Gå til innhold

Spørsmål ang. bygging av nettside og domene


Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Jeg er på jakt etter å kjøpe ett domene. Jeg har før brukt Pro ISP, og det har jo vert knirkefritt. Men jeg ser at andre sider tilbyr billigere domener. Helt ned i 7kr/år. 
 

Finnes det noen grunn til å velge det ene foran det andre? Hvorfor betale mer osv?

Når det kommer til det å bygge en nettside, har jeg brukt Squarspace, som er mye klikk og dra-opplegg. Har fungert greit, men synes det var i dyreste laget. 
 

Noen som har erfaring med bla. Dreamweaver fra Adobe? Det er nok litt å sette seg inn i, men er det brukendes? 
 

// Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med ProISP, Domeneshop osv. er at de ikke er altfor dyre, tilbyr domene + webhotell og har service på norsk. I tillegg kan man hurtiginstallere WordPress direkte gjennom enten dem eller admingrensesnittet C-panel. Jeg har opprettet x antall nettsider på denne måten. WordPress kan skreddersys til det meste på et enkelt nivå, så jeg ser ikke helt hensikten med å bruke Dreamweaver. Er for øvrig enig i at Squarespace virker å være i dyreste laget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ilpostino skrev (På 27.10.2022 den 11.23):

jeg har lekt litt med det men ikke produksjonssatt på noen av domenene mine. Bruker Drupal selv men Wordpress er en veldig populær konkurrent til Drupal.

Wordpress/Drupal er content management systems (cms), mens Dreamweaver vel er en html-editor. Dreamweaver kan sikkert brukes til å lage templates for ymse cms, men det fins det jo veldig mange av fra før av. Dreamweaver koster 236 kr/mnd, bruk heller tid og penger på online-kurs i css og html, så blir du en versjon 2.0 av din indre webdesigner, som med Notepad vil kjøre i ring rundt versjon 1.0 med Dreamweaver, ganske raskt.

Edit: Det er uendelig mange år siden jeg testet Dreamweaver selv, dog. Gratis prøveversjon er tilgjengelig så den sikreste måten å besvare spørsmålet på er vel og laste ned og prøve selv. Men som sagt, etter mitt syn ikke verdt pengene (medmindre arbeidsgiver betaler :-)

Endret av quantum
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dreamweaver ja, det var jo det som var "hot" etter man sluttet med å oppgradere Microsoft Frontpage. 

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=8139

(Støttes fra Win 95 til XP)

Har fortsatt en markedsandel på 0.3% blandt websteder, ser jeg.

https://w3techs.com/technologies/details/cm-dreamweaver

Vll nok heller anbefale Wordpress, selv om jeg synes det er en liten overdrivelse at man kan designe hva som helst. Det kan man jo egentlig, men det tar jo sin tid å komme inn i. (Tror at Wordpress har markedsandel ca 30% av verdenes websider eller noe slikt. Verdens mest brukte CMS og masser av ressurser og støtte.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

One.com er helt ukomplisert og fungerer også helt OK for ikke å si meget bra. Testet dem for inntil et halvt år siden eller noe slikt. Hadde "1 år billig" bare for å teste ut. Etter at det året har gått, se er det jo ikke så billig. Det gikk greit nok å avslutte etter ett år, men fikk vel kanskje litt for mage tilbud om å videreføre etter at jeg hadde sagt opp.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

De få hundrelappene har vel ikke så mye å si. Det som der imot kanskje er særdeles viktig, det er at ikke de domenene man har blir låst opp til en eller annen leverandør, spesielt viktig at man har full kontroll på konfigurering av DNS. (Lurer på om det var ett eller annet surr med One.com i den anledning. Husker ikke helt. Brukte bare et test domene for testingen. Mener i alle fall at ytelsen var OK.)

Har kjørt egen server i alle år, som jeg har satt opp fra scratch, men det er vel egentlig "overkill" ikke nødvendig, og mest for å holde kunnskapen ved like. Brukte også Godaddy som domeneleverandør tidligere og det var også meget bra.

Er det noen som vet om noen rimelige (gode) leverandører som bruker CPanel? (Har ikke brukt CPanel på masser av år, og kunne tenke meg å prøve på nytt igjen.)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har selv brukt Pro Isp i mange år og har alltid vært fornøyd. De har blant den beste supporten jeg har vært borti. De er ikke så dyre synes jeg med tanke på hva de tilbyr og hvor gode de er på support. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...