare kan få fikset ting uten at det må bli ekstra problemer.

jeg har en stor 70 tommers tv, og jeg bor 5 min fra en liten by, ca 30 min fra en større by.

meldt inn reklamasjonssak- får beskjed fra elkjøp om at tekniker skal komme hjem og fikse tv. supert- alt greit. det ville ikke vært et problem dersom det faktisk ble gjennomført slik.

dagen etter kommer mail fra servicestedet de bruker:
kort oppsumert;
her kreves 455 ,- for å dekke utlegg til porto av tv.

man må også pakke inn tvn selv.
å sende et vaffeljern eller en micro i post ville ikke vært et problem (så lenge porto er gratis),.. men her forventes det at man skal kunne pakke inn en diger tv selv- og i tillegg bringe den ned til gateplan. hva gjør man om man er alene og bor øverst oppe i ei diger blokk da?  ikke har jeg printer til å skrive ut noe heller.

hvorfor følges ikke forbrukerkjøpsloven? 
er det noe av dette som ikke bryter forbrukerkjøpsloven §30?

hvorfor bruker denne elkjeden en serviceplass som opererer utenfor forbrukerkjøpsloven?


"[...]I tjenesten som bestilles for din regning inngår leveranse av 1 stk tom-emballasje som vil bli levert hjem til deg innen noen dager. Sammen med emballasjen følger også en instruksjon som beskriver hva du skal gjøre videre og en forhåndsbetalt fraktseddel som benyttes for å sende produktet til verkstedet.Vær klar over at utsendelse av TV-emballasje aldri er kostnadsfritt, uansett om reparasjonen dekkes av garanti eller ikke. Dette betyr at verkstedet kommer til å sende deg en faktura på NOK 455 inkl. mva., som dekker eske og frakt.Vær oppmerksom på at transportørens betingelser forutsetter levering og opphenting av produkter på gateplan, slik at du selv må sørge for å få produktet bragt til og fra gatenivå.Produktet skal pakkes nøye og i henhold til vedlagte anvisninger, slik at transportskader ikke oppstår. Du vil selv være ansvarlig for transportskader som skyldes mangelfull eller feilaktig pakking. Mens du venter på emballasjen skal du skrive ut et eksemplar av hver av de både dokumentene ved å klikke på respektive link nedenfor. Skulle du få problemer med å skrive ut dokumentene, må du kontakte oss på kundesenteret. Se kontaktinformasjon nederst i dokumentet. [...]

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nomore skrev (Akkurat nå):

Har du tatt kontakt med Elkjøp om dette?

jeg skrev til de med en gang jeg fikk denne mailen ja- og håper virkelig at de tar tak i det uten at det blir ekstra bal rundt dette.
men det går jo ikke bestandig så fort å få svar fra de, håper det kommer raskt.

de må jo være klar over at servicestedet de bruker opererer sender ut disse mailene,.. eller?

jeg blir bare så lei og sliten av at ting aldri bare kan gå knirkefritt.  at det alltid må være noe ekstra som må mailes om og brukes tid på å løse og irritere seg over.



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (2 minutter siden):

Kan spørre noen (evt naboer) om hjelp til å få tven til elkjøp

hvorfor skulle det i det store og hele behøves å spørre om hjelp fra nabolaget når avhjelp skal gjennomføres uten ulempe?

det vanlige er jo at det sendes reparatør til hjemmet når det er snakk om store produkter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven er klinkende klare på dette. Du kan henvise selskapet og si at dette ikke er en garantisak, men en reklamasjonssak, og at derfor er paragraf 30 gjeldende.

Sitat

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Dette betyr kort og godt:
- Det skal være gratis
- Det skal ikke være nødvendig å tilkalle nabolaget for å bære ned en TV til gateplan
- Du bærer ikke noen risiko for frakt og retur av produktet, da du ikke er en proffesjonell "pakker" og dermed ikke har kopetanse til å pake en TV tilfredstillende.
- De skal gi deg en låneTV.

Så representanten fra elkjøp kan jo bare ta med seg din TV når de leverer låneTVn din. En slik reperasjon med innsending tar over 1 uke og da har du rett på låneprodukt.

Er bare å ringe elkjøp og si at det de holder på med er ulovlig, henvis til paragraf 30, og spørr om de ordner eller om forbrukerrådet skal kontaktes.

 

Endret av Zepticon
  • Liker 7
Lenke til kommentar

svar fra elkjøp: 
"

Takk for at du kontakter oss!
 
Da din service sak ikke har fått igjennom produsent så de kan få sendt ut en tekniker til deg vil dette komme en konstnad for henting av din tv.
 
Minner også om at vis våre teknikere ikke finner noe feil på ditt produkt vil du måtte dekke kostnaden for servicen."

dette etter at jeg bad om låneprodukt om avhjelp kom til å ta mer en en uke, samt informerte om forbrukerkjøpsloven.
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (38 minutter siden):

Forbrukerkjøpsloven er klinkende klare på dette. Du kan henvise selskapet og si at dette ikke er en garantisak, men en reklamasjonssak, og at derfor er paragraf 30 gjeldende.

Dette betyr kort og godt:
- Det skal være gratis
- Det skal ikke være nødvendig å tilkalle nabolaget for å bære ned en TV til gateplan
- Du bærer ikke noen risiko for frakt og retur av produktet, da du ikke er en proffesjonell "pakker" og dermed ikke har kopetanse til å pake en TV tilfredstillende.
- De skal gi deg en låneTV.

Så representanten fra elkjøp kan jo bare ta med seg din TV når de leverer låneTVn din. En slik reperasjon med innsending tar over 1 uke og da har du rett på låneprodukt.

Er bare å ringe elkjøp og si at det de holder på med er ulovlig, henvis til paragraf 30, og spørr om de ordner eller om forbrukerrådet skal kontaktes.

 

elkjøp har nå svart hvor de sier kostnad for frakt må taes av meg. jeg klippet ut og limte inn ditt svar i mail til de- ikek det at jeg tror det hjelper noe særlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde noe tilsvarende sak med en forhandler for et par år siden hvor selger ikke var særlig villig til å følge lovverket, så jeg sendte en forespørsel til forbrukerrådet og de kom med denne korte oppsummeringen av mine utlegg i forbindelse med innsending til reparasjon: "Alle tap som du kan dokumentere å ha blitt påført på grunn av mangelen kan du kreve dekket av selger."

Det hører med til historien at selger mer eller mindre eksploderte på mail da jeg sendte sitatet over.....

Mitt råd; hold deg rolig og seriøs, og henvis til lovverket.

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde noe tilsvarende sak med en forhandler for et par år siden hvor selger ikke var særlig villig til å følge lovverket, så jeg sendte en forespørsel til forbrukerrådet og de kom med denne korte oppsummeringen av mine utlegg i forbindelse med innsending til reparasjon: "Alle tap som du kan dokumentere å ha blitt påført på grunn av mangelen kan du kreve dekket av selger."

Det hører med til historien at selger mer eller mindre eksploderte på mail da jeg sendte sitatet over.....

Mitt råd; hold deg rolig og seriøs, og henvis til lovverket.

ja, jeg er klar over at man har krav på å få dekket utlegg: MEN, man kan jo si og skrive dette til elkjøp til man blir blå.
om jeg f.eks betaler for denne portoen kommer ikke elkjøp til å refundere det uansett hvor mye jeg krever det refundert.

hvilket betyr at jeg i så fall må åpne en sak med forbrukertilsynet for å få dette refundert. videre vet jeg at elkjøp ikke kommer til å gi meg et låneprodukt om tv sendes inn. de kommer til å ignorere forespørselen eller bare si at "vi har ikke låneprodukt".

alle tidligere erfaringer jeg har med elkjøp tilsier at det er akkurat slik elkjøp kommer til å oppføre seg i denne saken også.

hvilket vil si det kommer til å bli mye tid og irritasjon brukt på noe som i utgangspunktet skal være kostnadsfritt og uten ulempe.

og det at elkjøp bare tar seg til rette slik og overkjører forbruker (i dette tilfelle meg) gjør meg så eitrende forbanna at jeg ikke har ord.

tidligere ar det slik at elkjedene prøvde å ordne op pting på en ryddig måte- mens nå er det omtrent regelen at ting må til forbrukertilsynet for at man skal kunne klare å f.eks få hevet et kjøp.



hvorfor kan de ikke bare følge regelverket først som sist. 
er som de bare satser på at folk ikke gidder følge opp sine rettigheter.

 

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jegersålei skrev (På 20.10.2022 den 13.35):

er som de bare satser på at folk ikke gidder følge opp sine rettigheter.
 

Det er nettopp det. Først hvis du kontaker Forbrukerrådet så hender det de gir seg.

Når det er sagt, så har jeg hyggelige opplevelser med service på Elkjøp også. Kommer ofte an på hvem du prater med, og snakker du med butikken direkte (helst avdelings/butikkleder) er det ofte enklere. Men på store produkter som TV'er så må man kanskje kontakte kundeservice uansett, og de folka der har jeg på følelsen er drilla på det jeg nevner over her.

Lenke til kommentar
On 10/20/2022 at 1:35 PM, jegersålei said:

er som de bare satser på at folk ikke gidder følge opp sine rettigheter.

Føler dette er norge i et nøtteskall. Eg må alltid purre på noe, og eg gjør det ganske fort, hjelp av f.eks NAV tar eg aldri nei for et nei, må klage, og vipps, så kommer ting gjennom likevel.

ingenting skjer av seg selv her i landet, man må lage mye lyd av seg for å få folk og system til å følge spillereglene. Har du en sak, hvilken som helst, må du regne med å klage og purre. 

Finnes det en elkjede ala elkjøp/power osv, som faktisk er fobrukervennlige? Eg betaler heller litt ekstra for å unngå dette mølet eg stadig hører om. 

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (8 minutter siden):

Vi hadde en lokal elektrobutikk her med fantastisk service. Men de gikk konkurs for noen år siden fordi folk ikke ville betale de 20-30% ekstra produktene kostet fordi de hadde høyere innkjøpspriser enn de store kjedene....

Så vanskelig å være liten og serviceinnstilt...

Sånn sett har vi (mennesker generelt) oss selv å takke. Folk flest går etter de laveste prisene. Hvis man faktisk hadde verdsatt ordentlig service, og vært villig til å betale litt ekstra for det, hadde også de større kjedene sett seg nødt til å bedre servicen sin. Jeg betaler gjerne noen kroner ekstra for å handle hos en spesialbutikk når jeg vet at de har bedre service, og også gjerne langt mer kompetent betjening, enn på de store "alt i en-elkjede"-butikkene. Dessverre er det ikke så mange igjen av de, og på noen varegrupper har de så godt som forsvunnet helt.

Lenke til kommentar

Jeg hiver meg på her. (Edit: Jeg har samme problem som trådstarter med Elkjøp)

Elkjøp, jula og cdon er i en egen kategori når det kommer til elendig (og ulovlig!) kundeservice. Selv med dokumentasjon fra forbrukerrådet, så bryr de seg ikke. Og når forbrukertilsynet nå er vingeklippet (politikerene flyttet dem fra oslo til sandefjord ellerno, og 90% av juristene sluttet naturligvis, og saksgangen er vel nærmere 3 år nå), så kan man jo mistenke høyt effektiv lobbyvirksomhet...

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Underlig.

Hadde Philips TV med problemer fra første dag for mange år siden. Første året, som var i garanti tiden fra Philips, så fikk jeg reperasjon hjemme, men etter i reklamasjonstiden så måtte den sendes inn. Ingenting av dette fikk jeg kostnader på. Det kom folk og hentet og leverte TVen begge gangene den måtte sendes inn.

TVen var kjøpt fra Elkjøp, men de henviste meg videre til Philips for alt.

Var dog mindre imponert over Infocare som reparerte TVen. Hjemme så måtte jeg hjelpe de siden de ikke fikk lukket TVen skikkelig, så selv hvordan det måtte gjøres. Når den ble sendt inn i original eske, så kom den tilbake igjen pakket i bobbleplast (58" i 21:9 format, så nokså stor), med merker over hele skjermen (Heldigvis bare å vaske bort), samt løs del inni (Denne kom de og fikse hjemme).

Heldigvis så hadde de ikke kastet esken, så jeg fikk den tilsendt i ettertid.

Andre gangen så kom den tilbake uten at de hadde greid å lukke TVen skikkelig.

Litt forskjellige problemer, så var ikke noe jeg fikk hevet, eller erstattet med ny.

Var langt mindre imponert over Infocare enn alt annet, og prøver å finne TVer som ikke blir reparert av de når jeg skal ha ny, men det blir vanskeligere og vanskeligere.

 

Uansett. Alt skal være gratis for deg med dette.

Min bror hadde dårlig opplevelse med Elkjøp/Panasonic. Plasma-TVen hans hadde innbrennings problemer, og den stod hos Elkjøp i 3 uker på renseprogram, i fikk den tilbake og etter første fotballkamp så var det innbrenning igjen. Han kjørte selv TVen i rensemodus døgnet rundt når han ikke brukte den etter det, og ingenting hjalp, og var ikke mulig å få returnert TVen da de sa det løste seg med å kjøre rens på den. (Han hadde den kun i film modus som er nokså moderat på lysstyrke). Endte med at han solgte en 1 år gammel TV som kostet han 65.000,- til en kollega for 1500,- for å bli kvitt dritten. (Når han så "Jaws" så var horisonten brent fast i lang tid, selv med nedsatt lysstyrke på skjermen når han så filmen).

Lenke til kommentar

jeg sendte mail til elkjøp og sakset som sagt inn svaret om avhjelp over her.
elkjøp svarte og sa et verksted skulle ta kontakt med meg. ukene går nå, og det er enda ingen verksted som har tatt kontakt.

nylig sendt mail og purret på.
rimelig tid i elektronikkbransjen for å utøve avhjelp er satt til 3-4 uker. jeg har bedt om avhjelp i form av retting eller omlevering.
klarer de ikke å få til dette selv kommer jeg til å kjøpetilsvarende produkt i en annen butikk og kreve heving + erstatnng for tap(ekstra kostnader i forbindelse med ny tv) og sende det inn til forbrukerkjøpsrådet.



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...