Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbileiere vil tilbake til drivstoff? - Når økonomisk fordel reduseres.


plankeby

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (3 timer siden):

Om du sammenligner slikt uten å vekte ting så vill beina alltid vinne. Billigst, bra helsemessig, bra for miljø osv osv.

Ikke for meg. Å gå til jobb tar ca 2 timer. Hver vei. Det vil være negativt for familieliv.

Sykkel derimot har mange vesentlige fordeler. Jeg har dog litt utfordring med latskap.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, Baranladion said:

Joda, er luksus. I Norge kan du nyte godt av det meget velutviklede kollektivtilbudet både med buss og buss for tog. Det er også fullt mulig å sykle. I verste fall kan man ta bena fatt, siden alt er i rimelig umiddelbar nærhet (hilsen MdG).

Hehe Ja. Hvis man bor i områder som har meget velutviklet kollektivtilbud. Ikke alle steder har dette. Hvor bor de som mener det? Jeg tipper de bor i områder hvor ikke #Ruter siste 15 år har lagt ned stadig flere ruter? Eller de har t-bane, trikk og tog i nærmest gangavstand :)

Quote

Neida, det kalles ikke luksusskatt nå, men det var det vel før, og så fant man ut at det var greit å dra inn alle pengene på noe veldig, veldig mange har behov for å bruke. Skal de finne på å ikke sope inn grovt med penger på bilister fremover, så må vi ta penger fra andre steder hen. 

På tide å få bilhatere med gratis pendlerbolig og/eller parkeringsplass (som vi betaler for) ut av politikken :)

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, knutinh said:

Ikke for meg. Å gå til jobb tar ca 2 timer. Hver vei. Det vil være negativt for familieliv.

Sykkel derimot har mange vesentlige fordeler. Jeg har dog litt utfordring med latskap.

-k

Selv har jeg syklet til jobb i forholdsvis mange år. Nå bor jeg ved en veistrekning som gjør det til en regelrett lek mellom liv og død og det er ren flaks at det går bra når de stressa og irriterte jobbbilistene kommer. Men likevel hiver jeg sykkelen på bilen og forsøker å finne en plass noe nærmere hvor det er tryggere å sykle. Har i hovedsak hatt 20-22km hver vei fra der jeg har parkert bilen, som er en grei avstand men krever dusj og tørkefasiliteter på jobb. Som ikke alltid var mulig. Har syklet med sekk med ekstra sykkelskift pluss arbeidsklær. Har reist til jobb i helgen og puttet noen par med skift i mikroskapet på "mini standupdesken". Har forsøkt å vaske meg i servanter på toaletter osv.  Mange arbeidsgivere som skilter med "vi er sykkevennlige" har knapt 1 dusj.

Det jeg skulle ønske var at man tenkte nytt rundt sykkelhotell i alle sentrale områder. HUBer man sykler til:

CycloHUB:
- Låse inn sykkel. Mer avlukkede personlige sykkeloppbevaringer per person (smale, enkle løsninger). 
- Samtidig kunne sette sykkel/batteri til lading hvis man har elsykkel
- Vaske/spyle sykkel.
- Låse seg inn i privat minigarderobe med servant, toalett og minidusj (en arbeidsgiver hadde et slikt system - fantastisk)
- Henge klær og sko til tørk i smale små tørkeskap
Dette kunne man kombinert med å ha en liten "cycloworkshop" hvor man kunne booke tid hos  sykkelreperatører for å se på problemer eller utføre vedlikehold m.m. Kanskje også en barista ved siden av verkstedet så man fikk med seg en kopp kaffe til trikk/bussen/toget videre.

Man har ofte ikke bare behov for å oppbevare sykkelen i et usikkert tradisjonelt sykkelstativ, åpent for alle og enhver så lenge man registrerer seg på en webside. Eller som vi kaller det "digitalt sykkelskur".

I stedet for å gi folk skikkelige tilbud så overlater man det til alle arbeidsgivere å skulle tilby disse fasilitetene som jeg av erfaring har sett at kun fåtallet får til godt. I mange tilfeller har den ene dusjen eller de 3 skapene man har vært holdt av til toppledelse.

Man må innse at vi ikke har samme forhold som Nederland og legge bedre til rette for dette.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (19 timer siden):

Tror ikke det har så mye å bety siden det snart blir forbudt med nye fossile biler, og at biler fortsatt kommer til å være en nødvendighet for mange. Det er altså fritt frem for regjeringen å suge elbilister.

Forbudet vil jo påvirke. Jeg er mest forundret over at flere som har lovpriset elbilen egentlig misliker bilen og kun elsker de økonomiske subsidiene.

Jeg forstår selvsagt at de som har stått i å kjøpe ny bil har valgt bilen med størst gevinst for lommeboka, elbil.

Jeg tenker at elbil  har fordeler i drift og vedlikehold med mere. 

Har sett i diskusjoner her (andre fora. På diskusjon.no) om elbileiere som er så opptatt av miljø, men nå snur det litt.

Den økonomiske fordelsfesten kunne jo ikke vare evig. Dessuten er er det fortsatt økonomiske fordeler vidre. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem skriver at de misliker elbilen sin?

Jeg har aldri i mine 10 år på elbilforum.no og her sett noen prate om hvordan de skal redde jordkloden med å kjøre elbil så det virker å være oppspinn. Jeg har derimot sett mange sette pris på hvordan det bedrer luftkvalitet i områdene man selv bor.

Alle har visst siden 2011/12 at mange av de politisk tilrettelagte fordelene ville bli borte og var ment for å stimulere overgang. Likevel endrer politikken seg samt folks livssituasjon.

Min egen livssituasjon har endret seg såpass mye siste årene at jeg ved neste kjøp kanskje vurderer noe helt annet. Og der spiller selvsagt politikken også inn.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (16 minutter siden):

Hvem skriver at de misliker elbilen sin?

I nyheter NRK, lokalaviser og delvis her. Folk sier nå mer åpent at de kun kjøpte bilen pga sterke fordeler. De dropper elbil videre når gratis parkering og store økonomiske fordeler reduseres kraftig. 

Det oppfatter jeg som at en andel elbileiere ikke ser elbilen som noen fullverdig erstatning for drivstoff. Det var bare pga enorme besparelser økonomisk. 

De som er ekte opptatt av miljø er vel kjøpere i land der elbilen ikke har enorme økonomiske fordeler...

Elbilforum kan jeg ikke uttale meg om.

Som nevnt vil jo staten uansett tvinge inn skifte med hva som tillates å selge av biler om noen år. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, plankeby said:

I nyheter NRK, lokalaviser og delvis her. Folk sier nå mer åpent at de kun kjøpte bilen pga sterke fordeler. 

Det er dette jeg ikke forstår. Dette har alle jeg har snakket/skrevet med sagt åpent siden 2012? Hvorfor tror dere dette er nytt? Hvem er disse menneskene som har sagt noe annet? Men selv om de økonomiske fordelen veide tungt er det også andre momenter som gjorde kjøpet interessant for mange.

Quote

De som er ekte opptatt av miljø er vel kjøpere i land der elbilen ikke har enorme økonomiske fordeler...

Vi er mange som har skrevet om alle de andre fordelene med elbil, men de glemmer du?

Quote

De dropper elbil videre når gratis parkering og store økonomiske fordeler reduseres kraftig. 

Hvem sier at de med sikkerhet skal droppe elbil videre om de mister gratis parkering? Jeg har ikke hatt gratis parkering på mange år med min elbil der jeg ferdes.

Quote

Det oppfatter jeg som at en andel elbileiere ikke ser elbilen som noen fullverdig erstatning for drivstoff. Det var bare pga enorme besparelser økonomisk. 

Jeg foreslår at du leser alt det som er presentert for deg. Men det er klart at hvis du ikke tar til deg det så er det lite å gjøre. Men som sagt, de økonomiske besparelsene var selvsagt hovedmotivasjon for min første elbil, deretter ved å ha eid elbil var det mange andre ikke-økonomiske fordeler som gjorde at jeg har hatt elbil i over 10 år.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (20 minutter siden):

I nyheter NRK, lokalaviser og delvis her. Folk sier nå mer åpent at de kun kjøpte bilen pga sterke fordeler. De dropper elbil videre når gratis parkering og store økonomiske fordeler reduseres kraftig. 

Det oppfatter jeg som at en andel elbileiere ikke ser elbilen som noen fullverdig erstatning for drivstoff. Det var bare pga enorme besparelser økonomisk. 

De som er ekte opptatt av miljø er vel kjøpere i land der elbilen ikke har enorme økonomiske fordeler...

Elbilforum kan jeg ikke uttale meg om.

Som nevnt vil jo staten uansett tvinge inn skifte med hva som tillates å selge av biler om noen år. 

Finnes det noko statistikk på dette her? Eg brukar helst ikkje “folk sier” eller “de” frå artiklar som grunnlag for noko som helst.

At dei økonomiske insentivene var viktige har me alltid visst. Det er ein bonus at dei er mindre forureinande enn drivstoffbilar. Alle spørjeundersøkingane om kvifor folk kjøper elbil har den økonomiske delen i toppen. Så eg forstår lite av dei som klagar på at elbileigarar kjøper elbil for klima sin del, men snur når det blir dyrare. Får du spørsmål om kvifor du valgte elbil og du kan krysse av på fleire punkt så går eg ut frå at mange kryssa av på “Reduserte utslipp” når det først står der, men det betyr ikke at det ein hovedgrunn, eller var avgjerande.

Endret av Zeph
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (2 timer siden):

Vi er mange som har skrevet om alle de andre fordelene med elbil, men de glemmer du?

Jeg viser jo til mange fordeler med elbil utenom subsidier fra stat/kommune i mine innlegg her. Hva mener du jeg har utelatt?

Dette er ikke nok en drivstoff vs elbil tråd, de finner man nok av her... 

Hvor mange av de som nå er misfornøyd og sier de vil forkaste elbil videre her og i media, virkelig vil gjøre det, kan jeg jo ikke vite. Trolig mest tomme "trusler"?? 

Forøvrig blir det bare gjentakelser fra meg på resten, da jeg tror mine innlegg i tråden besvarer mer av helheten. 

Såvidt jeg vet er det ikke tatt noen statistisk spørreundersøkelse nå på hvor mange som vil gå bort fra elbil. 

Jeg viser til NRK nyheter og de ulike aviser. Bare å Google for siste måned. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, plankeby said:

Hvor mange av de som nå er misfornøyd og sier de vil forkaste elbil videre her og i media, virkelig vil gjøre det, kan jeg jo ikke vite. Trolig mest tomme "trusler"?? 

Hvis det er mange som roper høyt i media og andre steder nå så er det jo typisk norsk å klage litt også. Tror mye er spill for galleriet for å presse politikere. Ellers topp.  

55 minutes ago, Postkassestativ said:

Elbilfordelene var vel ment for å få folk til å kjøpe Think, de skulle ha blitt avsluttet når Think gikk under. 

Der lærte jeg noe nytt. Var ikke klar over at alle disse fordelene fantes med Think. Hadde 2 kolleger som kjørte Think i mange år før TMS kom. 

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

At Bru og Elbilforeningen er ute i media og protesterer, bekymra for at utviklinga skal snu, er vel ikkje så uventa? Dei er lobbyistar for elbilbransjen og alt som er negativt for elbilar må dei uttale seg om. Kanskje slenge ut at “folk” vil gå tilbake til drivstoffbilar, utan at det nødvendigvis finnes noko særleg grunnlag for å påstå det. Statistikken framover og ut 2023 vil vel gje oss svara.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er veldig enkel logikk at når det blir mindre gunstig å kjøpe elbil så vil færre kjøpe elbil.

Man trenger ikke vri på og komplisere det mer enn det. Spørsmålet er ikke om, men hvor mye salget av elbiler vil synke. Har man mange nok anekdoter så blir det også en trend. Jeg er en av de bekreftende anekdotene. Det er ikke bare de med økonomisk eller annen interesse i elbil, sånn som elbilforeningen, som sier dette, men også folk som TØI-forsker Lasse Fridstrøm.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 7.10.2022 den 16.00):

Insentivene var viktig for å få fart på teknologien og for å få bransjen til å satse, og ikke direkte for miljøets skyld.

Nå er bransjen overbevist og teknologien god nok.

Så nå kan folk like godt gå tilbake til bensin- og dieselbiler? Jaja, er mye jeg ikke forstår skjønner jeg...

Lenke til kommentar

Hvilken pris ca er det for ny gummi på 19 toms felger som Tesla gjerne har?

- Husker at sist jeg kjøpte ny gummi på mine 16 toms vinterfelger, så var det en Tesla foran og han hadde tydeligvis bare råd til ett sett felger for han skulle bytte om fra sommer-gummi til ny vinter-gummi på samme felg.

Ellers merket meg at store Tesla har mest dekkstøy - når jeg ûber-miljøvennlig går meg en tur i Tesla-tungt nabolag 🙂   Dvs dekkstøyen overdøver lyden av de fleste fossilbiler med god margin.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Rune_says said:

Hvilken pris ca er det for ny gummi på 19 toms felger som Tesla gjerne har?

- Husker at sist jeg kjøpte ny gummi på mine 16 toms vinterfelger, så var det en Tesla foran og han hadde tydeligvis bare råd til ett sett felger for han skulle bytte om fra sommer-gummi til ny vinter-gummi på samme felg.

Ellers merket meg at store Tesla har mest dekkstøy - når jeg ûber-miljøvennlig går meg en tur i Tesla-tungt nabolag 🙂   Dvs dekkstøyen overdøver lyden av de fleste fossilbiler med god margin.

Mange variabler her så du må være mere spesifikk. Model Y sine 19" har mye mere gummi på seg enn Model 3 sine 19" f.eks.

Prisene har vel og gått kraftig opp nå siden Russland (en stor dekkprodusent) av kjente årsaker ikke kan levere dekk til oss lenger.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...