Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

143km\h i 80-sone


1Hufsa

Anbefalte innlegg

Hei, 

Ble målt til 143km\h i 80-sone, med stasjonær gjennomsnittsmåling.

Hva kan jeg forvente av straff?
Ubetinget eller betinget fengsel?

Størrelse på bot?

Hvor lenge uten førerkort? 

Burde jeg godta førerkortbeslaget eller ikke?

Søke hjelp hos advokat?
 

Har ingenting på rulleblad fra før. Dette var på en rett strekke midt på natten uten trafikk og godt opplyst av lyktestolper. Er i begynnelsen av 20-årene å har ikke prøvetid. Ble fortalt at jeg får strafferabatt hvis jeg godtar beslaget, hva vil det si?

Ønsker IKKE moralprekener å svar om at dette var dumt gjort i utgangspunktet. Er klar over dette, å ønsker kun ordentlig svar om hva utkommet kan komme til å bli. 
Del gjerne hvis du har lignende saker :)

Endret av 1Hufsa
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Straffen blir nok fengselsdom, opp mot 18 måneder uten førerkort, og en bot opp mot 40.000 - 70.000,-

Kjenner en som fikk dom for å kjøre i 141km/t i 80-sone. Han fikk 2 uker i buret, 18 måneder uten lappen og måtte ta førerprøven på ny, og 55.000 kr i bot. Tror nok du bør godta for å få litt goodwill. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (Akkurat nå):

Straffen blir nok fengselsdom, opp mot 18 måneder uten førerkort, og en bot opp mot 40.000 - 70.000,-

Kjenner en som fikk dom for å kjøre i 141km/t i 80-sone. Han fikk 2 uker i buret, 18 måneder uten lappen og måtte ta førerprøven på ny, og 55.000 kr i bot. Tror nok du bør godta for å få litt goodwill. 

Er det høyere forelegg / etter inntekt når det "kun" er snakk om for høy fart? Trodde maks var 10.800,- men jeg kan godt ta feil her altså.

Lenke til kommentar
TwoFace skrev (2 minutter siden):

Straffen blir nok fengselsdom, opp mot 18 måneder uten førerkort, og en bot opp mot 40.000 - 70.000,-

Kjenner en som fikk dom for å kjøre i 141km/t i 80-sone. Han fikk 2 uker i buret, 18 måneder uten lappen og måtte ta førerprøven på ny, og 55.000 kr i bot. Tror nok du bør godta for å få litt goodwill. 

Bra!

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (11 minutter siden):

Er det høyere forelegg / etter inntekt når det "kun" er snakk om for høy fart? Trodde maks var 10.800,- men jeg kan godt ta feil her altså.

10800 må være feil. Var 2 kmt unna tap av førerkort i 80 eller 60 eller what not (96 eller lignende) å fikk 8800 eller lignende for noen år siden.

Har en svært god bekjent som fikk 43 i bot og førerkortbeslag i 2år grunnet promille.

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (8 minutter siden):

Er det høyere forelegg / etter inntekt når det "kun" er snakk om for høy fart? Trodde maks var 10.800,- men jeg kan godt ta feil her altså.

Det skal jeg ikke uttale meg noe spesielt om, da jeg ikke er opplyst eller har noe erfaring rundt dette. Men han bekjente som fikk denne straffen trodde han kom til å slippe litt billig unna siden han ikke var domfelt før, plettfri vandel og generelt en snill og grei kar. Men det kan tenkes at han spilte mye på dette og dermed viste at han ikke hadde særlig forståelse for alvorlighetsgraden, og dermed ble straffet litt ekstra. Kun indisier fra min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1Hufsa skrev (32 minutter siden):

Hei, 

Ble målt til 143km\h i 80-sone, med stasjonær gjennomsnittsmåling.

Hva kan jeg forvente av straff?
Ubetinget eller betinget fengsel?

Størrelse på bot?

Hvor lenge uten førerkort? 

Burde jeg godta førerkortbeslaget eller ikke?

Søke hjelp hos advokat?
 

Har ingenting på rulleblad fra før. Dette var på en rett strekke midt på natten uten trafikk og godt opplyst av lyktestolper. Er i begynnelsen av 20-årene å har ikke prøvetid. Ble fortalt at jeg får strafferabatt hvis jeg godtar beslaget, hva vil det si?

Ønsker IKKE moralprekener å svar om at dette var dumt gjort i utgangspunktet. Er klar over dette, å ønsker kun ordentlig svar om hva utkommet kan komme til å bli. 
Del gjerne hvis du har lignende saker :)

3-4 uker ubetinget fengsel og en saftig bot.

Lenke til kommentar

Promille er den virkelig dyre - 1,5 brutto månedslønn.

Ellers er vel bøtesatsene for fart ganske progressive.  Men langt over grensen for å miste lappen, så er det opp til retten.

Danmark har f.eks. ganske snille bøter for fart, men kjører du altfor fort (200 eller dobbelt av fartsgrense) så blir bilen konfiskert

https://www.tv2.no/broom/stavanger-mannen-rakjorte-i-danmark-far-ikke-tilbake-beslaglagt-superbil/14587670/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, 1Hufsa said:

Hei, 

Ble målt til 143km\h i 80-sone, med stasjonær gjennomsnittsmåling.

Hva kan jeg forvente av straff?
Ubetinget eller betinget fengsel?

Størrelse på bot?

Hvor lenge uten førerkort? 

Burde jeg godta førerkortbeslaget eller ikke?

Søke hjelp hos advokat?
 

Har ingenting på rulleblad fra før. Dette var på en rett strekke midt på natten uten trafikk og godt opplyst av lyktestolper. Er i begynnelsen av 20-årene å har ikke prøvetid. Ble fortalt at jeg får strafferabatt hvis jeg godtar beslaget, hva vil det si?

Ønsker IKKE moralprekener å svar om at dette var dumt gjort i utgangspunktet. Er klar over dette, å ønsker kun ordentlig svar om hva utkommet kan komme til å bli. 
Del gjerne hvis du har lignende saker :)

Første er å ikke godta målingen. Politiet har bevisbyrden og må eventuelt gjennom en rettsak for å bevise denne. Neste er å godta det tilbudet de kommer med (siden de ikke vil i retten).. men aldri erkjenn de faktiske forholdene før de begynner å komme med tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/17/2022 at 1:48 PM, TwoFace said:

Straffen blir nok fengselsdom, opp mot 18 måneder uten førerkort, og en bot opp mot 40.000 - 70.000,-

Kjenner en som fikk dom for å kjøre i 141km/t i 80-sone. Han fikk 2 uker i buret, 18 måneder uten lappen og måtte ta førerprøven på ny, og 55.000 kr i bot. Tror nok du bør godta for å få litt goodwill. 

Dette høres ut som fyllekjøring, eller noe annet straffeskjerpende. Normal straff i trådstarters tilfelle er førerkortbeslag på under 6 måneder, dvs. han slipper å kjøre opp på nytt. Boten kan bli heftig, men fartsoverskridelser har normalt standardiserte satser, men du må regne med over 10 000,-.  Hvis det er aktuelt med fengsel, blir det betinget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/17/2022 at 1:34 PM, 1Hufsa said:

Burde jeg godta førerkortbeslaget eller ikke?

Søke hjelp hos advokat?

Midlertidig førerkortbeslag bør aldri godtas. Det kan ta lang tid før saken kommer opp. Du vil trenge førerkortet i mellomtiden.

Du bør opplagt søke advokatbistand. I straffesaker er dette uansett kostnadsfritt for deg. Du må påregne førerkortbeslag, men ikke nødvendigvis mer enn 6 måneder, dvs. at du forhåpentligvis slipper ny oppkjøring. En heftig bot må du regne med, men ikke på nivå med fyllekjøring. Hvis du blir idømt fengselsstraff blir det trolig bare betinget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (25 minutter siden):

Dette høres ut som fyllekjøring, eller noe annet straffeskjerpende. Normal straff i trådstarters tilfelle er førerkortbeslag på under 6 måneder, dvs. han slipper å kjøre opp på nytt. Boten kan bli heftig, men fartsoverskridelser har normalt standardiserte satser, men du må regne med over 10 000,-.  Hvis det er aktuelt med fengsel, blir det betinget. 

Nå har jeg ikke sett rettsdokumenter eller noe slikt, men jeg forholder meg til det han bekjente sier og ikke en random på et forum, no offence. Synes også du uttaler deg litt vel bastant her. Vi har forskjellige meninger, men her virker du som at du setter deg litt over andre og at dine meninger er lov. Standardiserte satser har man, men bare opp til en viss overskridelse. 

 

Er ellers enig i at du bør rådføre deg med en advokat. 

Lenke til kommentar

Det litt kjedelege svaret er at sjølve straffe blir det opp til retten å vurdere utifrå kvart enkelt tilfelle.

Når det gjeld førarkortbeslaget så er det litt enklare. Forskrift om førerkortbeslag § 2-2 slår fast at i 80 sone så skal ein ved målt fart mellom 140-150 km/t ha tapstid på mellom 13 og 19 månadar. Tabellen sett føresetnad om ideelle køyreforhold og nemner ting som tørr køyrebane i dagslys, rett vegstrekning utan gatekryss, og elles ingen skjerpande omstendigheiter.
Reint matematisk ligg det derfor ann til 15 månadar utan førarkort, kanskje litt meir ettersom det var mørkt.

Straffeutmålinga vil kome ann på langt fleire faktorar, blant anna vurdering av farepotensialet, betydninga for deg som er ung, din økonomi, framtidssutsikter, og det som ofte er jokeren; om straffeutmålinga får uforholdsmessig stor betydning for deg. Her kan særleg utdanning og jobb være aktuelt å argumentere med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Mercruiser said:

Dette høres ut som fyllekjøring, eller noe annet straffeskjerpende. Normal straff i trådstarters tilfelle er førerkortbeslag på under 6 måneder, dvs. han slipper å kjøre opp på nytt. Boten kan bli heftig, men fartsoverskridelser har normalt standardiserte satser, men du må regne med over 10 000,-.  Hvis det er aktuelt med fengsel, blir det betinget. 

 

Dette er vås. Normal beslagstid er 13-19mnd. Har man til og med 4 prikker forlenges beslagsperioden med 3 mnd og inntil 7 prikker med 5 mnd.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660

Drøyt 60km/t for fort vil absolutt kunne medføre fengselsstraff selv om dette selvsagt er helt urimelig og en forkastelig behandling av folk som begår bagatellmessige overtredelser av et regelverk.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (På 17.10.2022 den 15.28):

Første er å ikke godta målingen. Politiet har bevisbyrden og må eventuelt gjennom en rettsak for å bevise denne. Neste er å godta det tilbudet de kommer med (siden de ikke vil i retten).. men aldri erkjenn de faktiske forholdene før de begynner å komme med tilbud.

Slik har det aldri virket, hvis det er noe galt med fartsmålingen blir det verken straff eller inndragning, da blir saken henlagt. Men å angripe fartsmålingen vil kreve en advokat som kan noe om dette, der er egne forskrifter som regulerer hvordan politiet skal utføre disse målingene avhengig av metode. I dag er det stort sett laser og gjennomsnittsmålinger av etterfølgende politibil som benyttes, dette i tillegg til fotoboksene. Og i de fleste tilfeller greier politiet å følge disse reglene, men der er mange eksempler på at de ikke har greidd det.

Jeg har aldri hørt om at noen kan snakke seg til lavere straff eller kortere inndragningstid ved å "forhandle" om hastigheten. Det er enten henleggelse fordi Påtalemyndigheten innser at fartsmålingen er gjort i strid med regelverket, eller så står de på det som fartsmålingen viser, og en må en angripe fartsmålingen i tingretten.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...