Gå til innhold

Google-mas på mobilen.


Delvis

Anbefalte innlegg

Google skal ha så mye medvirkning i alt på mobilen, og du må logge deg innpå en google konto for ditt og datt.
Er det så nøvendig? Og går det ikke an å logge seg av google lenger på en mobil?
Ser ikke "logg ut" noen steder lenger, bare "fjern konto" , og da står det at du vil miste kontaktene og tilgang på alt mulig.
Liker ikke slik google skal styre så mye på mobilen.
Hva skal man gjøre, melde seg ut, eller er det greit å la google få herje omtrent fritt på mobilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Om du har en android telefon er det meste knyttet opp mot Google sine systemer så det blir ganske vanskelig å motta blant annet oppdatering for mobilen med mer.. 

Om du absolutt ikke ønsker å benytte google sine systemer kan du vel gå over til Apple, men jeg vil ikke påstå at de er noe særlig bedre heller. 

Men vent med å ta en konklusjon. Kan være det er mulig å fjerne en del av dette. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (2 minutter siden):

Om du har en android telefon er det meste knyttet opp mot Google sine systemer så det blir ganske vanskelig å motta blant annet oppdatering for mobilen med mer.. 

Ja leste det nå. Har ikke fulgt mye med på den måten, selv om jeg har hatt android mobiler siden windows phone gikk dukken.
Har brydd meg minimalt om å bruke data på mobil inntil i senere tid, men blir bare mer nå. Ser den, er vel bare å gi seg over til det.
Tenker bare at det er litt skummelt å la slike styre og vite så mye om deg. Det er jo mye mas om posisjon og sånne greier og.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Delvis skrev (Akkurat nå):

Ja leste det nå. Har ikke fulgt mye med på den måten, selv om jeg har hatt android mobiler siden windows phone gikk dukken.
Har brydd meg minimalt om å bruke data på mobil inntil i senere tid, men blir bare mer nå. Ser den, er vel bare å gi seg over til det.
Tenker bare at det er litt skummelt å la slike styre og vite så mye om deg. Det er jo mye mas om posisjon og sånne greier og.

Verd å merke seg at det er innstillinger du kan skru på som minimerer hva de lagrer om deg. Men du gir dem uansett mye informasjon. Dessverre er det ikke så mye du får gjort med dette, uavhengig av hvilken mobil det gjelder. Da snakker vi også om Apples iPhones. Det vil alltid være informasjon som samles inn om deg. Slik er dessverre bare samfunnet blitt. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Dette er det vel nettstedet som spør om, ikke google. På pc kan du slå det av her (link):

chrome://settings/content/location

Takk, men tror  det er ikke det. Har slått av Chrome på mobilen. Bruker Firefox på både pc og mobil. Bruker ikke sync på noenting.
Det er i instillinger/posisjon: slå av/på. Har det av. Men Coop appen kom med spørsmål hver gang jeg åpnet noe der. Tror jeg fant løsningen på akkurat det, det var innstillinger/apper/coop/ og huke av "ikke tillat" på posisjon.
Det er en ny Motorola, tar litt tid før jeg får vent meg til, er ganske treg på mobil :closedeyes:

Nå lot jeg den starte oppdatering fra android 11 til android 12. Om det er lurt får vise seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Delvis skrev (8 timer siden):

Nå lot jeg den starte oppdatering fra android 11 til android 12. Om det er lurt får vise seg.

Lite forskjell i grunnen. Ser kanskje litt penere ut. 

Lenke til kommentar
17 hours ago, Omnia vincit amor said:

Verd å merke seg at det er innstillinger du kan skru på som minimerer hva de lagrer om deg. Men du gir dem uansett mye informasjon. Dessverre er det ikke så mye du får gjort med dette, uavhengig av hvilken mobil det gjelder. Da snakker vi også om Apples iPhones. Det vil alltid være informasjon som samles inn om deg. Slik er dessverre bare samfunnet blitt. 

På en iPhone er det ingen ting som spores med mindre man vil. Alle apper må spørre om lokasjon, og du kan velge å begrense det til kun når appen er i bruk, eller ikke i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
bzzlink skrev (Akkurat nå):

På en iPhone er det ingen ting som spores med mindre man vil. Alle apper må spørre om lokasjon, og du kan velge å begrense det til kun når appen er i bruk, eller ikke i det hele tatt. 

I teorien er det slik på android og nå. Får opp om jeg vil la appen spore meg når jeg åpner den. 

Lenke til kommentar

En av de litt irriterende tingene med Android er at alle varsler og slik er PÅ som standard. Man må selv gå inn i innstillinger for å slå av alt slik dersom man ikke vil ha dem.

Logger man inn i Google Play Store f.eks, så logger du også automatisk inn i e-postprogrammet som henter mailer og gir deg beskjed om det. Kun fordi du ville laste ned Pokemon Go liksom.

Jeg synes det blir litt mye mas fra Android og apper frem til man får brukt litt tid på å slå av alt sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (6 timer siden):

Lite forskjell i grunnen. Ser kanskje litt penere ut. 

Appene var blitt firkantede. Testet forleden det, og endet opp med å fortsette å ha de runde. Men nå ser jeg ikke igjen der du kan velge "stil" på appene. Fjernet? 
Av/på mobildata er endret nok en gang ( tolker det som de vil at færrest mulig skal finne det ut, slik at de har det på hele tiden).  
Går fremdeles opp til den hurtigmenyen du drar ned ovenfra , som også er blitt firkantede( eller rektangulære) . Nå er den lagt inn under "internett tilgjengelig", og da slå av "mobildata kobler ikke til automatisk". 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Delvis skrev (9 minutter siden):

Appene var blitt firkantede. Testet forleden det, og endet opp med å fortsette å ha de runde. Men nå ser jeg ikke igjen der du kan velge "stil" på appene. Fjernet? 
Av/på mobildata er endret nok en gang ( tolker det som de vil at færrest mulig skal finne det ut, slik at de har det på hele tiden).  
Går fremdeles opp til den hurtigmenyen du drar ned ovenfra , som også er blitt firkantede( eller rektangulære) . Nå er den lagt inn under "internett tilgjengelig", og da slå av "mobildata kobler ikke til automatisk". 

Ja det er ofte de endrer på slike småting. Personlig merker jeg ikke mye til det. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (12 timer siden):

Har benyttet meg av Google Maps, Timeline og Photos i mer enn 11 år, de siste 7 år med iPhone. No problems.

Ja hvis man ønsker gjøre bruk av sånt på mobilen, så er det sikkert greit.
Selv bruker jeg lite data på mobil. Så langt har jeg brukt sånt bare på PC, men ser at bruk av diverse data-tjenester stadig presser seg på for mobil. 
En grunn er også at passord ikke kan lagres i firefox på mobil, på samme måte som på pc. Bruker det, fordi i firefox kan du lagre dem lokalt, og ta backup i profilmappen. I Chrome blir de vel alltid lagret online, hvertfall på mobil? Det kommer ikke på tale, og jeg bruker ikke sync eller noe sky til sånt ( untatt et sted, der det er lagret kryptert, men er ikke sikker om jeg vil fortsette med det heller.)  
Så hver gang jeg eventuelt skal innpå en konto/min side på mobil, må det skrives inn brukenavn/passord manuelt. Og det blir for tungvint.
Skulle gjerne hatt en løsning for det, men å la det foregå online gjennom google konto/sync e.l. er ikke aktuelt.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
7 hours ago, Delvis said:

Ja hvis man ønsker gjøre bruk av sånt på mobilen, så er det sikkert greit.
Selv bruker jeg lite data på mobil. Så langt har jeg brukt sånt bare på PC, men ser at bruk av diverse data-tjenester stadig presser seg på for mobil. 
En grunn er også at passord ikke kan lagres i firefox på mobil, på samme måte som på pc. Bruker det, fordi i firefox kan du lagre dem lokalt, og ta backup i profilmappen. I Chrome blir de vel alltid lagret online, hvertfall på mobil? Det kommer ikke på tale, og jeg bruker ikke sync eller noe sky til sånt ( untatt et sted, der det er lagret kryptert, men er ikke sikker om jeg vil fortsette med det heller.)  
Så hver gang jeg eventuelt skal innpå en konto/min side på mobil, må det skrives inn brukenavn/passord manuelt. Og det blir for tungvint.
Skulle gjerne hatt en løsning for det, men å la det foregå online gjennom google konto/sync e.l. er ikke aktuelt.

Du holder på med PC. Det er Old Skool. På iPhone og iPad bruker vi apper. Og passord lagres i Apple systemet. 
PS: Oversikt over Timeline kan man også se via Chrome, eller i Google Maps appen. 
Mens diskusjon.no er via nettleser. Og HiFi sentralen. Går fint på iPad….

Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (6 timer siden):

For meg går det bra å lagre passord på Firefox.

Ser ut som det går nå ja. Det er bra

Svein M skrev (6 timer siden):

Har inntrykk av at Google Chrome, Microsoft Edge og Firefox har tilsvarende opplegg, men da med deres web tjenester.

Såvidt jeg vet er Firefox eneste nettleser som kan lagre passord lokalt, uten at du trenger bruke sync, som betyr at passordene lagres ute på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...