Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbileiere vil tilbake til drivstoff? - Når økonomisk fordel reduseres.


plankeby

Anbefalte innlegg

Hollabaloo skrev (59 minutter siden):

Jeg må vel også innrømme at jeg vurderer å gå tilbake til en bensin- eller diesel-bil i lavere prisklasse nå når leasing-perioden på elbilen går ut. Å kjøpe noe nytt har jeg ikke råd til, og å betale "luftslott"-pris for en brukt elbil er ikke aktuelt. Så det at maks tillatt bompengesats økes fra 50% til 70% (forhold fossil og el) som jeg ikke var klar over før @Simen1 poengterte det (fordi jeg tydeligvis ikke har lest det nye forslaget godt nok) er jo sånn sett et ekstra skyv for å vinke farvel til elbil-livet for denne gang etter 3 år artige elbil-år. Den bompenge-gærne byråden for miljø og samferdsel i Oslo kommune kommer garantert til å kjøre opp satsene til 70% ved første anledning. 

Oslo er jo litt unik by i Norge, da byen har et kollektivtilbud ingen andre byer kan måle seg med. Så der er vel intensjon å få ned fortetting av biler i sentrum. Som er litt tema i andre byer også. Gratis parkering gjør at folk kutter ut kollektivt eller sykkel. 

I andre byer skal antall bompasseringer økes voldsomt, uten bedring av kollektivt. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (13 minutter siden):

Kan jeg anta at "Plankeby" kaller plankebyen Fredrikstad for "min by"?

Jeg besøkte sommerbyen Fredrikstad mange ganger i år, og det var aldri noe problem med parkering der. Ikke nevneverdig mer kø enn mange andre byer i rushen heller (selv om det naturlignok trengs oppgraderinger der). 

Jeg forstår ikke helt hva du mener med "kveles" av elbiler, dersom det er Fredrikstad du sikter til.

Det har vært utallige avisoppslag lokalt. P-husene er fylt med 90% elbiler som brukes som langtidsparkering. Folk gidder ikke sykle/gå eller buss når en større by brått gir gratis parkering m.m. Nedgang i buss er kraftig. Folk har brukt p hus som sin private garage. Et tiltak ble en liten avgift på natt, slik at noen flyttet bilen sin da. 

Tema nå er å innføre kr 5 i timen til elbil. Det skaper opprør lokalt.

Drivstoffbiler har parkering oppe i 60 kr timen... 

Litt avsporing, men svar til Wiiboy 

Screenshot_20221006_234842_no.nyhetsvarsel.fb.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
7 minutes ago, plankeby said:

Det har vært utallige avisoppslag lokalt. P hus er fylt med 90% elbiler (telt og sjekket av avis mm) som brukes som lsngtudsoarkering. Folk gidder ikke sykle/gå eller buss når en større by brått gir gratis parkering m.m. Folk har brukt p hus som sin private garage. 

Jeg fant en artikkel om 90% elbiler nå, men det står ingen ting om hvor fullt parkeringshuset er/var, kun fordelingen mellom el/fossilt. Det kunne vært 9 elbiler, 1 fossilbil og 490 ledige plasser og artikkelen ville vært korrekt.

Det var alltid enkelt å finne ledig parkering når jeg var der, og med mindre det var tilfeldig så kan man ikke si at byen kveles av parkerte elbiler dersom det er nok ledig parkering..

Endret av WiiBoy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (22 minutter siden):

Jeg fant en artikkel om 90% elbiler nå, men det står ingen ting om hvor fullt parkeringshuset er/var, kun fordelingen mellom el/fossilt.
Det var alltid enkelt å finne ledig parkering når jeg var der, og med mindre det var tilfeldig så kan man ikke si at byen kveles av parkerte elbiler dersom det er nok ledig parkering..

Kanskje du har vært her i helger og ferie (folk ikke på jobb)? Har vært helt fullt. 2-3 ledige plasser noen steder.

Sentrumsnæringen fortviler, da alle beboere og ansatte på jobb i sentrum (flere store nye bygg med mange kontorplasser) fyller opp. Vanskelig å ha sirkulasjon da. Folk drar ut av handelssentrum. Byen her er ikke helt gjort om til kun kontorer og bolig ennå, men på god vei. Vi har legekontorer med mere i sentrum. 

Vel, nok om Fredrikstad her. Er vel samme visa andre steder. Når byer som har hatt avgift på parkering siste 40-50 år brått går over til gratis. Lommeboka styrer våre vaner. 

Å innføre 5 kr timen for elbil er jo veldig billig (da priser er oppe i 60 kr her).. 

Beklager litt avsporing, et lite svar til enkelte her. 

Screenshot_20221007_000051.jpg

Screenshot_20221007_000227_no.nyhetsvarsel.fb_edit_57360456069370.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Sjølv om det blir dyrare så er det framleis rimelegare enn drivstoff.

Eg kjøpte elbil fordi kjørekomforten er fullstendig overlegen. Skal aldri tilbake til drivstoff om eg kan unngå det.

Alle visste at elbilfordelane skulle forsvinne gradvis, det var kun snakk om tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (12 timer siden):

Så elbiler anno 2022 er fortsatt ikke på nivå med drivstoff?? 

Jeg hadde en kollega som sa at om du skal introdusere noe nytt og det skal slå an må det være 10 ganger bedre enn alternativet. Det er nok overdrevet, men poenget står seg. Det handler ikke om å være "på nivå med", det må være betraktelig bedre for å få folk til å endre sine vaner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (12 timer siden):

Det er vel ingen hemmelighet at elbilen per nå ikke kan konkurrere med tilsvarende fossilbil dersom man hadde kjørt samme avgiftsopplegg og moms. Til det er produksjonskostnadene for en elbil fortsatt for høye, og de kronene man hadde spart i drivstoff/strøm hadde for mange ikke veid opp for høyere innkjøpspris. 

En Tesla model X starter på ca 1.2 millioner nå.

https://www.tesla.com/no_no/modelx/design#overview

En Land Rover Defender Defender 110 5,0 V8 S/C 525hk AWD vil koste nærmere 2.7 millioner fra januar - hvorav 1.2 millioner i avgifter ihht foreslått statsbudsjett.
https://www.bilnytt.no/ShowAnnualDiffPassenger.aspx?show=more

Jeg hevder ikke at dette er helt ekvivalente biler, men begge er store, tunge og dyre SUV-er. Hvis Model X hadde fått et påslag på 1.2 millioner og en startpris på 2.4 millioner, hvor mange ville de ha solgt i Norge? Neppe så mange. Flere enn Land Rover? Kanskje, men det er vel heller ikke stor-selger?

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
plankeby skrev (10 timer siden):

Det har vært utallige avisoppslag lokalt. P-husene er fylt med 90% elbiler som brukes som langtidsparkering. Folk gidder ikke sykle/gå eller buss når en større by brått gir gratis parkering m.m. Nedgang i buss er kraftig. Folk har brukt p hus som sin private garage. Et tiltak ble en liten avgift på natt, slik at noen flyttet bilen sin da. 

Tema nå er å innføre kr 5 i timen til elbil. Det skaper opprør lokalt.

Drivstoffbiler har parkering oppe i 60 kr timen... 

Litt avsporing, men svar til Wiiboy 

 

Hvilke p-hus er dette hvor det er gratis for elbiler?

Kjenner kun til Oslo Kommune sitt på festningen, vet ikke om de er gratis eller ikke, aldri brukt det.

Alle andre parkerings hus jeg kjenner til er fra private aktører, og betaler der samme pris som for alle andre type biler, samt for lading i tillegg hvis man trenger det.

Gateparkeringen til Oslo Kommune er billigere enn for vanlig biler (Der de fortsatt finnes), også utenfor de rene elbil plassene. Men har fortsatt 2 timers grense som alle andre (enkelt å stå lenger ved behov).

Lenke til kommentar

For min del er det elektrisk som gjelder hvis det passer det øvrige bruksmønsteret. Har nå Leaf og en PHEV. Neste bil ligger an til å bli KIA EV9 når PHEV-en skal byttes. Ønsker firetrekk, god plass, 7 seter, hengerfeste og ellers en bruksting. Totalt pris over eietid(5-8 år) er det som har betydning. 

Setter stor pris på mulighet til å lade hjemme. Hurtigladingen er hurtig nok de to gangene i året vi trenger den. Rekkevidden er god nok til det vi trenger. Mitt minstekrav er 25 mil, hele året. Det går med GOD margin. 

Jeg er i alle fall en av dem som helst vil slippe bensin eller dieselbil. Fordelene med dem er ubrukelige for meg, og ulempene er høy pris. Så lenge da de er tilsvarende priset er det elektrisk som gjelder for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bransjeorganisasjonen for elbilar kjempar sjølvsagt for at elbil skal ha flest mogleg fordelar. Men av det som er foreslått så er det relativt små endringar. Største forskjellen er eigentleg at det blir dyrare med bil generelt sett.

At også elbilar må betale eingongsavgift har vært varsla lenge, med denne endringa så blir ein elbil ca 20 000 kr dyrare, men miljøfordelen med eingongsavgift på alle bilar blir at det blir meir attraktivt å bruke bilane lengre i staden for å kjøpe nye bilar.
At elbilar får 50% rabatt i staden for 70% i bomringane er ogå ei lita endring, og er eit direkte resultat av at med mange elbilar så må ein enten ta inn litt meir frå elbileigarane, eller så må ein ha ei stor auke i bompengane slik at dei få fossibilane som fortsatt er på vegen kan få inn nok pengar.
At elbilar fortsatt blir momsfrie om dei kostar under 500 000 kr er fortsatt eit stort insentiv til å kjøpe elbil også i framtida, særleg for dei som skal ha elbilen som pendlebil og berre treng ein liten bil.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (9 minutter siden):

At også elbilar må betale eingongsavgift har vært varsla lenge, med denne endringa så blir ein elbil ca 20 000 kr dyrare, men miljøfordelen med eingongsavgift på alle bilar blir at det blir meir attraktivt å bruke bilane lengre i staden for å kjøpe nye bilar.

Feil! Vanlige familiebiler som Ioniq5, ID.4 og Model Y blir 40000 - 80000 dyrere.

The Avatar skrev (10 minutter siden):

At elbilar får 50% rabatt i staden for 70% i bomringane er ogå ei lita endring, og er eit direkte resultat av at med mange elbilar så må ein enten ta inn litt meir frå elbileigarane, eller så må ein ha ei stor auke i bompengane slik at dei få fossibilane som fortsatt er på vegen kan få inn nok pengar.

Feil igjen. Max.grensa for bompenger for elbiler heves fra 50% til 70%. Ikke omvendt som du skriver.

The Avatar skrev (11 minutter siden):

At elbilar fortsatt blir momsfrie om dei kostar under 500 000 kr er fortsatt eit stort insentiv til å kjøpe elbil også i framtida, særleg for dei som skal ha elbilen som pendlebil og berre treng ein liten bil.

Ah, så det var bare små biler som skulle elektrifiseres altså? Ja det kan forklare "logikken" i de nye avgiftene. <sick>

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Hvis "man" har laget en slik "forestilling", hva skal man med insentivene da? Merkelig...

Om du gjør bensin billigere enn strøm vil de fleste elbileiere gå over til bensin igjen. Det miljøaspektet som blir kjørt som fanesak hver gang en skal diskutere dette stemmer ikke med realiteten.

Uten å praktisk talt gi en barnefamilie som skal ha ny bil 250 000.- og billigere bilhold, hvor mange hadde løpt til sin første elbil? Det svaret får vi idag av samfunnet. Veldig få.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte elbil utelukkende pga. bompenge-rabatten og (det som en gang var) billig drivstoff. Hadde det ikke vært for dette hadde jeg fremdeles brukt Mazdaen fra 80-tallet hver dag.

Jeg kommer selvsagt til å beholde elbilen jeg har siden den er kjøpt og nedbetalt. Men om jeg var på jakt etter ny bil i 2022 hadde jeg kjøpt en rimelig, brukt bensinbil. Hurtiglading er nå dyrere enn bensin, bompengefordelen blir stadig mindre, og elbiler må nå betale stadig flere avgifter. Innen 2025 tipper jeg at elbil blir sidestilt med fossilbil når det kommer til avgifter. Har man da ikke lademulighet hjemme så vil det i praksis koste like mye som å kjøre fossilbil. Da er det ikke mye grunn til å kjøpe en dyr elbil lenger.

 

Og i fremtiden kan det jo tenkes at man må betale ekstra for elbil-lading hjemme. I England har de snakket om å kreve en egen måler på elbil-laderen, så de kan ta inn ekstra avgift på strømforbruket til bilen. Skulle ikke overraske meg om AP & co. synes dette frister å kopiere.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det TS sier har aldri vært noen hemmelighet blant alle som har kjøpt elbil. Å eie bil i norge er nærmest galskap. Man skattes ihjel og må betalte 3 gangeren i enkelte tilfeller mot naboland.

Når jeg kjøpte elbil i 2012 så var det av følgende årsaker:

- Jeg fylte 60 liter bensin på tanken hver 8ende dag med kostnaden det innebar, bare for å komme til og fra jobb/barnehage/aktiviteter osv. På elbilen med lading hjemme kostet samme aktivitetsnivået meg ca. 200-250,- måneden.
- Fossilbilen spydde eksos når jeg stod i rushkø hver dag.
- Jeg har jobbet 30 år i oslo og fikk med elbil gratis bompassering
- Muligheten til å bruke bussfeltet. Noe jeg kun gjorde om det stod bom fast og jeg hadde dårlig tid. Aldri ellers og jeg ga alltid busser og drosjer forkjørsrett.
- Billigere "grønt" billån med vesentlig lavere lånerente.
- Vesentlig lavere årsavgift
- Billigere forsikring og ekstra km var billigere
- Vedlikeholdskostnader. Ekstremt lave verkstedkostnader kontra alle fossilbiler jeg har eid i 25 år før jeg kjøpte elbil. Det var natt og dag. Ingen utgifter på elbilene. På fossibil var det ikke uvanlig å grue seg til regningene som alltid kom.
- Gratis parkering på kommunal parkeringsplass i byen jeg jobbet.

Jeg sparte enorme pengesummer i et gjennomsnittlig hushold på å ha elbil. Hvilke som hadde muligheten ville ikke gjort det samme?

Disse og mange andre økonomiske fordeler gjorde at bilen i praksis betalte lånet og at jeg i tillegg ble sittende igjen med penger ekstra på bok. I tillegg det å slippe å måtte kjøre innom bensinstasjoner i hverdagen (med unntak av langturer) men heller bare plugge inn kabelen når man parkerte hjemme, var veldig behagelig.

Ulempen var at det ikke var så mye å velge mellom den gang og rekkevidden på den jeg tok meg råd til var opptil 17 mil på sommeren og 10 mil på vinteren. Det holdt akkurat for meg som kjørte ca. 9+ mil totalt til/fra jobb.

Man må jo være nærmest en idiot om man tror at folk kjøpte elbil uten at de økonomiske fordelene veide tungt? Det var den mest tungtveiende årsaken til at jeg gikk den veien, men hovedsaklig også fordi vi lever i et bilfiendtlig land. Det var det beste initiativet jeg hadde sett for at flere skulle kjøpe moderne trafikksikre biler. Ulike media og talspersoner hadde i åresvis kommunisert bekymringer rundt at vi hadde en svært aldrende bilpark (pga avgiftsmodellene) som gikk utover trafikksikkerheten. Med elbilfordelene kom en gavepakke i den sammenhengen. Det var også første gang jeg kjøpte fabrikkny bil, som aldri hadde skjedd med fossilbil og gjeldende avgiftsmodeller.

Et par andre goder jeg også merket over tid ettersom stadig flere i boligfeltet fikk elbil var mindre plager av diseleksos om morgenen. Før våknet jeg alltid sår i halsen av dieseleksos med lett hodepine fra alle som satt bilene til forvarming om vinteren. Støynivået i boligfeltet sank også betraktelig og jeg har målt luftkvaliteten ute i boligfeltet i alle år og den har bedret seg gradvis gjennom alle årene med unntak av siste par år hvor vedfyring har økt betraktelig.

Samt at jeg hadde ønsket i flere tiår at det skulle komme en elbilrevolusjon utover de plastbur dødsfellene som kunne gå oppimot 50km. Når den kom ville jeg hive meg på.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt det blir elbil på meg neste gang er jeg ikke helt sikker på, selv om mine 10 år som elbileier til nå har vært en ren nytelse og er det beste tiltaktet norske politikere har gjort rundt personbil. Etter at MDG og Raymond begynte å rasere Oslo for alle bileiere/elbileiere (spesielt de som bor utenfor oslo - utenforskap 2019), sørget jeg for å få meg jobb utenfor Oslo. Derfor kan det godt hende jeg tar en "Listhaug" og kjøper meg et morsomt bensinsluk, som neste bil, selv om det er galskap med våre avgifter.

Men jeg har ikke lenger barn som må hentes og bringes overalt og har nå kort vei til jobb uten kø noe sted. Vi er også avhengig av å kunne dra henger opp mot 2 tonn og derfor har vi en 4x dieselbil som nummer 2. Prisene på MX har aldri vært noe alternativ der.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
15 hours ago, plankeby said:

Jeg forstår svært lite av elbileiere og Elbilforeningen for tiden.

Store elbil fordeler har vært regelen og gulroten for det voldsomme salget i Norge.

Nå endres en del av godene og elbileiere og Elbilforeningen står fram i media med at dette omtrent er døden for elbiler. Elbilforeningen sier omtrent at ingen ønsker å ha en elbil om den ikke har svært markante fordeler økonomisk. Jeg oppfatter da foreningen mer som at "vi som ofrer oss med å kjøre elbil må kompenseres for dette". 

Jeg fatter svært lite av dette. Lever alle fornøyde elbileiere på en løgn, føler man at elbil er så dårlig at man må ha store goder for å eie elbil? 

Driftssikkerhet, momentet osv med elbil er altså noe man ikke bryr seg om??

Elbiler har noen fordeler og noen ulemper. Viktigste ulemper er dårlig rekkevidde/lang ladetid og høy pris. Førstnevnte har de fleste funnet måter å leve med, men sistnevnte er en potensiell showstopper. Skulle elbiler ha relativt sett like mye avgifter som konvensjonelle er det nok få som vil kunne rettferdiggjøre et kjøp uansett hvor mye man liker fordelene og kan leve med de øvrige ulempene.

Driftssikkerhet er ikke i noen spesiell grad en av fordelene.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Feil igjen. Max.grensa for bompenger for elbiler heves fra 50% til 70%. Ikke omvendt som du skriver.

Ganske sikker på at akkurat den der kan tilskrives en slurvete skrivefeil og ikke at vedkommende faktisk trodde makstaket gikk fra 70 ned til 50. Har gjort meg skyldig i sånt slurv selv en gang i blant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...