Jump to content
plankeby

Elbileiere vil tilbake til drivstoff? - Når økonomisk fordel reduseres.

Recommended Posts

Hanhijnn skrev (45 minutter siden):

Elsykkel må være et kjempegodt alternativ for de som bor på den siden av fjella hvor regnet sjelden når. Her på Vestlandet så blir det aldri noe reelt alternativ til bil (elbil selvfølgelig).

Det er store forskjeller mellom bil og (el-)sykkel som gjør det vanskelig å sammenligne dem. Men å avvise en sammenligning på generelt grunnlag er det ingen grunn til.

På samme måte så er det vesentlige forskjeller mellom en gammel bensinbil og en ny elbil. Hvis man er klar over disse forskjellene og gjør en opplyst sammenligning så er det ingen grunn til å blankt avvise sammenligningen.

 

For min egen del så er tråsykkel positivt pga lav innkjøpskost (0 i mitt tilfelle), minimal driftskostnad, forutsigbar reisetid, og fysisk trening på kjøpet. Ulemper inkluderer fare for liv og helse, noe mer tidsbruk, og at det er noen mnd på vinteren hvor man må være ekstra engasjert for å ville sykle. Regn er ikke noe problem personlig men is og salt-sørpe er utfordrende.

-k

Edited by knutinh
Gen

Share this post


Link to post
1 hour ago, Hanhijnn said:

Så nå kan folk like godt gå tilbake til bensin- og dieselbiler? Jaja, er mye jeg ikke forstår skjønner jeg...

Det er tydeligvis mye du ikke forstår.

Elbiler med kort rekkevidde, sakte lading og null fokus på komfort trengte MYE intensiver for å bli valgt. Intensivene medførte at mange nok kjøpte RÆVA elbiler, til at bransjen fikk testet ut teknologier og markedet. Elbiler har gradvis blitt beder, og er nå ( i de fleste tilfeller ) bedre enn fossilutgavene. Godene, som absolutt alle selvfølgelig vil beholde, er ikke essensielle lenger. 
 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Complexity skrev (40 minutter siden):

Mange variabler her så du må være mere spesifikk. Model Y sine 19" har mye mere gummi på seg enn Model 3 sine 19" f.eks.

Prisene har vel og gått kraftig opp nå siden Russland (en stor dekkprodusent) av kjente årsaker ikke kan levere dekk til oss lenger.

Tenkte vel mest på model X, S og muligens Y ang dekkstøy.  Model 3 er mer i klasse m/vanlig personbil.  Og hvis vi forholder oss til ca gummi-priser før 2022 (som min observasjon var fra).

Snakker vi 10-15K dekkpris så slår jo det godt ut på vedlikeholdet.

Edited by Rune_says

Share this post


Link to post
WiiBoy skrev (11 minutter siden):

Elbiler med kort rekkevidde, sakte lading og null fokus på komfort trengte MYE intensiver for å bli valgt.

Når vi kjøpte vår første elbil så prøvekjørte vi veldig mange elbiler i størrelsen 4m. Det aller meste var ganske elendig. Kjøpte dog en i3 pga den var billig i drift. Har igjen sett på små elbiler, og det er fortsatt ikke enkelt å finne noe som frister. 

Share this post


Link to post
10 minutes ago, Rune_says said:

Tenkte vel mest på model X og muligens Y ang dekkstøy.  Model 3 er mer i klasse m/vanlig personbil.  Og hvis vi forholder oss til ca gummi-priser før 2022 (som min observasjon var fra).

Fortsatt en drøss med variabler. Noen Model X kom vel med staggered oppsett, som betyr at bakdekkene er breiere enn de fremme og det øker gjerne kostnaden en del. Pluss at man da ikke får kryssbyttet hjulene for jevnere slitasje.

Y bruker vanlige SUV dekk som alle andre SUVer gjør i dag, og de fikk man vel fra 500kr stk til 5000kr stk.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
WiiBoy skrev (55 minutter siden):

Godene, som absolutt alle selvfølgelig vil beholde, er ikke essensielle lenger. 

Ikke engang hvis folk slutter å velge elbil uten insentivene? Det er en (av mange) ting jeg ikke forstår.

Share this post


Link to post
2 hours ago, Hanhijnn said:

Think og Buddy var jo greie pendleralternativer til trøsykkel, men aldri noe reelt alternativ til familiebilen / nr. 1 bilen.

Ja de var veldig kjekke om man bodde nær arbeidsplassen. De kunne også lett lades på motorvarmer stikk som fantes på mange "gamle" parkeringsplasser. Uten å overbelaste stikken. Men jeg husker kollegaen som kjøpte en slik i 2002/3 (omtrentlig tror jeg) betalte noe mellom 135.000 til 160.000 for en helt ny en. Når vi da betalte 200.000 for en 2 år gammel Passat så ble det litt for dyrt den gang til å kjøpe som nr 2 til ren jobb vs sykkel bil.

De var litt for dyre for hva man fikk til å ta skikkelig av. Jeg kunne levd med maks 50km rekkevidde.

Det som tippet vektskålen var at jeg hadde motorvei på strekningen og de plastburene var jo ikke akkurat top notch på kollisjonsiden. Jeg kunne klart å kjøre bakveier og omveier men det ville jo tatt vesentlig mer tid.

Hadde de kostet vesentlig mindre hadde jeg kanskje parkert en hjemme den gang som "alternativ til sykkel" bil.

Edited by Theo343 (takk for meg)

Share this post


Link to post
Theo343 (takk for meg) skrev (3 timer siden):

Ja de var veldig kjekke om man bodde nær arbeidsplassen. De kunne også lett lades på motorvarmer stikk som fantes på mange "gamle" parkeringsplasser. Uten å overbelaste stikken. Men jeg husker kollegaen som kjøpte en slik i 2002/3 (omtrentlig tror jeg) betalte noe mellom 135.000 til 160.000 for en helt ny en. Når vi da betalte 200.000 for en 2 år gammel Passat så ble det litt for dyrt den gang til å kjøpe som nr 2 til ren jobb vs sykkel bil.

De var litt for dyre for hva man fikk til å ta skikkelig av. Jeg kunne levd med maks 50km rekkevidde.

Det som tippet vektskålen var at jeg hadde motorvei på strekningen og de plastburene var jo ikke akkurat top notch på kollisjonsiden. Jeg kunne klart å kjøre bakveier og omveier men det ville jo tatt vesentlig mer tid.

Hadde de kostet vesentlig mindre hadde jeg kanskje parkert en hjemme den gang som "alternativ til sykkel" bil.

Kostnadsnivået er en naturlig konsekvens av småskalproduksjon i et høykostland.

Og ja det vært morsomt å kollisjonsteste en sånn "matboks" hos EuroNCAP eller lignende. 😅

Share this post


Link to post

Det er nok variabler fra by til by om hvor store fordeler elbil har. Men dagens politikk vil man jo komme i et vanskelig hjørne til slutt. Det er at drivstoffbiler i størst grad skal finansiere veier, bruer og infrastruktur. 

Leste i min avis at nedbetalingplan for bom ved en lokal bro går ganske etter boka. Faktisk er antall personbiler økt (noe jeg har nevnt før, gratis parkering mm. i byen gjør at folk med elbil dropper buss og sykkel, selv om man har senket busspris), men... 

Screenshot_20221012_123533.jpg

Innen to år skal det opp 20 nye bomstasjoner her. Da blir folk selvsagt tvunget til elbil.

Jeg ønsker ikke elbil vs drivstoff diskusjon. Men stiller meg som tidligere nevnt undrende. Vi er ikke i elbil vs drivstoff anno 2002. Den gang var elbil noe heeelt annet. 

Edited by plankeby

Share this post


Link to post
On 10/10/2022 at 1:38 PM, Hanhijnn said:

Kostnadsnivået er en naturlig konsekvens av småskalproduksjon i et høykostland.

Og ja det vært morsomt å kollisjonsteste en sånn "matboks" hos EuroNCAP eller lignende. 😅

Mitt kjælenavn på dem var "dødsfella" og "veikræsj på boks". "matboks" klinger også bra :D

Edited by Theo343 (takk for meg)
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...