Gå til innhold

IP kamera som ikke vil tilkoples 'modemet'/PC'n


Anbefalte innlegg

Jeg har en 'drøss' med IP kameraer til overvåking av diverse måleinstrumenter.

 

For noen uker siden forsvant ett av kameraene, far mitt overvåkings program Blue Iris 5.0.

Jeg sjekket opp denne IP adressen til kameraet gjennom Telenor sin router tjeneste og tilkoplete enheter (www.wifi.telenor.no)

Her dukker kameraet opp med sin IP adresse og MAC adresse. Sjekket at jeg har truffet på rett IP adr., gjennom ei liste med tilhørende MAC adresser til enhetene mine. Prøver jeg å åpne WEB-ip adressen, for eks i Egde, og da i Internett Explorer modus, her kan enheten ikke nås. Feilkode: ERR_CONNECTION_TIMED_OUT  Enheten bruker for lang tid til å svare nettleseren, min jeg finner korrekt adresse som aktiv og tildelt Statisk DHCP, kablet kamera. Enheten går først gjennom en switch som har i tillegg WI-FI Trådløst. 

 

Min router har dette kablete IP kamera som aktivt, men for denne enheten melder Blue iris: Error:8000274c (timeout, check IPaddress and port) 0. 

Sjekket opp at kameraet får tilført 12V DC. 12.4 Volt tilførsel. Tilstanden med at web leser og Blue Iris ikke pipr kontakt med kameraet har vedvart i 4-6 ukes tid.

 

Hva bør jeg sjekke utvidere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du andre IP-kameraer av samme typen som svarer på http/https? Svarer IPen på ping? Portscan av IP'en og se om det er andre porter som svarer? Koble den direkte i PCen med overvåkingsprogramvaren (da må du potensielt prøve statisk IP på PCen, og siden kameraet ikke vil få IP av DHCP så kan det tenkes at du bør prøve både 192.168.x.x, 10.x.x.x og 172.16.x.x ranges)? Restart av kamera, evt. resett hvis det har fabrikkreset-knapp? Kjøpt i Norge? Underlagt 5 års reklamasjon kanskje?

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar

Kameraet, et HIKVISION ip kamera. Fra 2019, har fungert ok, frem til nå. Akkurat dette kameraet kan ikke reklameres på. Alle mine ande IP kameraer per IP kabel, eller WiFi responderer. Det er en del switcher på vei fra dette aktuelle kameraet og frem til signalet fra modemet i 1 IP kabel når Blue Iris programvaren. Alle kameraene (bortsett fra to Wi-Fi) er koplet til en 16 ports IP switch. Noen benytter seg av PoE tilkoplinger (ikke dette aktuelle feil kameraet)

PING gir tap i alle pakker. Det som imidlertid er underlig, ISP modemet 'ser/oppdager' ip adressen(?)., men ellers så er det dødt. Også ping gjennom pålogget IP adresse til Telenor-modemet gir tap i pakker, her er det sendt 3 pakker, out of time. Alle kameraene er satt opp med ONWIFI port 8000, range 10.0.0.xxx. 

 

Skal sjekke ut for en factory resett knapp på dette. Alternativet er nok da å ta kameraet INN i varmen for videre testinger. 

Lenke til kommentar

Du bør kanskje bare resette kameraet FØRST.. (Husk at ved fabrikk må eventuelle egen-settinger legges inn på nytt). Ta strømmen og vent 10-15 sekunder før du setter på igjen. Du bør også vurdere å restarte svitchene da det er en gjentakende grunn til at sånt skjer. (Første tipset jeg hører hver gang jeg spør selv, har 22 kamera i nett.)
Men kan du ta ned kameraet og få det foran deg når du 'snakker' med det er jo det kanskje lurt. Vær obs på at den frakoblingen du da gjør kan få kameraet til å funke igjen... 🙂 Hikvision har vel noe software du kan benytte?
Dette programmet kan være greit: https://www.advanced-ip-scanner.com/no

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Hei der Woff.

Du har mye rett i det du skriver om switchene mine. Jeg er nok ikke 'helt data nerd', tross PC kjøpe fra slutten av 80-tallet (uten Internett -ikke funnet opp for public domain ennå, bare BBS'er) -men en switch reset, er ikke den bare 'varm reset', dvs. power off til ON?

 

Denne D-link 16CH switch jeg har kan jeg ikke se noen reset hull/knapp? Av og til 'forsvinner' nett tilkoplingen til modemet. Verktøyet Sjekk nett tilkoplingen, ber meg sjekke IP plugger i nett kortet i PC'n, eller plugg IP(RJ-45) i modemet. Da har jeg vært inne på tanken om vakkel feil i denne D-linken(?)  Like før jeg kjøpte en nu 24 port switch, så kom den. I mellomtiden og under med feilsøkingen, før jeg igjen hadde kontakten i mitt private nett, så henger det en IP kabel fra modemet høyt oppe ute i gangen og inn i det innfelte skapet i veggen med D-linken,  pluss en ny kabel fra D-linken til PC kortet sin nettport inngang. Egentlig er det kablet kabler i rør, i veggene. Jeg tviler sterkt på at grunnen til ikke kontakt med dette 4Mpix  HIKVISION stammer fra switchen, siden alle de øvrige 13 kameraene fungerer ok. Men det ble likevel interessant mtp resetting av switcher, på et generelt grunnlag og når jeg opplever total kollaps med ingen tilkopling til modemet gjennom denne 16CH D-link switchen. Denne har stått til tjeneste 24/7 i en snart 8 års periode, ON. Finnes det en resett knapp, luer jeg nå?

 

Venter bare på litt oppholdsvær, før jeg fjerner 12 volt til kameraet for en resetting. Jeg har en bunch med Nettverks verktøy fra HIKVISION, men et portscanner verktøy er jo glimrende i å søke etter IP adresser og enheter. Takk for at du minnet meg på om dette, der fikk jeg en oppdatering :D  

 

Lenke til kommentar
maxijoker skrev (1 minutt siden):

power off til ON

Du har helt rett! Skru de av, vent 10 sekunder og så på igjen. Alt for mange tror alt for godt om at switcher er ufeilbare, men de kan rote til de også! Og når du snakker switch er du jo nymotens? Jeg startet opp med en hub her tidlig 1980.. Nå har jeg hele 16 switcher siden jeg ikke gidder å legge nye kabler.. Og 22 kamera, drevet med poe.
Å starte om switcher PLEIER å holde, mine oppdaterer seg selv firmwaremessig flere ganger i året (Ubiquiti Unifi). Du skal være litt forsiktig med factory resett før du har prøvd strøm av på. Du bør jo sjekke om det er kommet firmware oppdateringer til switchen din..
 

Lenke til kommentar

På 80 og 90 tallet 'følte' jeg nok at begrepet HUB ikke hadde fremkommet som et must av nødvendighet, ikke med det behovet jeg den gang var engasjert innen data teknologien. Jeg husker at jeg følte meg STOR med en ACER128kB (ikke å forveksle med PC Acer som vi har i dag), der jeg kunne lage edit liste over elektroniske komponenter som ble lagret på FDD (Floppy Disk Drive) med 720kB lagringskapasitet, på disketter. Senere kom 2X FDD=1.44Mb disketter. Andre holdt på med Commodore 128kB inne spill, mens Tandberg data var store, til stor irritasjon til erkefienden -IBM! Tandber R/TV/Data hvorfor måtte det gå sånn, spør jeg meg?

Senere kjøpte jeg, var vel Amstrong fra UK import, som var en 'blåkopi' av IBM sitt OS. Lurer på om CPUen hette 8086? Det var vel en, eler flere rettsaker der IBM mente på at Amstrong sitt OS var for likt deres eget, og krevde sin hevd på sin patent. Tror IBM tapte, i hvert fall såpass at jeg hadde vel denne PC'n i noen år. Siste skuddet var en 10MB HDD! Å jøsses, tung og svær, for ikke å snakke om støyen. Prisen var vel 3 ganger høyere, enn det en betaler for en 6TB HDD i dag! Den utviklingen, -var gøy å være med på!

 

Men til temaet og tråden, den switchen du nevner, fordel/ulemper? Jeg tenker at hoved switchen, den bør ha en reserve switch. Står jeg der en fredag, eller påskeaften.... 

Lenke til kommentar
maxijoker skrev (3 minutter siden):

Men til temaet og tråden, den switchen du nevner, fordel/ulemper? Jeg tenker at hoved switchen, den bør ha en reserve switch. Står jeg der en fredag, eller påskeaften.... 

Ubehagelig tema det der! 🙂 Har som sagt hele 16 switcher oppe og alle er like viktige! Etter lyn-nedslag for tre? år siden fant jeg iallefall ut at alt utstyret er driftet over offline UPS'er da de tok av for den verste spike'n på strøm-nettet her. Har så langt kun EN reserveswitch.. Men det er gateway og cloud key som er dyre enheter jeg ikke har reserve av..
Det utstyret jeg bruker er Ubiquiti Unifi og grunnen er at det er forholdsvis enkelt å administrere og ikke ILLE dyrt heller.
Ditt problem hadde jeg nok taklet fint med å skru av poe til kameraet fra Unifi OS som lar deg ha full tilgang til alle enhetene og detaljstyre hver enkelt komponent. (Alle mine kamera driftes over poe og poe-switchene har egne ups'er..)

Lenke til kommentar
Woff skrev (8 minutter siden):

....Det utstyret jeg bruker er Ubiquiti Unifi og grunnen er at det er forholdsvis enkelt å administrere og ikke ILLE dyrt heller.
Ditt problem hadde jeg nok taklet fint med å skru av poe til kameraet fra Unifi OS som lar deg ha full tilgang til alle enhetene og detaljstyre hver enkelt komponent. (Alle mine kamera driftes over poe og poe-switchene har egne ups'er..)

ja, at vi i dag har ett samfunn som er så i granskauen helt og holdent avhengig av en ting- den datta'en! Egentlig, skremmende!

 

Kjekt å vite om mulighetene til en slik switch, da jeg har noen POE kameraer. Men du har vel mer av utstyret på230VAC til UPS?

Lenke til kommentar

Ja, har 6 ups'er som passer på utstyr som jeg ser at ikke får unødvendige rariteter fra strømnettet. Det dyreste er jo lyd-anlegget mitt, 5 spillere samt NAS og to switcher samt 2 kamera samt 65" LG OLED..
Jeg har heldigvis en datanerd av en sønn som er til stor hjelp når ting skjærer seg alvorlig her.. 🙂

POE switchene (jeg har tre forskjellige typer) lar deg jo gjøre det meste fra å skille ut enkelte porter til forskjellige lokalnett, kjøre statistikk over utgangene, sjekke effektforbruk og koble utganger på og av for å nevne LITT. Med grensesnittet på pc kan du gå i detaljer på alle deler av hvert enkelt utstyr. Anbefaler å sjekke det ut! 🙂
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...