Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ladeløsning for borettslag/sameie


Anbefalte innlegg

Jeg sitter i styret i et boligselskap med ca 50 leiligheter, og er den heldige vinner av oppgaven med å anskaffe felles ladeløsning for ladbare kjøretøy i vårt underjordiske garasjeanlegg, der alle har faste plasser.

Det er mange aktører i markedet, og noen av dem er sikkert cowboyer man bør styre unna. Jeg ser for meg en løsning med stamkabel fra vårt felles tavlerom, med uttak for hver ladestasjon. Det er ikke så mange som skal ha ladestasjon umiddelbart, så dette må være en leverandør som lager kompatible produkter i mange år fremover.

Leverandøren må:

  • Kartlegge tilgjengelig kapasitet for lading, vurdere behov for oppgradering av inntak
    • hovedinntak - forbruk til boliger og fellesområder/heiser = tilgjengelig for lading
  • Velge et styringssystem som dekker behovet nå og i overskuelig fremtid
  • Installere stamkabel, klargjøre for tilkobling av nye ladestasjoner ved behov
    • Det må kjernebores gjennom brannskillevegger for å dekke alle parkeringsplassene
  • Tilby ladestasjoner som er brukervennlige, solid bygget og har lang (nok) levetid
    • DEFA, Schneider, Easee, Zaptec, andre
  • Finne beste kommunikasjonsløsning for styring av lading
    • Ethernet, WiFi, 4G, PowerLine, seriekabel, annet
  • Alt dette til en lavest mulig pris

Styringssystem må:

  • Strupe ned ladestrøm når tavlen nærmer seg max kapasitet
    • Dette må gjøres på en rettferdig måte, slik at alle får litt lading når max ladeeffekt ikke er oppnåelig
  • Logge effektforbruk pr bruker
  • Fakturere brukerne direkte for forbruket

Er det noen her som har gjennomført en slik type anskaffelse, og kan dele erfaringer? Og kan anbefale, og ikke minst fraråde, aktører og produkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del nye krav som har kommet i de senere år gjeldende elbillading, og den nye standarden som kom nå i 2022 sier blant annet at for felles ladeanlegg med flere enn 4 ladere må dimensjonert ladeeffekt være på minimum 1,5kW per lader. Det vil si at om du skal klargjøre et anlegg for 50 ladere er installatøren nødt til å dimensjonere dette til minimum 75kW for hele ladeanlegget, slik at hver plass kan få 1,5kW. Om dere har 230V anlegg vil det si en hovedsikringsstørrelse på 200A, om dere har 400V blir det nok rundt 125A. Om dette er kapasitet dere har til rådighet vet jeg selvsagt ikke, men hensikten med disse nye kravene er at elbillading ikke skal forringe kapasiteten på installasjonen ellers, samtidig som man har god mulighet til å lade elbiler. En vanlig løsning for større bofellesskap er at det etableres et nytt inntak fra trafo/netteier til en ny fordeling tiltenkt elbillading.

Når det kommer til selve ladesystemet er jeg godt fornøyd med Zaptec sin løsning. Der kan man legge infrastrukturen frem helt til sluttbruker (ladeplass), og sette opp en bakplate, og man kan kjøpe lader ved senere tidspunkt og montere fort og enkelt på denne bakplaten uten noe videre jobb fysisk. 4G er ofte brukt kommunikasjon men da er man selvsagt avhengig av dekningen i kjelleren. Viktig å huske på her er at om man har en betalingsløsning for anlegget vil man ikke kunne aktivere lading dersom laderen ikke er på nett.

Ohmia er et selskap som (hvertfall pleide, usikker på praksisen deres nå) installerer ladeanlegg kostnadsfritt for bofellesskap, men da er det Ohmia som eier og drifter anlegget, med de fordeler og ulemper det har. Når man da skal ha seg en lader er dette en abonnementstjeneste man som sluttbruker betaler i tillegg til strømmen man bruker. Det vil si at denne løsningen er billig i innkjøp men dyr i drift.

Mitt råd til deg, om dere skal eie og drifte anlegget selv, er å sette opp en konkret plan på hva dere ønsker og invitere installatør(er) for en befaring av jobben, slik at de kan sette opp en pris. Og sammenligne priser fra forskjellige installatører.

Er det forresten lov å spørre hvor i landet dette er? Jobber som elektriker i Drammen og omegn for en større bedrift, så kunne vært en interessant jobb for oss hvis det er forholdsvis lokalt.

Lenke til kommentar

Undersøk hvordan det blir i forhold til strømstøtte også. Jævlig kjipt hvis leverandøren står for både drift og strømavtale og bare "leier" plass i borettslaget, og at beboerne da må betale fullpris ++ for strøm osv.

 

Og unngå Ohmia, da de har en løsning hvor man betaler fast pris pr. måned enten man lader eller ei. Det aller beste er selvsagt om hver beboer har sin egen måler og tegner sin egen strømavtale. 

Lenke til kommentar

Boligselskapet har ca 45 boliger, som har hver sin faste parkeringsplass på et garasjeplan under boligene. Det er 400 V 3-fas i hovedtavlen i samme plan, her er også målere og vern til boligene. Det er usikkert om/når kapasiteten (hovedinntaket) må utvides, det kommer an på hvordan behovet for ladere blir i årene fremover. Det er mange eldre beboere som enten ikke har bil, eller har en eldre fossilbil som kjøres lite. Naturlig utskifting av beboermassen vil kunne påvirke behovet de nærmeste årene.

Lenke til kommentar

Jeg vil nok uansett anbefale som Salvesen er inne på en eller annen løsning der infrastrukturen er klar helt frem til sluttbrukere. Da slipper man å kontakte elektriker når en enkelt beboer skal ha lader på plass. Det man så må finne ut av er hvor mange som trenger lader nå, og beregne det i forhold til eksisterende kapasitet.

Lenke til kommentar
9 hours ago, zanta said:

Boligselskapet har ca 45 boliger, som har hver sin faste parkeringsplass på et garasjeplan under boligene. Det er 400 V 3-fas i hovedtavlen i samme plan, her er også målere og vern til boligene. Det er usikkert om/når kapasiteten (hovedinntaket) må utvides, det kommer an på hvordan behovet for ladere blir i årene fremover. Det er mange eldre beboere som enten ikke har bil, eller har en eldre fossilbil som kjøres lite. Naturlig utskifting av beboermassen vil kunne påvirke behovet de nærmeste årene.

Hvis det går an å få dette direkte fra hver leilighets strømmåler, så er det det aller beste vil jeg påstå. Man er sikker på at det er dekket av strømstøtte, ikke noen ekstra faktureringsledd som skal tjene penger, hver leilighet ansvarlig for sin installasjon, til akkurat den tiden de vil. Hver leilighet ansvarlig for trekk frem til sin plass og vedlikehold osv. 0 admin.

Men det avhenger av hovedsikringsstørrelse inn til hver leilighet. Dersom det er rom for å lade med 3,6kW (16A 1-fas) fra hver leilighets egen tavle, så ville jeg kikket på det.

Du får en naturlig «lastbalansering» Noen skulle sikkert ønske seg raskere lading enn det, men vil påstå at det holder. De som kjører ekstremt mye vil kanskje måtte stikke innom en hurtiglader nå og da, men det vil bare være ytterpunktene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Hvis det går an å få dette direkte fra hver leilighets strømmåler, så er det det aller beste vil jeg påstå. Man er sikker på at det er dekket av strømstøtte, ikke noen ekstra faktureringsledd som skal tjene penger, hver leilighet ansvarlig for sin installasjon, til akkurat den tiden de vil. Hver leilighet ansvarlig for trekk frem til sin plass og vedlikehold osv. 0 admin.

Men det avhenger av hovedsikringsstørrelse inn til hver leilighet. Dersom det er rom for å lade med 3,6kW (16A 1-fas) fra hver leilighets egen tavle, så ville jeg kikket på det.

Du får en naturlig «lastbalansering» Noen skulle sikkert ønske seg raskere lading enn det, men vil påstå at det holder. De som kjører ekstremt mye vil kanskje måtte stikke innom en hurtiglader nå og da, men det vil bare være ytterpunktene 

Dette er egentlig det eneste riktige svaret spør du meg :) 

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 17.10.2022 den 19.56):

snip

Her er det bare å kontakte lokale elektrikerfirma med anbud. Det var det vi gjorde på vårt annlegg (96 garasjeplasser) Vi endte på ca 125k totalt for alle disse for infrastruktur, og så kommer selve laderen og montering av denne på 20k per plass.

Vi har Zaptec, som ligger på en 76A 3-fas 400V kurs. VI har en sentral 4G ruter i hver garasje som fordeler ut accesspunkter som skal nå alle laderne. De satte da opp inntaksboks, sikringskap på vegg, og så legger de en flat kabel i taket på garasjen fra sikringskap og helt til andre enden. Denne er enkel for elektriker å senere koble seg på for å montere enkeltstående ladere.

Zaptec har også eget webgrensesnitt for administrering av laderne. Her får man oversikt over eier, status, ladehistorikk og forbruk. Her kan man enkelt sette opp dato til-fra og så eksportere ut forbruket.

Det eneste minuset her er at vi ikke kan få det mer nøyaktig enn forbrukfordelt på brukere. VI kan ikke fakturere hver bruker feks etter når de ladet (om noen lader når strømprisen er 6kr, og andre mens den er 1 kr, så blir dette fordelt på alle). Skal man få til dette må man legge ned kurs fra hver leilighets sin private måler, og koble den på der.

Vi har fastsatte parkeringsplasser hos oss, så da monterte vi felles infrastruktur via sameiet, som alle betalte over kvartalsregnignen, og så må hver beboer kontakte leverandøren vår for å montere selve laderen. Dette gjør at storparten av utgiften tilfaller elbileieren, og at de da eier dette utstyret eksklusivt.

Det gjør både elbileieren og fossilbileiren fornøyde. Elbileieren får lade, og fossilbileieren slipper å betale 20k får ladeanlegg de ikke bruker.

Om du går for noe fra Zaptec slik som vi gjorde, så får du oversikt over forbruket på alle bilene. Vi i sameiet legger da ut for strøm, og så fakturerer vi det ut til hver bruker med jevne mellomrom. Dette er en veldig enkel og rett frem løsning for oss, og den som styrer det økonomiske for oss ordner det bare vi sender over fordelingsnøkkelen.

STYR UNNA ALLE ABONEMENTSTILBYDERE
Det er ganske mange som tilbyr å motnere alt dette gratis mot at dere betaler månedlige avgifter. Feks Ohmia. Dette er en praksis som i bestefall er i gråsonen, og i værste fall er ulovlig. Pluss at det blir veldig veldig dyrt i lengden. Elbilen er kommet for å bli, og da er det ikke noe lur taktikk å gå for noe som bare er billig i 4 år før det blir dyrere å leie enn å eie. Vedlikehold og annet på annlegget er minimalt. Og om fakturering er et problem så finnes det tjenester som gjør dette på selveierannlegg, og da mye billigere enn Ohmia.

Infrastuktur til lading er definert som felles infrastruktur på lik linje med internveier, lekeplasser og heis. Og det er ikke sånn at sameier har lov å dytte alle utgiftene på feks lekeplasser på de som har barn. På samme måte så skal alle være med å betale for ladeanlegget.
 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Hvis det går an å få dette direkte fra hver leilighets strømmåler, så er det det aller beste vil jeg påstå. Man er sikker på at det er dekket av strømstøtte, ikke noen ekstra faktureringsledd som skal tjene penger, hver leilighet ansvarlig for sin installasjon, til akkurat den tiden de vil. Hver leilighet ansvarlig for trekk frem til sin plass og vedlikehold osv. 0 admin.

En slik løsning vil gi en enorm kablingsjobb, da det må kables fra tavlerommet til hver enkelt plass. Det må da være enklere, og langt rimeligere, å legge en flatkabel på 200 m enn å legge (etterhvert) ca 45 kabler på i snitt 100 m (=4500 m). Man vil, med stamkabel, også klare seg med 2 x vern for kabelen, mot ca 45 vern ved kabling fra hver abonnents måler. I tillegg vil dette kreve nye kabelbroer, og branntetting hver gang en ny installasjon skulle utføres. Da vil hver abonnent kunne komme over i neste effekttrinn på nettleien, så kostadene vil stige. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, zanta said:

En slik løsning vil gi en enorm kablingsjobb, da det må kables fra tavlerommet til hver enkelt plass. Det må da være enklere, og langt rimeligere, å legge en flatkabel på 200 m enn å legge (etterhvert) ca 45 kabler på i snitt 100 m (=4500 m). Man vil, med stamkabel, også klare seg med 2 x vern for kabelen, mot ca 45 vern ved kabling fra hver abonnents måler. I tillegg vil dette kreve nye kabelbroer, og branntetting hver gang en ny installasjon skulle utføres. Da vil hver abonnent kunne komme over i neste effekttrinn på nettleien, så kostadene vil stige. 

Jepp, du har gode poenger. 
Men da slipper man faktureringsadmin, tilsyn, at sameiet er ansvarlig om ladere ikke fungerer etc. 

Jeg vet hva jeg ville valgt om jeg satt i styret i sameiet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (9 timer siden):

Det eneste minuset her er at vi ikke kan få det mer nøyaktig enn forbrukfordelt på brukere. VI kan ikke fakturere hver bruker feks etter når de ladet (om noen lader når strømprisen er 6kr, og andre mens den er 1 kr, så blir dette fordelt på alle). Skal man få til dette må man legge ned kurs fra hver leilighets sin private måler, og koble den på der.

For en felles ladeløsning bør man gå for en avtale med langsiktighet i pris, slik at man unngår timevariasjon. I vårt tilfeller tenker jeg å bruke spot med månedsgjennomsnitt. Da blir prisen pr kWh den samme hver time hele måneden, og det er lett å oppnå en rettferdig fordeling, uansett når på døgnet den enkelte lader.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (11 timer siden):

Jeg skjønner ikke at du kan mene at dette medfører en "rettferdig fordeling". Det vil medføre at noen subsidierer noen andre.

Hvis ladeløsningen er tilkoblet boligselskapets strømmåler, og boligselskapet har strømavtale med månedsspot, hvordan kan dette ikke bli rettferdig?

Lenke til kommentar
zanta skrev (21 minutter siden):

Hvis ladeløsningen er tilkoblet boligselskapets strømmåler, og boligselskapet har strømavtale med månedsspot, hvordan kan dette ikke bli rettferdig?

Borettslaget har x antall kwh forbruk pr måned. Elbilistene drar dermed trolig opp snittprisen for hele borettslaget ettersom de ikke trenger å forholde seg til de timene det er billigst. Det går utover alle, og særlig de som ikke har elbil. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 20.10.2022 den 9.03):

En slik løsning vil gi en enorm kablingsjobb, da det må kables fra tavlerommet til hver enkelt plass. Det må da være enklere, og langt rimeligere, å legge en flatkabel på 200 m enn å legge (etterhvert) ca 45 kabler på i snitt 100 m (=4500 m). Man vil, med stamkabel, også klare seg med 2 x vern for kabelen, mot ca 45 vern ved kabling fra hver abonnents måler. I tillegg vil dette kreve nye kabelbroer, og branntetting hver gang en ny installasjon skulle utføres. Da vil hver abonnent kunne komme over i neste effekttrinn på nettleien, så kostadene vil stige. 

Dette er helt korrekt. Det er ekstremt mye dyrere å hente fra hver leilighet. Kablingen derifra må også være langt tykkere enn det som egentlig er behovet, som igjen gjør det meget dyrt. Samt alt arbeidet. Ikke får man laderene til å justere seg mot inntaket i bygget heller

For å få det unna med en gang, jeg jobber med dette. Priser og selger løsninger for borettslag fra vanlig elektro firma. For de som syntes det er overveldende oppgave, så kan det å kontakte Elbilforeningen være en god ting. De tilbyr god hjelp, og anbefaler firmaer de har god erfaring med.  Jeg har levert ladeanlegg fra 2 til 200 plasser de siste årene.

I større bygg som dette, så må det legges opp felles. Det er generelt 3 typer anlegg, Flatkabel, kabel eller strømskinne, alt etter hva som passer bygget best.

Det er pr nå som jeg kjenner til 3 leverandører som fungerer med å lastbalansere mot bygget, Zaptec, Schneider og Ensto. Easee har ikke kommet med dette enda, selv om de har lovet det i årevis. De kan kun lastbalansere mot 1 strømmåler, og det går ikke i boligbygg med mange målere.

Jeg kjenner ikke til Ensto sin løsning, Zaptec kan enten lastbalansere mot måler, eller mot bygget. Schneider er eneste jeg kjenner til som kan lastbalansere mot flere punkter hvis det er behov. F.eks. Hovedinntak og felles måler.

Normalt så har vi frem til i år levert ladeanlegget som eget måleranlegg på grunn av nettleie kostnadene til Elvia. Disse ble forandet i år. Hvis det er kapasitet nok på felles anlegget, eller er lett og oppgradere det, samt at det i dag bruker rundt 20.000 kWt i året, så kan det legges sammen med det for å spare kosten med ekstra måler. Alt over 100 000 kWt i forbruk i året får ekstra kostnader.

Det vi har sett i løpet av årene er at det faktisk trengs mindre strøm enn det man tror for ladeanlegg. Det vi har sett er at årlig gjennomsnittlig kjørelengde på 12000 km stemmer godt med gjennomsnittlig forbruk på ladeanleggene.

De fleste lader i tidsrommet 16 til 01, og det er en fordel å kunne justere og spre dette mer utover natten for å komme under nivåene på dagens nettleie. 1 nivå blir ofte 500,- ekstra i strømregning. Små anlegg så blir det store ekstra kost.

En ting man kan tenke over er om man skal gå med låst eller åpent anlegg. Zaptec har låst anlegg mot dems egen nettsky, mens Schneider er åpent, og ikke avhengig av Schneider for å fungere. Schneider kommer nå i slutten av Q1/2023 med ny portal løsning hvor man også kan integrere andre ladere sammen med deres system. Den nye portalen dems ser meget lovende ut i forhold til den gamle.

Jeg er ikke så skeptisk til at Zaptec er nedlåst, da de nå er store nok til at noen vil ta over hvis de går under. De har meget god portal.

Alle disse er enkle å sette vekk til tredjeparter for fakturering, slik at sameiet slipper å tenke på det, og spesielt dårlige betalere. Man er ikke låst til noen av de på noen av systemene. Det å være obs på her er hva kostnaden for tjenesten er. Enkelte av tilbyderene tar en månedskost pr lader som går til eier av laderen. Andre tar en fast % av forbruket (Charge365 som er Zaptec sin egen løsning tar 15% som er fryktelig mye), mens andre tar en kombinasjon av begge deler.

Kommunikasjon mellom ladere fungerer veldig forskjellig fra bygg til bygg. Ett bygg funker wifi veldig bra, mens i neste så var det ekstremt ustabilt på samme utstyr. Er det mye wifi nett som kan nås der parkeringsplassene er, så vil det fort gi problemer da alle disse bruker 2,4GHz nettet. Er det mye uteplasser så har f.eks. Zaptec og Easee gratis 4G, men sentralsystemet mot bygg må ha eget. Har man mulighet for kablet nett til systemt, så kan man også gi en tilleggstjeneste til bilene, med å ha wifi til disse. Det må ikke gjøres hvis man har 4G for det (som er det enkleste og billigste).

Det er litt dyrere med kablet kommunikasjon mellom laderne, men kan ofte være tryggere. Schneider bruker standard nettverk, med opptil 10 ladere på rekke, og skal helst legges i ring. Mens andre bruker RS484 bus. Sistnevnte er vanskeligere ved ettermontering.

 

Det er ett par ladebokser jeg vil anbefale å ikke benytte: EVBox og Defa (Salto). EVBox har blitt ekstremt dyrt, og all norsk support ser ut til å være borte. De har også sliti med å få inn penger fra brukerne og så tilbake til sameiet. Vi har levert ett par anlegg, og kommer aldri til å gjøre det igjen etter erfaringene vi har med montering, og hva vi hører fra kundene i ettertid.

Defa går for å ha veldig bra bokser, og har ikke vært borti dems nyeste versjon. De gamle boksene var det mye tull med, og har hørt fra tidligere kollega at de måtte bytte innmat i alle boksene i ett anlegg når de skulle ettermontere 1 ny lader, da de ikke var kompatible med hverandre. De har en høy status i markedet, og gjør det bra i tester, men ville aldri benyttet de selv. Har en kollega som har tatt seg av de i firmaet vårt. Vi kun supporterer kunder som har de når det trengs.

 

 

Når det kommer til kjøp eller leie anlegg, så driver ikke vi med leie anlegg selv. Alt peker på at det er en dyrere løsning enn å kjøpe over tid, men det virker som noen av aktørene der har justert seg litt. Egentlig eneste fordelen med leie anlegg er nok at sameiet slipper å legge ut kosten for anlegget, spesielt de som har dårlig råd, og kranglete beboere. Jeg var på en befaring der vi så tydelig at kunden kom til å gå for ladeanlegg. Sameiet hadde over 100plasser, nokså enkelt å legge opp, og det var 5-10 stk som skulle ha lader. All kost til infrastrukturen skulle gå til de som skulle ha lader. dvs at hver av de måtte betale over 100.000,- for å få ladeplass, mens resten som satt seg på i ettertid ville kun måtte kjøpe lader og være ferdig. Meget urettferdig. Dette var før den nye loven om at det har krav til å kunne lade hjemme.

 

En ting jeg nok vil anbefale er å kanskje få tatt en uavhengig kontroll av installasjonen i ettertid. Har selv vært ute på anlegg hvor vi ser at firmaer ikke helt leverer det kunden har spurt etter. Er ett stor anlegg vi oppdaget at de hadde glemt å sette inn jordfeilbrytere, samt levert bokser ute som ikke er laget for å stå ute. De hadde allerede blitt sprø på 3 år.

Dette er spesielt viktig der man får støtte til infrastrukten. Vi som firma har nok tapt en god del jobber på å prise riktig for kunden. Vi leverer kun anlegg hvor kunden ikke har noen kostnader i ettertid, utenom strøm og nettverkskost, da det er slik vi mener det skal gjøres. Selv leverandører har anbefalt oss å selge inne noe billig, da det kan ettermonteres når flere skal lade. F.eks. selges styring som tåler 10 ladere siden kun 5 skal ha lader nå. Som vi sier, hvem skal da ta kosten når bil nr 11 kommer, når kunden har spurt om ladeinfrastruktur for 40 biler?

Kontakt flere firmaer og få priser, 3-4 stk skal være nok, spesielt hvis de holdes felles befaring. Veldig mange på befaring så er det flere som dropper å prise. Ikke sett pris som eneste kriterium heller. Ikke sett opp noe kriterium for å velge etter. Hvis det er andre sameier i nærheten som har ladeanlegg. Ta kontakt med de og hør om erfaringer fra dem. Det er da lett å få en anbefaling eller advarsel på både firma som er brukt, og hvordan laderne de har fungerer

Sjekk de gjenre ut på proff.no først, og sjekk at de har solid økonomi. Siden ett sameie er sett på som en bedrift, så er det ikke krav til noe mer enn 1 års garanti. Så få med at det er krav om 5års garanti. Flere kan levere det, da de har avtaler med leverandører om det.

Lykke til

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...