Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbileiere vil tilbake til drivstoff? - Når økonomisk fordel reduseres.


plankeby

Anbefalte innlegg

Jeg forstår svært lite av elbileiere og Elbilforeningen for tiden.

Store elbil fordeler har vært regelen og gulroten for det voldsomme salget i Norge.

Nå endres en del av godene og elbileiere og Elbilforeningen står fram i media med at dette omtrent er døden for elbiler. Elbilforeningen sier omtrent at ingen ønsker å ha en elbil om den ikke har svært markante fordeler økonomisk. Jeg oppfatter da foreningen mer som at "vi som ofrer oss med å kjøre elbil må kompenseres for dette". 

Jeg fatter svært lite av dette. Lever alle fornøyde elbileiere på en løgn, føler man at elbil er så dårlig at man må ha store goder for å eie elbil? 

Driftssikkerhet, momentet osv med elbil er altså noe man ikke bryr seg om??

Hallo, vi er i 2022 ikke 2002. Den gang var elbil noe annet. Hva er det elbil eiere klager over? Selv om man driter i miljøet (elbil kjøp i Norge handler ikke om miljø, lommeboka bestemmer) så er jo elbil herlig å kjøre. Fordelene er fortsatt der med store rabatter på parkering, bom med mere. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Jeg, med mange andre, hadde aldri kjøpt elbil med mindre det var vesentlig billigere. Nå som mange fordeler er vekke, så frister det særdeles lite. 

Elbil har jo mange fordeler, særlig på småkjøring og bykjøring. Vedr slitasje og forbruk. Samt mer behagelig kjøring (turtall og tomgang). 

Så elbiler anno 2022 er fortsatt ikke på nivå med drivstoff?? 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Øverste treff på Google: https://www.axios.com/2022/10/05/ev-adoption-loyalty-electric-cars

Neste øverste treff på Google: https://electrek.co/2021/04/29/study-why-some-electric-car-owners-gas-reasons-surprising/

Og det var en større tråd på Reddit angående dette, altså at de (elbil-eiere) IKKE ville til "gas"-biler og anså hybrid som en gateway-bil. Vi har bannlyst hybrid- og hydrogenbiler i Norge.

I disse dager er det budsjettet til Norge som er i vinden og elbileiererne får mindre og mindre fordeler ettersom tida går.

Jeg har bensinbil i dag og min neste bil blir bensinbil og så får vi se. Har i dag jobb på minstelønn. Dere kan velge dere elbil, jeg kan ikke ennå. Bompenger for meg er heldigvis ikke et problem. Men det er et regnestykke og hver enkelt på regne seg fram til svaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (11 minutter siden):

Det er ganske vanlig at det krisemaksimeres fra berørte foreninger når det rasles med budsjett-sablene fra stat og kommune, det gjelder da ikke bare elbilforeningen. De gjør bare jobben sin og kjemper på vegne av medlemmene sine. 

Tja. Når de sier at folk da vil vrake elbilen (ikke bokstavelig talt), så er vel ikke det annet enn å si at elbil ikke er fullverdig? Fordelene er jo fortsatt store. I min by er det snakk om at elbileiere nå skal betale 10% av det drivstoffviler gjør i parkering. Det er tydeligvis krise.

Folk gidder ikke bruke kollektivt, elbilen kveler byene med å fylle opp gratis parkering og kø. Fordelene har nå kommet til omfang at det er mot sin hensikt grunnet antallet elbiler i byene. Det blir ikke flyt og sirkulasjon. 

Fordelene vil fortsatt være merkbare i våre byer.

Selvsagt ønsker alle mest mulig fordeler, men det må også være bærekraftig.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Tja. Når de sier at folk da vil vrake elbilen (ikke bokstavelig talt), så er vel ikke det annet enn å si at elbil ikke er fullverdig? 

Det er vel ingen hemmelighet at elbilen per nå ikke kan konkurrere med tilsvarende fossilbil dersom man hadde kjørt samme avgiftsopplegg og moms. Til det er produksjonskostnadene for en elbil fortsatt for høye, og de kronene man hadde spart i drivstoff/strøm hadde for mange ikke veid opp for høyere innkjøpspris. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (24 minutter siden):

Elbil har jo mange fordeler, særlig på småkjøring og bykjøring. Vedr slitasje og forbruk. Samt mer behagelig kjøring (turtall og tomgang). 

Så elbiler anno 2022 er fortsatt ikke på nivå med drivstoff?? 

I den grad staten straffer oss om vi har flere biler med spissede bruksområder, så blir bruksbilen et kompromiss. Om de hadde fjernet trafikkforsikringsavgiften ville jeg kjøpt en liten elbil(leaf, i3) til småkjøring og en stor stasjonsvogn til alt elbilen ikke duger til. 

 

Elbiler har en noen ulemper det er vanskelig å gjøre noe med, men den diskusjonen er det liten vits i å ha på forumet her. Ender bare i kvalm. 

 

Jg har ca 50-60k km i elbil nå, men min neste bil blir diesel eller hybrid. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (7 minutter siden):

Det er vel ingen hemmelighet at elbilen per nå ikke kan konkurrere med tilsvarende fossilbil dersom man hadde kjørt samme avgiftsopplegg og moms. Til det er produksjonskostnadene for en elbil fortsatt for høye, og de kronene man hadde spart i drivstoff/strøm hadde for mange ikke veid opp for høyere innkjøpspris. 

Men samme avgifter og gebyrer på alle områder ved kjøp/eie  er jo ikke tema.

Ønsker ikke nok en klassisk elbil vs drivstoff, som det er nok av her inne. 

Syntes at det nå kommer annet til syne, lovord om elbilene blir brått borte med "jeg mener ikke lengre dette om fordelene reduseres". 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Er ikke vanskeligere enn at fossile biler fortsatt er bedre på rekkevidde og pris. For å få folk over på elbil, så må det fortsatt gis insentiver for å kompensere for ulempene ved elbil, til de ulempene er mitigert. Elbilforeningen, som interesseorganisasjonen de er, kritiserer kutt i insentivene i statsbudsjettet. 

Veldig mange er fornøyd med elbilen sin, uavhengig av dette statsbudsjettet. Elbiler er fortsatt bra, og definitivt mye bedre enn de var. Men altså fortsatt ikke gode nok for å overbevise alle (hovedsakelig pga rekkevidde og pris).

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (23 minutter siden):

Nå som mange fordeler er vekke, så frister det særdeles lite. 

Her i Oslo hvor jeg bor er det fortsatt mange fordeler. Betydelig billigere gjennom bomringen, betydelig billigere parkering mange steder, tillatt å kjøre i mange (ikke alle) kollektiv-felt deler av døgnet. Ja, man har begynt å betale litt også for elbil der det tidligere var gratis, men samtidig har også prisene for fossilbil blitt skrudd opp, så differansen mellom fossil og el er fortsatt betydelig.

Man ser vel også tildels det samme i dag med endringene rundt moms og avgifter ved nybilkjøp i det at når elbilen får avgifter, så justeres det også for fossilbil, slik at det fortsatt skal være gunstig med elbil. F.eks. så økes co2-komponenten med 20% utover prisstigning for fossil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (26 minutter siden):

Men samme avgifter og gebyrer på alle områder ved kjøp/eie  er jo ikke tema.

Ønsker ikke nok en klassisk elbil vs drivstoff, som det er nok av her inne. 

Syntes at det nå kommer annet til syne, lovord om elbilene blir brått borte med "jeg mener ikke lengre dette om fordelene reduseres". 

Som sagt, elbilforeningen slåss for at dens medlemmer skal få beholde flest mulig fordeler lengst mulig. Det krisemaksimeres og det spissformuleres. Dette er en del av "spillet" for å påvirke, og elbilforeningens leder gjør en god jobb med å ofte komme i media og få sine meninger og synspunkter hørt. Jeg er ikke alltid enig i det hun sier, men må innrømme at jeg koser meg ofte når hun "hamrer løs" på motdebattanten(e) enten det er dax18 eller tv hun stiller opp i. Det er gøy å høre noen som tørr å bruke boksehanskene og som er gode på å debattere etter alle årene med "forsiktige" og uerfarne deltakere fra f.eks. NAF.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (3 minutter siden):

Her i Oslo hvor jeg bor er det fortsatt mange fordeler. Betydelig billigere gjennom bomringen, betydelig billigere parkering mange steder, tillatt å kjøre i mange (ikke alle) kollektiv-felt deler av døgnet. Ja, man har begynt å betale litt også for elbil der det tidligere var gratis, men samtidig har også prisene for fossilbil blitt skrudd opp, så differansen mellom fossil og el er fortsatt betydelig.

Man ser vel også tildels det samme i dag med endringene rundt moms og avgifter ved nybilkjøp i det at når elbilen får avgifter, så justeres det også for fossilbil, slik at det fortsatt skal være gunstig med elbil. F.eks. så økes co2-komponenten med 20% utover prisstigning for fossil. 

Enig, store fordeler med elbil for oss som bor i Oslo, f.eks.:

- gratis strøm, lader utelukkende på arbeidsplassen - drivstoff er derfor gratis for min del med unntak av de få gangene hvor jeg tyr til hurtiglader

- vesentlig billigere bompenger

- vesentlig billigere parkering

- kan fortsatt bruke kollektivfeltet på visse tidspunkter

- tilnærmet ikke eksisterende service-/reparasjonskostnader som følge av få bevegelige deler, det er i hvert fall min erfaring med Hyundai IONIQ electric 2017-modell. Ingen oljeskift, ingen bytte av reg.reim, ingen turbo mv.

- kjøpte elbilen for over et år siden for 130K, tilsvarende bil på FINN koster i dag 170K, selv om det er et unntak så har jeg foreløpig tjent på å kjøpe denne elbilen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Raude skrev (13 minutter siden):

- kjøpte elbilen for over et år siden for 130K, tilsvarende bil på FINN koster i dag 170K, selv om det er et unntak så har jeg foreløpig tjent på å kjøpe denne elbilen.

Det var et eller annet som skjedde tidligere i år med bruktmarkedet for enkelte elbiler. Jeg følger litt med på bruktpris på trillingene (e-Up!, Mii, e-Citigo) og BMW i3, og på et tidspunkt så skøyt prisene i været, og de har ligget høyt siden. F.eks. en BMW i3 som man på vårparten kunne kjøpe for 150K koster nå plutselig 200-210K. Og 1-2 år gamle trillinger selges for tilnærmet nybilpris (200K) der de før lå på rundt 150K.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Hollabaloo said:

Det var et eller annet som skjedde tidligere i år med bruktmarkedet for enkelte elbiler. Jeg følger litt med på bruktpris på trillingene (e-Up!, Mii, e-Citigo) og BMW i3, og på et tidspunkt så skøyt prisene i været, og de har ligget høyt siden. F.eks. en BMW i3 som man på vårparten kunne kjøpe for 150K koster nå plutselig 200-210K. Og 1-2 år gamle trillinger selges for tilnærmet nybilpris (200K) der de før lå på rundt 150K.

Det kommer av drivstoffmangel i Ukraina påstås det: Ukrainere kjøper opp og importerer elbiler fra Norge, noe som øker etterspørselen og dermed presser opp prisene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en bensinbil nå, som er billig i innkjøp og dyr i bruk. Jeg har vurdert å selge den og kjøpe meg en noe dyrere elbil, og lavere brukskostnader er selvsagt en del av det regnestykket. I år har bruktprisene på elbiler skutt i været (+50% på mange i prisklassen rundt 100k). Innføringen av 50% bompenger var en gigantisk brøler da det skjedde, men nå skal det heves til 70%. Det gjør elbil ennå mindre gunstig økonomisk. Regnestykket henger ikke på greip lengre. Med mva og vektavgift for å begrense salget av elbiler over 500k så forsvinner jo attraktivitet der også. Men den gamle bensinslukeren min, får faktisk prisnedgang på drivstoffet.

Summa summarum, det økonomiske incentivet for elbiler er mye svakere nå enn før og da reduseres selvsagt også min lyst på elbil. Veldig enkel matte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg må vel også innrømme at jeg vurderer å gå tilbake til en bensin- eller diesel-bil i lavere prisklasse nå når leasing-perioden på elbilen går ut. Å kjøpe noe nytt har jeg ikke råd til, og å betale "luftslott"-pris for en brukt elbil er ikke aktuelt. Så det at maks tillatt bompengesats økes fra 50% til 70% (forhold fossil og el) som jeg ikke var klar over før @Simen1 poengterte det (fordi jeg tydeligvis ikke har lest det nye forslaget godt nok) er jo sånn sett et ekstra skyv for å vinke farvel til elbil-livet for denne gang etter 3 år artige elbil-år. Den bompenge-gærne byråden for miljø og samferdsel i Oslo kommune kommer garantert til å kjøre opp satsene til 70% ved første anledning. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbiler  (*nye*) sammenlignet med tilsvarende bensin/diesel er da fremdeles relativt rimelige i innkjøp/bruk. Også etter de varslede avgift-skjerpelser/"inndraging" av incentiver.
Det er lite av "fossil-biler" som kan måle seg med en litt dyrere elbil når det gjelder ytelser. Både målt og følt. Noe jeg ikke kunne tenke meg å gå glipp av. Tilsvarende ytelser betyr jo superbiler til flere millioner i innkjøp.

 

Endret av Fartnoccio
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

Tja. Når de sier at folk da vil vrake elbilen (ikke bokstavelig talt), så er vel ikke det annet enn å si at elbil ikke er fullverdig? Fordelene er jo fortsatt store. I min by er det snakk om at elbileiere nå skal betale 10% av det drivstoffviler gjør i parkering. Det er tydeligvis krise.

Folk gidder ikke bruke kollektivt, elbilen kveler byene med å fylle opp gratis parkering og kø. Fordelene har nå kommet til omfang at det er mot sin hensikt grunnet antallet elbiler i byene. Det blir ikke flyt og sirkulasjon. 

Fordelene vil fortsatt være merkbare i våre byer.

Selvsagt ønsker alle mest mulig fordeler, men det må også være bærekraftig.

Kan jeg anta at "Plankeby" kaller plankebyen Fredrikstad for "min by"?

Jeg besøkte sommerbyen Fredrikstad mange ganger i år, og det var aldri noe problem med parkering der. Ikke nevneverdig mer kø enn mange andre byer i rushen heller (selv om det naturlignok trengs oppgraderinger der). 

Jeg forstår ikke helt hva du mener med "kveles" av elbiler, dersom det er Fredrikstad du sikter til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...