Gå til innhold

Lyd demping av musikk - erfaring søkes.


xrays

Anbefalte innlegg

Jeg bor i 1. etg i en blokk. Jeg har ingen leiligheter rundt meg fordi det er fellesgang og boder på den ene siden  og 3 yttervegger ellers  da jeg bor i endeleilighet. Det jeg lurer på er det med lyd-dempingsplater. Der det selges på jula og biltema ca 50 x 50 cm med kraftig  klister. Men er det meningen at de må plasseres under hele taket eller hele vegg eller holder det å ha de litt sånn her og der? Jeg tenker det må gå å ha en tynn plastikk over veggen som festes øverst istedet for å ødelegge veggen. Værre med taket da. Noen med erfaring med lyd demping?

 

Jeg er utelukkende glad i dance techne trance så her er det mye rytmer og bass. Så jeg holder på å rigge DJ utstyr hjemme. En nabo over og bortenfor øvde på et blåseinstrument, tror saxofon, og det gikk tvers igjennom.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt forklart: God lyddemping er vanskelig og blir fort dyrt.

Hvilken lyd ønsker du å dempe?
Du har vel da en leilighet over deg? Lyder derfra (typisk trinnlyd e.l.) dempes best i leiligheten over, ved at gulv har nok demping. Mange som har opplevd mye mer støy når naboen over har byttet gulv, men jukset med lyddempingen.

Bodde et sted tidligere hvor det var veldig lytt og hvor vi vurderte å lydisolere, men ga det opp. Det ville bli veldig dyrt, og man kunne ikke garantere for resultatet.

Ellers er det til en viss grad mulig å skjerme bort diskantlyder/lyse lydtoner, mens bass/mørke lydtoner er veldig vanskelig å skjerme. 
Subwoofer e.l. burde egentlig vært forbudt i blokker, da de fort kan høres i hele blokken. Og ja, alle vegger og tak må isoleres hvis det skal ha noen effekt. I praksis må man bygge en "kasse" inni hele leiligheten med lyddempende beslag og isolering rundt overalt.
Litt som vist på bildet her: https://www.dansklydisolering.dk/webshop/Dansk-Lyd-loftbeslag-p289811156

Vi endte med å flytte til en annen leilighet, og angrer ikke på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 minutt siden):

Enkelt forklart: God lyddemping er vanskelig og blir fort dyrt.

Hvilken lyd ønsker du å dempe?
Du har vel da en leilighet over deg? Lyder derfra (typisk trinnlyd e.l.) dempes best i leiligheten over, ved at gulv har nok demping. Mange som har opplevd mye mer støy når naboen over har byttet gulv, men jukset med lyddempingen.

Bodde et sted tidligere hvor det var veldig lytt og hvor vi vurderte å lydisolere, men ga det opp. Det ville bli veldig dyrt, og man kunne ikke garantere for resultatet.

Ellers er det til en viss grad mulig å skjerme bort diskantlyder/lyse lydtoner, mens bass/mørke lydtoner er veldig vanskelig å skjerme. 
Subwoofer e.l. burde egentlig vært forbudt i blokker, da de fort kan høres i hele blokken. Og ja, alle vegger og tak må isoleres hvis det skal ha noen effekt. I praksis må man bygge en "kasse" inni hele leiligheten med lyddempende beslag og isolering rundt overalt.
Litt som vist på bildet her: https://www.dansklydisolering.dk/webshop/Dansk-Lyd-loftbeslag-p289811156

Vi endte med å flytte til en annen leilighet, og angrer ikke på det.

Takk, jeg har endret tittel. Det er musikk jeg vil dempe. Jeg er utelukkende glad i dance techne trance så her er det mye rytmer og bass. Så jeg holder på å rigge DJ utstyr hjemme.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
xrays skrev (2 minutter siden):

Takk, jeg har endret tittel. Det er musikk jeg vil dempe. Jeg er utelukkende glad i dance techne trance så her er det mye rytmer og bass. Så jeg holder på å rigge DJ utstyr hjemme.

Det korte (men selvsagt kjipe) svaret er da: Flytt til en enebolig...
Det vil i praksis være umulig å skjerme noe som vil monne uten enorme investeringer.
Lite som plager naboer så mye som musikk, og særlig basslyder som vil være veldig vanskelig å få dempet noe som monner.

Ellers: Få noen proffe til å gjøre det for deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (6 minutter siden):

Det korte (men selvsagt kjipe) svaret er da: Flytt til en enebolig...
Det vil i praksis være umulig å skjerme noe som vil monne uten enorme investeringer.
Lite som plager naboer så mye som musikk, og særlig basslyder som vil være veldig vanskelig å få dempet noe som monner.

Ellers: Få noen proffe til å gjøre det for deg. 

Enebolig hadde vært flott, men det er nok noe jeg ikke vil  få lån til... 

Lenke til kommentar
xrays skrev (48 minutter siden):

Jeg bor i 1. etg i en blokk. Jeg har ingen leiligheter rundt meg fordi det er fellesgang og boder på den ene siden  og 3 yttervegger ellers  da jeg bor i endeleilighet. Det jeg lurer på er det med lyd-dempingsplater. Der det selges på jula og biltema ca 50 x 50 cm med kraftig  klister. Men er det meningen at de må plasseres under hele taket eller hele vegg eller holder det å ha de litt sånn her og der? Jeg tenker det må gå å ha en tynn plastikk over veggen som festes øverst istedet for å ødelegge veggen. Værre med taket da. Noen med erfaring med lyd demping?

 

Jeg er utelukkende glad i dance techne trance så her er det mye rytmer og bass. Så jeg holder på å rigge DJ utstyr hjemme. En nabo over og bortenfor øvde på et blåseinstrument, tror saxofon, og det gikk tvers igjennom.

Den typen lyddemping kan gi bedre akustikk for deg i ditt rom, men forskjellen hos naboen blir minimal, for bassen ca null forskjell.

Lenke til kommentar

Demping av støy er vanskelig, dyrt og/eller spiser mye rom. Jo lavere i frekvens, jo vanskeligere. Typisk. Hvis du vil spille musikk med mye bass høyt i en betongblokk og vil spare naboene så er det en krevende oppgave.

Skal du ha fest? Driver du med musikkproduksjon? Eller liker du bare å sitte alene og lytte på musikk?

Kan du evt benytte et rom i leiligheten som er langt unna naboenes soverom, hvis det er der de har størst problemer?
 

Kan du sette deg nært høyttalerene (slik at du kan spille litt lavere og fremdeles oppleve nivået som høyt)?

Det er mulig å måle transmisjon og å tenke på  hvordan du plasserer subben i rommet, evt prøve å dekoble den fra underlaget. Men 50Hz er en lang bølgelengde og tiltak er ofte proporsjonal med bølgelengden. Hvis bygningen er spesielt resonant ved noen frekvenser så kan du kanskje runde av litt med EQ eller et høypassfilter. Men det blir fort et stort kompromiss for deg for lite forbedring for naboene. Sånn at den enkleste løsningen kanskje er å flytte til en enebolig eller et sted hvor naboene ikke bryr seg om bråk.

En balansert subwoofer rister i prinsippet mindre og kan kanskje bidra litt mindre til konduktiv støy. Men lyd i rommet vil også bidra til naboene. Man kan tenke seg fancy konfigurasjoner av flere subwoofere som prøver å konsentrere energien i et lite punkt men det blir fort en master-oppgave og funker ofte bedre i fritt rom enn i en stue.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil aldri klare å dempe musikken helt. Det blir veldig dyrt, og resultatet blir ikke nevneverdig bedre når du bor i en leilighet. Og så er det forskjellig typer behandling basert på hva du vil ha, ren lyd-absorpsjon vil gi utover et punkt gi negativt resultat i musikken, så mtp også å ha god lydkvalitet må du ha lyd-diffusjon. Det kan bli veldig dyrt med lydplater og diffusere om leiligheten har en dårlig akustikk i utgangspunktet (de fleste leiligheter har dårlig akustikk, det kommer mye på rom-formen).

Om du mener at rommet i seg selv har god akustikk (om rommet ikke er helt firkantet, om taket tilter litt og veggene ikke er helt parallelle mot hverandre) så kan du ha en mulighet for god lydkvalitet.

Er leiligheten i utgangspunktet veldig lytt? Hvis ja så vil egentlig ingenting bedre godt på det, annet enn å rive ned veggene og isolere bedre med lyddempende materiale. Hvis det er god naturlig demping og du trenger bare litt mer:

Prøv akustisk dempende fug i dør og vinduskanter. Før fugen langs sprekkene(på dør må du ta av listen og føre langs kantene).

Du kan også legge en list under døra om det er en større sprekk under døren.

Møbler leiligheten med teppe eller annet på veggen (som kan være billigere enn plater og fortsatt dempe litt). Finn ut hvor i leiligheten lyden er verst (ofte klarer man å høre det intuitivt, men det er mulig man må ha noe verktøy for å vise frekvensrespons), og bruk diffusjon på disse stedene. Som oftest, hvis veggene er helt parallelt rette mot hverandre så må du bruke diffusjon på veggen bak, for å spre ut lydbølger.

Legg noen bassfeller i hjørner, ved gulvet og kanskje i taket om det er mye, og prøv å fjerne sub'en fra gulvet (man kan finne noen stativ som har minimal bakkekontakt som man kan legge den på, det vil bedre litt). 

Alt dette (og mer) som kan gjøres vil koste penger. Det kan fort koste altfor mye. Kort forklart: Du vil aldri klare å dempe helt, spesielt bass om det er ganske lytt i utgangspunktet. 

 

En umulig metode som bare de rikeste kan gjøre (men moro å nevne): Bygg et helt nytt rom som "flyter" i leiligheten din. Det betyr at rommet ikke er koblet til fundamentet av resten og det er et luft-lag mellom rommet og det originale rommet. Det vil gi en dødsone hvor lyden taper mye energi og vil gi best resultat. Men om du ikke har et dyrt og suksessrikt studio er det meningsløst.

Endret av AvgAug
Lenke til kommentar

Du har sikkert ikke lyst til å høre dette, men tenk på hørselen din når du spiller høyt. Hvis du elsker musikk nå så vil du sikkert like musikk når du blir 60 også. Med mindre du knapt hører noe eller tinnitusen blir smertefull.

Ut over musikk så er god hørsel en viktig sosial funksjon også for gamliser. Han som sier «hæ» til alt eller svarer på noe annet enn folk spør om blir ofte tatt for å være dum. Høreapparat blir bedre og bedre men om jeg kan utsette det med 20 år så gjerne det.

Standarden vi har for støynivå i industrien er satt på bakgrunn av industriarbeidere i USA. Ikke for at hørselen ikke skulle bli svekket (som jeg ville ha trodd), men at svekkelsen er sånn at man etter 40 år på verkstedet hadde nok rest-hørsel til å føre en normal samtale.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, knutinh said:

Du har sikkert ikke lyst til å høre dette, men tenk på hørselen din når du spiller høyt. Hvis du elsker musikk nå så vil du sikkert like musikk når du blir 60 også. Med mindre du knapt hører noe eller tinnitusen blir smertefull.

Ut over musikk så er god hørsel en viktig sosial funksjon også for gamliser. Han som sier «hæ» til alt eller svarer på noe annet enn folk spør om blir ofte tatt for å være dum. Høreapparat blir bedre og bedre men om jeg kan utsette det med 20 år så gjerne det.

Standarden vi har for støynivå i industrien er satt på bakgrunn av industriarbeidere i USA. Ikke for at hørselen ikke skulle bli svekket (som jeg ville ha trodd), men at svekkelsen er sånn at man etter 40 år på verkstedet hadde nok rest-hørsel til å føre en normal samtale.

-k

Hvem er det som har skrevet om å spille høyt? Lyd kan være sjenerende for omgivelsene selv på moderate nivå og dette er det mulig å utbedre.

Selv driver jeg med lydproduksjon til musikk og video.  Det var mange useriøse responser og antakelser i denne tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gode tips fra @BadCat

Med vanlig byggestandard så er spesielt subwoofer frekvenser (0-100 Hz og et stykke oppover ) mest problematiske pga at lavfrekvent lyd sprer seg godt i betong og bjelker/byggverk (selv ved ganske lavt volum).  Kobler man ut de laveste frekvensene kan man spille endel høyere uten å sjenere naboen - avhengig av byggestandard.  

Byggeår:

2011 eller tidligere - ingen bestemt standard ift lyddemping.  Blokker med sammenhengende betongkonstruksjoner så sprer lyden seg veldig godt.  (60-70-talls blokker sannsynligvis verst, men har også bodd i 90-talls terrasseblokk der det hørtes ut som en russebuss stod ved bygget, når en i andre enden av bygget satte på fullt volum.  Dvs de siste gjestene på nachspielet satte på det når de gikk kl 5 på morgenen sannsynligvis.  Han som bodde der lå halvt bevisstløs på terrassen... 🙂)

2011/12 - 2018 TEK10 med noen krav til lyddemping.   Her kan du generelt spille moderat uten å sjenere naboen.

2018/19 -> TEK17 - ganske gode krav til lyddemping.  Her kan du spille endel høyere, men igjen subwoofer frekvenser kan trumfe selv TEK17.

Ja de to TEK standardene kom i hhv 2010 og 2017, men bygg var gjerne påbegynt 1-2 år før ny byggestandard kom

 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Det finnes spesielle gipsplater med polymer i midten som absorberer lyd meget godt. Polymer har kjedeformede molekyler med stor masse og sammen med doble lag med gips gjør dette en god jobb.

Kanskje du kan senke taket noen cm og ha plater og absorberende masse over der igjen.

Hvilket produkt er dette, og hvor mange dB demper de i oktaven sentrert rundt 65Hz når de henger noen cm fra et betongtak?

Forenklet så kan man vel tenke seg slike støyproblemer som en parallell-kobling. Rent strukturbåret støy (subwoofer som dirrer på gulvet, harde sko som går over gulvet,…), rent luft-båret (sprekker i vegger, dører, luftekanaler…) og ymse mellomting (fra luft til struktur til luft…). Identifiser den verste synderen. Gjør tiltak som drar den ned til den ikke er verst lengre (videre tiltak på den bidrar ikke lengre særlig til total-problemet). Fokuser videre på den gjenværende verste synderen. Fortsett til budsjettet eller tålmodigheten er brukt opp.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte noen slike plater på biltema på 100x50cm. Sikkert samme greia som på jula. Du bør vel kjøpe de tykkeste du finner. 3cm? Du må kle hele veggen, ikke bare litt her og der. Tenker nok at naboer over og under deg vil være de som hører best lyder fra deg. Men når det er sagt så vil jeg påstå at en lettvegg med 98 isolasjon og gips vil stoppe lydvandring like effektivt. Det viktigste er å forstå at bevegelser i luftstrømmen er det som bærer lyder, så ved å gjøre en flate helt lufttett med fuging i hjørner etc. kan du oppnå en hel del. Eller for å si det på en annen måte, ha 2 separate vegger og prøve å holde luften som ligger imellom disse 2 veggene i ro. Men synes nok i utgangspunktet at slikt "bråk" ikke hører hjemme i et borettslag. Kanskje om du hadde tilgang til et lokale langt nede i en kjeller eller noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

STC-rangering dekker 125-4000 Hz, så det er ikke godt å si. En del plater er rangert STC 56, men selv ved kun 10-30 dB demping i lave frekvenser vil det være en betydelig forbedring og i frekvenser over 125 Hz kan man få 30-70 dB demping. 

10dB demping er halvering av problemet så det er ikke meningsløst.image.png.334669b203784ef9387167b98a42eb62.png
Best mulig demping >= STC 76 er nok bare mulig i nybygg og ved totalrenovering da både gulvet over og taket må behandles og adskilles, men STC 52 eller 56 skal være mulig på eksisterende tak.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 18.10.2022 den 11.30):

STC-rangering dekker 125-4000 Hz, så det er ikke godt å si. En del plater er rangert STC 56, men selv ved kun 10-30 dB demping i lave frekvenser vil det være en betydelig forbedring og i frekvenser over 125 Hz kan man få 30-70 dB demping. 

10dB demping er halvering av problemet så det er ikke meningsløst.image.png.334669b203784ef9387167b98a42eb62.png
Best mulig demping >= STC 76 er nok bare mulig i nybygg og ved totalrenovering da både gulvet over og taket må behandles og adskilles, men STC 52 eller 56 skal være mulig på eksisterende tak.

 

Jeg bor i 1 etg ingen leilighet rundt, ikke kjeller, bare leilighet over. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...